Manželské etudy po 35 letech
Obsahy(1)
Jako jediný pár se neberou kvůli dítěti, to se narodí až tři roky po svatbě. Bydlí u rodičů a staví si svépomocí byt. Vladimír chce být slavným fotografem a na té vizi intenzívně pracuje. Zuzana ho v tom podporuje. Postupně přijdou tři dcery, Zuzana se o ně stará a Vladimír žije bohémským životem. Po revoluci odjíždí pracovat do Ameriky. Zuzana jako zodpovědná matka drží rodinu při zemi. Manželství se hned vzápětí rozpadává. Vladimír se po letech vrací do Čech, stále fotografuje, pořádá výstavy a žije ve svých snech. (Česká televize)
(více)Recenze (39)
Tak tohle je úplně největší kretén, trumfnul i toho mamánka Háverlanda, a to je co říct. Edit. pro uživatele Cesty timem: Za prvý, to, že se člověku za život povede jedna či více sérií fotografií (a on na to odkazuje dalších 20 let), z něj ještě nedělá umělce, a za druhý, jen proto, že je někdo umělec (a že je Vladimír umělec, to je poněkud odvážné tvrzení, barevná šála, delší vlasy, divně okázalá chůze a narcismus z vás umělce hned neudělaj) jej přece neopravňuje k tomu, aby se choval jako pičus. Tohle jsem vždycky nesnášela - jen proto, že je někdo "umělecky zdatný" či hůř "umělecky činný" pro mě neznamená, že ho/ji budu slepě obdivovat nebo ho/jí omlouvat za věci, který mi u jiných lidí vadí, nebo jsou úplně společensky nepřípustný.... ()
Tohle je pro mě docela nálož; Vladimír si o sobě očividně myslí spoustu úžasnejch věcí odpovídajících jeho evidentně narcisistní povaze, asi ale nebudu sám, kdo v něm vidí někoho trochu jinýho, než za koho se prezentuje. Ale nechci soudit - Zuzana si ho tenkrát ostatně vzala dobrovolně; kromě toho ME jsou všechno, jen ne podklady pro naše potenciální ubohý odsudky. Zrovna tak budou určitě další, kteří v něm uviděj někoho, kdo si dokázal jít za svym... Každopádně Vladimír je ze sledovanejch lidí asi jedinej člověk, kdo žije takhle výstřednim a bohéskym životem, což je (z dokumentaristickýho hlediska) jednak zajímavý, a pak se to samozřejmě nějak muselo podepsat právě na rodině - jak na Zuzaně, tak na dcerách. A to je v dokumentu celkem hezky patrný. WTF moments: Tak třeba: "Já jsem pochopil jednu věc, že je asi strašně důležitý mít ty děti, v tom životě, jo. Protože ta rodina, to je základ." - jo aha, ty děti, o který se nikdy nestaral a na který neměl čas?... a ta rodina, to asi myslí tu manželku, se kterou se rozved a který dneska žoviálně řiká vkusnym označenim "exka"? ♥ Lavly. Taky mě celkem baví, když takovejhle člověk o svý činnosti mluví jako o kumštu a o sobě, s notnou dávkou familiárnosti, jako o kumštýři. Ale nakonec - nechci bejt elitář ani se snižovat k nějakym bigotním úvahám: ono i na to umění se dá nahlížet všemožnejma způsobama, takže znova - nesoudim. Nebo jinak: Nechci soudit, i když se mi to nelíbí - jak jeho dílo, tak to všechno ostatní. ()
Helene Třeštíkovej návraty po 35. rokoch príliš nevyšli, minimálne z toho dôvodu, že väčšinou sa jeden z páru odmieta vrátiť. Čiže je otázne, či má morálne právo vydávať TOTO za Manželské etudy, keď 50% páru chýba, ehm. Ale tak OK, čo už. V tejto časti sa síce Zuzana nakoniec nechá prehovoriť, ale je to len kratučký comeback a inak ide o one man show jej svojrázneho bývalého manžela. Je pekné, že sa občas stretnú aj s dcérami, rozvod ostatne nie je koniec sveta. Vladimír je skutočný exot. I preto paradoxne dávam až 80%, pretože s ním nehrozí nuda. Na druhej strane nejde o niekoho, koho by ste chceli mať vo svojej rodine. Aj po desaťročiach (!) spomína na „milovaný New York“, stále hovorí o fotení pre Playboy, zjavne sám seba vníma ako hviezdu a jazdí na motorke s imidžom španielskeho umelca, ale keď nemá kde bývať, vypisuje mame, či sa k nej nemôže vrátiť. Hlavne, že „se mé fotky běžně prodávejí za 2000 dolarů“. Toto španielski umelci veru nerobia, Vladimír. ()
Vladimír celých dvacet let po revoluci neustále omílá Ameriku, focení Jany Švandové a svoje focení. Překvapilo mě, že v tomhle díle nezmínil, jak v ateliéru v Americe pěstovali jeho předchozí majitelé trávu... Vladimír na mě působí plochým dojmem a neměla bych s sním co říct. Za celou tu dobu neřekl nic zásadního. Škoda, že Zuzana a dcery se od natáčení distancovaly. Tahle hodinová ego onanie před kamerou mě uspávala... ()
Během těch 35ti let bych řekl, že Vladimír je sebestřednej, egoistickej a ješitnej kokot. Oceňuji práci Heleny Třeštíkové, že natáčení s takovým imbecilem vydržela tolik roků. Škoda, že se Zuzana už pak natáčení nezúčastňovala, mnohem víc by mě zajímaly její názory, než pořád dokola blekotání toho vola. ()
Galerie (6)
Photo © Česká televize

Reklama