tulen12345

tulen12345

okres Rožňava
záujem: československá filmová tvorba

9 bodů

Moje oblíbené seriály

  • poster

    30 případů majora Zemana (TV seriál) (1974)

    ,,Někteří odešli do cizinecké legie, někteří chlastají... no a já jsem policajt. Naprostá klasika. Jako celek pro mě jedna z top záležitostí čs.kinematografi vůbec a vlastně náš nejrozsáhlejší filmový projekt své doby. A žánrově velice pestrý! Vesměs jde o krimi, ovšem každá z 30ti "Zemanovek" je laděna úplně jinak - v první desítce převažují ze začátku válečné (a poválečné) příběhy, krimi s temnou až hororovou atmosférou. Ovšem skvěle se to rozjíždí v 2. a 3.sérii s díly v celovečerní stopáži - máme tu příběhy dobrodružní (př.2 díly na Kubě), thrillery (Kleště), horor (Studna), akční kousek ("White Lines"), na druhé straně i obyčejný příběh ze života (Romance o nenápadné paní), psychologicky laděné krimi-dramata (Kvadratura ženy, Prokleté dědictví), i jeden kontroverzní politicko-soudní proces (Štvanice). V úplném protikladu pak stojí humorné detektivky (Dáma s erbem, Růže pro Zemana), crazy komedie (Třetí housle), muzikál (Klauni, ale vlastně trochu i Bílé linky), osobitou atmosféru mají Tatranské pastorále (originální krimi v netradičním prostředí natáčení filmu) a Mimikry (vlastně jediný "moderní" díl ze 70.let, řešící feťácké aféry, únosy i mládeží milovanou undergroundovou hudbu). Myslím, že na světě nenajde se žádný obdobný seriál nebo série, která by byla nejen tak rozsáhla, ale i současně tak žánrově pestrá. Pokud to bereme jako celek, není možnost si také nevšimnout celou plejádu využitých nejrůznějších prostředí, které se v každém dílu velice liší a jsou také další z mnoha důvodů, proč lze každou epizodu seriálu vnímat i jako velice kvalitní samostatný film. Na kvalitě Majora Zemana přidává skvělá režie, mistrovská hudba Zdeňka Lišky pohybující se od dílu k dílu v zcela odlišných hudebních motivech a stylech, herecké výkony snad ani není třeba komentovat: VLADIMÍR BRABEC se snad pro tuto roli přímo narodil a zvyšek obsazenstva taky skvědčí o kvalitě - zahráli si zde mnohé velké herecké hvězdy své doby. Líbí se mi taky různé "mimodějové" vsuvky v mnoha dílech, v podobě písniček nebo uměleckých vystoupení jiného druhu. K politice, pro kterou bývá seriál kritizován, se vyjádřovat moc nebudu. Apropo, odehrává se v letech 1945-1973, tak je to přece taky obraz své doby. Jistě, je dodnes velkým paradoxem, že jedno z nejlepších a nejzajímavějších děl filmových tvorby vzniklo na podnět Ministerstva vnitra a propagandy ÚV KSČ, ale může se snad po tolika letech pořád brát taková zákulisní kuriozitka jako kritérium hodnocení? No, jak zde vidím, bohužel pro některé může. Tak ať si obraz udělá každý sám.

  • poster

    Hříšní lidé města pražského (TV seriál) (1968)

    Majstrštyk a luxus... Sequensovy Hříšní lidé města pražského (stejně jako Případy majora Zemana) patří k tomu nejlepšímu, co u nás v krimi žánru vzniklo. Velkým přínosem kromě mistrovského filmového řemesla je i samotné hvězdné obsazení, které pomáhá trhat rekordy u sledování obou seriálů v TV i při sté repríze. Vacátko v podání Jaroslava Marvana, stejně jako inspektoři Brůžek, Bouše, Mrázek jsou dnes už kultovými postavami krimi povídek Jiřího Marka, 14ti černobílých televizních provedení i 4 celovečerních barevních filmů. Skvěle se v nich kombinuje tajemná ponurá atmosféra staropražského posvětí s komickými prvky a dobrým humorem. Asi nejkvalitnějším dílem je epizoda HRA - sólo pro Františka Filipovského, který vyšetřuje starší nevyřešený případ, až donutí svou netradiční metodou vraha k sebevraždě, strašidelnou atmosféru (jako u všech dílů) tu dotváří i geniální hudba Zdeňka Lišky. Nejradši mám ovšem "komediální" díly TELEGRAM Z NEAPOLE" (téměř dobrodružní příběh záletného defraudanta s vtipnou milostno-zlodějskou dvojkou Hlaváčová - Kopecký, hezkou písničkou Judity Čeřovské + zajímavé studiové vytvoření prostředí Tater i Itálie bez toho, aby štáb vytáhl paty z pražského prostředí) a KAPROVÁ SMRT (jedinečný díl plný humoru i strachu, který díky náhodě nakonec vyústí v psycho-grotesku, vtipný herecký koncert Stanislava Fišera, doplněný o "hospodské" šansony Josefa Zímy a Věry Nerušilové).

  • poster

    Panoptikum Města pražského (TV seriál) (1987)

  • poster

    Dobrodružství kriminalistiky (TV seriál) (1989)

    Rozsáhlá výpravní série jedinečných krimi příběhů podle skutečných případů, s náučním charakterem, které krásně mapují historii a vývoj kriminalistiky. Snad až na pár posledních pár dílů, které už moc povedeny nebyly a ani mě nezaujali, jde o jedinečnou filmařinu a po Cirkusu Humberto další skvělý koprodukční počin s Německem. Skvělé zvládnuto je i dobové ztvárnění i vybrané exteriéry (divák má pocit, jakoby to bylo natáčené právě v konkrétních krajinách, ač se až na výjimky točilo pouze v ČSFR a v SRN). A samozřejmě mnohé herecké hvězdy v jednotlivých dílech, ovšem vedle nich i zahraniční herci nebo málo známi našinci (př. Zdeněk Ornest v roli Fritze Opitze, Petr Vaněk v Antropologii,...), což vytváří pozitivní dojem v ohledu, že některé důležité postavy mají neokoukanou tvář :-) Mé nejoblíbenější díly: Paprsek, Tým, Pinckertonova detektivní agentura, Mechanoskopie,... ale ono si to zaslouží postupně okomentovat u jednotlivých dílů samostatně.

  • poster

    Sňatky z rozumu (TV seriál) (1968)

    (3x) Osudy kolem podnikatelských rodů z 19.století... Nejdřív jsem na to několikrát koukal, pak jsem četl Neffovu bornovsko-nedobylovskou ságu Sňatky z rozumu - Císařské fialky - Zlá krev a byl nadšen z příběhů, které zárověň skvěle mapují histórii Rakouska - Uherska v 19.století. ... Sňatky v kontextu: Inscenace Františka Filipa je naprosto dokonalá, pět celovečerných dílů stačilo k vytvoření seriálu, který vrámci domácí televizní tvorby znamenal jeden z vrcholů své doby a současně úspěšně započal novou éru. Veliký přínos samozřejmě představuje účast celé plejády vynikajících herců zlaté éry. Seriál se obrací k národním dějinám, co silně zapůsobilo na mnohé diváky už v premiérovém vysílání v roce 1969 - v čase plném zklamání a ztracených nadějí na lepší budoucnost, ukončených potlačením Pražského jara a vpádem sovětských vojsk Varšavské zmluvy na naše území. Vypravěč: Václav Voska: Velký mistr se sympatickým projevem a nádherným hlasem. A pochvala pro tvůrce seriálu, že záměr autora kombinovat příběh s náučným pasáži tvořící průvodní komentář neignorovali a většinu důležitých historických okolností zařadili v podobě dokumentární vložky, podložené různymi dobovými obrazovými materiály. Zajímavo je vyřešen úvod a napokon samotný závěr seriálu, kde se Voska během komentovaní prochází po místech souvisících s příběhem - vzniká tu tak veliký prostor pro fantazii diváka a možnost konfrontace předkládané historie s dobou současnou. ... Tedy trocha historie...: V knize i seriálu se proneseme do období po pádu Bachovho absolutismu: od těžkého vězení studentů rozšiřujícich protistátní letáky, přes postavení prvních železnic na našem území, politické protesty slobodní buržoazie, dopad francouzsko-pruské války na náš národ, následný krach Vídeňské burzy až po slavnostní otevření Národního divadla. V pražském vzdělavacím spolku zvaném Americký klub nám přednáší Jan Evangelista Purkyně převratné teorie o lidském organismu, redaktor časopisu Ženský svět Vojtěch Náprstek propaguje vynález mechanického šicího stroju. Jednoho dne na vrata bytu hlavní hrdinky zaklepe muž jménem Antonín Dvořák, prej mladý soukromý učitel na klavír :o)) ... Antonín Dvořák a hudba: Velice roztomilé stvárnění hudebního velikána v mladých letech v podání Vladimíra Brabce. Na konci seriálu první veliký Dvořákův úspěch v skomponovaní Moravských dvojzpěvů; zařazení celých písní z cyklu Moravských dvojzpěvů jako i jiných kulturních vložek v podobě různych instrumentálních skladeb může působiť pro mladší generaci jako nevyvážený nebo nadbytečný prvek dramaturgie. Z hlediska historické hodnoty má ale velký význam, protože představuje hudební tvorbu své doby a taktéž je tu v těchto scénách cítit prosazující se myšlenku herbartismu, směru podporujícího mimo jiného i výchovu prostředníctvím hudby a estetického cítění. ... Martin Nedobyl, podnikatel - Vynikající Jiří Vala v hereckém stvárnění postavy tak rozporuplné (viz. i pokračování Nedobylova osudu v seriálu Zlá krev o 18 let později). Původně zrádný student v bezvýchodiskové situaci ve vězení se díky náhodě ocitá znovu na slobodě a časem se stává úspěšným podnikatelem a na krátku dobu i šťastným člověkem. Pod vlivem doby i bohatství se mění v bezcharakterného člověka, surového manipulátora, končícího krutou smrtí. Jan Born, podnikatel a první slovanský závod. Milovníky historie a starožitností poteší scény dokumentující bižutérny a nábytkový tovar v obchodě, stejně tak zajímavé dobové podnikatelské nápady v podobě originálních reklam a umělecky vybaveného interiéru, doplněného plakáty s vlasteneckými myšlenkami. Vladimír Ráž dává v hereckém výkonu panu Bornovi spoustu noblesy, byť jde též o kontroverzní postavu, když láska k vlastenectvu vytlačí do úzadí i lásku k vlastní manželce. Přeslice :-) Výborná Jiřina Jirásková v životní roli jako první pracující česká žena v historii, prošlá trpkým osudem a překvapivá Iva Janžurová v mladém věku ve svých začátcích. Zde musím zmínit rovněž otce přeslic, JUDr. Mojmíra Váchy: zde exceluje Miloš Nedbal v mistrovské kreaci člověka plného psychologických proměn, uznávaného pána, který sa neumí smířit s osobní prohrou a svým chováním začne způsobovat hanbu celému okolí. Sňatky a dnešní doba: V dnešní době je, zdá se, většina národnostních i jazykových otázek už vyřešena, v celé střední Evrope vládne demokrace, máme slobodu politických názorů, slobodu v umění, cenzura žádná. Navzdory tomu možno mluvit o Sňatkách jako o nadčasovém dílu. Bez ohledu na jakoukoliv historii a dobu, zobrazují se tu lidské charaktery. Dnes máme kolem sebe rovněž plno prísných Váchovců, kreatívních Bornovců, proměnlivých Nedobylovců a také revolučních Pecoldovců, kteří jsou schopní kvůli bojovaní za prosazování vlastních názorů obětovat vlastní rodinu i za cenu pobytu ve vězení. Tito lidé nevymřeli, jsou stále mezi námi. Akorát dnes se už skrývají pod jinými jménami...

  • poster

    Zlá krev (TV seriál) (1986)

    (2x) Úspěšné navázaní na Sňatky z rozumu (a Císařské fialky) se povedlo jak v knižní, tak seriálové podobě. V Zlé krvi sledujeme ještě dramatičtější pokračování osudů podnikatelských rodů Nedobylů, Bornů a lidí kolem nich. Zbouřený dům s několika mrtvými, dramatický soud, postava několikrát zatčeného Karla Pecolda a přesto pořád odhodlaného bojovat za své socialistické cíle, příchod fanatického komisaře Kiesla s pořád silnějšími požadavky, tragický osud mladého Míši Borna končící sebevraždou, silná proměna Martina Nedobyla z úspěšného podnikatele pod vplyvem politické situace na psychicky rozpoloženého člověka a jeho následná krutá smrt,... to je jen zlomek z mnoha pohnutých osudů a událostí odehrávajících se koncem 19.století v Rakousku-Uhersku, které ze Zlé krve vytváří jeden z nejlepších čs.seriálů a to, čemu se říká opravdové drama. Vedle hereckých výkonů "klasiků" Jiřího Valy, Luďka Munzara, Radovana Lukavského, Ilji Racka nebo Jiřiny Jiráskové se tu skvěle prosadili i představitelé mladší generace, např. Václav Postránecký, Bronislav Poloczek, Taťjana Medvecká, Oldřich Vízner, Josef Abrhám, Dagmar Veškrnová nebo jinde nevyužitý Otomar Krejča mladší. Škoda akorát posledních dvou dílů po smrti hlavní postavy M.Nedobyla, natočených podle méně povedeného 4.svazku Neffovy ságy "Veselá vdova" - ty dva díly mi už přijdou trochu zbytečné, navíc s původními Sňatky z rozumu už nemají téměř nic společného.

  • poster

    Cirkus Humberto (TV seriál) (1988)

  • poster

    Synové a dcery Jakuba skláře (TV seriál) (1985)

  • poster

    Byl jednou jeden dům (TV seriál) (1974)

    (4x) Národní klenot, který nelze komentovat, který se prostě musí vidět! Dokonalé po všech stránkách, kupodivu úplně stačilo na takový seriál pouhých pět celovečerních dílů a je tam vše... Asi fakt úplně nejlepší z toho všeho množstva, co v letech 1974-75 vzniklo v naší kinematografii k 30.výročí konce 2.světové války. Nádherná znělka J.Fischera, skvělý scénář pánů Otčenáška a Daňka s mnoha nezapomenutelnými dialogy, režijní kumšt Františka Filipa s jedinečným dobovým ztvárněním, no především hvězdné HERECKÉ OBSAZENÍ: od téměř 90-tiletého svérazného Františka Kováříka, babičky v podání Marie Rosůlkové až po "mládež" Trejtnarovou, Ondruchovou, Hrzána, Čepka, Hanzlíka; od hlavních postav z ústřední rodiny Nerudných (především výtečný pan profesor Nedbal a jedinečný Jiří Adamíra se svýma sarkastickýma poznámkama), domácí paní Anděly (jedna z životních rolí Jany Hlaváčové), přes další obyvatelé onoho domu (dva umělecky i charakterově odlišnými malíři v podání Karla Högera a Jiřího Valy, trafikanta v podání Josefa Somra, policejta Josefa Větrovce, "klasiky" Jiřího Sováka a Vladimíra Menšíka i mnoho skvělých a krásných hereček - Obermaierová, Šulcová, Vránová, Švormová,...) až po ty nejmenší štěky v rovněž hvězdně obsazených (Šmeral, Němec, Moučka, Brousek, Vrchota, Havelková). Nejvydařenější epizodou jsou patrně Ďábelské ostrovy, se silným příběhem kolem tragické postavy v podání Zdeňka Řehoře a dramatických válečných dnů ve všech rodinách po atentátu na Heydricha.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace