Obsahy(1)
I jemná skica malé životní epizody obyčejného muže v sobě může obsáhnout minulost, přítomnost a budoucnost největšího z národů. V debutu 26letého básníka Gana Bi se venkovský lékař vypravuje na pouť s cílem nalézt ztraceného synovce a spojit skrze svěřené předměty dávné milence. V uhrančivém čtyřicetiminutovém záběru se jeho cesta do rodného kraje mění v mystickou zkušenost. Ruční kamera začne žít vlastním životem, překonává několikakilometrový úsek a její nepředvídatelně vytyčená trasa připomíná říční meandry. Podvečer v malém čínském městečku se mezitím proměňuje v magický časoprostor, který si postupně podmaňuje odpoutaná lékařova paměť. Kaili blues je vizionářskou filmovou básní o bolestné touze vytěsnit minulost a zároveň se s ní vyrovnat. Pocity hlavní postavy intimně propojuje s životy venkovanů, které jsou lapeny v rozporech mezi tíživou historií a nadějným zítřkem, nostalgií a závratí z překotných proměn země. (MFF Karlovy Vary)
(více)Videa (2)
Recenze (22)
Vizuálně poetické az industriální záběry nás přivádí do chudých vesnic v horách, kde nastávají situace až lynchovskeho typu. Film ve mě probouzel inspirace: Hrajme si s realitou v realitě. Nic není zbytečné, ani ztráta času. Užívejme každý okamžik a příležitost. Festival Kino Asia Brno, 22. 9. 2017, kino Art toho času v Distillery. ()
Obsahem nezáživná, formou ovšem překvapující inscenovaná dokumentace. Film fungující pouze ve své celistvosti, kdy má divák možnost zpětně definovat si jakési dvě půle filmu, například: (1) všední život a (2) zážitek z něj nějakým způsobem vybočující. Všední život ustálen kamerou na stativu, zážitek pak coby život zdánlivě chaosem, zaznamenán handycamem. Dílo je bez uchopení celku chladné, nepřístupné a v handycam části v určitých momentech rovněž nedůsledné (jmenovitě se jedná o neautentické detaily v obraze jako připnuté mikrofony na těle herce a pohledy postav do kamery). Přesto bych se jej nezdráhal označit za pionýrské. ()
Měl jsem sen, že jsem spal, zdálo se mi to přitom jsem byl vzhůru. Neuvěřitelný debut, který popírá čas a zároveň prostupuje roztříštěnými vzpomínkami, aby následně pomocí nezapomenutelného dvaačtyřicetiminutového záběru, putujícího za zvukem snového blues, dostal vaše vědomí na novou úroveň. Filmová meditace 2.0. ()
Len plynutie a nič viac. Vo vnútri Činy, kde je vlhkosť, rozklad a folk tales, ktoré sa dostávajú do hlavných správ putuje človek s cieľom. Cieľ má možno svoje opodstatnenie ale počas tohto putovania nás ako diváka zasahuje kolorit, prostoduchosť, drobné osudy malých ľudí, silná atmosféra upršaných uličiek a nepekných obydlí, ktorej dominuje silná jednozáberovka. Cieľ pre postavu je niečo iné ako cieľ pre diváka. Nemáme tu popisné dialógy. Ani nejakú výraznú dejovú štruktúru. Predsa mám ale pocit, že som sa o postavách dozvedel veľa. Boli smutné. Boli sklamané. A možno sa im nikdy ich cieľ nepodarí dosiahnuť. Aspoň nie tak ako chceli a túžili. Ale aj tak sa neviem zbaviť toho uhrančivého pocitu, že silá každého záberu, bola ako sila úderu hlavného tvorcu do vášho vedomia, pretože túži aby ste ako divák vnímal. A nechal sa niesť. A nesúdil. A uveril. Kaili blues je manifestom poetiky. Aj priamej, aj tej čo sa skrýva ako plynutie času na stene vagónov prechádzajúceho vlaku. Gan Bi je tvorca ktorý si môže s Tsai Ming-Liangom a Wong Kar Waiom podať ruku. Pre mňa pohladenie. ()
komentáře: https://www.nytimes.com/2016/05/20/movies/kaili-blues-review.html?_r=0 https://criticsroundup.com/film/kaili-blues/ http://www.eyeforfilm.co.uk/review/kaili-blues-2015-film-review-by-jennie-kermode http://www.hollywoodreporter.com/review/kaili-blues-lu-bian-ye-872299 výstižná rekonstrukce nejednoznačného děje: http://www.slantmagazine.com/film/review/kaili-blues http://www.scmp.com/culture/film-tv/article/2008250/film-review-kaili-blues-bi-gans-art-house-gem-blends-memories-and http://366weirdmovies.com/capsule-kaili-blues-2015/ zasvěcený výklad děje i jeho smyslu: http://cinema-scope.com/spotlight/kaili-blues-bi-gan-china/ http://www.imdb.com/title/tt4613272/criticreviews?ref_=ttexrv_sa_5 ()
Galerie (52)
Photo © 51. MFF Karlovy Vary 2016
Zajímavosti (3)
- Natáčanie prebiehalo v Kaili City a dedine Ping Liang. (Real Tom Hardy)
- Všetky postavy sú miestni obyvatelia a režisérovi blízki. Film nemal ani jedného profesionálneho herca. (Real Tom Hardy)
- Film obsahuje jeden 41-minútový záber, po ktorého natočení bol rozpočet filmu prakticky vyčerpaný. (Real Tom Hardy)
Reklama