poster

Na titulní straně New York Times (festivalový název)

  • USA

    Page One: Inside The New York Times

Dokumentární

USA, 2011, 88 min

Režie:

Andrew Rossi

Kamera:

Andrew Rossi

Hudba:

Paul Brill

Hrají:

Jimmy Wales

Producenti:

Alan Oxman
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • czejny
    **

    Už se mi dlouho nestalo, aby mě po zhlédnutí nějakého dokumentu jako první napadlo: "Fakt skvělej soundtrack. Kde se dá sehnat?" A přesně to vypovídá o tom, jak to ti Amíci umí pěkně natočit. Diváka to chytne od začátku do konce. Kouká se na fascinující a dobrodružnou práci novináře, jejímž hlavním maskotem se stává zvláštní postavička Davida Carra. Do toho se průběžně a s velkým důrazem dozvídáme, jak to maj teď noviny těžký. Skoro by se mi autora chtělo nařknout, že v tom je pořádný kalkul. Aby i my jsme nabyli toho dojmu, že papírové noviny by tu měly zůstat, protože to je jednoduše fajn a prostě by to tak mělo být. Přitom jsem z celého dokumentu akorát nabyl dojmu, že s proměňujícím se přístupem k žurnalistice si The New York Times neví vůbec rady, a tak se plácají v tom svém byznysu, občas někoho vyhodí, občas vyzkouší něco nového. Přínos pro diváka téměř žádný. Snad jedině to, co už jsem napsal na začátku. Můžu ocenit leda autorovu schopnost podat poutavým způsobem co nejpovrchnější informace, které chytnou každého, kdo o tomto tématu nikdy neslyšel. A navíc podepisuju to, co zde už napsal viktor.danek.(10.3.2013)

  • F.man
    ****

    Skvělá práce režiséra Andrewa Rosse, kterému se do 88 minut povedlo vměstnat každodení rutinu novináře nejslavnějšího plátku světa, poodhalit pozadí mediální práce v 21. století a zároveň zmínit ty nejdůležitější momenty se kterými se "The Times" musely v minulých letech vyrovnávat (válka v Iráku, Judith MIller, Wikileaks, dramatický pád inzerce, přesun na internet...). Navíc je zde krásně akcentována realita ekonomické krize, které média, závislé primárně na inzerci, zasáhla naprosto drtivě a mnoho z nich, a to i těch opravdu velkých, bylo nuceno loď opustit. Krize společně se vzrůstajícím tlakem internetu, nových médií, sociálních síti apod. ještě více zesílila otázku, zda papírová média dnes mají ještě vůbec budoucnost. Samozřejmě, že film zabývající se New York Times, bude mít už předem jasnou odpověď, ale použité argumenty jsou pevné a přesvědčující. No a samozřejmě film, ve kterém má hlavní slovo velice specificky-originální "kokainová celebrita" a zároveň vynikající novinář David Carr, u diváků nemůže úplně propadnout. Povedený dokument za čtyři hvězdy a povinnost pro lidi zajímající se jakkoli o média obecně. We have 17 million people that come to our website. We put out 100 videos every month. We have 80 blogs. We are fully engaged in the revolution. The New York time has a dozens of bureaus all over the world, and we're gonna toss that out, which is the proposition, toss that out and kick back and see what Facebook turns up. (3.4.2012)

  • xxmartinxx
    **

    Naprosto to ve mně nevzbudilo zájem. Kdybych nemusel kvůli škole, asi bych to (jako jeden z velmi mála filmů, které už nakousnu) ani nedokoukal do konce. Přitom samo prostředí, ve kterém se to odehrává, mi přijde zajímavé. Jen to tu žurnalistickou rutinu převedlo na mě coby diváka asi až příliš účinně.(22.11.2013)

  • viktor.danek
    *

    Myslím, že je to právě naopak, než píší uživatelé F.man, Kraj a kobejn. Pokud se o žurnalistiku opravdu zajímáte, nedozvíte se během hodiny a půl vůbec nic nového. Celé mi to bohužel přišlo jako plácání do vody, protože o všem, co se v dokumentu otevřelo, jsme všichni četli už stokrát a daleko více do hloubky. Neustále se opakuje konstatování, že se snižují náklady a ohrožuje to žurnalistiku. Nikde jsem se ale nedozvěděl, jak konkrétně to ohrožuje NYT a jak to poznám jako čtenář. Ok, propustili desetinu lidí. To je smutný, co z toho ale plyne pro ostatní novináře nebo pro čtenáře? Autoři zcela minuli mnoho zajímavých kapitol, které se daly rozvést v souvislosti s novými médii. Autoři zcela minuli příležitost podívat se, jak se snižování nákladů projevuje na možnostech dělání investigativy. Naopak zbytečně dlouho se tam propíralo WikiLeaks, aniž by se došlo k nějakému smysluplnému závěru. Přitom WikiLeaks byla jen krátká epizoda, která ve skutečnosti pro novinařinu nic zásadního neznamenala, jak se původně čekalo. Z pozadí NYT jsem ve skutečnosti nepoznal skoro nic. Pouze kdy jsou uzávěrky, že na investigativní reportáž má novinář neuvěřitelně dlouhé 3 týdny a že jeden dobrej novinář kdysi jel na cracku a druhej začal jako blogger. Sorry, ale o krizi tištěných médií se toho dozvíte daleko více během půl hodiny poslechu Média plus. O příšerném zpracování ani nemluvě. Z úvodu do dokumentu složeného ze sestřihu zpravodajských vstupů začínám mít kopřivku.(6.3.2013)

  • wovsi
    ***

    O čem ten dokument vlastně byl? O New York Times? O fungování novinářské práce? O svérázných novinářských postavách? O krizi klasické žurnalistiky? O nových médiích? Snímek tápe stejně jako současná novinařina. I tak ale stojí za vidění. Už kvůli sloupkařovi Davidu Carrovi - bývalému narkomanovi s neuvěřitelným charismatem.(8.3.2013)