mac000

mac000

jan kuman

okres Brno
úředník

2 body

Moje komentáře

    • 24.3.2015  00:30
    Nebe padá (2000)
    ****

    Febiofest 2015// Opět jeden pravdivý příběh z druhé světové války, jak jej umí natočit snad jenom Italové. I ve chvílích zjevné či tušené válečné hrůzy je schopen vyvolat v sále smích, a to hlavně díky děj odlehčujícímu dětskému pohledu na prožívané drama konce války v severní Itálii. Film líčí poslední týdny života rodiny Wilhelma Einsteina, bratrance slavného německého fyzika. Název filmu je citátem z vymyšleného snu, který napsala jako svou školní slohovou práci Penny, jedenáctiletá neteř Wilhelma, které se spolu s její mladší sestrou Babe ujala rodina Einsteinů po tragické smrti jejích rodičů. Scénář pochází z pera jedné z nejznámějších scénáristek italské kinematografie S. Cecchi D´Amico, jejíž tvorba se pokrývá neuvěřitelných šedesát let historie italské kinematografie (a jejímž debutem roku 1946 nebyl žádný menší film než "Řím, otevřené město" natočený Robertem Rossellinim - otcem hlavní ženské hrdinky filmu). Jako předloha jí posloužil román Lorenzy Mazzetti.Nelze nezmínit i další silnou stránku filmu - malebnou hudbu jiného "veterána" (85 let) italského filmu L.Bacalova, který má na svém kontě mj. dva Oscary za hudbu k filmu.

    • 19.3.2015  08:08
    Hypnotizér (2012)
    ****

    Pěkný nářez (zvláště závěrečná dramaticky vypjatá scéna) . Shlédnutí filmu mě přimělo přečíst si knihu Larse Keplera, kde je vše a ještě mnohem více. Lasse Hallstrom se umí pohybovat napříč žánry (byť thriller není jeho nejoblíbenější) a vždy s vysokou profesionalitou. A to mu táhne již na sedmý křížek...

    • 19.3.2015  07:55

    Vskutku zajímavý úkaz tento film. Předvídatelný děj, procházející všemi známými peripetiemi syžetu, jež tu nakrčí divákovu vrásku na čele (když to mezi oběma soupeřícími „klany“ zajiskří a vzplane plamen, obrazně i doslova ), tu rozjasní jeho tvář (když se vše v dobré obrátí a mladí i ti starší k sobě najdou cestu) a v celkovém vyznění pohladí na duši (vzápětí po skončení závěrečných titulků za doprovodu hudby A.A. Rahmana, autora hudby mj. k Milionáři z chatrče). Divák v podstatě přesně ví co ho při shlédnutí filmu čeká a přesto - nebo právě proto - není zklamán ani znuděn.

    • 1.3.2015  18:54
    Ježek (2009)
    ****

    V tomto případě je asi dobře, pokud film vidí někdo, kdo (jako já) dosud nečetl knihu, která posloužila jako námět scénáři. Kniha má mnohem více vrstev děje, než je schopen zachytit a podat film. Ale přesto je film velmi citlivé dílo, které místy dojme, místy rozesměje, ale nakonec nechá diváka v zamyšlení nad lidskými osudy. Skvělý výkon Josiane Balasko v titulní roli!

    • 1.3.2015  15:17

    Skvostná záležitost ošperkovaná známými francouzskými herci a představující francouzský historický film v té nejlepší podobě. Ale nebyl by to Tavernier, kdyby mu nešlo o víc než jen ukázat opulentní scény z dějin Francie. Na dramatické události kolem Filipa Orleánského nahlíží jako na politické drama a současně jako morální dilema jeho protagonistů, rámované scénami z velkolepého banketu.

    • 19.2.2015  16:58

    Příjemné překvapení. Velmi kvalitní kriminálka, vracející mě do vzpomínek na výborné francouzské detektivky 80. let (Černý talár pro vraha, Zločin, Válka policajtů, Špinavá záležitost ad.) Ještě že jsem ale nečetl text uvedený na ČSFD jako "obsah". Vyzrazuje z děje hodně, skoro až k samotnému závěru. Takže doporučuji nečíst předem a nechat se překvapit. Stojí za shlédnutí!

    • 15.2.2015  09:32
    Mokřina (2014)
    ****

    Žánrové označení thriller je zavádějící. Film je klasický kriminální žánr s psychologickými momenty, ale v nejlepším slova smyslu. Označení thriller jej degraduje. Snímek je natočen v několika rovinách. Především hlavní kriminální zápletka, kdy v malém městečku dochází k vraždám mladých dívek, které méstní policie nemůže ( nebo nechce) objasnit. Povolávají proto dva vyšetřovatele ze Sevilly, kteří se ujímají případu. Potom je zde rovina psychologická, poodhalující motivaci i nitro hlavních protagonistů. Tato velmi dobře zapadá do pozvolné gradace napětí. A potom rovina mezilidských vztahů - sonda do života vesničanů, na které působí setkání se zločinem... Režisér všechny tyto roviny zvládá velmi dobře a divák je vtažen do vyšetřování, které spěje k rozuzlení. FIlm nominován v mnoha kategoriích na výroční španělskou filmovou cenu Goya.

    • 11.2.2015  21:40

    Nevím , proč skoro všichni srovnávají Hectora s Walterem Mittym. Přeci o tom to vůbec není. Mě osobně třeba nejvíce bavilo objevovat známe herce Skarsgaarda, Rena nebo Plummera v -alespoň pro ně - neobvyklých rolích (u Rena i s novým outlookem) A upřímný úrojev Simona Pegga je třešničkou na dortu, která z filmu dělá zážitek, který nepochybně nevymizí z paměti filmového fanouška.

    • 9.2.2015  20:02

    Možná trochu překombinované, ale jinak naprosté šílenství. Tarantino made in Norway. Je zajímavé, že nad přibývajícími mrtvolami se ve filmu dlouho skoro nikdo nepozastaví, nikomu nechybí... Dominující herecké výkony S. Skarsgarda i veterána Bruno Ganze

    • 28.1.2015  15:01

    povzbuzen nedávným shlédnutím sportovního dramatu Fair Play a příznivým dojmem, který ve mně zanechal, jsem se vrhnul na další sportovní drama, ověnčené navíc několika oscarovými nominacemi. Nepochybil jsem, i když oba filmy se těžko dají srovnávat. Oba filmy jsou sice v první linii o mezilidských vztazích, ale Foxcatcher se zaměřuje ve zcela jiné rovině i na vztah sportovce a země, kterou reprezentuje. Nejprve s typicky americkým patosem a nadsázkou, na kterou jsme si u amerických filmů téměř zvykli. Ale postupně se tento vztah zcela deformuje, až vrcholí v šokujícím závěru. Velká chvála pro S. Carella a jeho zvtárnění multimilionáře J.du Ponta !

    • 24.1.2015  19:31
    Dort (2014)
    ****

    Jennifer Aniston dokázala, že je dobrou herečkou a její výrazový rejstřík je bohatý. Už jenom pro tuto, pro mě dosti nečekanou, polohu jejího herectví stojí film za shlédnutí. Velmi zdárně jí však sekunduje i mexická herečka Adriana Barazza

    • 22.1.2015  16:24
    Big Eyes (2014)
    ****

    V kontextu Burtonovy tvorby možná poněkud slabší či "neburtonovský" film, ale jako filmový příběh úchvatný a podmanivý. Burton mistrovsky ovládá filmové vyprávění (viz Sleepy Hollow ad.), tentokrát to však podává trochu civilněji a s nádechem komična (zejm. výkon Ch. Waltze v hlavní roli). A mj. je film důkazem o tom, že i svědci Jehovovi mohou občas vykonat něco dobrého...

    • 14.1.2015  21:17
    Život a doba soudce A. K. (TV seriál) (2014)
    ****

    seriály v zásadě nehodnotím, ale tady jsem musel udělat výjimku. A to proto, abych jej podpořil a poděkoval tvůrcům za způsob ztvárnění hlavního hrdiny, který se v našich vodách nevídá často. Komentáře a úvahy soudce A.K. jsou pravdivé, někdy vtipné, ale vždy namístě... A navíc dodávají hlavní postavě, skrývající se za "pokerface" D. Švehlíka, lidštější rozměr.

    • 14.1.2015  20:45

    Stanley je alter ego profesora Henry Higginse z Pygmalionu G.B.Shawa , jeho dialogy s tetičkou z Provence jako by z oka vypadly sardonickým půtkám Higginse a jeho matky z My Fair Lady, muzikálové transpozice Shawovy hry... Pro mě je zřejmé, kde bral W.Allen inspiraci při psaní scénáře i režírování svých herců. Ale nevadí, nebo spíše naopak, dodává to filmu půvab, švih a odezvy Shawova břitkého humoru. Včetně kouzelné závěrečné scény.

    • 14.1.2015  20:34
    John Wick (2014)
    ****

    Některá jednání postav filmu postrádají logiku, u jiných si ji musíme domýšlet... Teda pokud na to mezi akčními přestřelkami, stříkající krví a drsňáckými souboji muže proti muži máme čas. To vše zarámováno no nostalgicko-romantického začátku a konce. Pokud myslíte, že výsledek nestojí za shlédnutí, podívejte se na film a přesvědčíte se o omylu. Dobrý akční film .

    • 7.1.2015  14:02
    Fair Play (2014)
    ****

    Žánr sportovního filmu či sportovního dramatu nemám (či až doteď jsem neměl) v oblibě. Pro jejich schématičnost, dějovou omezenost a předvídatelnost vyústění. Film Fair Play to ovšem (částečně) změnil . Velmi sugestivně navozená doba 80. let a atmosféra beznaděje jedince v soukolí státní mašinerie (kdo neprožil, stěží uvěří). Vlastně jedinci, kteří měli jasně vytčený cíl či smysl života (tak jako to má mladá hrdinka Anna) byli jednou z mála výjimek, která tato doba mohla naplňovat. O to větší hloubka je v Annině odporu proti zapadnutí to této "mašinerie" za každou cenu. A o to úžasnější je vyvrcholení v závěru filmu, které tuto morální sílu Anny podržet si určité hodnoty odměňuje....

    • 3.1.2015  22:03

    Neřekl bych, že je to "neslzopudná komedie" /superpero/, na konci, když Dryss dohodil Phillipovi rande s ženou jeho snů, to trochu cukalo v oku, ale to vůbec nevadilo. Naopak, k příběhu ze života to přece patří...

    • 3.1.2015  19:08

    Tak předně nutno uvést na pravou míru popisku nazvanou "Obsah" : hlavní hrdinka se nejmenuje Sonya, ale Ewa a po zavraždění jejích rodičů za první světové války odjíždí se sestrou Magdou lodí do New Yorku, kde žije její jediná příbuzná, teta Edyta. Bruno (vynikající výkon J.Phoenixe) ji zachrání po přistání na Ellis Islandu před deportací z čistě sobeckých důvodů - aby využil její krásné a nevinné tváře ve svém tanečním kabaretu pro spodinu žijící na Manhattanu 20. let minulého století. O nějakém "zamilování se" do Bruna nemůže být ani řeči, naopak jej nenávidí proto, jak zneužívá tíživé situace, v níž se ocitla... Tolik k upřesnění stručného nástinu děje. Film hodnotím zejména pro působivé vylíčení newyorské metropole, potýkající se s obrovskou imigrací z poválečné Evropy, zkorumpovanosti policie i newyorských úředníků, snažících se z přílivu imigrantů vytěžit co nejvíc pro vlastní prospěch. Kamera, hudba, výprava, kostýmy jen dokreslují tento živý obraz jiné Ameriky, než známe (vybavily se mi reminiscence na Coppolova Kmotra II - epizody z doby po příjezdu mladého Vita Corleoneho do USA)

    • 3.1.2015  18:37

    Na filmu oceňuji pozvolné tempo vyprávění, které nikam nespěchá, ale ani nenudí. Připravuje diváka na to, co nevyhnutelně musí přijít. Kolem hlavní postavy, barmana Boba, se točí všechny postavy děje a konfrontují jej s minulostí, s událostmi, v nichž sehrál svoji vlastní temnou roli. Ale přitom (zejména díky přesvědčivému výkonu Toma Hardyho) jej za to nemůžeme jednoznačně ani odsoudit ani zavrhnout. V podstatě by totiž sám od sebe neublížil žádnému živému tvoru. Proto se také ujme odloženého a těžce zraněného psíka, který se stává jeho nerozlučným společníkem. Vlastně je postava Boba plná protikladů a divák nemůže až do konce tušit, jak se děj vyvine. Díky M. Roscamovi za skvělé kriminální drama!

    • 31.12.2014  14:33
    Drž hubu! (2003)
    ****

    Francis Veber je sázka na jistotu a totéž lze říci i o dvou hlavních protagonistech Depardieu a Renovi. I když jejich postavy opakují trochu stereotypy známé z jiných Veberových komedií (s P.Richardem a G.Depardieu), skvělé dialogy i situační zápletky táhnou film kupředu tak, že divák nemá čas o tom přemýšlet. Přitom se ale do filmu vkradou také okamžiky, z nichž zavane lidská osamělost a beznaděj... aby byly v zápětí zahnány dalšími komickými situacemi. A nelze pominout ani dobré akční scény, které u Vebera- režiséra nebývají vždy pravidlem.

    • 30.12.2014  15:52

    Asi budu neobjektivní, ale mě se tento druh filmů líbí a M.Donutil i M.Ruml jsou opravdu dobří...

    • 12.12.2014  00:29
    Interstellar (2014)
    ****

    Po vizuální stránce, podtržené úžasnou Zimmerovou hudbou (hodnou nominace na Oscara), je Interstellar nepochybně úchvatný film. Dovede vtáhnout diváka do děje, sžít se s hlavními postavami a prožívat jejich vypjaté emocionální okamžiky s dojetím i se zatajeným dechem. Hlavní téma filmu je závažné a scénář je pojednává seriózně, na vědeckém pozadí. A zároveň je zde hlubší filosofický kontext - kontext otázek, které si skoro každý někdy klade. Ale... na druhé straně film MÁ hluchá místa , kdy divákova pozornost odběhne a začne si uvědomovat, jak tvůrci kalkulují s jeho city ( a pocity). A to je podle mě známka nadměrné délky filmu. Až paradoxně v samotném závěru, byť unaveni téměř tříhodinový eposem, si přejete, že by film ještě neměl končit a dotáhnout naznačenou dějovou linii. Ale třeba jsou to úmyslně ponechaná vrátka pro možný sequel...

    • 12.12.2014  00:20
    The Captive (2014)
    ****

    Samotný námět filmu - otec se snaží na vlastní pěst najít svoji unesenou dceru, není nic originálního. A.Egoyan, jenž si napsal i scénář, k tomu přistupuje ne zcela tradičně a vyvolává v divákovi pocit napětí, který se stupňuje až do závěrečné scény. Film byl oficiálně uveden v premiéře na festivalu v Cannes. Ten, kdo má rád Egoyanovy filmy pro jejich rozvolněné tempo a zvláštní atmosféru, si i v jeho nejnovějším tvůrčím počinu příjde na své. Ale pokud od něj někdo dosud nic neviděl, pak ať rozhodně nezačíná s tímto filmem...

    • 30.11.2014  19:19

    Další variace na téma cestování v čase, tentokráte podle povídky mistra a klasika žánru sci-fi Roberta A.Henleina (vydaná poprvé roku 1959 a přeložená též jako "Kdo jsem?" či "Vy všichni zombiové" - doslovný překlad originálu). Vyšla v několika sbírkách v češtině, mj. ve skvělém výběru "Od Henleina po Aldisse" (1994). Když připustíme možnost , že se jedinec může vrátit z budoucnosti do své minulosti /naší přítomnosti) a zanechat zde stopy, otevírá to nepřeberné množství variací "co by kdyby". Scénář se však neztrácí v těchto časových paradoxech a umožňuje jak divákovi zůstat i při prvním shlédnutí nad dějem a neztratit se v logice příběhu. K filmu přispívají velmi dobré herecké výkony Ethana Hawka i méně známe Australanky Sarah Snookové.

    • 15.11.2014  18:50

    Za scénář získala Oscara Ruth Prawer Jhabvalla, stálá spolupracovnice J.Ivoryho (Soumrak dne ad.)

    • 9.11.2014  22:55

    Přestože se film odehrává v době před třiceti léty, neztrácí nic na své aktuálnosti. Vypovídá hodně o temnější stránce lidské duše, o nebezpečí zaslepení nenávistí a fanatismem. Uprostřed těchto emocí se ocitá "malá bubenice" Charlie, kterou získává na svoji stranu izraelský Mossad /vynikající výkon K.Kinského jako šéfa týmu Mossadu/. Film jen potvrzuje smutnou pravdu, že život jedince nehraje žádnou roli v soukolí poltických zájmů.

    • 8.11.2014  11:42

    "Život je vzácný, není na nás, abychom jej mohli zahazovat..." řiká ve filmu jeden z jeho protagonistů. Opravdu sugestivní filmové drama, ale hlavně lidský příběh ukazující, že utrpení má stejnou podobu a nemilosrdný dopad na lidské osudy kdekoliv a kdykoliv na světě. Krutost japonských okupantů je ukazována s působivými vizuálními efekty a emocionálním dopadem na diváka.

    • 8.11.2014  11:00
    Volání (2014)
    ****

    Co odlišuje tento thriller od jiných filmů se sériovým vrahem je skutečnost, že oběti se nabídly k obětování dobrovolně s cílem zachránit své duše, zatímco vrah věř tomu, že je léčitel, jenž dokáže vzkříšení zemřelého tím, že nabídne dvanáct obětí ze své vůle. Tedy nikoliv obvyklý motiv úchylného predátora pronásledujícího svou kořist. Scénář je dobře vybudovaný a udržuje v napětí až do konce. Film je přepisem thrileru The Calling, který pod pseudonymem Inger Ash Wolfe napsal kanadský romanopisec a básník Michael Redhill. Kniha je první ze série prozatím tří románů žánru "mystery" s policejní detektivkou Hazel Micallefovou jako hrdinkou(vydaná roku 2008). Druhá část serie, pod názvem "The Taken", vyšla roku 2010, třetí část potom roku 2012 pod názvem "A Door in the River".

    • 2.11.2014  15:13

    Z filmu čiší ponurá atmosférá, ztísněný pocit všudypřítomného zla a násilí, před kterým si nikdo nemůže být jistý a nikdo se neuchrání. Knihu jsem nečetl a nyní už asi nebudu (když znám zápletku i "who-done-it"). Výborně napsané dialogy, skvělý Liam Neeson. Tomu, abych dal i pátou hvězdičku brání jen pár hluchých míst, rozvolňujících jinak strhující děj.

    • 2.11.2014  12:55

    Robbie je darebák, ale přesto mu přejeme, aby v životě dostal druhou (nebo kolikátou ?) šanci. Ken Loach umí natočit filmy, které nenechají diváka lhostejným, a daří se mu to i tentokrát