poster

Cizinec (festivalový název)

  • anglický

    A Stranger

  • Slovensko

    Obrana a ochrana

    (festivalový název)

Drama

Chorvatsko / Bosna a Hercegovina, 2013, 87 min

Režie:

Bobo Jelčić

Kamera:

Erol Zubčevič

Kostýmy:

Sanja Džeba
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • killerbean
    **

    Neschopnosť vysporiadať sa s vojnovými traumami bude pre balkánsku kinematografiu pravdepodobne ešte na dlho vyhľadávanou témou. Film Obrana a ochrana sa zameral na zdanlivú maličkosť, akou je návšteva pohrebu svojho kamaráta a morálne dilemy, ktoré musí riešiť človek, ktorý nevie ako sa v tejto situácii zachovať, keďže nechce patriť k "tým druhým". Veľmi zaujímavé bolo sledovať mladú generáciu, ktorá sa snaží tieto predsudky zmazávať a chce žiť normálne a nie ako počas vojny. Film v istých momentoch pripomína skôr dokument a niesom si ale istý, či je to plus alebo mínus. Príbeh strieda zaujímavé momenty a momenty nudné a tak nieje zážitok taký intenzívny. Človek, ktorý niečo podobné nezažil, sa pravdepodobne nevie dostatočne vcítiť do deja. Celkovo ma film trošku sklamal a myslím si, že sa dala táto téma uchopiť aj trošku inak. 40% IFF Bratislava 2013(27.11.2013)

  • dzira
    ****

    Formou mi tento snímet připomíná snímky, které kritika začala házet do pytle s označením rumunská nová vlna. Možná, že si tvůrci filmu řekli, že když s takovýmto způsobem vyprávění mohli udělat díru do světa Rumuni, proč by se to nemohlo podařit v Bosně. Ale ono to asi bude jinak, protože podobný styl mají i další snímky vzniklé v ex-yu prostředí. Podobné výrazové prostředky nedávno použil (a dle přijetí na festivalech úspěšně) i Jelčičův bosenský kolega Danis Tanović ve filmu Epizoda u životu berača željeza. Když už jsem u těch přirovnávání, tak mne napadá vzpomenout třeba také starší film Kod amidze Idriza Pjera Žalici natočený v roce 2004 (tedy právě v době nástupu rumunské nové vlny). A takto bych mohl vzpomínat a srovnávat dále. Zdá se, že bosenská kinematografie (i když tento film je asi víc chorvatský) jde po roce 2000 odbobnou cestou, jako ta rumunská. Domnívám se, že tento film není zacílen na běžného diváka v Bosně a Hercegovině (kde se odehrává), ale především na evropské festivalové publikum. Obecně však má co nabídnout kterémukoli vnímavému divákovi. Poukazuje na situaci v Mostaru, který i po obnovení slavného mostu zůstává stále rozděleným městem.(7.7.2014)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace