Reklama

Reklama

Hájek na zámku, Petr v podzámčí

všechny plakáty
Dokumentární / Krátkometrážní
Česko, 2011, 40 min

VOD (1)

Obsahy(1)

FilmKANCLÉŘ vykresluje portrét vedoucího Kanceláře prezidenta republiky Petra Hájka, známého vyhraněně konzervativním pohledem, jímž měří svět: odmítá evoluční teorii, ale podporuje národní katolicismus, homosexuály označuje za devianty, občanská společnost je podle něj ztělesněním neomarxismu, tvrdí, že Bin Ládin je mediální fikce. Film byl natočen na Pražském hradě a na Hájkově chalupě. (MFDF Ji.hlava)

(více)

Recenze (18)

robbez 

všechny recenze uživatele

Dokument na mě působil celkově příliš amatérsky. Špatný byl třeba v některých momentech i zvuk. Chtělo by to více času (alespoň hodinu), lépe připravené otázky a více konfrontační nebo alespoň vůbec nějaké reakce na Hájkovy monology. Upřímně řečeno mi Hájkovy názory příliš originální nepřipadají. Je to takový mišmaš katolického fundamentalismu, amerického kreacionismu, českého národovectví a konspiračních teorií. Nic z toho mi není v zásadě blízké či sympatické, ale to je celkem vedlejší. Kdyby ty své teorie alespoň dokázal nějak zajímavě prezentovat a obhajovat. To třeba umí mnohem lépe Hájkův chytřejší a mediálně obratnější kolega Jakl. Nejsem žádný nadšený zastánce multikulturalismu nebo Evropské unie, ale kdyby měli reálnou politickou moc lidi typu Hájka či Jakla, tak pánbu s náma. ()

Jester_X 

všechny recenze uživatele

Hájek vychází ve svých názorech z konzervatistického fundamentalismu a byť se to mnohým nelíbí, tato ideologie si svoji konzistenci za léta existence vytvořila. Jeho problém není přímo demagogie, ale určitý druh exibionismu. Schválně své myšlenky neprezentuje v celé šíří, ale zcela záměrně vybíra ty provokativní části, aby upozornil na svoji existenci, respektive na existenci konzervatismu jako takového. To se mu ostatně, i díky zabedněnosti mnohých jeho oponentů, celkem daří. Problém je ovšem ten, že dokument se nesnaží diváka upoutat, či alespoň začlenit Hájkoy myšlenky do širšího kontextu. Nejzajímavější je chůze tunelem a debata v podzemí, kde skutečně jeho slova rezonují s ostatními prvky filmového média. Naopak momenty z chalupy mají tendenci uspávat a vede k otázkám, zdali by nevyšlo nastejno jeho slova nechat projít pouze tiskem. Režisérka se také mohla na diskuzi s Hájkem připravit lépe, protože doplňující otázky by mohly celé dílo oživit. ()

Reklama

P/\/EL 

všechny recenze uživatele

kontroverzní konzerva Hájek, je to bizár a to pozadí natáčení taky, nic, stojí proti Vám v biografu, v lehce nadživotní velikosti a hustí to do Vás, brát ho vážně, ty jo, nejde, takovejch maniaků bude víc, vysoko, ale naštěstí moc nezmůžou, pěknej příklad toho, jak lze špatně nakládat s inteligencí, inteligence je dar a nemělo by se s ním mrhat, Hájek si řeší neaktualní, nelokální pitchoviny, snaží se bejt hodně moc zajmavej, rebel, v opozici vůči všemu, jako jeho vzor VK, jen nedokáže tak dobře strhnout média, hledá si vlastní témata, daleko víc dá však na emoce než na racionální argumenty, víra v boha, resp. potřeba příslušnosti k nějaké církvi, to já prostě neskousnu, nemůžu z toho z inteligentních dementů, dokument nás provede celou řadou zajímavých míst: podzemní chodby Pražského hradu, kde se divim, že nemělo milé děvče (ale talentované) děvče Apolena Rychlíková strach z Hájka, bohužel Apolena je příliš pasivní a Hájek jede a jede, rozohňuje se sám od sebe, jo, tyhle konzervy, nespokojeni s našim světem, svoboda jen pro někoho, že, raději by, aby Francouzská revoluce nebyla a byl tu furt feudalismus, no, třeba by byl Hájek jako poddaná nula užitěčnější :), no, nic, tito lidé nemají rádi moderní civilizaci, ale využívat vymoženosti, to jim neva, takový kokoti by si v jinačích časech kdoví jestli škrtli...............he, že jsem tohle nečet... http://www.novinky.cz/kultura/salon/261598-vaclav-belohradsky-cesky-konzervativismus.html ()

Vodnářka 

všechny recenze uživatele

Je to docela smutné. Ten pán se má rád, rád mluví, rád se poslouchá. Věty nemusejí dávat smysl, nemusejí mít podstatu, hlavně, že tam zahrne vše, o čem všechno tak skvěle ví... Kůrovce, spalničky, homosexuály, sochu Svobody, kravaty amerických prezidentů, underground... Co je ovšem hlavní - na tahle témata existuje jen jeden správný názor - ten jeho!! Argumentace ale dost vázne, věty typu "homosexuálové utlačují 'normálního' člověka" nebo shazování režisérky oslovováním "milé dítě" asi kriticky přemýšlejícího člověka tolik nepřesvědčí. Studenka FAMU Apolena Rychlíková natočila výborný dokument, v němž se pana Hájka nesnaží prezentovat jako člověka úplně mimo realitu, naopak, dává mu vlastní prostor, ovšem jeho absolutní nedostatek sebereflexe zvládne zvednout diváka ze židle sám. ()

Tom_Lachtan 

všechny recenze uživatele

škoda přeškoda, tak zajímavé téma je zabito amatérskou stránkou technickou (kamera, problémy se zvukem, kdy kolísá hlasitost a sem tam není rozumět) a trošku i obsahovou, neboť madame autorka mohla volit jiné otázky a klást je jinak (tedy pokud si Hájek sám čert ví co nekladl za podmínky), taky by seč hodila alespoň o deset minut delší stopáž. To ale nic nemění na tom, že dá tento film nahlédnout na Hájka poměrně zajímavě ()

Zajímavosti (1)

  • Václav Bělohradský, český filosof a sociolog působící jako profesor na univerzitě v italském Terstu, využil dokument Apoleny Rychlíkové v rámci svého kritického výkladu českého konzervativismu. Bělohradského text "Český konzervativismus: Nad dokumentem Apoleny Rychlíkové Hájek na zámku, Petr v podzámčí" tak divákovi poskytuje jednak komplement celého snímku (neboť Hájkovu zpověď zasazuje do kontextu českého konzervativismu, jehož je hlavní hrdina filmu jedním z čelních představitelů); zadruhé lze text chápat jako možný interpretační klíč, který samotný dokument postrádá. Bělohradský mimo jiné píše: "Dokument odhaluje rétorické postupy, kterými se enkláva jednoznačných (národních) Pravd ve světě velmocenských her a mediální manipulace konstruuje." (jakub.uck)

Reklama

Reklama