dzej dzej

dzej dzej

Jan Cílek

okres Olomouc

64 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
<< předchozí 1 2 3 4 7 10 13
    • 4.6.2015  14:27
    Slow West (2015)
    *****

    Fascinující revize westernového žánru očima Evropana (hrdina Jay přichází za oceán hledat lásku, režisér John přichází za oceán hledat vavříny), romaticko-realistická dvojice ústředních hrdinů, explozivní černý humor, beautiful scenérie (točeno na Novém Zélandu), nekontrolované výtrysky ultranásilí, grandiózní finále. Fassy dává, western žije a SW je práce čistá jak lilium. WANTED! a jedna z top žánrovek letošního roku...

    • 13.2.2013  23:35

    Film poznamenaný cimrmanovským syndromem - Pablo Berger jej pečlivě připravoval dlouhých 8 let, když ho na cílové rovince předběhl jakýsi floutek jménem Michael Hazanavicius a urval pro sebe prvenství a vavříny. Jeho The Artist byl sice první, ale vzhledem k rafinovanosti odkazů na němou éru můžeme tohoto loňského vítěze Oscarů přirovnat k prvnímu stupni základní školy, zatímco Bergerova Sněhurka je univerzitou. Bergerův snímek je dokonale propracovanou poctou (především evropským) nemým filmům 20. let, která kouzlí a boduje každým střihem, každou kompozicí, každým hudebním motivem, každou narážkou, každou postavou, každou scénou. I přes tuto formální dokonalost a nebývalou grácii v citování slavných filmových vzorů je Sněhurka: Jiný příběh především svižně fungujícím filmem, který vás zavalí napětím, citem, vášní a na konci i smutkem (poslední scéna patři mezi nejsilnější a nejsmutnější závěrečné scény za dlouhá léta). V době stále tupějšího mainstreamu, stále vybrakovanějších žánrovek, proudu průměrných filmů z celého světa širšího než Amazonka a nánosů pseudoartových uměleckých výpovědí působí Sněhurka: Jiný příběh jako zjevení. Museli jsme se prostě vrátit ke kořenům, kdy film ještě nebyl mrtvý...

    • 2.11.2011  11:26

    Strastiplná odyssea hotentotské ženy Saartjie Baartman (Yahima Torres) po metropolích tehdejšího světa. Saartjie je ve filmu prezentována jako objekt, který čelí postupně stále většímu ponížení. Nejprve je vystavována jako atrakce v londýnské freakshow, poté je prezentována jako sexuální anomálie v pařížských erotických klubech, následně se stává prostitutkou a nakonec objektem zájmu profesorů lékařské fakulty na Sorbonně. Pro tehdejší Evropany je lákavou atrakcí především pro svou fyziognomii s nadměrně vyvinutými hýžděmi a stydkými pysky. Režisér Abdel Kechiche skrze Saartjie-objekt procházející ve filmu svoji křížovou cestou odhaluje předsudky a manipulativní podstatu „bílé společnosti“ a záměrně zvolenými filmovými prostředky (dlouhá stopáž, neustálá blízkost hlavní hrdince, rušivé zvuky) útočí na diváka voyeursky sledujícího utrpení jiných a tím pádem i na podstatu filmu jako takového.

    • 8.6.2011  10:11
    Destricted (2006)
    ***

    **** We fuck alone Gaspara Noeho

    • 16.2.2011  22:27

    Nekompromisní opus magnum a nejlepší komedie roku. Mutter, ich bin dumm!

    • 26.6.2010  01:26

    Béla Tarr - Prolog

    • 15.3.2010  16:20

    nízkotučný europudding

    • 6.3.2010  19:07

    Dildo z rampouchu a cyklické kytarové riffy... Tento new age Fridriksson je poměrně bizarní zalážitostí...

    • 2.3.2010  11:27

    Autobiografický film o filmu - islandský režisér premiéruje v současnosti 21. století svůj film Děti přírody (záměrný anachronismus) a je konfrontován s diváckým nezájmem a finančními problémy. Ve stejné době je jeho matce diagnostikována Alzheimerova nemoc, stav její mysli se neustále zhoršuje a její životní příbeh začíná v řadě ohledů kopírovat příběh hrdinů Dětí přírody. Fridrikssonova pocta matce a jemná analýza jeho vlastní filmové tvorby jsou poměrně citilivě spojeny v jemně komediální melodrama.

    • 2.2.2010  13:20

    Nejkrásnější a nejtajemnější filmové oko od dob Andaluského psa...

    • 1.2.2010  23:42

    Everybody´s speaking about Laci and Laci...

    • 28.1.2010  01:36

    Absolutně čistý film...

    • 29.12.2009  03:18
    Princ Bajaja (1971)
    *

    Robot Monster československé pohádkové tvorby... I s monstrem i se vším ostatním...

    • 20.12.2009  16:01
    Robot-monstrum (1953)
    odpad!

    nebo *****? One of the best worst films ever made... Stejně to všechno byl jen sen... Stejně film vydělal 60ti násobek rozpočtu (rozpočet 16 000 $, tržby 1 000 000 $)... Stejně se pak chtěl režisér zastřelit a netrefil se... Stejně...

    • 6.12.2009  16:05

    Po Posledním tangu v Paříži další film s máslem v hlavní roli...

    • 24.11.2009  11:24

    Zběsilá komedie/parodie plná absurdního, surrealistického a černého humoru mísící Kafku, E.T., vatikánský mýtus, kritickou recepci dějin Španělska v posledních desetiletích, teorii kapitalistického podnikání, NASA a adopci černých dětí z Afriky. V každé scéně se objevuje nějaký gag či vizuální nápad, vynikající obrazová stránka je doplněna i slovním humorem (bizarní španělština dvou liliputánských mimozemšťanů, fiktivní jazyk v titulcích filmu míchající prvky španělštiny, baskičtiny a němčiny). Fesser natočil zběsilý film inspirující se díly Terryho Gilliama a Jean-Pierra Jeuneta, který částečně připomíná i tvorbu Veita Helmera.

    • 23.11.2009  18:04

    Vzpomínka na všechny oběti ETA...

    • 11.11.2009  16:58

    Vizuálně úchvatný film, jehož jednotlivé obrazy jsou inspirovány kompozicí výtvarného umění i divadla. Adaptace Stendhahlova textu je zasazena do chladné krajiny severního Španělska a vychází z klasického romantického příběhu milostného trojúhelníku (hodný lékař - žena jeho srdce - tajemný cizinec).

    • 10.11.2009  12:10
    Éxtasis (1996)
    ***

    Jedna z prvních rolí Javiera Bardema v chaotickém filmu o možných formách manipulace.

    • 5.11.2009  01:46
    Agora (2009)
    *****

    (Granada, listopad 2009) Amenábarova Agora není jen dokonale propracovaným historickým velkofilmem jaký tu dlouho nebyl, ale především velkým příběhem konce klasické antické éry a nástupu dravého křesťanství. Personifikací těchto dějinných změn je matematička, filosofka a astronomka Hypatia z Alexandrie, která zastupuje staré tradice antické školy, novoplatonismu a aristotelského vědeckého odkazu. Alexandria kolem roku 400 n.l. je jedním z největších měst tehdejšího světa, ve kterém se prolínají doznívající egyptské náboženství, římská správa, židovství a nastupující křesťanství. A právě konflikt mezi starým a novým, mezi antikou a křesťanstvím, je hybnou silou celého filmu. Amenábar tu otevírá fascinující a naší civilizací zapomenuté téma, které relativizuje všeobecně přijímaný křesťanský pohled na tuto dobu: kresťanští vůdcové nejsolu prezentováni jako mučedníci, ale jako fanatici kteří se nezastaví před ničím a kteří jsou prvními šiřiteli evangelia mečem. Film otevírá diskuzi o zhoubnosti křesťanství pro filosofii, umění a vědu: obrovské znalosti antiky byly takřka na 1000 let zapomenuty a nahrazeny slepou dogmatikou, ženy byly téměř až do 20 století degradovány a potrestány za vyhnání z ráje a vývoj lidské civilizace se zastavil (teorie o oběhu planet, které rozpracovávala Hypatia, oprášili až Galilei a Kepler na konci 16. století). Agora je tak nejen nadprůměrným filmem, ale také důležitou relativizací dominantního křesťanského pohledu na dějiny. O tom, že pod sluncem se neděje nic nového, svědčí i zprávy, že film by na popud katolické církve neměl být uveden v Itálii

    • 3.11.2009  12:34
    Milenci (1991)
    ****

    Chladné noirové zpracování klasického tématu milostného trojúhelníku. Hlavní hrdina Paco a dvě osudové ženy, které symbolizují archetypy panny a děvky a zároveň ve španělském kontextu reprezentují dvě podoby Španělska 50.let (katolické rurální Španělsko a moderní španělské velkoměsto vstřebávající zahraniční vlivy). V otevřených erotických scénách je relativizována mužská sexuální dominance - Pacova submisivní sexuální role souzní s jeho submisivní rolí v celém příběhu. Milenci zaznamenali jeden z největších úspěchů španělského filmu 90. let (herecká cena pro Victorii Abril v Berlíně, výrazný úspěch v amerických art kinech) a stali se opusem magnum Vicente Arandy, se kterým je srovnáván každý jeho další film.

    • 2.11.2009  22:22

    Rošťácký dětský film, který má snad každá větší národní kinematografie... Příhody Manolita Gafotase (Manolita Berjlouna nebo Brejlovce), jeho přátel (např. Orejón - Ušatec) a jeho povedené rodinky na začátku prázdnin v madridské periferní čtvrti Carabanchel.

    • 22.10.2009  00:30

    Brilantní variace na klasický noir (osamělý detektiv, femme fatale, brutální vražda, parťák závislý na alkoholu...) s prvky komedie a satiry na argentický politický systém 70. let. Navíc poctivá filmařina jako za starých časů s hned několika superoriginálními a těžko zapomenutelnými scénami (fotbal, loučení na nádraží, pointa...). Potencionální hit roku - pokud se dostane do naší distribuce...

    • 19.10.2009  13:14

    Pátrání po mystickém stolu krále Šalamouna zasazené do kulis tajemného Toleda, vynalézavé hrátky s mnohačetným rámcováním vyprávění a podvratnými anachronismy, Saurova pocta mentorovi Buňuelovi a... fascinující trojice "detektivů" v hlavní roli: nedoslýchavý Buňuel, romanticky rozervaný Federico García Lorca a excentrický Salvador Dalí. Parafráze na Indiana Jonese a kabalu a další Saurův opus magnum.

    • 10.10.2009  14:05

    Slumy Bombaje, bída a tragické osudy v instatní podobě pro západní publikum. Tento film je jako indické jídlo v plastové krabičce v "exotickém" oddělení Tesca... Danny Boyle přitom uměl kdysi (Trainspotting) i nedávno (Sunshine) vysokou gastronomiii.

    • 14.3.2009  23:04
    Speed Racer (2008)
    ****

    Všechny scény, kde se závodí, jsou opravdu ultimátním vizuálním nářezem, dokonalým "epilepsy warning", potíž je pouze s mezizávodní vatou, která až příliš okatě a křečovitě naplňuje ty nejprofláklejší americké stereotypy o překonání sebe sama a o důležitosti fungující rodiny...

    • 12.3.2009  16:23

    Na 3D animovaný film naprosto bezprecedentní podvratná práce s narativem: celý film je takřka bezchybně (scéna z vězení, souboj na visutém mostě) budován dokonalý mýtus nepřemožitelného bojovníka Tai Lunga, který je v závěru rozmetán na kusy anti-mýtem vždy přemožitelného Poa. Tato konfrontace dvou postav reprezentujících dobro a zlo je samostatnou pohádkou zahrnutou do pohádkového časoprostoru celého filmu, Kung Fu Panda = pohádka na druhou. Společně s Toy Story 2 jediný 3D animák, který se zahmouřením oka uspokojí i inteligentního dospělého diváka.

    • 5.3.2009  21:08

    Seidlův brilantní příspěvek do série minutových filmů inspirovaných W.A. Mozartem, kterých bylo v roce 2006 v Rakousku natočeno zhruba 30 (mezi nejlepší patří krom Brüder lasst uns lustig sein Ulricha Seidla také Königin der Nacht experimentální filmařky Mary Mattuschky).

    • 25.12.2008  22:56

    Symphaticus a parasymphaticus - dva protikladné nervové a svalové principy, odpovědné za aktivitu a pasivitu. Kontrast černé a bílé, aktivity a pasivity, dobrých a špatných vlastností dle katolické církve a dle autorské inerpretace Mary Mattuschky. Více v němčině na:http://filmvideo.at/filmdb_display.php?122&len=de

    • 25.12.2008  22:06

    Televizní šmíra a takřka totální nuda - velmi amatérský pokus o pohádku moderního střihu, ve které by si své měli najít děti i dospělí. Děti si Anděla páně jistě zamilují, dospělý divák pak lituje promarněné šance na vtipnou obrazoboreckou zálěžitost...

<< předchozí 1 2 3 4 7 10 13
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace