poster

Meteora

  • Řecko

    Metéora

  • Německo

    Meteora

    (Německo)
  • Météora

  • Μετέωρα

  • slovenský

    Meteora

Drama

Německo / Řecko / Francie, 2012, 82 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • mat.ilda
    ***

    Hospodin je můj pastýř, nic nepostrádám... jenže - touha je zázrak, kámo, zázrak..., a tak zmítán mezi asketickým poetičnem a živočišným naturalismem, opět se člověk musí zaobírat myšlenkou, proč dal Bůh lidem instinkty a pravidla stanovil obráceně... Ale i tak máme pořád na výběr, tabu je jen zoufalství... Artový kousek zahalený do oparu melancholie, kde zvuky jsou živé, skutečnost snová a myšlenky animované.(12.7.2014)

  • Vesecký
    ****

    Tenhle lyrický příběh je těžké hodnotit v porovnání s dějově nabitými filmy. Vlastně se tu odvíjí jen příběh Abélarda a Heloisy přenesený do exotického prostředí řeckokatolické mnišské komunity ve skaliskách Meteora ve středním Řecku. Nádherné a dlouhé záběry krajiny se tu střídají se záběry z běžného života mnichů a mnišek, pro snové představy hrdinů Teodora a Uranie je použitá animace, která dodává filmu zvláštní sílu. Dlouhý záběr na piknik obou milenců je asi vrcholem filmu spíš než jejich erotické sblížení na samém konci, po němž si uvědomují, že zapšklý život kláštera jim není určen. A přesto jejich náboženské vědomí v nich stále hlodá, dvakrát se tu promítne onen známý žalm "Hospodin je můj pastýř", podruhé jako by sám tento verš dával za pravdu našim hrdinům, že i láska je tu od boha a že odmítnutí života v klášteře nemusí znamenat odluku od něho. Píšu to jako zapřísáhlý vědecký ateista, ale myslím, že takhle to chtěli autoři vyjádřit.(18.2.2017)

  • husaklasu
    *****

    V případě, že přistoupíte na pomalé tempo a zklidníte se, začnete vnímat mnohem citlivěji a tehdy film začne krásně promlouvat. Tak jako samo prostředí (Meteoru jsem navštívila a atmosféru znova ráda okusila), nádherné animované vsuvky, fatální zápletka, jen mě trochu mrzelo rozuzlení. Protože jsou ale Boží cesty nevyzpytatelné, takže nakonec, proč ne. Doporučuji, především na filmovém plátně.(7.1.2014)

  • Majkak
    ****

    Animovaná část výraznější než hraná. Příběh lásky, ve kterém se proplétá asketická niterná zbožnost s živočišností venkova a jeho naturální podobou (mekot zvířete před porážkou má grády). Jen je od začátku poměrně jasné, jak to asi dopadne. Kdyby režisér rozehrál větší škálu pochybností a rozhodování, případně více otevřel konec, mohl být skvělý art.(23.6.2013)

  • dopitak
    ***

    Mrkněte na galerii. Hned první obrázek vám odpoví na případnou otázku, proč? Protože tohle místo je hodně známé, a vizuálně funguje. Žádnou akční podívanou ani drama ale nečekejte! Popáleniny prvního stupně: služebnice boží myslí na onanii ___ Dole pod skalami pasáčci ovcí dojí nebo připravují pečínku, starý postevník na do krve sedřených kolenou pomalu lozí k jeskyni, nahoře v klášterech zapalují svíčky. Popáleniny druhého stupně: Urania už si šáhla___ Romantický oběd pod stromem, letmé doteky a vzepětí vášně. Urania s pálením vlastní ruky přestala, protože jinak by už měla nekrózu až někde u ramene. Jestli čekáte na kopulaci mezi jeptiškou a mnichem, dočkáte se! Kontroverzní téma, skvělé exteriéry (zajímalo by mě, kde a jak se to natáčelo, protože asi bych se s tímhle tématem bál církevní odvety), animované pasáže (možná na pomoc tomu, co natočit nešlo) nevadí, ale ani nad nimi nijak nejásám. Šílená nuda, ale také zajímavý pohled do života lidí, kteří ztrácejí čas modlením a křižováním se. Rozuzlení stejně jako odvaze k námětu tleskám, místy hodně dokumentární, až jako by se zdálo, že některé záběry byly točené skrytou kamerou (ale rozhodně tomu tak není, to by technicky nedopadlo takhle).(7.1.2017)

  • - Režisér Spiros Stathoupoulos popsal zrození myšlenky k natočení filmu v těchto místech slovy: "V klášterech Meteora jsem byl s matkou a otcem, když mi bylo sedm. Vzpomínám si, že to pro mě jako dítě byl uchvacující zážitek. Později, během vojenské služby, jsem kolem projížděl a cítil jsem to samé. Potřetí už jsem tam točil film." (sleggyn)

  • - Mniši a poustevníci se začali v Meteoře usazovat již v 11. století, ale teprve o tři století později začaly vznikat první byzantské kláštery. (sleggyn)

  • - Nejvýznačnějšími kláštěry jsou mužský klášter Varlaam a ženský Roussanu. (sleggyn)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace