Recenze (91)
To se vysvětlí, soudruzi! - Ostře sledované UFO (2024) (epizoda)
Byla to nuda, přišlo mi, že to prostě nefungovalo. A štvaly mě ty výrazně upravené barvy, tmavost a rozmazanost, bylo to fakt moc.
Hranice (2023)
Silný, dost komplexní film, ale s jasným poselstvím. Vybavil jsem si u něj lidi, které jsem loni potkal u polsko-běloruské hranice, a všechny jejich příběhy. Je to hlavně humanitě, morálním dilema, lidském zoufalství i cynismu diktátorů. Není to protipolský film, není to ani dokument, ale snímek s jasným poselstvím a viditelným světonázorem režisérky. Je to o nesmírně komplikované situaci, při které šla lidskost stranou. S odstupem dne si myslím, že film mohl být ještě plastičtější a jasně vykreslit reálné obavy lidí na polské straně hranice. Neříká ani to, jaká měla být správná reakce státu v situaci krize, která byla ruským a běloruským pokusem o destabilizaci východních států EU těsně před ruským vpádem na Ukrajinu. Stopáž nakonec uteče, ale kouká se na to těžce.
Přišla v noci (2023)
První 2/3 filmu měly spád, gradaci, vtip i takřka hororovou tchyni. Ta poslední třetina, když se objevuje Kocour, ale dost ujela. Chování dvou hlavních postav je najednou nepochopitelně pasivní a až hloupý. Konec to nezachraňuje. Škoda.
Operace: Národ (2022)
Niby komedia, a… Máte to za výmysly Antify? Pak nevíte o Polsku nic. Všechno v tomhle filmu má totiž pravdivý základ. Od lesního obřadu oslavy narozenin Hitlera s dortem a sušenkami ve tvaru svastiky u města Wodzisław Śląski, přes pokus o bombový teroristický útok na Pochod rovnosti v Lublinu, incidenty kolem kebabárny v Elbínku, vraždy Čečenců v Bělostoku, pálení figuríny Žida, organizaci ONR, jednoho fašistického náměstka z Bělostoku až po dehumanizaci LGBTQ lidí v “ideologii”. Ale jasně, Antifa…
Polské modlitby (2022)
Antek neví, co sám se sebou, je snadno ovlivnitelný prostředím. Fajn. Pak o 180 stupňů změní „světonázor“, ale i při tom škobrtá. Jenže my se z filmu nedozvíme proč přesně (je to jen prvním sexem?), nevíme moc o jeho vnitřních pochodech, nic o jeho vlastním vymanění se, nic bližšího o tom, proč se dostal do “bratrstva” (parta fundamentalistů chodících na výlety), ale vlastně jen to, že se bojí rodičů a sám sebe. Mohla to být zajímavá sonda do dnešního Polska, místo toho je to sonda jen a pouze po POVRCHU hledajícího se kluka. No a Polsko jako zemi to sotva štrejchne. Škoda promarněného času, který tomu autorka dala. Třeštíková to není.
Případy 1. oddělení - Podnájemníci (2022) (epizoda)
Snad se u nás někdy bude gay nebo lesbický pár ve filmu či seriálu brát normální věc, z běžného života, a ne že se jim bude vlajkový seriál ČT vysmívat jako divnostem, dvěma buznám, buzerantům nebo teploušům. Vtipný to nebylo ani před dvaceti lety.
Zhoubné zlo (2021)
Bizár netušených rozměrů, na to jsem vskutku nebyl připraven. Oceňuji potterovské prvky.
Sviňa (2020)
Viděl jsem to loni, viděl jsem to letos. A nepovedlo se to. Nejvíc iritující je asi vyobrazení činnosti novináře a redakce, to je fakt až trapná trivializace.
Na místě činu: Zmizení v hotelu Cecil (2021) (seriál)
Uf. Neztrácejte tím čas, pokud se nevyžíváte v americkým patosu nebo v úpravě vod.
Vlastníci (2019)
Žadná komedie, ale kvalitní horor o Češích.