Radek99

Radek99

Radek Cihla

okres Český Krumlov
čecháček a maloměšťák

homepage

817 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
    • 22.11.2006  00:31

    Co dodat? V audiovizuálním světě nacházím jedinou analogii, a to když Leonard Bernstein kdysi v unikátním černobílém dokumentu zasvěcoval diváky a posluchače do dějin vážné hudby...

    • 22.11.2006  00:15

    Opsáno ze scénáře: ,,Arnold dal vánočnímu sobovi, který právě prorazil dveře a útočí na něj, pěstí. Sob se svalil. Arnold: Ty sis začal! Další obraz: Arnold sedí před chaloupkou, vedle stojící sob nad miskou jakéhosi žrádla si hlasitě krkne... Všichni se smějí..."

    • 22.11.2006  00:12
    Komando (1985)
    *

    Existují dvě možné interpretace Komanda - buď je to vážně míněný akční film, nebo nadnesená parodie na tento žánr. Pokud bych jako divák přistoupil na prvý rastr, film bych nedokoukal, jelikož pak by vyzníval jako počin tak tupý, že by široko daleko neměl konkurenci, pokud bych věřil interpretaci druhé, vyloudil bych na tváři leda velmi zdrženlivý úsměv. Komedie (ne)pěkná...

    • 21.11.2006  14:29

    Čistý filmový underground, tedy nízkorozpočtový nezávislý film o natáčení nezávislého filmu...amatérská parodie (ovšem s hollywoodským obsazením!), možná jenom taková zábavná blbinka, natočená nejspíše pro radost všech zúčastněných :-) ...a to jsme u merita věci = podstaty nezávislého filmu... Podobné filmy: Život v oblouznění, Prosíme přetočte, Ed Wood

    • 21.11.2006  14:22
    Fargo (1996)
    *****

    Bratří Coenové natočili naprosto dokonalou antidetektivku, plnou groteskních motivů, pitoreskních vražd a komických detektivů, k čemuž si symbolicky vypůjčili Minnesotu, ukázkový zapadákov, zemi buranů, obskurních vrahů i primitivních policistů... Naivně roztomilá policistka vyřeší jaksi mimochodem sedminásobnou vraždu s úsměvem na rtech a v sedmém měsíci těhotenství, načež cynickému pětinásobnému vrahovi udělí výchovnou lekci slušného chování a večer se nenechá připravit o pravidelné chvíle televizní pohody, aniž by po vyřešení nejzávažnějšího kriminálního případu v dějinách Minnesoty opomněla svému muži pogratulovat k úspěchu v jakési marginální výtvarné soutěži. Fargo je vlastně ironická kritika současné Ameriky, satirický šleh, zesměšnění amerického snu, chladný klenot, který nás zavede na nehostinný americký sever, do říše temnoty skryté pod tím světem sněhově bílé. Geniální film. Oh, Jes PS: O dva roky později natočil Sam Raimi kongeniální nápodobu Jednoduchý plán ...

    • 21.11.2006  14:19

    Není to vizuálně tak silný a naturalistický film, jako bývala drsná klasická americká filmová dramata o řádění Ku-Klux-Klanu v jižanských státech USA ze 70. a 80. let, Ples příšer je více sofistikovanější a symboličtější, ale o rasové nesnášenlivosti nebylo natočeno mnoho lepších filmů... Podobné filmy: Hořící Mississippi, Člen klanu, Crash

    • 21.11.2006  14:08

    Jedna z nejlepších komedií, kterou jsem kdy viděl. Intelektuální, hravá, třeskutě humorná. Formálně postmoderní tvůrčí přístup, založený na principu hry s divákem a s tím spojené mystifikace. Zábavný film s nepřehlédnutelně zakomponovanou funkcí terapeutickou, očistnou i zpovědní. Annie Hallová...

    • 21.11.2006  14:04
    Noc na Zemi (1991)
    *****

    Jeden z nejlepších povídkových filmů, co jsem kdy měl tu čest zhlédnout... (a zároveň trochu ,,netypický" Jarmusch...) Roberto Benigni kraluje. :-) Podobné filmy: Kafe a cigára, Povídky z New Yorku, Paříži, miluji Tě, New Yorku, miluji Tě!

    • 21.11.2006  13:44
    Zahrada (1995)
    *****

    Ryzí poetismus, Kristovy roky, počínající krize středního věku, syndrom vyhoření, civilizační stres, magický realismus, originální podobenství, slovenská krása... Můj nejoblíbenější slovenský film.

    • 21.11.2006  13:43
    Krajinka (2000)
    *****

    Poeticko-mýtické filmové vyprávění Martina Šulíka, tam kde byl ale ve své předešlé Záhradě spíše poetický, převládá v Krajince spíš rys mýtický a tím se přibližuje k snímkům svého krajana Juraje Jakubiska či k dalším autorům tvořícím v duchu (jistě především autorsky osobitého) magického realismu... Podobné filmy: Nejasná zpráva o konci světa, Absurdistán, Ábelov čierny pes

    • 21.11.2006  13:42
    Výlet (2002)
    *****

    Druhý celovečerní film svérázné a talentované režisérky Alice Nellis je skutečným překvapením - plnohodnotný, dospělý a hluboký film, tahle psychologická road-movie. Symbolická česko-slovenská cesta z Rakovníka do Nového Mesta nad Váhom, spojující duchovní prostor nejen hrdinů tohoto filmu (opět symbolicky (i vtipně) usazených do dvou epochálně i generačně různorodých osobních automobilů), ale i zhruba 15 milionů obyvatel více než 70 let trvajícího státního celku, je prezentována jako výlet, všichni ale jistě cítí, že v tomhle případě šlo o něco mnohem závažnějšího. Motiv daleké cesty je jedním ze základních témat naračního světa všech civilizací a i tady slouží velmi zajímavě v rovinách možné interpretace. Alice Nellis má nadto obrovský talent odpozorovat běžný, všední hovor a přetransformovat ho do podoby scénáře, který je navíc skutečně excelentní, krásně vypointovaný a vpravdě nosný a zábavný... Nedílnou částí filmů Alice Nellis je nádherná kamera, zde charakterizovaná dvěma typickými záběry - ,,plakátovým" celkem (ponejvíce zeleně tónovaného obrazu) rámovaným dopravní komunikací a polodetailem tváře některého z hrdinů. Převažujícím je rys civilnosti, což podtrhují i herecké výkony všech aktérů - jestli se Alici Nellis v tomhle filmu něco podařilo především, pak to bylo přesné herecké obsazení úplně všech hereckým partů. Velký cameback jedné z nejlepších českých hereček všech dob Ivy Janžurové je dokonalý, zdatně jí sekundují i její dvě dcery, Igor Bareš je typově přesný, atd. atd. Výlet se Alici Nellis zkrátka vydařil a výstižně ho lze charakterizovat citací textu písně Oldřicha Janoty, jakož i prastaré buddhistické moudrosti: ,,I cesta může být cíl..."

    • 21.11.2006  13:39

    Až na ty předpotopní televizní triky docela slušná a zábavná pohádka...

    • 21.11.2006  13:38
    Rebelové (2001)
    odpad!

    S estetikou tohoto filmu jděte, milý Filipe Renči, někam... Cosi na pomezí reklamní znělky a absolutního kýče.

    • 21.11.2006  13:37

    Film na hranici kýče a porevolučního huránadšení...

    • 21.11.2006  13:32

    Jakožto rodinný film dokonale fungující snímek. ,,Veselohra století" nikoliv.

    • 21.11.2006  13:23

    Krásný a dokonalý obal ještě nedělá dobré zboží...

    • 20.11.2006  01:11

    Podařená filmová adaptace románu Jaroslava Havlíčka Neviditelný. Srovnám-li však tuto adaptaci s jinou, tentokráte televizní, adaptací totožné literární předlohy, tedy s Neviditelným režiséra Jiřího Bělka, v němž doslova exceluje Rudolf Hrušínský, musím konstatovat, že Prokletí domu Hajnů je v takové přímé komparaci jednoznačné zastíněno...

    • 20.11.2006  01:10
    Kytice (2000)
    ****

    Esteticky vytříbený film. Brabcova adaptace jde sice proti smyslu a vyznění původních Erbenových textů, ale přesto si vytváří vlastní řád a estetika i formální stránka je uchvacující. A to mi stačí...

    • 20.11.2006  01:08
    Post Coitum (2004)
    odpad!

    Nevěřím tomu, že tohle Juraj Jakubisko natočil dobrovolně...

    • 20.11.2006  01:04
    Taková normální rodinka (TV seriál) (1971)
    ****

    Jediný československý předrevoluční sitcom, to už je samo o sobě chválihodné. Velký domácí průkopník dnes tak hojně úpadkového žánru...

    • 20.11.2006  01:02

    Československá televizní tvorba měla v šedesátých letech punc světovosti, o čemž může svědčit celá řada vynikajících televizních inscenací, mezi něž rozhodně patří i tato legendárního seriálového režiséra Františka Filipa. Jan Werich coby Don Andrés de Ribera - místokrál Peru je neodolatelný a většina inscenace stojí na jeho hereckém mistrovství a životní moudrosti. Tahle adaptace divadelní hry Prospera Mériméea právem patří do zlatého fondu československé televizní tvorby.

    • 20.11.2006  00:59

    Není to sice úplně to nejlepší, co kdy Vlasta Burian natočil, ale i tak je Ducháček nadčasová záležitost a důkaz, jak skvělým komikem Burian byl. V tomhle filmu je to přeci stejné jako většinou - gagy a scény s Burianem 90%, scény bez Buriana 10% ... Geniální komik táhne celý snímek jako dobře promazaný osmiválec jeho oblíbeného sportovního kabrioletu Praga a ono to jako vždy bezvadně funguje... Všichni, včetně všude opěvovaného Čeňka Šlégla či Adiny Mandlové jenom přihrávají, jelikož hlavní hvězda je tu jen jedna - Jan Ducháček alias Mistr Burian, král českých komiků... Tohle nestárne a nezestárne... ,,To je ptáček, pan Ducháček..."

    • 20.11.2006  00:54

    Možná nejzávažnější, ale také nejspornější pokus Jiřího Sequense natočit kriminálku s vysokým výpovědním přesahem. Tohle už není jen o panoptiku bizarních figurek pražského podsvětí a mordpartě charismatického pana rady, ale vážně míněná snaha natočit film vypovídající o duchu a podstatě první republiky s přesahy k politice, typům národního charakteru, silné nostalgii i sociálnímu podhoubí tehdejší společnosti. Podobné filmy a seriály: Partie krásného dragouna, Vražda v hotelu Excelsior, Smrt černého krále, Štědrý večer pana rady Vacátka, Hříšní lidé města pražského, Panoptikum města pražského, Hříšní lidé města brněnského

    • 20.11.2006  00:54

    Mordparta rady Vacátka je i na prahu nastupující normalizace stále ve výborné formě. Jako vždy jde o herecký koncert pomalu odcházející generace těch nejlepších českých herců... Parta ze ,,čtyřky" je tentokrát ochuzena o pana Mrázka a dostává se před zapeklitý případ, kde podezřelých je až příliš mnoho a který je v brilantní metafoře ke konci filmu reprodukován coby partie šachových figur. Detektivka Jiřího Sequense se, jak je u něj zvykem, dotýká toho nejsmutnějšího v lidské povaze - hrabivosti a nekřesťanského mamonu po penězích, ve své stylizovanosti je ale až příliš realistická... ,,Koukejte, pane Brůžek, udělejte, co vám říkám a neptejte se po spravedlnosti..." Podobné filmy a seriály: Pěnička a Paraplíčko, Partie krásného dragouna, Vražda v hotelu Excelsior, Štědrý večer pana rady Vacátka, Hříšní lidé města pražského, Panoptikum města pražského, Hříšní lidé města brněnského

    • 20.11.2006  00:53

    V roce 1971 se muselo logicky někam unikat z šedého bezčasí reality, tedy nejvíce logickým byl únik ke staromilské atmosféře první republiky, byť by se mohla audiovizuálně prezentovat jen coby konverzační detektivka, tedy místo, kde se děly zločiny. Legendární mordparta pana policejního rady Vacátky řeší se svým obvyklým šarmem a kultivovaností případ vraždy, která má velmi zajímavé pozadí. Okruh podezřelých je neobvykle široký a zcela netypicky nezasahuje do okruhu pražské galerky. Tím, že se jedná o sféru těch nejvyšších společenských kruhů, možná Vražda v hotelu Excelsior ztratila něco ze své poetičnosti. Navíc poprvé trochu selhává hudební složka - titulní píseň je cyklena v tak časté rotaci, že ke konci už začíná být otravná. Dokonalá je naopak mizanscéna - prostředí hotelu je tak autentické, že dává zapomenout na fakt, že byl vybudován v barrandovských ateliérech. PS: Trochu mi vadí, že ve filmu byl obsazen i Josef Somr, který se již jednou na ,,čtyřku" dostal, a to konkrétně ve Smrti černého krále, kde hrál ale zcela jinou partii... Podobné filmy a seriály: Pěnička a Paraplíčko, Partie krásného dragouna, Smrt černého krále, Štědrý večer pana rady Vacátka, Hříšní lidé města pražského, Panoptikum města pražského, Hříšní lidé města brněnského

    • 20.11.2006  00:51
    Kalamita (1980)
    *****

    Už tohle samo o sobě je nejvýstižnějším komentářem, totiž mé přesvědčení, že Kalamita je nejlepším filmem paní Věry Chytilové... (a ten symbolický název - co se z něj asi vše dalo v roce 1981 mezi řádky vyčíst...)

    • 20.11.2006  00:50

    Velký film o dramatické a pohnuté době, kterou výstižně symbolizuje osud Karla Čapka, zvláště pak jeho smutný konec. Film o civilizačním zlomu, který sám vznikl v období zlomu jiného, jakoby předpovídal nástup svobody a demokracie. To, že (za normalizace profesně odstavenému) Štěpánu Skalskému režim povolil točit film, v němž jsou adorovány hodnoty první republiky a dokonce pozitivně zobrazena osoba T. G. M., svědčí o tom, že nastal skutečný ,,konec starých časů" a režim vyhasínal. Některé scény sice nechtěně připomenou scény z filmů o Járovi Cimrmanovi, kupříkladu koncentrací slavných spisovatelů (scéna představování v redakci Lidových novin), nebo přehnanou adorací (scéna ze sezení pátečníků), jinak ale celý snímek působí konzistentně a má silný humanistický a pacifistický náboj. Možná jsem postrádal některé detaily (z publicistického honu na Karla Čapka se třeba úplně vytratila činnost katolických spisovatelů a jejich štvavých textů a vše bylo redukováno jen na aktivitu českých fašistů atd.), ve výsledku je ale snímek velmi komplexní. (Osobně mi jen trochu vadilo, že Angličané mluví česky a ne anglicky, což je ovšem jen, nutno dodat, mírná kosmetická vada.) Josef Abrhám jako Karel Čapek je kongeniální, stejně jako Hana Maciuchová v roli Olgy Scheinpflugové. Člověk proti zkáze...nezmůže nic...ale zároveň mnoho... PS 2014: Ta paralela mezi osobou Karla Čapka a Václava Havla, zvláště pak ve vnímání jejich umělecko-politických aktivit částí české veřejnosti, je do očí bijící... Mrazivě nadčasový a neskutečně aktuální film...

    • 20.11.2006  00:48

    Výborná filmová adaptace románu Australana Alana Marshala, jehož děj Karel Kachyňa spolu se svým dvorním scénáristou Janem Procházkou ,,přesadili" do moravských reálií začátku 20. století... Kachyňův režijní rukopis je nezaměnitelný, stejně jako nádherná hudba Zdeňka Lišky. Tolik lyriky v tak tragickém příběhu... Velmi zdařilé C. a K. reálie, podařená výprava i kostýmní složka, skvělý casting...samozřejmě v čele s Vladimírem Dlouhým, jehož nestor a velikán české režie objevil pro český film...a tehdy dvanáctiletý Dlouhý podal excelentní výkon. Jaký paradox - kdyby film nerežíroval mistr Kachyňa, bezesporu by šlo o jeden z vrcholů naší tvorby pro děti a mládež, takhle je to jen další z velmi podařených filmů KK s dětskou tématikou, jako byli Tarkovského Ivanovo dětstvím inspirované válečné, ještě víceméně schematické Práče, schematismu již naprosto zbavený skvělý válečný film Ať žije republika či rovněž válečný seriál Vlak dětství a naděje... Podobné filmy: Moje levá noha, Hlas moře, Skafandr a motýl

    • 20.11.2006  00:44
    Fany (1995)
    ****

    Asi nejpopulárnější z mnoha lyrických příběhů matadora československé režie Karla Kachyni, který staví především na tom lidském a humánním v nás - každý člověk má cenu, každý je jedinečný, důležitý, pro někoho nepostradatelný, nezbytný... Kachyňův režijní rukopis vykazuje jako obvykle své nesporné kvality, spornější je tentokrát scénář Jiřího Hubače, z něhož se dalo dostat nepoměrně více, standardně dobrá hudební složka osvědčeného Petra Hapky, vše ale zastiňuje doslova fenomenální herecký koncert Jiřiny Bohdalové v roli Fanynky... (Karlu Kachyňovi se povedl skutečně intuitivní casting) Jednoznačně její nejlepší role poslední doby, která staví na jejím zažitém hereckém infantilismu, jímž se nesmazatelně vryla do srdcí generací československých dětských posluchačů a diváků - jeho metamorfózou dosáhla Jiřina Bohdalová herecké polohy hraničící s dokonalostí... Dospělá nedospělá, infantilní seniorka, mentálně retardovaný prosťáček boží...zdaleka nejlidštější z panoptika postav...krásný film, kterému ale cosi chybí k dokonalosti... Možná z něho ční až přílišný scenáristický konstrukt a prvoplánovost, možná už Kachyňa ztratil tu špetku geniality, která dělala jeho někdejší filmy jedinečné...

    • 20.11.2006  00:42

    Historicky a kontextově natočil Jan Němec skutečně převratný a na svou dobu (v roce 1966 ještě nebyla zrušena cenzura a ,,Pražské jaro" se dalo v podílu svobody - a svobodné umělecké tvorby - hledat zatím jen v náznacích...) neuvěřitelně odvážný film! Jistě, to, co dnes činí tento film těžko přístupným současnému běžnému divákovi neznalému situace, je vysoká míra zakamuflování a zakódování poselství téhle (politické) alegorie. Uprostřed 60. let se skutečně ještě pravda nesměla říkat přímo a ve své plné šíři, mohlo se ale (stále silněji) mluvit mezi řádky, v náznacích, pod sdělením sdělovat skutečné a závažné informace... (vždyť v té době se teprve začali postupně rehabilitovat političtí vězni z 50. let, nikdo si ale ještě nemohl status quo doby politických procesů pojmenovat přímo.) Jak by se Němcovo, do jisté míry silně kafkovské podobenství (asi nejzřejmější paralela míří ke Kafkově Procesu) dalo dekódovat? Jako u každé alegorie to jde jistě mnoha klíči, ale co třeba takhle - skrze známý propagandistický film a komunistické heslo Zítra se bude tančit všude chápejme život v ideální komunistické společnosti jako jednu velkou OSLAVU, na kterou jsou pozváni jako hosté VŠICHNI občané dané společnosti. Kdo by se pak náhodou (ať už z jakéhokoliv důvodu) nechtěl účastnit, má smůlu...bude DONUCEN slavit... Jak nám ukázal historický vývoj průběhu 20. století ve střední a východní Evropě, Němcův příměr není nadsázkou, ale smutnou realitou...včetně honů a štvanic na odcházející hosty... :-( PS: Některé herecké výkony jsou však těžce stravitelné - neherci odříkávající dialogy, které jim vůbec nejdou do pusy, snižují můj celkový dojem z filmu...

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace