Reklama

Reklama

Bajirao Mastani

(festivalový název)
  • Indie Bajirao Mastani (více)
Trailer 2

VOD (1)

Obsahy(1)

Velkolepé historické drama volně inspirované reálnými událostmi nás zavádí do první poloviny 18. století, kdy většinu indického subkontinentu ovládá Maráthská říše vedená vojevůdcem Bajiraem. Toho nezaměstnává jen vojenský konflikt s muslimskou dynastií Mughalů, ale také milostný vztah s jeho druhou manželkou Mastani, která je pro svůj smíšený indo-perský původ trnem v oku Bajiraových nejbližších příbuzných. (Festival bollywoodského filmu)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (20)

Vavča 

všechny recenze uživatele

Výpravný hrdinský velkofilm je v indické kinematografii oblíbený žánr, ani zde se penězi nešetřilo. Audiovizuální stránce, výpravě snad nemám co vytknout, instrumentální i písňové OST je skvělé. Jenže moje hodnocení filmu ovlivňuje jednak určitá znalost historie a taky celkově vyznění filmu, to jak na mě působil. Jednak je velmi nešťastná komiksová vložka na začátku, dost necitlivě působí také nereálné ztvárnění soubojů v podobném duchu (300 vzorem?). Chápu, že je to hrdinský epos a na realitu a fyzikální zákony se nehraje, jenže to prostě nepůsobí tak jak má, v tomhle jsou Číňani, Korejci i Japonci o parník vepředu. Urumi pro mě zůstává nepřekonatelným indickým titulem v žánru historických velkofilmů, zde jsou souboje také stylizované, ale tak nějak to tam sedí, tady ne. Problém není jen v choreografii, ale i hlavních postavách, emočním dopadu na diváka. Možná, je to tím, že na tak dlouhý časový úsek měl režisér málo času, musel toho hodně vystřihnout. Přijde mi to z větší části takové dost emočně ploché, střely prostě míjejí cíle, není tady nic kvůli čemu bych si film chtěl pustit podruhé a to přesto, že vidíte schopné herce. Prostě atmosféra doutná, dialogy se snaží vyvolat napětí, ale impakt většinu času bohužel nikde. Teď k historické stránce, ačkoliv na úvod máte ve stylu newspeaku nové politické korektnosti vysvětleno, že je to jen úhel pohledu na historii, nemá nikoho urážet. On ale uráží inteligenci diváka, tady není nic moc vznešeného, to se zde hledat nedá. Peshwa Bajirao v 18. stol. rozšiřoval říši Maratha pro svého krále, drtivou většinu armády tvořilo jezdectvo, i ti nejchudší často měli koně, pěšáků měli minimum, ne jako ve filmu zástupy pěších. Jejich vojáci civilní obyvatelstvo nikdy nešetřili (na rozdíl od Mughalů). Navíc úhel pohledu je hezká věc, ale ono to rozšiřování říše nemělo ideu nějaké náboženské tolerance, nebo polarity hinduismus vs. islám, jedno náboženství musí zvítězit. Bylo to mnohem složitější, byť náboženské konflikty existovaly. Důvod, proč říše Maratha rostla? Úpadek Mughalů, kteří se marně snažili své poddané před těmito nájezdníky chránit. Marathové chtěli tribut až ve výši 25% příjmů, zatímco ostatní indické státy té doby se spokojily s 10%. Mnohé státy byly proti mobilitě jejich armády bezbranné, byli to prostě nájezdníci, co chtěli bohatství, nějaké ideály, slávu bych tam nehledal, jen pragmatické zájmy (navíc to nebylo nějak geograficky úchvatné ve srovnání s Mongoly, Mandžuskou říší). Škoda, držet se více historie mohla se ukázat jedna složitá historická epocha v pravém světlem, nikoliv jen jako romantický příběh s nepatřičnými nacionálními konotacemi o sjednocení země a budování národa. O tohle v té době vážně nešlo. ()

Falconica 

všechny recenze uživatele

Hlavní hrdinka se zamiluje toxickou pubertální láskou jak z Twilightu a ukradne jiný ženský manžela, ale pořád je hrdinka. Druhá postava je chlap, kterej to hraje na dvě baby oběma lže, ale pořád mu máme jakože fandit, třetí postava je jako jediná co k čemu, první žena, která nemá nic jinýho na výběr, než se se svojí stupidní situací vyrovnat. "Královna matka" je pí*a, která nastokrát dokola má potřebu hlavní hrdinku zavírat a vyhánět a Peshwa stejně pokaždý znovu odjede, aniž by milenku na dobu svojí nepřítomnosti pojistil proti zlovůli matky, protože je očividně tupej imbecil a ani napodesátý by mu to nedošlo. Celej dvůr nemá nic jinýho na práci než řešit, koho Peshwa v noci ojíždí. To, s jakou poslušností na začátku přijala rodina "perský princezny" její rozhodnutí stát se něčí milenkou, radši ani nebudu komentovat. Film plnej estetickejch nesmyslů, Mastani je asi taková válečnice jako moje čtyřletá neteř, protože jenom idiot, kterej o boji neví ale zhola nic a nikdy se v šermu skutečně netrénoval, používá dítě jako štít, nebo udělá megahustopřísnej bojovej postoj, kdy k útočníkovi napřáhne ruku k useknutí a zbraň, kterou by se měl krejt, dá z cesty daleko za záda. Dávám dvě hvězdy, jednu za kostýmy a kulisy a druhou za tanečky. ()

Reklama

Bozvav 

všechny recenze uživatele

Výpravný, vizuálně vymazlený indický, historický film, plný krásných tanců a zvukomalebných písní, jenž má sice perfektní rozjezd, ale velmi brzy se překlene do telenovelní, romantické a velkohubé taškařice, která sice neurazí, ale také nenadchne. Na mne to bylo moc dlouhé a roztahané. Manželka a milenka krasavice, chlapi stáli za houby. Za mne 45%. ()

kaylin 

všechny recenze uživatele

Možná jsem měl jen štěstí na dobré filmy, ale Bollywood mě začíná čím dál víc bavit. Kromě toho, že dovede vyprávět dobré příběhy, v tomhle případě i epické, tak je přitom neskutečně cool. Tady byly akční scény, při kterých se mi tajil dech, a já jsem si říkal, že tohle je přesně to, co chci vidět, co mě ohromuje. Jasně, každý další si řekne, že to není možné, že to je hloupost, ale ono to prostě vypadá tak skvěle! ()

Luksa 

všechny recenze uživatele

Tohle tak vidět na velkém plátně! Pro mě jakožto fanouška indické filmové produkce, opulentních historických palácových romancí a Bhansaliho vizuálu naprosto úžasný film. Bitev nebo akce si sice člověk moc neužije, zato vysokorozpočtové výpravy, krásných kostýmů a dekorací, i skvělých hereckých výkonů ale ano. Pro věčné romantiky ideální film. Jen bych prosil nějaký delší režisérský sestřih, bylo vidět že spoustu toho nechali ve střižně. ()

Galerie (105)

Zajímavosti (4)

  • Relativně kontroverzní snímek, čerpající inspiraci nejenom z historicky doložitelných reálií, ale také z knižní fiktivní historické novely Rauu, jejímž autorem je knižní novelista Nagnath S. Inamdar, se během své premiéry dočkal hned několika nařknutí, která měla za důsledek, že jej nevidělo tolik lidí, kolik ve skutečnosti mohlo. Jen v Puné, v jednom z největších indických měst, bylo jeho promítání ostře kritizováno ze strany současných potomků dynastie Peshwa a Chhatrasal. Jejich argumenty se již tradičně opíraly o tvůrčí neschopnost prezentovat jejich vlastní předky ve světle, v jakém je skutečná a pravdivá historie zná. Oba rody projevily nesouhlas s tím, jak byli jejich předci ve snímku ztvárněni. Vše zašlo až tak daleko, že proti zákazu promítání snímku poslali oficiální stížnost bombajskému Nejvyššímu soudu, který ale jejich stížnost jednohlasně zamítl. Další kontroverze se v sociálních médiích objevila jen krátce poté. Tentokrát bylo snímku vytýkáno, že obě hlavní ženské postavy, Kashibai (Priyanka Chopra) a Mastan (Deepika Padukone), neměly v minulosti nikdy možnost, vystoupit na veřejnosti tak spoře oděné, jak tomu bylo ve snímku, a aby ještě tančily způsobem, jakým tančili. Vždyť jen podle historických análů trpěla Kashibal specifickým druhem artritidy, která by ji podobné lascivní kreace jednoduše neumožnila. (Conspi)
  • Ve scéně s písní „Deewani Mastani“, tančí s Deepikou Padukone 16 dívek. Deepika také během tance udělá celkem 50 otoček. (mafer12)
  • Primární natáčení výpravného eposu s odhadovaným rozpočtem 18 mil. amerických dolarů započalo v druhé polovině roku 2014 a není žádným překvapení, že se z drtivé většiny odehrávalo ve slavných bombajských filmových studiích, Mumbai's Film City Studios, v nichž vznikly kolosální a velmi nákladné scény, čerpající z dochovaných historických reálií. Herečka Deepika Padukone byla nucena vyrovnat se s povinnostmi v dalších filmových snímcích, proto se její vybrané scény dotáčely ještě zkraje roku 2015. Natáčení bojových scén pro ni bylo zcela vyčerpávající; jen váha její válečnické výzbroje vážila celých dvacet kilogramů. K rozmanitosti exteriérů přispěla práva na natáčení v oblastech, jako jsou Madhya Pradesh, centrální stát přezdívaný srdce Indie, Rádžasthán, vůbec největší svazový stát rozlehlé Indie, Gudžarát, a také možnost natáčet ve městě Wai, ležícím ve svazové státě Maháráštra. Město samotné bylo totiž kdysi samotným domovem celé vládnoucí dynastie Peshwa. (Conspi)

Reklama

Reklama