Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Premiér, který vyhrál volby v Maďarsku, slibuje, že zakročí proti komunistům. Pro jeho společníky to není důležité, ti jen spěchají, aby se obohatili. Pro prosté lidi je důležitější jiná věc – jde jim o každodenní chléb a privatizaci státního podniku ohrožujícího nezaměstnanost. A premiérův bratr spolu s jeho manželkou, nevyléčitelně nemocnou rakovinou, spřádají plány na jeho vraždu. (sator)

(více)

Recenze (7)

garmon 

všechny recenze uživatele

Dlouho jsem si tohle nedokázal pustit v celku - hrozně nepříjemná atmosféra dřevních devadesátek s jejich lacinými interiéry, laciným textilem a možná až lacinou demystifikací rozvědčíků, tajných služeb, přítelkyň pana ministra a moci vůbec a venkoncem. Porovnám-li tohle třeba s Iljenkovou Zónou, je mi jasné, že v Rusku dostala svoboda přes hubu sakra víc - u Maďarů, už v osmdesátkách relativně kapitalistických, se tedy nepatetizuje samotný problém možnosti a schopnosti života "venku", ale naopak odkrývají možnosti fiškuntálií uvnitř. V půlce filmu se naštěstí Jancsóovi do hledáčku dostanou dvě ženy a začíná se typický kolotoč jeho "pozdních velkých" filmů na způsob Sezóny příšer anebo Ježíšova horoskopu - nikdo neví, kdo je kdo, nemůžete si být jisti ani tím, co se stalo (nebylo to jen v televizi?), natož povahou svých nejbližších. Samozřejmě i tahle zapletení mají své hranice a když už je někdo zastřelen potřetí a znovu se vynořuje z mrtvých, může to být trochu úsměvné - zvlášť pokud nejedete na droze jménem Jancsó. A proč tohle celé píšu: ve filmu jsou v závěru dlouhé scény útěku budapešťskými třídami (Cserhalmi v košili střižené podle sezóny Milano ´88 s malou kondičkou poklusává jakože z posledních sil a u konce s dechem uprostřed jízdních pruhů, cinema verité, okolo jedoucí automobilisté nevěří vlastním očím - Jancsó točí nový film). Tahle scéna mi přišla typická pro celý film - na první pohled dost špatná - snímáním, přetaženým časem, nepečlivostí, na druhý právě díky tomuhle punku-) - a jestli v Hungárii toho roku dali volné ruce k tomu, aby Pan režisér natáčel na hlavních třídách klusajícího Pana herce, byli na tom s kulturou určitě velmi dobře. ()

sihaja 

všechny recenze uživatele

Film nese název podle valčíku Johanna Strausse. Valčík Na krásném modrém Dunaji i celý film hudebně doprovází. Film vypovídá o postkomunistickém Maďarsku, ukazuje prohnilost režimu, který přišel po dlouhém období komunismu. Herci ve filmu působí jakoby tančili, stejně tak kamera pluje exteriéry i interiéry. Paranoiu přetrvávající z dob minulých podtrhují všudypřítomné kamery. ()

Reklama

Martin741 

všechny recenze uživatele

A bol som z toho dost vykolajeny - jestvuju dva filmy Na krasnem modrem Dunaji, tento a este ten z roku 1994. Ten z roku 1994 bola pre mna kravina, tento film je vsak nadherny, herci su sice madarski a mne pomerne neznami, ale film je natoceny fakt s laskou - to hned poznam. Jancso-a dost mozem - do rezie sa vyznal. A caste su jeho filmove najazdy na krasnu dunajsku prirodu, bez slov, len proste staci sa nechat unasat . 80 % ()

sator

všechny recenze uživatele

Premiér, který vyhrál volby v Maďarsku, slibuje, že zakročí proti komunistům. Pro jeho společníky to není důležité, ti jen spěchají, aby se obohatili. Pro prosté lidi je důležitější jiná věc - jde jim o každodenní chléb a privatizaci státního podniku ohrožujícího nezaměstnanost. A premiérův bratr spolu s jeho manželkou, nevyléčitelně nemocnou rakovinou, spřádají plány na jeho vraždu. ()

Iggy 

všechny recenze uživatele

Zatím jediný Jancsóův pozdější film, který jsem viděl, mě příjemně překvapil. Jancsóovi se jeho typický styl – předlouhé záběry, pohyb kamery a choreografie pohybu herců – podařilo umně a působivě aplikovat i na současnou a aktuální tematiku postkomunistického vývoje Maďarska. A i když je děj výrazně soudobý, tíhne rovněž k zobecnění až k mytologizaci a opět se tu objevují témata utlačování a manipulace, přičemž nikdo není nevinný. Ale na rozdíl od starších filmů, které na mě působí velmi abstraktně a stylizovaně, působí Na krásném modrém Dunaji hodně realisticky. Samotný název odkazuje jak k opakujícímu se hudebnímu motivu, tak ironicky glosuje události ve filmové Budapešti. Zajímavě jsou využity časté záběry na televizní obrazovky (rovněž monitorující dění na scéně) a bez nutnosti střihu nás tak záběr ihned přenáší do jiného prostoru, bez nutnosti pohybu kamery. ()

Zajímavosti (1)

Reklama

Reklama