Recenze (179)
Avatar: The Way of Water (2022)
Cameron je mrtev. Byla to zábava, ale je to už jen "lunapark". +++ Ani bych neřekl, že větší část scénáře psal sám Jimmy. Na to je to narativně příliš "moderní" a vlastně až příliš černobílé na někoho tak precizního a inteligentního. +++ V zásadě jde o remake původního filmu tak, aby se na něj dalo snáze navázat v dalších pokračováních. +++ Ve scénáři je hodně absurdních prvků díky tomu, že se s pokračováním původně nepočítalo (Cameron svoje příběhy vždy uzavírá). Tudíž nedává smysl ztráta významu Jakeova společenského statusu Toruk Makto a sjednocení kmenů na Pandoře. Jake byl také pragmatik a odvetu/návrat RDA by jako mariňák očekával. Zdaleka největší hloupost je ale recyklace charakterů a jejich přepisování tak, aby za sebou mohly nechat potomky, ačkoliv byly tyto charaktery původně napsány bez zjevné tužby po rodičovství.
Hellraiser (2022)
Vytratila se studie sociálního komentáře, který se otíral o naše základní instinktivní tužby. Ten silikon je už bohužel rozpoznatelný a s osmdesátkama se evidentně vytratil i um uvěřitelnosti. První hodinu se buduje expozice, která vůbec nemá vliv na finále. Bohužel někdo zapomněl vzít s původní značkou i její gró. ——— Obyčejný horor.
Cobra Kai - Série 5 (2022) (série)
Tohle je příliš cheesy. Navíc to nedává smysl. Silver vyhrál a LaRusso nectí dohodu. Tahle série má docela dost slabý scénář a desátá epizoda zabíjí vše, co si tak budovali v dílech před. Ten desátý díl je jedna z nejhloupějších dramaturgických zkratek, jaké jsem kdy na obrazovce viděl. Nic se vlastně nestalo. Chozen to rozchodí, Silver se vykoupí a nahradí staré studenty novými. Na co vlastně budovat možnost mezinárodního turnaje, když to všechno můžeme zabít desátou epizodou.
Vlci (1981)
Produkt, který jako kdyby byl předzvěstí Vetřelců (Hornerovo téma) a Predátora (pohled první osoby). Do finále je to opravdu výtečné béčko. Ovšem poslední třetina by potřebovala vylepšit. Musím si sehnat předlohu ...
Nene (2022)
Bez diskuze jedno z nejlepších sci-fi poslední dekády. Svěží, ale zároveň staromilské. Nádherný plot-twist a spoustu témat k zamyšlení, která z toho dělají velice bohaté a důvtipné dílo (alegorie k extrémnímu feminismu) s pořádnou dávkou precizního řemesla. Nádhera. Opravdu nádhera.
Sandman (2022) (seriál)
U Netflixu opravdu neví, co znamená slovo "dramaturgie". A asi by to chtělo i lekci "Optické aberace a proč nemohou substituovat uměleckou stylizaci".
The Gray Man (2022)
Typický příklad, že penězi si zkušenosti a cit nekoupíte. Zároveň je krásně vidět, že "béčko" není jako "béčko". Pokud umíte řemeslo, tak je vše v pořádku, kupříkladu jako ten John Carpenter. Pokud ho ale neumíte, tak je to peklo ... Střih: naprostá tragédie, není zachována jednota atmosféry, což je hlavně vidět při honičce v Praze (soustřeďte se na počasí); samotný výběr záběrů a narušení jednoty pohybu subjektů v některých akčních scénách je ukázkou těžkého amatérismu. Mozek mi říkal, že vůbec neví, co se na obrazovce děje. Kdybych byl exekutivec u Netflixu, tak okamžitě vyházím všechny, co na tom pracovali a u režisérů, střihače a produkce to okamžitě reklamuju, jelikož ty nejdražší/stěžejní části, které to měly prodat, jsou vyloženě zprasený. O scénáři ani nemluvě, ale to už je věc cílového publika. Tady někdo utopil přes 200 mega za brakovou literaturu, zadaptovanou druhořadými tvůrci s amatérskou produkcí. P.S.: Na těch áčkovejch hercích je vidět, že je nikdo nevedl a očekávalo se, že si to "udělají" po svém.
Černý telefon (2021)
King dělal na IT celý život. A do jeho syna se toto monstrózní a geniální dílo silně podvědomě vtisklo. Možná o něm často mluvili. Možná ho Josephovi pořád někdo podstrkoval z okolí. Což mě přivádí k tomu, proč někdo kritizuje v příběhu chování dospělých apod. Je to jako v IT. Děti v naraci nahrazují dospělé, jelikož ti ztratili určitou nevinnost, kterou zastínilo zlo Klauna, ergo zde Grabbera. (černé balónky vs. červené balónky). Tady je menší problém s tím, že není čas pro nějakou obsáhlou expozici města/lidí/historie daného prostředí. Alespoň ne tak jako je tomu v knize (IT). Mně ty paralely s IT právě substituovaly expozici, takže jsem s tím v pohodě. Což ale není zase tak v pohodě v rámci řemesla. Abych to neprodlužoval. V zásadě se jedná o "klasický" hororový příběh ve stylu E.A.Poea, Derricksonova Sinistera a Kingovského formalismu - zlo je hlavně v nás. Pokud bych to měl nahlas blíže rozklíčovat, tak je to spíš příběh Beverly Marshové, kde zlo představuje zničená a narušená figura otce - v příčině (Gwen/otec) a následku (Finn/Grabber). ----------------------- Je ale otázka, zdali je to plagiátorství, či rozvíjení tématu. Na to se bojím odpovědět.
Párty Hárd (2019)
Díky té satirické nátuře se tohle tak těžko hodnotí. Jestli je to s tou absurditou, ochotnictvím a extrémy myšleno čistě jako nadsázka a prostředníček cinefilům, teen komediím a české kinematografii, tak ano - za plný počet bodů. Pokud je to myšleno čistě jako osobní projekt, který byl hlavně zábavou pro zúčastněné, tak zase za pět (totiž tohle tady v českém filmovém podhoubí chybí -> točit hlavně pro sebe a být amatér od pravého slova smyslu - entusiasmus, láska k celuloidu). Ale pokud je to myšleno vážně, tak je to ještě horší dno české kinematografie. Protože pana Pohla neznám, ani jeho tvorbu, tak nevím. Ale docela rád bych si s ním pokecal nad pivem, protože věřím, že je tenhle počin výsledkem satiry vůči běžnému českému diváku a vlastní touze tvořit.
The Deep House (2021)
Námět je výborný, ale scénář a režie zklamáním. Největší problém je téměř nulová expozice pro hlavní hrdiny (plochá charakterizace, ergo nízké ztotožnění) a nešikovné vypořádání se s negativy natáčení pod hladinou - špatný výběr potapěčské masky, které zakrývají obličeje; odlišná fyzikální pravidla pod hladinou -> hororové prvky, záporáci. Škoda.