Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Komedie
  • Krimi
  • Mysteriózní
  • Horor

Poslední recenze (3 132)

plakát

Nasser 56 (1996) 

Válečná porážka, která díky jednomu zisku a odvaze k průbojnosti může znamenat vítězství... S postavou egyptského prezidenta Gamála Násira a jeho asi nejzásadnějším aktem znárodnění Suezského průplavu jsem se seznámil až orientačně před filmem. Snímek nás zavádí často do interiérů politických místností, tedy celou situaci včetně mezinárodního konfliktu vnímáme zejména přes rozsáhlé politické dialogy (s občasným nahlédnutím do dění v Násirově rodině nebo proložením krátkých dokumentárních sestřihů). Ale když se mi navzdory černobílému vizuálu se zvláště temným svícením povedlo dostat se do jádra dění, film si udržel můj plný zájem až do konce a většinou mě fascinovalo sledovat detailně a rozsáhle rozehraná politická jednání v zákulisí. Dlouhý závěrečný Násirův projev je tím emocionálním procítěním místy celkem dojemný, očekával bych u politika s tak průbojnými činy „velkolepější“ až lehce bouřlivý tón. :o) Ahmed Zaki v hlavní roli opět přizpůsobil své reálné postavě změněný hlasový projev, během veřejného proslovu dokonce odlišný postoj – je zajímavé si po zhlédnutí pustit pro srovnání kousek z nějakého reálného Násirova projevu na YT. (Hodnocení mezi 4* a 5*, aktuálně nevím proč, jako většího favorita ze dvou politických životopisných filmů s A. Zakim vnímám novějšího Ayama El-Sadata, možná pro zachycení rozsáhlejšího časového období.) [85%]

plakát

Kakabakaba Ka Ba? (1980) 

Téměř celých 106 minut jsem nebyl schopen naladit se na stejnou vlnu s tímto filipínským „skvostem“, který kdovíproč posbíral na domácí půdě hromadu ocenění a byl i zrestaurován do nádherných barev. Do zde uvedených žánrů komedie a muzikálu film patří, ale zároveň je to takový ten absurdní crazy muzikál typu Rocky Horror Picture Show nebo Katakurike no kófuku, který od jisté chvíle začne brutálně přeskakovat z jednoho žánru do dalšího a v spleti šílených nápadů se tu „rozvíjí“ děj, v němž se co chvíli může stát naprosto cokoliv – přičemž čím to trvá déle, tím víc se film stává v tomhle směru šíleným, což je vidět asi úplně nejvíc v závěru, kdy po dvou zcela odlišných dějových vyústění z ničeho nic nastává dvojitá svatba. Evidentně mohlo jít v některých směrech o parodii, ale stylově si mě nezískala, ten film mi dlouhodobě připadal jako nezáživná nuda, která se posléze proměňovala v polotrapný chaos s infantilním humorem a později v hodně neukočírovaný chaos. V nejedné scéně dokonce styl humoru a akce v přítomností černochů připomene americké blaxploitation filmy 70. let, zatímco jindy si vezme na mušku i japonské samurajské boje. A já u toho trpěl podobně jako u dvou výše zmíněných šíleností nebo i většiny blaxploitationů, s nimiž jsem měl tu čest. Snad jen muzikálové číslo sester (jeptišek) v akci v poslední třetině se mi dost líbilo a ještě mě pobavil častěji využitý nápad s bílou „animací“ žárovky, která do obrazu krátce probleskne nad hlavou postavy, které najednou cosi docvakne. [30%]

plakát

Hodinářova svatební cesta korálovým mořem (1979) 

„Co se v jazzu naučíš, v stáru jako když najdeš.“  Tahle absurdně rozverná parodická hříčka pro mě snad neztratila nic ze svého kouzla od doby, kdy jsem se u něj bavil jako puberťák. Tenkrát mě sice zklamalo, že mnohé hudební hvězdy se zde doslova jen mihnou, ale po letech se zase mnohem víc bavím mj. nad zdařilými metafilmovými vtípky, které přináší vypravěč–nápovědník Milan Lasica. Máme zde originální koncept komedie s průběžně vznikajícím scénářem k romantickému filmu, který si sám střílí ze sebe včetně různých klišé zápletek, sentimentu, přehnaných zvratů i překombinovanosti, zároveň z každého kouta tu probíhá nabitá palba vtipných narážek na vše možné, dotažených uprostřed nespočetného množství gagů ab absurdum (např. i zparodování legendy o odklánění se diváků před jedoucím vlakem – tentokrát však plovoucí lodí na plátně :D )... parodují se tu lidová řčení, kterým se stejně jako dalším slovním hříčkám dostává vizuálně doslovnímu provedení, obrací se klasické vyprávění příběhu v divadle, literatuře a filmu za pomoci skvělé průvodní trojice Vyskočil–Svojtka–Augusta, to vše v kulisách známých pražských míst. Do děje je různě zapojena i soudobá československá kulturní scéna, v pojetí opravdu jak z nějaké silvestrovské estrády, přičemž řada známých osobností si vystřihne sebeparodické cameo (major Jirsák vyhlašující celostátní pátrání po ztraceném harmoniu rulezz :D ). Nedotčen ze strany tvůrců nezůstal ani nejdřív z desky plně puštěnej Felix Slováček, který o něco později se svým instrumentálním sólem osvěží film jedinou poklidnější, poetickou chvilkou. Podobně jako u Podskalského Trháku (1980) mám pocit filmu, který na jedné straně z humoru a stylu tehdejších estrád dost vychází, ale na druhé straně je současně i hravě paroduje. Vydařila se i ústřední Hapkova melodie, Švankmajerův animovaný souboj budíka s kouskem masa během titulků či závěrečné live vystoupení Laďky Kozderkové na pozadí svatby vskutku bizarní (a jedem! ♫ :)). Zmíněný Trhák však u mě zůstává o třídu výš, nejen proto, že mě tu Luděk Sobota občas se svou věčně opakovanou jedinou polohou už lehce otravoval. [80%]

Poslední hodnocení (3 830)

Nasser 56 (1996)

28.02.2024

Kakabakaba Ka Ba? (1980)

27.02.2024

Hodinářova svatební cesta korálovým mořem (1979)

26.02.2024

Střílejte na měsíc (1982)

25.02.2024

Tajemství Nikola Tesly (1980)

20.02.2024

Toxický mstitel (1984)

18.02.2024

Slunce, seno, jahody (1983)

18.02.2024

Barbie (2023)

18.02.2024

Hrdý Budžes (2003) (divadelní záznam)

17.02.2024

Reklama

Poslední deníček (36)

REŽISÉRSKÁ „SÍŇ SLÁVY“

Skvělých, zajímavých a osobitých režisérů, který mě alespoň některými ze svých filmů oslovili, se v průběhu let nasbíralo celkem dost.
Do oficiálního seznamu oblíbených se jich vejde jenom 10 (resp. společně se scenáristickou TOPkou, kde mám aktuálně uloženou pomyslnou druhou desítků režisérů, pak 20).
Také proto si tu do deníčku vystavuji jakousi svou rozšířenou „síň slávy“ režisérů, kteří mě opakovaně nadchli a obohatili mě filmem, jaký mi přinesl v něčem zásadní a „odlišný“ zážitek a zároveň mi zůstává dlouhodobě silně v paměti, a možná i v něčem posunuli můj filmový vkus.
Najdou se pak v tomto seznamu i tací, kteří mě třeba skutečně oslovili např. jen dvakrát nebo pár tvůrců, které bych si do režisérské TOPky nikdy nepřidal, protože jiná a podstatná část jejich tvorby mě naopak neoslovuje nebo vyvolává silně rozporuplný dojem, ale díky jiným pro mě výjimečným filmům si tady čestné místo u mě plně zaslouží. ;)

U každého z režisérů uvádím i 2, příp. 3 filmy, které mě oslovily nejvíc a ten pro mě nejvíc klíčový zvýrazňuji.
Těch jmen zřejmě bude o něco víc, takže časem tento seznam ještě aktualizuji... ale třeba někomu z návštěvníků poslouží jako inspirace k některým filmům a tvůrcům nebo zajímavá možnost srovnání.

 

Woody ALLEN: Všechno, co jste kdy chtěli vědět o sexu (ale báli jste se zeptat) (1972) / Annie Hallová (1977) / Půlnoc v Paříži (2011)

Ingmar BERGMAN: Pramen panny (1960) Hadí vejce (1976) / Fanny a Alexandr (1982)

Claude BERRI: Pépé a Claude (1967) / Tátovo kino (1970)

Bertrand BLIER: Studený bufet (1979) / Herci (2000)

Peter BOGDANOVICH: Poslední filmové představení (1971) / Papírový měsíc (1973)

John BOORMAN: Peklo v Pacifiku (1968) / Vysvobození (1972)

Luis BUÑUEL: Kráska dne (1967) / Nenápadný půvab buržoazie (1972)

Henri-Georges CLOUZOT: Mzda strachu (1952) / Ďábelské ženy (1955)

David CRONENBERG: Mláďata (1979) / Příliš dokonalá podoba (1988) / Zločiny budoucnosti (2022)

Lav DIAZ: Batang West Side (2001) / Období ďábla (2018)

Philippe DE BROCA: Vzali nohy na ramena (1971) / Muž z Acapulca (1973)

Vittorio DE SICA: Zloději kol (1948) / Umberto D. (1952) / Hon na lišku (1966)

Atef E-TAIEB: Řidič autobusu (1982) / Nevinný (1986)

Robert ENRICO: Dobrodruzi (1967) / Stará puška (1975)

Zoltán FÁBRI: Dva poločasy v pekle (1961) / Chlapci z Pavelské ulice (1969)

Federico FELLINI: Silnice (1954) / Zkouška orchestru (1978)

František FILIP: Ikarův pád (1977) / Nezralé maliny (1980) / Ubohý pan Kufalt (1981)

John FRANKENHEIMER: Ptáčník z Alcatrazu (1962) / Znovuzrození (1966) / Grand Prix (1966)

William FRIEDKIN: Francouzská spojka (1971) / Žít a zemřít v L.A. (1985)

Costa-GAVRAS: Muž navíc (1967) / Doznání (1970) / Světlo ženy (1979)

José GIOVANNI: Dravec (1968) / Dva muži ve městě (1973)Můj přítel zrádce (1988)

Jean-Luc GODARD: Žít svůj život (1962) Banda pro sebe (1964)

Peter GREENAWAY: Architektovo břicho (1987) / Kuchař, zloděj, jeho žena a její milenec (1989)

Michael HANEKE: Lumíci: Arkády (1979) / Rebelie (1993) / Bílá stuha (2009)

Juraj HERZ: Spalovač mrtvol (1968) Morgiana (1972)

WERNER HERZOG: Fitzcarraldo (1982) / Kde sní zelení mravenci (1984)

Walter HILL: Křižovatky (1986) / Extrémní předsudek (1987)

Agniezska HOLLAND: Oliviére, Oliviére (1992) / Hořící keř (2013)

Věra CHYTILOVÁ: Vlčí bouda (1986) / Kopytem sem, kopytem tam (1988)

Peter JACKSON: Braindead – Živí mrtví (1992) / Nebeská stvoření (1994)

Jim JARMUSCH: Hranice ovládání (2009) / Přežijí jen milenci (2013)

Vojtěch JASNÝ: Až přijde kocour (1963) / Všichni dobří rodáci (1968)Maják (1972)

Jaromil JIREŠ: Prodloužený čas (1984) / Lev s bílou hřívou (1987)

Karel KACHYŇA: Kočár do Vídně (1966) / Už zase skáču přes kaluže (1970) Lásky mezi kapkami deště (1979)

Mathieu KASSOVITZ: Povolání vrah (1997) / Vzpoura (2011)

Abbas KIAROSTAMI: Kde je dům mého přítele? (1987) / Detail (1990) / Život jde dál (1992)

Krzysztof KIEŚLOWSKI: Amatér (1979) Tři barvy: Modrá (1993) a Červená (1994)

Jiří KREJČÍK: Svědomí (1948) Probuzení (1959) / Vyšší princip (1960)

Stanley KUBRICK: Dr. Divnoláska ... (1964) / 2001: Vesmírná odysea (1968) / Mechanický pomeranč (1971)

Akira KUROSAWA: Nebe a peklo (1963) / Děrsu Uzala (1975)Sny Akiry Kurosawy (1990)

Claude LELOUCH: Dobrodružství je dobrodružství (1972) / Šťastný nový rok (1973) / Celý jeden život (1974)

David LYNCH: Modrý samet (1986) / Mulholland Drive (2001) / Inland Empire (2006)

Michael MANN: Zloděj (1981) Červený drak (1986)

Jean-Pierre MELVILLE: Dva muži v Manhattanu (1959) / Armáda stínů (1969) / Osudový kruh (1970)

Jiří MENZEL: Báječní muži s klikou (1978) / Postřižiny (1980) / Slavnosti sněženek (1983)

Jean-Pierre MOCKY: Velké zděšení (1964) / Rubáš nemá žádné kapsy (1974) / Zázrakem uzdravený (1987)

Gérard OURY: Velký šéf (1969) / Eso es (1982)

Jafar PANAHI: Offside (2006) / Taxi Teherán (2015)

Roman POLANSKI: Nůž ve vodě (1962) / Hnus (1965) / Rosemary má děťátko (1968)

Fons RADEMAKERS: Jako dvě kapky vody (1963) / Max Havelaar (1977)

Satyajit RAY: Seemabaddha (1972) / Zlatá pevnost (1974) / Nepřítel lidu (1989)

Dino RISI: Ve jménu italského lidu (1971) / Vůně ženy (1974) / Hra na lásku (1976)

Yves ROBERT: Kumpáni (1964) / Šťastný Alexandr (1967) Maminčin zámek (1991)

Nicolas ROEG: Cesta (1971) / Teď se nedívej (1973)

Martin SCORSESE: Král komedie (1982) / Hugo a jeho velký objev (2011)

Jiří SEQUENS: Atentát (1964) / Muž v osidlech (1973) / Ta chvíle, ten okamžik (1981)

Volker SCHLÖNDORFF: Náhlé bohatství chudáků z Kombachu (1971) / Smrt obchodního cestujícího (1985)

Šion SONO: Kroužek sebevrahů (2001) / Šeptající hvězda (2015)

Júsuf ŠAHÍN: Alexandrie... proč? (1979) + Alexandrie: Egyptský příběh (1982) + Alexandrie: Stále a navždy (1989)

Jan ŠVANKMAJER: Něco z Alenky (1988) Otesánek (2000)

Andrej TARKOVSKIJ: Solaris (1972) / Stalker (1979)

Pierre TCHERNIA: Doživotní renta (1972) / Krysy z temnot (1974)

Jan TROELL: Takový je můj život (1966) / Nová země (1972) / Let Orla (1982)

François TRUFFAUT: Nikdo mne nemá rád (1959) / 451° Fahrenheita (1966) / Nevěsta byla v černém (1968)

Otakar VÁVRA: Krakatit (1948) / Třináctá komnata (1968)

Henri VERNEUIL: Prezident (1961) / Opice v zimě (1962) / 25. hodina (1967)

František VLÁČIL: Adelheid (1969) / Stíny horkého léta (1977)

Lars VON TRIER: Prolomit vlny (1997) / Tanec v temnotách (2000)

Peter WEIR: Piknik na Hanging Rock (1975) Poslední vlna (1977)

Jiří WEISS: Taková láska (1959)Spravedlnost pro Selvina (1968)

Wim WENDERS: V běhu času (1976) / Paříž, Texas (1984) / Lisabonský příběh (1994)

Billy WILDER: Sunset Boulevard (1950) / Eso v rukávu (1951) / Byt (1960)

Karel ZEMAN: Cesta do pravěku (1956) / Ukradená vzducholoď (1966) Na kometě (1970)

Robert ZEMECKIS: Návrat do budoucnosti (1985) / Falešná hra s králikem Rogerem (1989)

Claude ZIDI: Prohnilí (1984) / Mistři gagu (1985)

REŽISÉRSKÁ „SÍŇ SLÁVY“

Ovládací panel
81. nej uživatel Slovensko
61 bodů