foto

Maurice Tourneur

  • nar. 2.2.1873
    Paříž, Francie
  • zem. 4.8.1961 (88 let)
    Paříž, Francie
  • Sdílet na Twitteru
  • Sdílet na Facebooku

Biografie

Režisér Maurice Tourneur patří ke stěžejním osobnostem francouzské kinematografie 20. století. Jako progresívní umělec se prosadil především v němé éře, hodnotné filmy ale točil až do období po druhé světové válce. Uplatnil se i v Americe a má také svou hvězdou na hollywoodském chodníku slávy. Narodil se jako Maurice Félix Thomas na pařížském předměstí Belleville do rodiny klenotníka, původně pracoval jako grafik a ilustrátor. Po službě v armádě v severní Africe uplatnil své umělecké nadání v ateliéru slavného sochaře Auguste Rodina, nakonec po vzoru svých sourozenců odešel k divadlu.

Po prvních zkušenostech s divadelním herectvím dal dohromady vlastní společnost a od roku 1900 s ní hrál na pařížských předměstích, se slavnou herečkou Réjane pak absolvoval i turné po jižní Americe. U divadla si našel také životní partnerku a herečka Fernande Petit se stala jeho manželkou. Jejich syn Jacques Tourneur (1904-1977) patřil později též k významným osobnostem filmu. Jako scénograf se Maurice uplatnil v divadle Théâtre de la Renaissance a tehdy také přijal umělecké jméno Tourneur.

S filmem začal Maurice Tourneur spolupracovat v roce 1911 na výzvu svého přítele Emila Chautarda. Od postu asistenta režie se brzy dostal k samostatné režii a v letech 1912-1914 natočil řadu krátkých a dva celovečerní filmy. Na počátku první světové války odešel do Spojených států, kde pokračoval v úspěšně nastartované dráze filmového režiséra. Tournerovy filmy té doby se vyznačovaly promyšleným využitím technologických dovedností, jako někdejší scénograf a grafik dbal také na kvalitní práci architektů a výtvarníků a spolu s nevšedním snímáním kamery se jeho práce setkávala s velmi příznivým ohlasem kritiky. Z jeho amerického období připomeňme alespoň adaptaci Cooperova románu POSLEDNÍ MOHYKÁN (The Last of Mohicans, 1920). Originál tohoto snímku dnes schraňuje Národní filmový archív USA jako významné umělecké dílo té doby.

V roce 1921 získal Tourneur americké občanství, o rok později správně vycítil, že budoucnost amerického filmu leží v tehdy teprve začínajícím Hollywoodu a přesunul sem své působení. On sám důrazně prosazoval film jako umělecký celek a neuznával tehdy vzrůstající kult hvězd, sám se ale neubránil (respektive byl nucen) spolupracovat s nejslavnějšími herečkami té doby, za všechny připomeňme Mary Pickford (DOLAROVÁ PRINCEZNIČKA – The Poor Little Rich Girl, 1916. Mezitím se v roce 1923 rozešel se svou první manželkou Fernande Petit, podruhé se oženil po návratu do Francie s herečkou Louise Lagrange (1898-1979). K návratu do Evropy jej přiměl spor se společností MGM, která jej vyšachovala z natáčení TAJUPLNÉHO OSTROVA (The Mysterious Island, 1929).

Ani příchod zvuku neohrozil Tournerovy umělecké ambice a nadále točil filmy, jak ve Francii, tak v Německu, kde krátce po svém příjezdu z Ameriky natočil snímek LOĎ ZTRACENCŮ (Das Schiff der verlorenen Menschen, 1929). V letech 1930-1945 natočil Tourneur ve Francii přes dvacet filmů, z nichž některé byly uvedeny i v československých kinech. Byl to například melodramatický příběh z předrevoluční Francie ŽEBRAČKA U CHRÁMU NOTRE DAME (Les deux orphelines, 1933). V podobně velkorysém stylu byly pořízeny i další historické filmy PATRIOT (Le patriot, 1937) o intrikách na dvoře cara Pavla I. nebo KATIA (1938), který též čerpal z ruských dějin. Z několikeré spolupráce s významným hercem Harry Baurem se dále sluší připomenout adaptaci slavné divadelní hry VOLPONE (1941).

V době druhé světové války byl Maurice Tourneur nucen točit pro německou společnost Continental Film, ale zatímco jiní režiséři hledali uplatnění v únikových nenáročných komediích, Tourneur realizoval umělecky hodnotné filmy, do nichž navíc dokázal nenápadně propašovat podprahové vzkazy francouzskému národu sužovanému německou okupací (ĎÁBLOVA RUKA – Le main du diable, 1943; PEKELNÉ ÚDOLÍ – Le val d′enfer, 1943). Po osvobození natočil již jen dva filmy, jeho poslední prací je snímek ANDĚLÉ VE SLEPÉ ULIČCE (Impasse des deux anges, 1950).

Po autonehodě v roce 1949 Maurice Tourneur rezignoval na další ambice ve filmu, vrátil se ale k malování a díky dlouhodobému pobytu v USA našel uplatnění v překladech anglických detektivek do francouzštiny. Zemřel v Paříži 4. srpna 1961 ve věku 88 let a je pohřben na slavném hřbitově Père Lachaise. Jeho život a uměleckou dráhu zatím naposledy důstojně zmapovala kniha Maurice Tourneur: The Life and Films, která vyšla v roce 2001.

Pavel "argenson" Vlach

Režijní filmografie

Filmy

1948 Après l'amour
Impasse des deux anges
1944 Cécile est morte
1943 Val d'enfer, Le
Ďáblova ruka
1942 Mam'zelle Bonaparte
1941 Péchés de jeunesse
Volpone
1938 Kaťa, modrý démon cara Alexandra
Patriote, Le
1936 Avec le sourire
Samson
1935 Justin de Marseille
Königsmark
1934 Voleur, Le
1933 Deux orphelines, Les
Lidoire
Obsession
1932 Au nom de la loi
Gaietés de l'escadron, Les
Les Gaités de l'escadron
1931 Maison de danses
1930 Accusée, levez-vous!
1929 Loď ztracenců
Tajuplný ostrov
1928 Équipage, L'
1926 Aloma, dcera džunglí
Old Loves and New
1925 Clothes Make the Pirate
Never the Twain Shall Meet
Sporting Life
1924 The White Moth
Torment
1923 Jealous Husbands
The Brass Bottle
The Christian
The Isle of Lost Ships
While Paris Sleeps
1922 Lorna Doone
1921 Foolish Matrons, The
The Bait
1920 Deep Waters
Great Redeemer, The
My Lady's Garter
Poslední Mohykán
The County Fair
The White Circle
Treasure Island
1919 The Broken Butterfly
The Life Line
The White Heather
Victory
1918 A Doll's House
Prunella
Rose of the World
Sporting Life
The Blue Bird
Woman
1917 A Girl's Folly
Barbary Sheep
Dolarová princeznička
Exile
Law of the Land
The Pride of the Clan
The Rise of Jenny Cushing
The Whip
Undying Flame, The
1916 Hand of Peril, The
Pawn of Fate
Rail Rider, The
The Closed Road
Velvet Paw, The
1915 A Butterfly on the Wheel
Alias Jimmy Valentine
Cub, The
The Ivory Snuff Box
Trilby
1914 Dernière incarnation de Larson, La
Man of the Hour
Monsieur Lecoq
Mother
Pit, The
Wishing Ring: An Idyll of Old England, The
1913 Camée, Le
Corso rouge, Le
Dame de Monsoreau, La
Dernier pardon, Le
Mademoiselle 100 millions
Puits mitoyen, Le
Soeurette
Système du docteur Goudron et du professeur Plume, Le
bergère d'Ivry, La
1912 Figures de cire
Friquet, Le
Jean la Poudre

Herecká filmografie

Fanoušci tvůrce

tvůrce nemá žádné fanoušky
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace