Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Komedie
  • Dokumentární
  • Akční
  • Krátkometrážní

Recenze (15)

plakát

Náměstí Spasitele (2006) 

V době nejen finanční krize velmi silně působící polský snímek. Mladí manželé zjistí, že naletěli podvodníkům. Dali totiž peníze na stavbu bytu stavební firmě, která jim ale žádný byt nepostaví. Musí se tedy nastěhovat k Bartkově matce. Postupem času se ukazuje, že si Beata se svou tchýní moc dobře nerozumí a konflikty mezi nimi narůstají. K tomu všemu si ještě Bartek najde milenku. Veškerá naděje na to, že se situace obrátí k dobrému, se mění v ještě větší tragédii úmrtím. Autoři tak nastolují otázky po tom, kdo je v situaci vlastně vinen. Domáhání se spravedlnosti se jeví jako velmi obtížné.

plakát

Březový háj (1970) 

Tématem je Březový háj trochu neobvyklým filmem Andrzeje Wajdy. Na rozdíl od společensky či politicky angažovaných filmů, které jsou pro Wajdu typičtější, je Březový háj psychologickou drobnokresbou. Zaměřuje se na emoce postav, snaží se o co nejjemnější vybarvení atmosféry. Děj se točí převážně kolem dvou bratrů. Jeden z nich, žijící nedaleko březového háje, je zlomený po smrti své ženy. Za Boleslawem tam přijíždí Stanislaw, který ví, že zanedlouho zemře. Boleslaw svůj zármutek přenáší na svou dceru, Stanislaw se zase snaží vzbudit dojem, že svůj život prožívá radostně. Za tím vším vystupuje téma smrti a možností, jak se s ní vyrovnávat.

plakát

Struktura krystalu (1969) 

Struktura krystalu je dost nadčasový snímek. Vypráví příběh dvou mužů. Jan se rozhodne opustit své zaměstnání, odstěhuje se na venkov, pracuje a studuje, co je mu blízké. Druhý, Marek, se rozhodne dál budovat svou kariéru. Marek přijede na venkov Jana a jeho ženu Annu navštívit. Zprvu se jeví jeho návštěva jako snaha po dlouhé době vidět přítele a kolegu, ale postupem času se vyjeví, že přijel proto, aby zlanařil Jana zpátky pro své původní zaměstnání. Marek s manžely nějakou dobu na venkově pobývá a zjišťuje, co na takovém způsobu života může být zajímavé a lákavé. Zároveň ale Zanussi Jana nezobrazuje černobíle a poukazuje i na slabá místa jeho žití. Příběh výborně doplňuje klavírní melodie.

plakát

Janek Vodnář (1993) 

Téměř až pohádkový příběh o Jankovi, který objeví své nadpřirozené schopnosti a vydá se je uplatnit do světa. Doma zanechává svou moudrou a laskavou ženu Verunku, která nemůže otěhotnět. Na cestě potkává lišáckého muže, který ho po zbytek jeho cesty doprovází. Janek prochází proměnou, je čím dál více závislý na lesku majetku a moci. Nakonec se přeci jen vrací domů za Verunkou, která porodila chlapečka s ocáskem. Herci hrající tři hlavní postavy jsou výteční, skvělá je i hudba Zygmunta Konieczného v čele s nejkrásnější něžnou písní s názvem Piosenka.

plakát

Popel a démant (1958) 

Film, kterým oslnil nejen Wajda, ale i mladý Zbigniew Cybulski. Cybulski je v polském filmu pozoruhodným zjevem. Svou koženou bundou, džínsy, tmavými brýlemi a sebevědomým vystupováním připomíná hrdiny amerických filmů. Film se odehrává po válce a hlavní dva hrdinové mají za úkol zabít sekretáře výboru Polské lidové strany. Maciek je tragickou postavou. Na jedné straně touží po životě, po lásce, ale na druhé chce zůstat věrný hodnotám, které v něm posiluje válečná zkušenost. Maciek nakonec skončí na pomyslném smetišti dějin.

plakát

Člověk z mramoru (1977) 

Muž z mramoru je Wajdův výborný film odehrávající se v 70. letech a reflektující nejen svou dobu, ale i dobu minulou, přesněji 50. léta. Vitální Krystyna Janda v roli Agnieszky se rozhodne natočit film o 50. letech a dostane se tak k příběhu Mateusze Birkuta. Wajda se ptá po tom, zda je možné si udržet v obtížných dobách pod vládou komunistického režimu čisté svědomí a lidskou důstojnost. Zároveň se podobně jako Kieślowski ve filmu Bez konce ptá, zda se člověk, který se o něco takového pokouší, může stát inspirací po své smrti. Mateusz Birkut po sobě nezanechává jen svůj duchovní odkaz, ale i syna, který svého otce v sobě nezapře. Film je velmi důmyslně kompozičně poskládaný.

plakát

Pan profesor Hannibal (1956) 

Profesor Nyúl Béla napíše studii o Hannibalovi, která vzbudí pozornost politickým podtextem, který v ní jeho kolegové čtou, ačkoliv tam nebyl autorem zamýšlen. Ze zprvu nepříliš významné studie se stane politická kauza, která se dostane až do poslanecké sněmovny. Profesor Nyúl se za svou práci staví, patrně mu nejprve nedochází, o co v celé kauze jeho protivníkům jde. Nakonec je ale donucen odvolat a i přesto je obyvateli města lynčován. Film svým apelem na morálku a jednoznačností stanoviska připomíná český film ze své doby, Vyšší princip.

plakát

Na krásném modrém Dunaji (1992) 

Film nese název podle valčíku Johanna Strausse. Valčík Na krásném modrém Dunaji i celý film hudebně doprovází. Film vypovídá o postkomunistickém Maďarsku, ukazuje prohnilost režimu, který přišel po dlouhém období komunismu. Herci ve filmu působí jakoby tančili, stejně tak kamera pluje exteriéry i interiéry. Paranoiu přetrvávající z dob minulých podtrhují všudypřítomné kamery.

plakát

Norské dřevo (2010) 

Adaptace asi nejznámější Murakamiho stejnojmenné knihy, která získala název podle písně skupiny The Beatles. Tu ve filmu i v knize zpívá v léčebném sanatoriu jedné z hlavních hrdinek kamarádka Reiko. Film rozplétá složité milostné příběhy mezi hlavními hrdiny, vše doprovází nejistota, úzkost a osamělost, z nichž dva hlavní hrdinové Kizuki a krásná a křehká Naoko hledají cestu ven smrtí. Film balancuje na hranici patosu, kýče a vizuální krásy, jeho největší slabinou jsou vyprázdněnost a použitá stylová klišé.

plakát

Libido (1967) 

Starý otec pracující coby úředník se potýká s pocitem přicházejícího stáří. V práci jej mají všichni za podivína, vedle svého syna překypujícím mládím působí téměř až směšně, jeho manželka se o něj úzkostlivě stará. Nic se mu pořádně nedaří a tak východisko nachází ve smrti. Přesto smrt nepůsobí ve snímku tragicky, život jde totiž dál. Stylem je film poplatný estetice 60. let.