Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Akční
  • Komedie
  • Krimi
  • Horor

Recenze (719)

plakát

The Century of the Self (2002) (seriál) 

Dokument skvěle mluví o již stoletém uvědomělém manipulování masami, a sama nevím, na kolik námi manipuluje sám film, rozhodně ovšem stojí za zhlédnutí. Je třeba se pozastavit a uvědomit si své skryté tužby a emoce, a to jak moc ovlivňují naše životy. Protože i když si svou manipulovatelnost přes vlastní přání neuvědomují samotní lidé, moc dobře si to uvědomuje kapitalistický svět a politika. Cyklus nenabízí žádnou vlastní ideologii, jen odkrývá měnící se nástroje, které používají vlády a byznys od dob Freuda k tomu, aby byli lidé spokojenými konzumenty nebo poslušnými občany ve jménu "demokracie". Různé psychologické a politické přístupy byly ovlivněny nejen dobou (válka, mír, recese, inflace, blahobyt), ale také přáními mas, jejíž emoce jsou nestále, zato intenzivní a mají moc dosadit a svrhnout vlády, položit a znovu vzkřísit ekonomiku. Moc se mi líbil střih a použití dobových nebo starých záběrů, rozhovory a srovnání vývoje v Británii a USA na v posledním díle. The Century of the Self je seriál, který je třeba vidět a učinit si vlastní názor.

plakát

Chlap na roztrhání (2012) 

Kladem filmu jsou solidní herci, kteří ale bohužel nemají moc co hrát. Chlap na roztrhání je neškodný film o nezodpovědném chlápkovi, který má dospět a najít si cestu k srdci svého syna. Milý ale až na herecké hvězdy v čele se sympatickým Butlerem ničím výjimečný snímek. Zařazení do žánru komedie moc nechápu, spíše než o komedii se jedná o vlídný rodinný snímek.

plakát

Netvor (2011) 

Film nevybočuje z řady teenagerských snímků. Jsou tady krásní mladí lidé, kteří jsou zlí, bohatí a záleží jim na povrchních věcech jako je vzhled. Pak jsou tady krásní mladí lidé, kteří jsou chudí, šetří si tři roky na vytoužený výlet a na vzhledu jim nezáleží vůbec, třebaže vypadají jako z reklamy. A všichni, ať hezcí nebo oškliví jsou hrozně cool, ti oškliví o něco více, ale jinak strašně nezajímaví a jednorozměrní. A pak tady máme pohádku Kráska a zvíře docela pěkně zasazenou do moderního hávu. Film Netvor přesně ví, na jakou cílovou skupinu míří, a to jsou dívky, které čekají na první občanku, a proto se oprostil od velkého filozofování a postačil si s klasickými replikami o pravých hodnotách a lásce. Film mě nijak neštval, ale je to jeden z mnoha jemu podobných a lehce zapomenutelných.

plakát

Netvor z pouště (2005) (TV film) 

Miluji tyhle nízkorozpočtové sci-fi dobrodružné horory s neumělými digitálními zrůdami, nesmyslnými dialogy, debilně se chovajícími hrdiny, nulovým napětím a znetvořenými mrtvolami. Nemusíte se totiž bát, že o něco přijdete, když nedáváte pozor pět minut nebo i hodinu. Netvor z pouště se bere vážně a tím je to sice smutné, ale taky hrozně zábavné.

plakát

Oddělen (2011) 

Pokud si přejete vidět zfilmovanou beznaděj, je film pro vás. Postavu Henryho Barhese jako by vymyslel sám Tim Burton v dobách, kdy ještě nevykrádal sám sebe. Hlavní hrdina je v hajzlu. Existenciálně ne - má co do dát do žaludku, má kde bydlet, má práci. Ale v hlavě má všechno pokryté černým suknem. Učí středoškoláky, kterým je všechno jedno, děda mu blouzní někde v pečovatelském domě, a kromě něj a svého traumatu z dětství je prázdný. Aby se nezbláznil ze všeho toho hnusu kolem sebe, přistupuje ke všemu apaticky. Henry je ten co vidí sklenici nejen poloprázdnou, ale vodu v ní zkaženou, protože nic není čisté a krásné. Nejdříve jsem chtěla dát filmu pět hvězdiček, protože se hodně přibližuje tomu, jak lidé s depresivní strukturou mnohdy svět vnímají. A Adrien Brody je tady úžasný. Jenže ve filmu je té deprese tolik, až se mi zdálo, že sklouzává k falešné stylizaci. Na druhou stranu si celou dobu udržel svou náladu a skoro necouvnul (až na jednu tady nepřirozeně radostnou scénu, která mi přišla ve filmu jako pěst na oko) od bezvýchodnosti, která nikdy nemizí přes noc, jak tomu u mnoha snímků bývá. Oddělen je film o tom, jak to někteří lidé mají v hlavě a není radno se na něj dívat, pokud jste labilní a chcete si zachovat pohled přes zlaté brýle.

plakát

Poslední vrchol (2010) 

Film si vzal za úkol rozšířit povědomí o jednom neobyčejném knězi, a tak i vrátit lidem důvěru v církev. Otec Pablo byl podle natočených výpovědí charismatický, skromný, optimistický, zapálený do víry, atraktivní, vždy ochotný pomoci, se smyslem pro humor, byl to velký myslitel a teolog. Samé superlativy. Celý dokument se skládá převážně z chvály blízkých osob kněze. Nechci zpochybňovat, že je všechno pravda, ale pro dobrý dokument je to málo. Poslední vrchol byl natočen posmrtně takže o otci Pablovi víme jen to, co řekli ostatní a to jsou jen dál rozvíjená pozitivní slova. Poslední vrchol otce Pabla tak nepomáhá lidem přiblížit, ale naopak z něj dělají téměř světce a tím ho od nich vzdalují. Možná je problém v tom, že v Česku neexistuje tak pevná křesťanská základna a lidé se na kněze neobrací tak jako ve Španělsku, a tudíž ho nikdy nemůžeme ocenit, tak jako v rodné zemi. Ke konci na mě začal snímek působit až strašidelně. Ve chvíli, kdy žena vykládala, jak ji rozmluva s otcem zabránila přerušit těhotenství, když věděla, že dítě má vývojové vady, jsem si říkala, že je něco špatně. A když malý chlapec do kamery říká, že se chce stát taky knězem jsem si uvědomila, jak nebezpečné je, když vás o něčem přesvědčuje tak charismatická osoba, byť s dobrými úmysly. Nakonec stejně neděláte to, co považujete za správné vy, ale to, co považuje za správné ona osoba. A uvědomuji si, jak jednoduché je potom přesvědčit i celé davy. Jsem zvědavá, co by otec Pablo říkal, kdyby viděl, jakou reklamou je film o něm. Škoda, že film nenabízí na kněze více pohledů, ale je to jen opakování téhož od různých lidí, a to ještě v nezměrné délce. Podle mě by Poslední vrchol měl mít tak poloviční stopáž.

plakát

Špinavý trik (2013) 

Byla to zábava - ty dialogy, ty šaty, ti herci, ty vlasy (úžasné a šílené zároveň). Špinavý trik je převážně konverzačka, ale neměla jsem pocit nudy ani minutu. A jak se mi u některých filmů zdá, že trvají tři hodiny, ač mají polovinu, tak tady jsem na čas úplně zapomněla. Ztvárnění postav bylo dokonalé a šlo vidět, že herci si své role vyloženě užívali. Jediná výtka je k zápletce. Byla překombinovaná a nedávala smysl. Všechny ty dokonalé propriety byly navěšeny na kostru příběhu, který byl děravý jako řešeto a díry lepil prvními záplatami, které byly po ruce. Ale poznat sitcom s podobnými postavami, asi bych se zase vrátila k televizi.

plakát

Mapa (2012) 

Filmová léčba. Režisér se vydává z Madridu do Indie a zpět, aby zaplnil vlastní prázdnotu. Záběry z Indie, Madridu, bytu, nemocnice, starých filmů, doprovází všudypřítomný autorův hlas. Mapa je dokument o hledání, nicotnosti, neschopnosti přijít na to, co člověk chce a když na to přijde, jít za tím nebo to opustit. Film mě svým stylem zpytování vlastní duše i záběry z Indie nalákal, ale v polovině začal pokulhávat a já jsem měla pocit, že se už nic nehýbe, a to více než autor sám přiznává. Poslední třetina mi už přišla jako zbytečné plácání do kamery. Film nemá ani hodinu a půl, ale pocitově je tak o hodinu delší. Být na mně zkrátila bych ho na hodinu.

plakát

Rodinné návštěvy (2013) 

Rodinné návštěvy nejsou pro každého. A to jak film, tak i ty návštěvy. Hlavní hrdinka přijíždí z Mexika na měsíční návštěvu k rodině, a zjišťuje, že je od nich oddělená jak vzdáleností zeměpisnou tak i duševní. Příbuzní pokládají klasické otázky ohledně práce, vztahů, apod., ale jen aby souhlasně pokývali hlavou, nebo - a to spíše - nesouhlasně zabručeli. Matka Lili tahá po příbuzenstvu, aby se snad pomstila a vybila si na dceru svůj skrytý hněv, který sice nepropukne naplno, ale je cítit z každého rozhovoru a gesta a je zapřičiněn faktem, že dítko neplní rodičovský scénář, tak jak tomu občas bývá. Rodina se nesnaží Lili poznat a ona cítí, že do ní nebude nikdy zapadat tolik, jako když byla malá holka - viz. metafora s oblečením - pokud se pokusíme znovu obléct dětské šaty, stane se z nás nehybná karikatura. Film nemá kladného ani záporného hrdinu, jen izolaci vyvěrající z toho, že nikdo není takový, jak si ho rodina přeje a poznání, že domov není cosi neměnného, ale že si ho vytváříme sami v sobě, tak jako se vyvíjíme. Snímek Rodinné návštěvy je intimní zpověď jedné strany - Lili -, tak jak situace prožívá ona. Nesnaží se předstírat objektivitu, a tak je možná divákovi o to blíž.

plakát

Koyaanisqatsi (1982) 

Vynikající symbióza hudby a obrazu. Celý snímek se obejde bez mluveného slova a působí doslova hypnoticky. Je poskládán hlavně z časosběrných obrazů lidských aglomerací nebo přírody. Scény hekticky tepají a nechávají nás vtáhnout do hry světel, stínů a dynamiky. Miluji hudbu Phillipa Glasse a vidět Koyaanisqatsi bylo pro mě povinností. Moje očekávání se naplnilo. Byla jsem unesena. Glassova hudba je dokonalá a video impozantní. Sice se zdá, že podobných snímků o Zemi znásilňované člověkem zahrnující jen obraz a hudbu je již dost a nepřináší nic nového. Ale Koyaanisqatsi je víc jak 30 let starý a snad se nebudu plést, pokud řeknu, že je jednou z prvních, ne-li první vlaštovkou. Stáří filmu je ale znát na kvalitě obrazu a zvuku. Tomuto dokumentu by také slušelo větší plátno a lepší zvuk, než jaké jsou v artových kinech. Pokud pominu tyto atributy, Koyaanisqatsi je pro mě favoritem mezi podobně pojatými dokumenty.