Reklama

Reklama

Karel Kryl v Ostravě

(pořad)
Hudební
Československo, 1990, 46 min

Obsahy(1)

S Jarkem Nohavicou a Milanem Kaplanem, někdejším organizátorem kultovního festivalu Folkový kolotoč, nad záznamem koncertu legendárního písničkáře z prosince 1989. V revoluční atmosféře závěru roku 1989 se 7. prosince ve vítkovické sportovní hale odehrál euforický Koncert pro všechny slušné lidi, na němž vystoupila plejáda písničkářů v čele s legendou konce 60. let – Karel Kryl se vrátil do vlasti a desetitisícové publikum ho nadšeně vítalo. Po několika měsících se nad televizním záznamem koncertu ve studiu znovu scházejí jeho účastníci, aby se zamysleli nad charakterem Krylovy tvorby, nad významem její dvacetileté latentní existence pro českou společnost během normalizace a nad její inspirativností. (Česká televize)

(více)

Recenze (9)

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Tu svoji Sametovou revoluci si nedejte ukrást a nedejte nám ji ukrást." Tak to nevyšlo. Samet nám ukradli, ale jelikož nebyl tak úplně pravý, tak to zase tolik nebolí. Ovšem koncerty Karla Kryla po návratu byly všechny za pět hvězd a Ostrava není výjimkou, jenže to přerušení a rozbory po třetí skladbě tomu moc neprospělo. Takže nechte Kryla zpívat si do kroku pár metrů od bordelu a nekažte mu to Mávátky, i když jsem je míval taky hodně rád. Ale to jsem ještě netušil, že Jarek a Mirek jedno jsou. ()

altaica 

všechny recenze uživatele

Záznam koncertu Karla Kryla v Ostravě z roku 1990 a jeho úžasnou atmosféru jsem si připomněl z nahrávky jakéhosi hudebně naučného pořadu, kde se ke Krylovu fenoménu, jeho hraní a písním vyjadřovali 3 lidé – komentátor Aleš, organizátor folkových kolotočů a “Mirek”. Mirek není křestní jméno ale krycí. Krycí jméno konfidenta ve svazcích StB. Takže úžasná atmosféra koncertu a síla Krylovy osobnosti šla celkem rychle do hajzlu a zbyla jen pachuť z toho, jak jsem dřív miloval i Mirka a jeho písničky a pokládal jej za důstojného nástupce Karla Kryla. Možná, kdyby Mirek tolik nechlastal, tak na něj nic neměli – prý vynucená spolupráce. Může být vynucený podpis, ale určitě ne sice banální, ale krutě podrobná hlášení plná informací, které StB ani mít nemohla. Mirek také zajel do Vídně, aby se s Karem setkal a samozřejmě i o tomto setkání napsal tak detailní hlášení, že bylo pomalu novelou. Mirek na onom koncertu stál v řadě s ostatními písničkáři a i na něj dopadlo trochu toho lesku z Krylova návratu a lásky jeho fanoušku, Mirek si ještě v pořadu naprosto drze a nestoudně plácal játra v tom smyslu, že Karel je pro něj něco jako starší bratr, starší bratr nás učí jak kouřit cigarety značky Astra, milovat dívku jménem Věra bla bla bla bla bla. Starší bratr je takovým tvým drobným vzorem, o pět let před tebou a proto jsem se snažil mu vyrovnat..... No, Mirku nevyrovnal, ba ani nepřiblížil. Karlu Krylovi, který byl svědomím i hlasem umlčeného národa nemůže práskačská hnida ani čuchnout k prdeli. Tobě byl vzorem Brettschneider. Karel podobné typy znal a taky je v písni Synonymická dokonale popsal: V čekárně tiše vrčí vysavač, to čistí uklízečka běhoun, někdo mne zná pod jménem udavač a jiný pod přezdívkou špehoun. Nadešel čas a voní galejemi, jsme předvoj lidu, panstvo z podruhů, [: pochodeň pupků, bachor s idejemi, pro tebe a pro mne, pro nás, soudruhu! :] Kdo nejde s námi, ten je rozvraceč, kdo proti nám, je lump a břídil, jde s námi špicl, špeh a donašeč, konfident, informant a slídil! Po smrti Karla Kryla pak musel zvednout hlas dokonce ten pošuk Hutka a navat věci pravým jménem. Jménem písně Udavač z Těšína. Nohavica napsal řadu geniálních a nejspíš nesmrtelných písní, ale navždy na nich ulpí pach lejna z doby, kdy se posral, podepsal a udával. Smutný konec legendy o neohroženém písničkáři, který neutekl a žil tu s námi. Škoda, Karle Kryle, že jsi nevěděl, že tou držkou v zemi tady s námi ryje pěkně velká folkařská svině.              HLÁŠKA:Ten, kdo žije v této chvíli, v této době, v tomto městě to cítí obdobně jako Karel a možná jako já. Jarek Nohavica Já mohu jen dodat, kdybys Jarku radši držel hubu, omluvil se všem lidem, na které jsi donášel StB a postavil se k svému udavačství čelem, udělal bys líp. S velikostí, morálkou a charakterem Kryla se nemůžeš měřit ani omylem. ()

Reklama

igi B.

všechny recenze uživatele

Já tedy opravdu nehodlám podléhat momentálnímu dobově masovému >mérdiálnímu< kouzlu K.K., to bych se spíš zeptal, proč si tenkrát tragik myslel, že se po letech emigrace ejhle stane stádním a erárem vyživovaným státním >národním úmělcem< právě takovým zapojením se do postnormalizačních sraček tehdy náhle kvazisvobodomyslné Československé televize, kterou želbohu tenkrát i nadále stejně řídili, reprezentovali a obsahem naplňovali jen - až na výjimky - stejní >normalizovaní< sráči, jak před převratem a čehož důsledky vnímáme dodnes. Nu a vidět Kryla jak mu za zády pokyvuje udavačské prase Nohavica a koldokola všelijaký ten do té doby i bolševikem tolerovaný normalizovaný folk - igitátor vzdychá "ach jo" a blbučkému stádu budiž přáno a "už jste si děcka vyřešili ty sociální dávky"? . . . Ne, opět jednou nebudu raději nic hodnotit, nakonec čas ukázal, že - kdo je co a co na to to stádo... Jo, noha je dávno v nohavici a N. stal se tím >národním< b(ast)ardem, Kryl se k lizu nepromrdal a včas umřel, aby se stal >mýtem< a >šašská trdlovize< vyrábí dávno jiné srajdy, jimž se dnes říká "popkultura", že... A to je asi tak celý, co by igitátor chtěl říct k tomuto konkrétnímu pořadu! A dodal by, že Kryla má dodnes nostalgicky už nějakých šestatřicet let furt rád a má ho na cd ve sbírkách a na ostatní tu povětšinou činnou šmíru hledí s kritickým odstupem, a je to stejně jedno, protože je to fuk... . . . Takže pořad jako takový raději zase aligisticky bez hodnocení, leckomu z vystupujících s úšklebkem nic a niterně futr jen ta nikdy nezodpověditelná otázka: "Karle, proč ses jim ty rebele na to už tenkrát nevysral, když MY jsme TO už tenkrát chápali a na tu >veřejnosrádní pisskultůru< už tenkrát srali... (?!?) . . . Ámen, anděli dávno bez křídel... - - - - - (Poprvé viděno na nočním >postjiném prostoru< /paradoxně až třiadvacet let poté - jo, bylo tenkrát reálně zkrátka smysluplněji z čeho žít než čučet na blbou >trdlovizi< / 21.3.2013, hodnocení raději bez hodnocení /jako by 17./, komentář zde posmutnělý jako čtvrtý - 21.3.2013) ()

kinderman 

všechny recenze uživatele

Karel Kryl jel koncert jako obvykle nadoraz, v pořadu (i na pódiu) mě ovšem silně iritovala osoba J.Nohavici. Že mu nebylo stydno za ty řeči o "starším bratrovi a vzoru", když o něm podrobně informoval StB. A je jen příznačné, že zatímco Kryl už dávno "ryje držkou v zemi", Nohavica byl pasován div ne na národního barda, jemuž vyprodává koncerty s novým (popíkově povrchním) materiálem maloměšťácké publikum, mající pocit, že se tím účastní vysoké kultury. A apropó, Hutka není žádný pošuk (viz komentář uživatele altaica), ten (stejně jako takový Třešňák) zůstal svůj. ()

Olík 

všechny recenze uživatele

Je možná symbolické, že můj třináctistý komentář vyšel právě na (Jarda Jágr promine :D)"největšího Čecha", jakým pro mne Karel Kryl byl, je a bude. Nemohu si pomoci, ale přijde mi, že většina zde hodnotících podlehla euforii z Karla Kryla a prostředníčků a ukazováčku vytvořeného "véčka" jako symbolu "sametové revoluce" a zapomnělo, že zde nejde o záznam legendárního koncertu rodáka z "hanáckých Athén", ale o televizní pořad Karel Kryl v Ostravě . A právě televizní pořad Karel Kryl v Ostravě ruší atmosférické kouzlo roku 1989 a Koncertu pro všechny slušné lidi z ostravské sportovní haly. Rušivým elementem je jednak Milana Kaplana a Jarka Nohavicu zpovídající redaktor (nezmám jeho totožnost), kterému by mělo být vysvětleno, že kouzlo některých odpovědí je právě v jejich formě a dále se na ně nekladou další dotazy a také právě osoba Jarka Nohavici, jemuž není (jako spolupracovníku STB) hloupé vyhřívat se na Krylově slunci. ()

Galerie (2)

Reklama

Reklama