Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Komedie
  • Akční
  • Dokumentární
  • Dobrodružný

Recenze (533)

plakát

Duna: Část druhá (2024) 

Líbilo se mi to víc než jednička. V prvním díle bylo pár scén takových vlažných, ale ve dvojce jsou všechny scény naplno uvěřitelný, intenzita 200% snad ohromí každého. První díl dostal šest oskarů souhrnně za zvuk, střih, efekty, hudbu, takže druhý díl byl celkem jistota. Jenže zdá se mi, že to všechno do druhého dílu posunuli kvalitou a intenzitou ještě dál. Oba díly jsem viděl v IMAXU, takže nemůže to být tím, že bych snad druhý díl viděl v lepší kvalitě, ale spíš je to tím, že dvojka měla o poznání více bitevních a akčních scén, kde audiovizuál ještě víc udeřil. Dvojka je podle mě přelomové dílo, které zase posouvá kinematografii o kus dál, srovnání snese pouze s avatarem, jenže Duna je hozená hodně jiným směrem, není tak přímočará a jednoznačná. Všechna zjednodušení děje a rodinných vztahů oproti knize jsou jedině ku prospěchu věci, a myslím, že to zpracovali nejlíp jak to vůbec jde! Některé změny dokonce proměnili v údernější vyznění filmu. To je snad poprvé kdy to můžu sklidem o filmu říct. Co se z knížky podařilo do filmu přetáhnout, je místy nejasná motivace postav, u některých není zřejmé, zda jsou zlé či dobré, nebo sledují nějaký vlastní cíl. Komplikovaný vztah Paula s jeho matkou, u které se pořádně neví, zda je dobrá či zlá, či za koho vlastně kope. Zkrátka jsou tam různé plány v plánech jiných plánů : D Pokud se dobře pamatuju, tak až na konci knížky dojde k odhalení, jaký plán mají ctihodné matky se stvořením Kwizats Haderacha. Šokující odhalení, že Paulův děda je největší zloun v impériu, je tak očividně vykradené pro jinou filmovou vesmírnou ságu, která přišla po duně.. až bych se být Lucasem hanbou propadnul. Nechápu jak může Duna 2 mít tak vysoké hodnocení, jelikož ten kdo knížku nečetl musí chápat asi tak 10% z toho o co tam vlastně jde a proč to takové je, jenže ten film je tak neuvěřitelně kvalitně zpracovaný po všech stránkách, že se podle mě v tom žebříčku udrží hodně vysoko, a zařadí se po boku těch filmů, co změnily holywood. Aktuálně 11. místo hned za Pelíškama! : D Ten kdo příběh zná i z knížky, si film vychutná na 150% stejně jako já. Pro mě je to s přehledem film roku, možná i film posledních pěti let. Opravdu marně hledám konkurenta - druhý avatar to rozhodně být nemůže. 100% hodnocení--- foreva!

plakát

Barbie (2023) 

Dobře pět hvězd je možná trochu hysterický hodnocení, ale ten film je fakt dobrej. Je daleko složitější a zamotanější, než jak na první pohled vypadá, nebo jak se ho snaží někteří recenzenti zjednodušit. Kritizuje jak feminismus, tak patriarchát v jejich extrémních formách. Neříká že je lepší muž, nebo žena. Naopak ukazuje obojí v extrémní pozici, vysmívá se oběma jejich stereotypům, strefuje se do těch, co v ty stereotypy věří. Všechny tyhle silný gender pozice přežvýká a se smíchem je vyplivne. Záměrně film vytváří nesmyslný nefunkční hierarchie, a poměrně vtipnou formou ukazuje proč to nefunguje (hláška filmu: Ken má v barbie světě menší práva, než žena ve skutečném). Při některých scénách se budou cítit trapně ženy, a při některých muži, když tam uvidí sami sebe.  A nakonec mám ten pocit, že vyznění filmu je takové, že ideál je někde uprostřed. Být trochu "ženský" muž, ale i "mužská" žena, ani patriarchát, ani feminizmus. Čili já jsem celkem spokojenej parchant. Ale musel bych se na to podívat ještě jednou, protože jestli jsem byl poslední dobou nějakým filmem podvratně maten, byl to poslední Matrix a ... Barbie. Barbie pro mě byla vždy symbolem povrchnosti, umělohmotnosti a dá se říct i hlouposti, a kdyby mi někdo před deseti lety řekl, že díky ní vznikne jeden z nejlepších filmů poslední doby, asi bych nechápal jak se jim to sakra povede. Ale povedlo.

plakát

Napoleon (2023) 

Jako první věc jsem uviděl někdy v březnu obrázek Napoleona před Sfingou. Cože Ridley natáčí Napoleona??? Totální nadšení, jelikož jestli za poslední roky něco z historie studuju, je to právě napoleonský období a francouzská revoluce. Asi za měsíc jsem viděl trailer, a najednou jsem začal mít obavy, aby Napoleon nebyl spíš Gladiátorem. Gladiátor byl sice historický paskvil, ale aspoň to byla reklama na gladiátorství. To jsem ještě netušil, že to s napoleonem bude daleko daleko horší. Napoleon nejenže je historický paskvil, ale ani to není reklama na napoleonství. Ten se natáčení nezúčastnil. Ale je to ještě daleko horší než to. Napoleon je totiž v mnoha věcech přímo směšný, hloupý, a nepovedený film. Kolikrát jsem se řehtal nad dementní scénkou jako by vypadla ze seriálu Southpark (sexuální scénky)?! Bitva v egyptě se ani nestane, jelikož ještě před bitvou střelí napoleon dělem do pyramidy, velitel mameluků se lekne, spadne z koně a už se nezvedne, a tím Napoleon prej vyhrál! Nekecám! Anebo když jde před bitvou u Slavkova Napoleon sám v přestrojení za tuláka špehovat nepřátelský tábor? A po návratu si jen shodí ten tulácký plášť, ale pod ním má svoje kompletní císařský oblečení, takže by ho v případě dopadení ihned poznali? :D:DD:D Napoleon je ve filmu zobrazen jako pochybný obchodník s deštěm, podvodník. K moci se dostane omylem, a vlastně nikdo ho ve filmu nechce, neobdivuje, nemá rád. Je to člověk deprimovaný, starý, bez ambicí, bez charizma, bez schopností, bez energie. Když sám sebe korunuje na císaře, vypadá jako gauner s natrženým rtem, který si korunu ukradl pro sebe, a nikdo se mu neodváží postavit. Zásadní pokrok v kariéře mu poradí vždy někdo jiný: "měl byste se stát prvním konzulem, aha.. měl byste se stát králem, aha, králem?" Energického ambiciozního Napoleona, kterého si většina národa přeje v čele, v tomto filmu nenajdete. Otázka je jestli bude aspoň v prodloužené čtyřhodinové verzi, osobně to už nehodlám zkoušet, je to utrpení, a nevěřím tomu, že to bude nějaké lepší, jelikož by museli kompletně změnit vyznění filmu a Phoenixe donutit hrát někoho jinýho. Přemýšlím co se na filmu dá považovat za úspěch a nenacházím. Kostýmy jsou přeci základ!!! Bitvy jsou strašně slabé, srovnejte prosím s jakýmkoliv jiným válečným filmem poslední doby a pochopíte proč - vypadají počítačově genericky, jakoby z nějakého intra k hře, ale absolutně tam chybí jakákoliv personifikace (a to ani neřeším že historicky jsou uplně mimo, Například u Slavkova to nebyl napoleon kdo byl na kopci, ale byli to Rusové a Napoleon na ten kopec naopak útočil). Bitvy ani nezobrazují jak se tehdy bojovalo, formace, manévrování, postupující dělostřelectvo, mraky klamných manévrů, kilometry široké bojiště. Tady ve filmu prostě všechny pošlou proti sobě na úzkém koridoru a dokonce na sebe utíkají jako ve středověku vikingové. Špatný!!! Co tvůrci čekali když vylezou s touhle Southparkovou trollí verzí Napoleona na veřejnost? Film dostává hejty ze všech stran. Nepovedlo se to proto, že se omylem mentálně minuli scénarista s herci a s režisérem? Nebo tam byl jasný záměr dekonstruovat Napoleona a tak trošku se jim to vymklo z rukou, a zapomněli nabídnout cokoliv dalšího co by bavilo? Měl Phoenix slabé vedení od režiséra, nebo nevěděl co a jak hrát a nikdo další mu neporadil? Phoenix viditelně tápe v tom jak postavu uchopit. Tenhle nepovedený Napoleon, za kterým by nešli ani bezdomovci z hlaváku, a který zbůhdarma střílí do pyramid, byl skutečně tvůrčí záměr režiséra? Mám neodbytný pocit, že kdyby to natáčel Bay, tak to bude aspoň zábava. Tohle byla spíš Nuda a mír. Propadák roku, pětiletky, desetiletky, možná i století, tím pádem tohoto tisíciletí. Nejhorší je, že tenhle film bude pro většinu populace to jediný co o Napoleonovi zjistěj a přitom je to totální blábol.

plakát

Oppenheimer (2023) 

Další zabitý letošní film. Prostě uvědomme si, že toto téma se otevírá po strašně dlouhý době, a zase na něj nikdo 15 let nešáhne. Je potřeba ho revidovat, nové pohledy, dávno zapomenutá fakta, mladší generaci ne příliš známý manažer projektu Oppenheimer, máme tu hrdinu ale taky antihrdinu celosvětového významu, pochopí diváci jeho motivace??.. Těch nábojů tady maj tvůrci na podnose jako nikde jinde. Tohle má tak obrovský filmový potenciál, že si můžete vybrat asi tak 15 způsobů jak to zfilmovat, na co se zaměřit, a oni si vyberou tu nejmíň zajímavou část z toho všeho a podřídí tomu strukturu celého filmu. Většina režisérů si přeje do filmu bombu, a přidávají ji tam často uplně nesmyslně, jen aby film měl nějakou rozbušku. Kurva hoši, tady mají bombu ze všech bomb nejbombovatější přímo v epicentru reálnýho příběhu a vykašlou se na ni, radši se rozhodnou řešit komunisty. Nějaká soudní tahanice mezi Opím a Strauusem po válce je fakt to poslední.. Díky tomu, že se prostřihy do tohoto vyslýchání prolínají prakticky do celého filmu, je zbytek obsahu značně naředěný, a ve všech důležitých tématech které jsou naprosto nosné a zásadní, klouže po povrchu. Kromě toho je díky tomuhle prostříhávání mezi rovinami celý film dvakrát delší než by bylo potřeba, protože aby se v tom divák uplně neztratil, je celá řada situací a záběrů přehrána ve filmu dvakrát, třikrát, dokonce asi čtyřikrát (scénka u jezírka?) aby si divák vzpomněl, že toto se už před dvěma hodinami filmu odehrálo, a tak nám Nolan připomíná, a připomíná, a připomíná. Mimochodem ta scénka u jezírka je naprosto nepodstatná pro vyznění filmu, ať už si ti dva řekli cokoliv, a tady je z toho vytvořen twist pomalu jako v Dokonalém triku. Další film, který je díky ambicím režiséra pouhým zmetkem, zlomkem toho co z toho mohlo být. On prostě nemůže upustit od těch svých zálib v sedmi časových rovinách ani v tak základním příběhu, který absolutně nepotřebuje tento styl vyprávění, jelikož nepřináší nějaký jiný filmový zážitek, ani nějaké nečekané objevení, nebo rozuzlení, když se to nakonci všechno složí do jednoho. Ne, opravdu nepřínáší. Prostě uplně zbytečná forma, která zvítězila nad daleko zajímavějším obsahem. Film zcela trestuhodně nerozvíjí zajímavá témata okolo manhattan projektu, ani filozofická, ani faktografická, a že jich je, ale poskytuje pouze nejnutnější, základní informace, a uplně ten nejzákladnější filozofický pohled "aha otevřeli jsme pandořinu skříňku, co jsme to udělali". Film zcela povrchně řeší motivaci použít jadernou pumu na japonsko, a to jak motivaci prezidenta, generálů, politiků, tak vlastní Oppenheimerovu touhu použít to, na čem tak dlouho pracoval a egoisticky se tak pochlubit světu, že byl první, nejlepší, nejúspěšnější. Ale je to tam tak slaboulince naznačený, že ti dávno usnulí diváci to propásnou a ničeho si nevšimnou. Tvl to je hlavní téma filmu! Dále film zcela utajuje, že do japonska se už hrnuly divize rudé armády přeskupené z evropského konfliktu, což pro rozhodování zda pumu použít či ne, mělo jistě podstatný vliv a přináší další dílek do skládačky, ale ne v tomto filmu. Kde je pak pohled ze strany japonců? Tváří v tvář zničení? Kde je technologický vývoj bomby?? Dozvíme se jen pár drobností, uplný minimum jak to funguje, jaké překážky museli překonat? Jak získávali ten jaderný materiál? Ve filmu jen dávají kuličky do nějaký nádoby. I Z wiki se dozvíte víc. Testovací výbuch Trinity měl stejnou sílu jako ten z Nagasaki, 20kilotun, čili to byla obrovská exploze včetně toho hřibu. Ve filmu má ten výbuch sotva 50 metrů!! Je to směšně malý! USA si sami zasvinili radioaktivním spadem území velký 500 km čtverečných, od Roswellu až po Santa Fe, kde žilo až půl milionu lidí. Kde je nějaká sebereflexe toho? Dál - téma národní bezpečnosti a utajení takového projektu, je tak strašně povrchně popisované, jako soubor vzájemných pomluv mezi vědci, ktečí si vyřizují účty, ale důkazy žádný. Ono to skoro ve filmu vypadá tak, že bezpečnost a utajení během projektu manhattan nikdo moc nehrotil, a zabývali se tím až po válce, což je samozřejmě strašná kravina. Jediný co jsem se z filmu dozvěděl, že Oppenheimer měl blízko ke komunismu, a byl podezřelý z vynášení dat rusům, což mi uniklo i když jsem o manhattanu četl pěknou knížku, a že v usa bylo mezi vědci komunistické smýšlení "celkem rozšířené". Ovšem k tomuhle filmu se nemá cenu vracet, není tam nic objevnýho ani kulervoucího, ani celý ten příběh nedokáže zabalit, zrevidovat do stravitelného balíčku, který je přijímám ať už příležitostným divákem, anebo znalcem manhattan projektu. Kde je nějaký souboj dobra se zlem, kde je nějaký souboj Jekkyla a Hyda, kde je nějaká tradiční tragedie vzestup a pád hrdiny. Komunistická minulost Oppenheimera jako nosný téma fakt na 3 hodinový film nestačí, ještě navíc když je to téma tak nejednoznačně ukončený, a film je myšlenkově naprosto rozplizlý, nekonkrétní. Hlavní pointa filmu? Nebyla mu obnovena bezpečnostní prověrka. Sorry za spoiler! Jednou stačilo a dost.

plakát

Stvořitel (2023) 

Po delší době osvěžující scifi které mě potěšilo, i když budu asi psát co se v něm spíš nepovedlo, po skončení jsem o filmu dlouho přemýšlel takže to je známka jisté kvality. Tak selhalo to především v té základní rovině, přesvědčit mě proč vlastně američani chtějí zničit všechny AI. Ono to možná mohlo fungovat v předloze, třeba v knížce jestli nějaká byla, ale ve filmu to musí fungovat trochu jinak. AI jsou ukázány jako bytosti lidštější než lidi, zahaleni v buddhistických hávech, jako plně soucítí bytosti, které nejsou pro nikoho hrozba. Nikde prostě nejezděj v tankách a v letadlech a neůtočej na amíky. Tak proč je chtěj sakra zničit?  Tento film dost čerpá z vietnamské války, jsou tam uplně jasné odkazy i lokality, i průběh války. Amíci ovládaj nebe, prohledávaj vesnice, scénka s psíkem jakoby vypadla z filmu Četa. AI jsou podivně namíchaný mezi místníma lidma, něco jako byl vietkong. Někteří AI vojáci mají dokonce klasické černé vietkong hadry, jejich zbraně jsou tvarem uplně jasně kalašnikovy posunuté o 40 let v čase dopředu. Když do filmu nacpu takhle uplně jasný a okatý odkaz, nejde už na události ve filmu koukat jako na novou věc a nutně tam naskakují spojitosti. Jestli to je dobré a žádoucí, nevím, ale minimálně to není moc originální. Ale třeba to aspoň trochu vysvětluje, proč amíci ve filmu tak bezdůvodně chtějí zničit všechny AI kdesi v asii. Dále film dost zřetelně čerpá z hvězdných válek, z Blade runnera, Avatara, Rogue One. Ale to by mi až tak nevadilo.  Další věc, v čem ten film trochu selhává, že je příliš ambiciozní, na více frontách a myslím že tohle mohl natočit lépe jedině Spielberg, který má talent zjednodušeně věci formulovat. Ambiciozní a nerealistické byly i úkoly, které musely hlavní postavy vykonat. Jak se postavy dokázaly dostat k tomu destroyeru není příliš jasné, prostě se to najednou stalo, jaktože přesně věděli kam jít, jaké tlačítko zmačknout, aby všechno vyšlo tak jak mělo, když tam nikdy v životě nebyli? Ztrácí to na uvěřitelnosti. Finále není až tak emotivní jako Rogue One, i když vizuálně je to fakt moc povedený a efektní jako prase. Jinak podle mě je tohle klasický film na více shlédnutí, protože je tam toho hodně k objevování, a ne uplně všechno je od začátku odkryto, třeba postupně se mění objekt tvůrce, kdo to vlastně je? A jaktože nepoznají kdo to přesně je?? A Jaktože nepoznali že je 5 let v kómatu když asi nic za tu dobu nevytvořil? Nejasností a záhad je tam dost, ale v dobrým slova smyslu. Nutné vidět znovu, a doufám že potom hodnocení nebudu snižovat.

plakát

Tour de France: Bez příkras (2023) (seriál) 

Tour přímo do žíly. Pro fandy je to povinnost zkouknout, protože nic lepšího neexistuje. Dá se tomu vytknout překvapivě málo věcí, přestože tour je tak obsáhlý téma, že pojmout takový dokument jde tisíci způsoby. Zvolený formát vyprávění se mi líbil. Zjednodušeně: Každá kapitola se zaměří na dva jezdce, díky kterým se ukáže, jak tenká linka je mezi úspěchem a neúspěchem. Zfilmované je to takovým stylem reklamy nebo traileru, čili série střihů, krátkých rozhovorů, namíchaných do záběrů z etapy, či záběrů z minulosti. Ještě než jsem začal koukat, měl jsem k tomu spíš negativní postoj, ale nakonec mě to tak pohltilo, že jsem to viděl během dvou dní celé, a nakonec tomu můžu vytknout asi jen dvě věci. Zaprvé velká chyba v posledním dílu, kde prostě neukázali velice důležitou událost z finální etapy.. nebudu spoilerovat, ale kdo tour viděl tak hned pozná o co jde. Zadruhé, některé rozhovory jsou viditelně dotočeny až po skončení tour, ale vyřčené jsou záměrně stylem jakoby by byly natočeny ještě před konkrétní etapou, o které je zrovna daný díl, aby vytvořili napětí, jestli se to tak opravdu stane. Někteří vystupující s tímto fejkem, chceteli trikem, měli docela problém, např Roglič. Dá se však toto řešení pomocí dotočených rozhovorů pochopit z dramaturgického hlediska, protože potřebujete nějak vytvořit linky a dějové oblouky. Kritizuji to, ale chápu to jako jeden z mála způsobů jak z toho udělat příběh. Takže co. Super materiál, který jsem ihned po skončení rozkoukal znova od prvního dílu. Pecka.

plakát

Tour de France: Bez příkras - Tíha národa (2023) (epizoda) 

Třetí díl je zaměřený ryze na francouzské týmy a francouzské jezdce. Jelikož se až na jednu výjimku jedná o zoufalce, je i tento díl doposud nejslabší : D Ale umět skousnout ten zmar, přestože od tebe celý národ očekává výhru, to je teda taky umění s tím žít : /

plakát

Tour de France: Bez příkras - Útok a protiútok (2023) (epizoda) 

Čtvrtý díl končí v cíli jedenácté etapy, která se zapsala do novodobých dějin cyklistitky. Tým třech jezdců TJV udolal krále a dokázal ho sundat ze žlutého. V této etapě jezdci nabídli filařům takových malin k posbírání, že je opravdu těžké je nějak systematicky posbírat a udělat z nich krásný pohár se šlehačkou. Myslím, že se to uplně vrchovatě nepovedlo a pár jich na zemi zůstalo. Pět hvězd je spíš za to co předvedli sportovci, než filmaři.

plakát

Tour de France: Bez příkras - Vítejte v pekle (2023) (epizoda) 

Po dvou dílech hodnotím velice kladně, a to čeho jsem se asi nejvíc obával a trochu mě to odrazovalo předem, se vlastně vůbec nekoná. Pády z gopro kamery umístěné přímo na kole vypadají o dost drsněji než z uhlazených televizních záběrů. Pokus ukázat tour syrověji, než jak ji vidíme z přenosů se tedy určitě povedl. Když sledujete pozorně mimiku sportovních ředitelů v některých záběrech, je vidět, pod jak velkým jsou tlakem, a jak strašně špatně snášejí kritické momenty, jakoby šlo o jejich poslední závod u daného týmu. Ani u fotbalových trenérů jsem neviděl podobné kolapsové stavy. Tlak na výsledek je enormní, a občas i z toho dokumentu je to tak strašně cítit, až mi z toho nebylo dobře. Oba díly byly zaměřené trochu jinak a doufám, že to tak vydrží i dál, protože to má výborný vývoj a zatím celkem logickou dramaturgii.

plakát

Tour de France: Bez příkras - Za stupně vítězů dám všechno (2023) (epizoda) 

Zase slabší díl, stejně jako třetí, zaměřený na francouzský tým a francouzského jezdce, kterého vybrali, aby vyhrál tour, ale on ze sebe s obrovským sebezapřením a sebeobětováním za celou zemi vyškrábal přinejelšpím čtvrté místo. Obrovské zklamání, protože neskončil ani na bedně, a přesto nejlepší francouzův výkon za posledních 20 let? Strašný schizo. Nechtěl bych být francouz na TDF, hrozně nevděčná role.