foto

Carlos Saura

  • nar. 4.1.1932 (88 let)
    Huesca, Aragón, Španělsko

Biografie

Carlos Saura je vedle Luise Buňuela a Pedra Almodovara třetím nejznámějším španělským režisérem. Od malička byl fascinován fotografováním, což ho přivedlo i ke studím filmu v Madridu, kde v roce 1957 absolvoval a do roku 1963 zde přednášel. Po vyloučení ze školy z politických důvodů se věnoval natáčení svých autorských filmů.

Ovlivněn surrealismem a osobností Luise Buňuela natočil Pláč pro banditu (63), do kterého svůj režisérský vzor a přítele obsadil do symbolické role kata. Hon (65) byl vypjatým dramatem vášní a neshod mezi třemi kamarády, kteří svůj spor zakončí vzájemnou likvidací. Za film získal stříbrného medvěda za režii v Berlíně. Snímek Peppermint frapé (67), věnovaný Buňuelovi, byl studií zakomplexovaného měšťáka, který zabije ženu, která se mu vysmívá, aby si posléze zrekonstruoval její obraz v podobě své asistentky. Film byl pozoruhodný svoji obsesivní povahou a studií vyšinuté mysli. Film rovněž obdržel stejnou cenu jako Hon. Peppermint frapé byl prvním snímkem, v kterém uzavřel pracovní svazek s Geraldinou Chaplinovou, se kterou spolupracoval na svých nejproslulejších filmech přelomu 60. a posléze v 70. letech, jakými byly Stres ve třech (68), klaustrofobické drama podobné Honu, v kterém násilné vyvrcholení proběhne pouze v představách hlavního protagonisty, Anna a vlci (72), metaforická alegorie o represivních složkách společnosti ve Frankovském Španělsku. Film, který svým drastickým nekompromisním závěrem - fyzickým potupením a likvidací Any - patří k nejpozoruhodnějším režisérovým filmům.

Sestřenice Angelika (73), tentokrát bez Chaplinové, představila druhý, vedle politické alegorie, zájem režiséra, kterým je intimní a introspektivní pohled na lidskou, a zejména dětskou duši. Pozoruhodně křehký a jemný pohled na svět dětství prokázal i v Starém domu uprostřed Madridu (75). V roce 77 natočil hned dva neobyčejné filmy. První a známější z nich, drama o vztahu dceři (Chaplinová) a otce (F.Rey), Eliso můj živote, získal cenu pro Fernanda Raye v Cannes. Druhý film , Zavázané oči, byl sugestivní studií mučení, kterého se dopuštěli trýznitelé na postavě ztvárněné G.Chaplinovou.

V 80. letech se Saura věnoval filmům o delikventní mládeži v Rychle, rychle (81), které revidují režisorovy starší Pásky (62), ale především natočil volnou "taneční" trilogii, Krvavou svatbu (81) na námět F.G.Lorcy, Bizetovu Carmen (83) podle novely Prospera Merimééa s Laurou Del Sol, která se pomalu převtěluje do postavy Bizetovy Carmen. V této metamorfóze ji výrazně pomohl tanečník a choreograf Antonio Gades, který ztvárnil jejího mentora a milence. Po tomto proslulém díle následovala následovala méně známější Čarodějná láska (86).

Z 90. let stojí za zmínku drsné a citově velmi sugestivní a depresivní dílo Střílej (93) o drastickém znáslinění mladé artistky a o spravedlivé odplatě za její znásilnění a i o neodvratné smrti, která ukončí její trápení. Jiného charakteru je Tango (98), formálně vytříbený portrét španělského tance. Další Saurovy filmy se bohužel zatím nedočkaly oprávněného uvedení a publicity, jakou by si zasloužily.

Monkey See "kobejn" Monkey Do

Režijní filmografie

Herecká filmografie

Kameramanská filmografie

Dokumentární

1958 Cuenca

Host

TV pořady

2012 Evropské filmové ceny 2012 (TV pořad)
2002 Noche de los premiados, La (TV pořad)
1984 Cinema 3 (TV pořad)
1967 Apropos Film (TV pořad)

Fanoušci tvůrce

<< 1-20 >>
všichni fanoušci
(128)