Recenze (2 770)
Násilný čin (1948)
Relativně temný / psychologický noir na téma trauma z války, srabáctví, život s nenávistí. Nebyl to můj šálek kávy, kéž by tu měl v čase na plátně navrch spíše Ryan než Heflin, vzhledem k zápletce bych bral i vizuální flashback s nácky, akční rozstřel v závěru však vydatný.
Vice Raid (1959)
A hezky do třetice z boxu Mamie Van Doren Film Noir Collection. Sice jen průměrná zápletka se zločineckou organizací a snahou newyorské policie narušit síť ilegální prostituce, ale naproti tomu obsahuje cool voiceover vypravěče, zaujme s kvalitní dvojicí záporácký B. Dexter & Mamie jako vnadná vychcaná kráska. Samozřejmě podléhá upjatý dobové cenzuře, nicméně popis "plenty of hips and curves, machine guns, tough talking gangsters and vigilante justice" není úplně vedle. 4* akorát tak na hraně.
Guns, Girls, and Gangsters (1959)
Výtečný B-noir s rajcovní Van Doren a nabitě obsazenou dvojicí gaunerů, se zábavnou a napínavou zlodějskou operací sebrat velký cashe při převozu z Vegas do LA, a za mě super i ten okázalý popis vypravěče. Nečekaný 1950s hidden gem, přesně proč se rád hrabu v archivech zapadlých amerických snímků z těch dob.
Dívka v černých punčochách (1957)
Slabší murder-mystery kousek. Ze známé motelové lokace v Utahu se dalo dostat mnohem víc, vzhledem k době vzniku se veškerá brutalita odehraje mimo záběr, takže co tu tak jedině zaujme je pár perliček v obsazení, přičemž sexy Mamie na plakátě je vzhledem k menší roli velmi zavádějící a člověk se jí tu moc nedočká.
Gilda (1946)
Poněkud děravý děj s kartelem a patenty, matoucí vztahy tří hlavních postav, vtipně teatrální konverzace a taky výhrada k obsazení Forda do role playboye fackovače (nemá na to vzhled ani charisma). Tedy lehce zklamaný. Ale prostředí a atmosféra zabírá, Hayworth krade ten film pro sebe - kouzelná a ikonická po zásluze, viz. proč je skoro v každý noirový top…
Kapsy plné dynamitu (1971)
Melancholicky snový, násilný a vysoce explozivní obraz mexické revoluce s dvojicí sympatických bastardů, zároveň nečekaná bromance pomalu na úrovni Butche a Kida. Leoneho rukopis je jasný, je to další hodně cool, výrazná a přesahová westernová podívaná, jedinečný úkaz svojí doby. Tierra y libertad¡
Dějiny Hollywoodu (2010) (seriál)
*ale na téma "starý" HOLLYWOOD to chce minimálně dvojnásobnou stopáž a precizní Ken-Burns level dokumentární produkce (tak doufám)
To End All War: Oppenheimer & the Atomic Bomb (2023)
Vše bylo probráno v řadě dalších starších dokumentů (válečný motiv a strach z nácků, Manhattan a demonstrace síly na japonce, odříznutí Oppenheimera), beru ale jako pěkný bonus / opáčko vyloženě k uvedení blockbusteru od Nolana. I v momentální záplavě kvalitního Youtube obsahu na toto téma se vyplatí. Fajn komentáře, dobře zvolený archivní materiál, super jako vysvětlivky k některým z klíčových momentů ve filmu. Bomba jako záruka světa bez větších konfliktů, a nebo apokalypsa... [seznam atomic age dokumentů u mě v Deníčku]
Klub u cesty (1948)
Nevzrušivý noir se silnou sestavou v obsazení tří hlavních rolí - Wilde má frajerský charisma, Widmark opět ve svý křivácký poloze, Ida jako svůdná bitch je přímo rozená. Klasický děj o tom, kdy dva se zamilují a třetí z toho nemá radost, závěrečná třetina už není scenáristicky nejšťastnější (škoda super lesní lokace) a sakra mělo to na víc.
Vyproštění 2 (2023)
Musím říct, že Hemsworth je v drsný Rambo poloze jako doma, že tu jsou k*rva dobrý a choreograficky působivý akční sekvence, taky je to velmi sympaticky krvavý a boduje i super záporácký gruzijský charisma. Nečekal jsem, že mě letos zklame (unudí) Wick 4 a naopak mile překvapí tady ta dvojka.