Obsahy(1)
Snímky Mania a Pan Tadeáš mohou zaujmout českého diváka i proto, že jde o unikátní filmy, které byly řádu desítek let považovány za ztracené. Poté, co se Filmotece Narodowe konečně povedlo je získat, došlo k jejich rekonstrukci a digitálnímu restaurování. Maniu získala varšavská filmotéka od českého sběratele teprve v roce 2006. Jedná se o německou produkci s Polou Negri v hlavní roli a s výpravou Paula Leniho. Film byl natočený v Berlíně v duchu tzv. kammerspielu. Vypráví příběh dělnice pracující v továrně na cigarety, která se zamiluje do hudebního skladatele. Tragický osud půvabné Manii stál na počátku kariéry Poly Negri, která se stala mezinárodní hvězdou v německých filmech Ernsta Lubitsche a neméně úspěšně si vedla i v Hollywoodu. (NFA)
(více)Recenze (2)
Směřování kariéry Poly Negri z Polska přes Německo do Hollywoodu a zase zpět do Evropy představuje významný precedens, který se ať už vědomě či nikoli snažili napodobit celá navazující generace a minimálně až do konce 30. let jsme mohli sledovat obdobnou cestu Švédky Garbo, Němky Dietrich a Rakušanky Kiesler, které Polu napodobily a stejně jako ona si uzmuly také pro sebe kus hollywoodského úspěchu. V roce 1918 byla Pola teprve na začátku své německé cesty k výšinám a bylo lahodné sledovat v jejím podání příběh Manii, pracovnice z továrny na cigarety. Samozřejmě bylo pouze náhodou, že tato Mania byla nejen dobrou fabrikantkou, ale také nadanou tanečnicí a v případě nouze i vynikající metresou... Tyto náhody jsou ostatně základním kamenem kinematografie a tak to máme také rádi. Výprava Paula Leniho se stala už jen pomyslnou třešničkou na dortu tohoto vášnivého melodramatu se skvělým dramatickým obloukem a přepychovými kostýmy. Stranou pak ponechám skutečnost, že tento německý film zrestaurovali v Polsku. To u nás by jen těžko takto řešili rakouskou, německou, anglickou či francouzskou kariéru Anny Ondry. ()
Cesta do hlubin umělcovy duše. Láska vs. umění. Umění vs. láska. Zajímavý rozměr psychologické hry. ()