Ony

Ony

Alena Šlingerová

okres Olomouc
Brouk & Šváb

homepage

114 bodů

Moje oblíbené filmy

  • poster

    Klamné léto '68 (1984)

  • poster

    Hezké vesnice hezky hoří (1996)

    Více než film. Bible. Někdy mám až pocit, že vše, co se natočilo po roce 1996 (tedy alespoň na téma balkánských konfliktů), je už nutně jen odvar z tohoto díla. Pokud byste od Dragojeviće čekali, že na Srby (tedy i na sebe) vezme veškerou vinu a agresi, nedočkáte se. Viník tu zůstává v podstatě abstraktním a vzdáleným, neznámou obludou z tunelu. A násilí, podobně jako u Kusturuci a některých dalších balkánských režisérů, je předkládáno se samozřejmostí a humorem. To ovšem zdaleka neznamená, že jde o film prosrbský nebo nedejbože proválečný. Ústřední sedmička Srbů vězněných spolu s americkou novinářkou v tunelu je defilé povrchního a nuceného hrdinství i lidské ubohosti: zblblí vesničtí balíci, feťák, zloděj, vyjukaný intelektuál, partyzán na věky zahleděný do maršála Tita. Válečné události jsou zachyceny ještě horké, dříve, než budou zpřehledněny historií, a působí tak naprosto absurdně a bezvýchodně. Většině záběrů dominuje oheň a krev. Propracované střídání několika časových rovin, včetně prosluněných flashbacků z předválečné doby, pak jednak tvoří silné kontrasty a také posilují napětí a děs, které film vyvolává. Fyzický i psychický teror ve scénách z tunelu jde do takových extrémů, že i při opakovaném zhlédnutí mám pořád nervy k prasknutí. Neustále také objevuji další rafinované drobnosti ("Vozi Miško!"). Neopomenutelnou součástí tohoto snímku je hudba. Jsou použity různé písně od jugoslávské hymny po slavné popové a rockové hity (Djordje Balašević, Električni orgazam, Indexi/Crvena jabuka). Některé melodie se objeví jen v drobných náznacích (broukající si zdravotní sestry). Všechny ale mají jedno společné: Upomínají na dobu jednotné Jugoslávie a vzbuzují otázku, jak je možné, že lidé, kteří byli schopni stejným jazykem zpívat stejné písně, se najednou navzájem vraždí. (Nebo naopak: Proč ti, kteří se teď vraždí, se kdysi za každou cenu bratřili.) Precizní záznam proměny člověka a jeho chování v extrémních podmínkách je podpořen stoprocentním herectvím. To je podloženo (snad jako vždy u Dragojeviće) luxusním obsazením. Živojinovićovi mám vždycky po filmu chuť jít poděkovat. Vážím si samozřejmě i režiséra, který při shánění finančních prostředků na natáčení šel takřka přes mrtvoly. Dotáhl to a já s tím mám do konce života co dělat.

  • poster

    Král tančí (2000)

    Léta běží, počet opakovaných zhlédnutí některých filmů vzrůstá, vztahy k nim se upevňují, ale člověk si uvědomí, že nemá cenu pod vlivem svých úchylek tyto snímky přeceňovat a zbytečně vychvalovat. Proto mažu svůj starší dementní komentář. Nicméně musím říct, že Gérard Simon je nějaký kameraman, Boris Terral je ďábelský herec (proč nehraje víc?) a Le Roi Danse je minimálně ze dvou důvodů výjimečné dílo: 1) Lullyho hudba je naprosto luxusní. 2) Je to můj nejoblíbenější historický film, jehož některé scény mě (mírnou povahu) přivádějí až kamsi. Ti, kdo se mnou seděli v kině, by mohli vyprávět...

  • poster

    Nikdo se nebude smát (1965)

    Podle mě zdaleka nejlepší kunderovská adaptace. I její předloha je mou oblíbenou směšnou láskou, ovšem film z ní nejen čerpá, ale i hodně přidává. Přidává vtipnou kameru, vtipnou hudbu a scenáristické srandičky, díky kterým se z dusného, až nepříjemně napínavého textu stává hravá komedie (ale ne že by u ní úsměv sem tam nezamrzal). To mě napoprvé velmi překvapilo, ale nevadí mi to. Ohromně se mi líbí, jak precizně je zrežírovaný pohyb postav v prostoru. To pronásledování, šmírování, přepadávání, schovávání se, kličkování,... To je prostě Ono.

  • poster

    Staré pověsti české (1952)

  • poster

    Ten sportovní život (1963)

    Výborný film hnutí free-cinema. S příběhem hlavního hrdiny se seznamujeme díky výstižným flashbackům, a tak nás nenudí žádné zdlouhavé vyprávění. Ve filmu nenajdeme žádná vakua nebo zbytečná slova. Je to přehlídka vynikajícího herectví Richarda Harrise v různých fázích hrdinova života, radostných i úplně bídných. Jednou za čas se vracím ke knize i této adaptaci a stále zajímavější se pro mě stává také hlavní ženská postava - Mrs. Hammond. To, jak chce, ale brání se, to, jak je cynická, ale zoufalá. Úplně jí rozumím a Rachel Roberts je skvělá herečka. Na konci film rychle graduje a dospívá k úžasně silnému závěru. Pro mě jeden z nejlepších snímků vůbec, který je bohužel jen zřídka k vidění.

  • poster

    Mechanický pomeranč (1971)

    Nejprve film, který všichni viděli a já ne, pak film, který jsem konečně viděla, pak audiovizuální slast, pak "radost" z obsahu podpořená četbou předlohy (podle mě geniální - a tímhle slovem já nemrhám). Nakonec jeden z mých nejmilejších filmových mazlíčků.

  • poster

    Kristián (1939)

  • poster

    Návrat ztraceného syna (1966)

  • poster

    Můj malý podnik (1999)

    Má to být komedie. A to tedy skutečně je. Scény na hřbitově, "před rekonstrukcí . . . a po", krádež sochy atd. atd. jsou geniální. Vincent Lindon je neodolatelně na dně.