Když se nad tímto filmem zamyslím, je pravděpodobně nejen nejlepším snímkem roku 2014, ale lze řadit i k tomu nejkvalitnějšímu, co jsem v životě viděl. Mohl bych na něj pro jeho zábavnost jít ještě několikrát, což se mi nestává - a pokaždé bych si všiml nového detailu.
Birdman má elektrizující divadelní (a přesto filmově akční, čemuž napomáhá i hudba) atmosféru, ale krom pozoruhodného psychologického dramatického příběhu s prvky komedie odvedla nejdůležitější práci sledující kamera. Celý film budí dojem jednoho kontinuálního záběru. Podtrhuje to jeho autentičnost a vtažení diváka do děje, ač tam jsou momenty, které se (mírně řečeno) nestávají úplně běžně. :)
Snímek má takové tempo, že nemůže nudit. Někteří diváci si tak ani nemusí povšimnout komplikovanosti děje a četných narážek. Poslední záběr zvyšuje mé hodnocení za 100 na 110 %. :)
Birdman je jakoby nenápadně inovativní dílo, jelikož se to nesnaží dávat okázale najevo. Je i humorně kritický k určité společnosti. Michael Keaton, bývalý Batman, předvedl ve svých 63 letech svůj životní výkon, ke kterému ho dotlačil (snad) jistý vítěz Oscara za nejlepší režii, Alejandro González Iñárritu. Úžasný zážitek.
Lehké filmové zklamání, snímek s divnou atmosférou, která absolutně nevtáhne do děje (možná proto, že tam skoro žádný není), bylo mi jedno, jak to dopadne, zaujmout můžou jen herci - byť hlavní hvězdou filmu pro mě je perfektní Philip Seymour Hoffman, nikoli lehce přehrávající Joaquin Phoenix. Na Oscara byla nominovaná ještě Amy Adams, ale ta tam skoro není... Z režie jinak kvalitního filmaře PTA až příliš čiší snaha o uměleckost.
Přímo na místě to bylo spíš za 4*, ale s odstupem malého času... Chyběl tomu větší nápad, větší švih - a větší vtipnost. Stálo však za to ceremoniál vidět, výsledky mě povětšinou potěšily a vysloveně nelibě nesu jen hudbu pro Facebook a vedlejší afektovanou herečku Melissu Leo. Avšak hodnotím především pořad. Pravda, kdyby Natálka nedostala Oscara, asi jdu ještě dolů... :-) A zase kvůli tomu, že jsem to viděl na velkém plátně, hvězdičku přidávat nebudu - za exhibici tří českých pouťových vyvolávačů na HBO, kteří se domnívají, že se nesmí odmlčet, taky žádnou nestrhávám.
Co se týká moderátorů... ehm ehm ehm... Asi především proto jen ty 3*. Z Anne Hathaway alespoň místy vyzařovala radost, kdežto pan Franco tam byl snad omylem. Za to, co tam dělal (či spíš nedělal), bych mu odebral oscarovou nominaci. Bylo vidět, že ho to spíš otravuje. Nominovaný herec by stejně podle mě neměl moderovat, je to trochu nesmysl...
And the winner is... KIRK DOUGLAS!
Dokonalé! Nikdy jsem po žádném HP-filmu nebyl tak absolutně spokojený. Nelze nic vytknout, nic podstatného nebylo odbytu, nic nepodstatného nebylo zbytečně natahováno - pravda, ono tam ani nic takového nebylo. První film, u kterého jsem byl nervózní, ač jsem samozřejmě věděl, jak to dopadne. David Yates režijně roste a jsem nesmírně zvědavý na jeho další propjekty. Vyrostli i herci... Alan Rickman překonal sám sebe (a to je co říct) a byl bych moc rád, kdyby ho oscarová Akademie konečně přestala nepopchopitelně ignorovat.
Slušná romantická komedie, která nenudí, párkrát pobaví, párkrát donutí zdvihnout obočí... Každopádně toto, zvlášť po zhlédnutí Černé labutě, není role pro Natalii Portman.
Lepší nž filmový Mr. Bean (který může pořádně fungovat jen v krátkých a prakticky "němých" epizodách), jelikož na toto parodicko-špionážní téma se dá snadno nabalit nějaký příběh, a zvlášť v porovnání s Prázdninami pana Beana Rowan Atkinson kvalitativně velmi zvedl své herectví. Je to i vydařenější než první Johnny English - osmiletý odstup očividně prospěl. Vtipy jsou možná krotší, ale fungují, je jich více a snímek neobsahuje hluchá místa. Těžko lze čekat něco jiného, maximálně jen cosi horšího. A tohle křečovitá nudná blbost opravdu není.
HLAVNĚ JE POTŘEBA SI PŘED ZHLÉDNUTÍM O SNÍMKU NEPŘEČÍST IDEÁLNĚ ANI SLOVO!! - Od Almodóvara jsem do včerejška viděl jen film Vše o mé matce před třemi roky, který se mi jednoduše řečeno nelíbil, udělil jsem s třesoucíma rukama 3* a napsal tvrdší komentář. Je jasné, že se každý film, i ty, co řadím mezi své nejoblíbenější a podle mě nejlepší, nemusí automaticky po všech stránkách vyloženě LÍBIT, jde o to, aby zaujaly a nechaly v člověku nějaký dojem. Aby byl film zážitek, i když se nám něco nemusí pozdávat a můžeme si myslet, že režisér lehce zešílel. Kdybych však preferoval pouze samé příjemné a zcela normální filmy, nemohl by být jeden z mých nejoblíbenějších režisérů cvok z Dánska Lars von Trier. Ne vždy je nutné se s postavami ztotožňovat nebo k nic pociťovat sympatie - někdy to vadí a někdy ne, těžké uspokojivě vysvětlit proč. S tímto filmem jsem však v podstatě žádný výraznější problém, který by mě donutil snížit hodnocení, neměl - nebo možná při vysvětlení počínání měl, ale s ohledem na "charisma" filmu, příběh (obzvláště silné momenty při pohledu z okna a také před závěrečnými titulky...), sled scén, zajímavou vizuální stránku a práci s kamerou, herce a dojmy i pocity (kterými se při hodnocení řídím především), to nedovolují. Umění Almodóvara dokazuje i skutečnost, že méně schopný tvůrce by i s prakticky stejným scénářem vyrobil něco, co by působilo mnohem přehnaněji, neuvěřitelně a směšně. Překvapil navíc i Banderas, kterému se zřejmě hraje lépe, když se nemusí soustředit na angličtinu. Byť se jedná o rozdílné režisérské i lidské osobnosti a každý točí něco úplně jiného, napadlo mě srovnání, že Pedro Almodóvar je do jisté míry Lars von Trier Pyrenejského poloostrova. Jeho filmy, resp. tento film, samozřejmě nedýchá chladným drsným severem, přesto mi přišlo, že atmosféra a nálada je místy podobná, pouze v jiném prostředí a podmínkách.
Výborně natočený snímek, který opravdu není jen samoúčelným hororem. Film nastaví od začátku zvláštní atmosféru, byť se člověk podvědomě už těší, až se konečně zjeví Anthony Hopkins. Obřad vůbec není špatný, ale i zde se ukazuje, co dovede vynikající herec provést s filmovým dílem. Ale nevadilo mi tam nic, ani hlavní herec. A Alice Braga navíc hezky vypadá. Začínám mít pocit, že když je za kamerou Seveřan, je to zárukou mé spokojenosti. :-) Do kina jsem se samozřejmě vypravil kvůli Hopkinsovi a ten mě potěšil svým možná nejlepším výkonem za uplynulých deset let. Zde si dovolím odkázat na poslední tři řádky komentáře uživatelky Bobšule. :)
Mel Gibson by měl Jodie Foster poděkovat za poskytnutou příležitost - kterou až nečekaně skvěle využil. Předvádí (z dosud viděného) jeden z nejlepších hereckých výkonů roku. Další devízou snímku je samozřejmě zajímavý a hlavně originální námět, který může, dokud film nezhlédneme, působit až bizarně (problémové "Statečné srdce" s maňáskem). Film je především dobře napsané, natočené, zrežírované a zahrané drama s tragikomickými prvky. Hlavním žánrem však určitě není komedie, jak je z nějakého důvodu výše uvedeno. Zvláštní, že se nedostal do našich kin, byť původně měl někdy začátkem července - především i s ohledem na spoustu blbostí, kterých jsou kina plná. A že by nemohl do žádného kina a vůbec by nevydělal? Vysokorozpočtový blockbuster (přiznávám, že zrovna tento anglický termín nemám rád) ještě nezaručuje spokojenost diváků a automatické astronomické tržby; rovněž stejně tak jdou aspoň do některých kin i ještě mnohem komornější a nezávislejší díla než toto. Navíc zde mám dojem, že jména Gibson a Foster by snad dokázala diváky přilákat.
Tento film jen potvrzuje, jak je často pozitivní o filmu kromě názvu, režiséra a obsazení nevědět nic, ignorovat nejen oficiální text distributora, ale přehlédnout i zde uvedené žánry - pak mě mohlo překvapit i to, co většina lidí věděla či tušila předem. Pokud jde člověk do kina čistě jen jako zvědavý filmový fanoušek a nikoli jako recenzent, není ani nutné o filmu cokoli předem vědět, zvlášť když dokáže nalákat pouhé jméno režiséra. Pravda, někdy se i dávno před premiérou lačně podívám na trailer, jindy si maximálně prolétnu prvních pár slov obsahu a nic víc - nebo ani to ne. Těžko říct, proč je to někdy tak a někdy tak. Ale to je jedno, Půlnoc v Paříži asi není nejlepší, ale rozhodně jeden z nejkrásnějších filmů roku 2011. Velmi doporučuju, Woody Allen zajísté skoro každého potěší. Owen Wilson možná vypadá krapet srandovně, špatný herec to ale opravdu není - a každopádně si musím doplnit mezery u Marion Cotillard, skoro nic jsem s ní neviděl. Vlastně totéž i u Allena....
Branagh je génius! Nestává se často, abych měl po skončení filmu chuť dát si ho znova. Neskutečně živý snímek, který nabízí prakticky vše, co může filmové umění nabídnout - příběh, napětí, zábavu, úchvatnou vizuální stránku, akci, hudbu, dobře napsané dialogy... a především perfektní herecké výkony, což bude hlavní zásluhou zajímavého režijního vedení Kennetha Shakespeara Branagha. Soustředí se hodně na postavy a jeho divadelní a dramatická zkušenost filmu obrovským dílem pomáhá a vyzdvihuje ho až do... atmosféry Asgardu. Vynikající Anthony Hopkins, prožívající svůj nejlepší herecký rok za poslední dekádu, majestátně deklamující své božské repliky s nádechem shakespearovské tragédie nesmírně potěší, ale zase samozřejmě až tak nepřekvapí. Jenže působivé herecké (i hlasové) výkony podávají i mnozí další. Opět se dokazuje důležitost režiséra pro herce - a Branagh herecké profesi rozumí, vždyť ji sám hojně provozuje. Nemohli usadit na řežisérskou stoličku nikoho lepšího, Branagh a komiks je zvláštní kombinace - a vznikl z toho zvláštní film, jiný - ale právě v tom nejlepším slova smyslu. Vrátím-li se k hercům, velikou pochvalu zaslouží sympaťák Chris Hemswirth v titulní roli Thora, Natalie Portman nemůže zkazit žádný záběr (i kdyby nic nedělala) a borec na konec Stellan Skarsgård je prostě svůj jako vždy. P.S. Fakt počkejte na konec titulků, zamává na vás Samuel L. Jackson a společně se Stellanem připraví a navnadí na další filmová díla z produkce Marvelu, především The Avengers. Mám ale obavy, že s jiným režisérem už to nebude takový zážitek. Nevím, jak může dopadnout spojení všech hrdinů. Možná tam bude víc akce (což nepovažuju za automatický klad) a otázkou je, co se stane s příběhem. P.P.S. Byl jsem na 2D a jsem přesvědčen, že nejen, že 3D nemůže nabídnout více, ale spíše méně. Tady by navíc nebylo potřeba ani od pana Camerona. A rozhodně si vyčíhejte původní znění a titulky, minimálně kvůli hercům je to zapotřebí. ----- Kenneth Branagh má ode mě předběžnou oscarovou nominaci za režii, snímek by si jich však klidně zasloužil více. Nemám opravdu co vytknout, snad jen, že to nemělo 4 hodiny. :-) 100 %!
Když i KevSpa hodnotila hned po pilotním díle.... :-) Rozporuplné postavy s tajemstvím, stoupající napětí a až neobvyklé probuzení zájmu o další dění - na to, že jsem zatím viděl jen pilotní epizodu.
Klad číslo jedna: občas mi herec pokazí film, Robertu Pattinsonovi se to naštěstí nepodařilo. Zde to pro mě je normální průměrný mladý herec, jakých je spousta. Dokonce si dovedu představit, že by za nějakých 60 let mohl vypadat jako Hal Holbrook - obsazení ústřední postavy ve starším vydání se tedy typově povedlo. Nicméně Reese Witherspoon je herecky lepší (než Pattinson) a já osobně se budu radši koukat na ni. :-) Ale jak už tu mnozí napsali, nejlepší je Christoph Waltz. Je nesmírně potěšující, že jeho mimořádný výkon pod velením pana Tarantina očividně fakt nebyla náhoda. Těším se na další role tohoto Rakušana - byť Tři mušketýry vyhlížím s obavami. Každopádně už u mě má Waltz společně s Hopkinsem za rok 2011 oscarovou nominaci. :) A nesmím zapomenout na slonici, ta předvedla taky hodně kvalitní výkon. Zkrátka se jedná o velmi pěkný a příjemný film. Za "Valčík" hvězdička navíc.
Jediná osoba, která odvedla výkon nad 3*, je Vanessa Redgrave. Jinak to chce trpělivost a smysl pro nadhled - pak se vám tento až příliš příjemný film může líbit.
Překvapení ve všech ohledech! Dokonce si troufám přijít s myšlenkou, že by si Jackie Chan zasloužil svou první oscarovou nominaci - a dál se uvidí, jaká bude konkurence.
Asi jsem viděl jiný snímek - vtipný, odsýpající, nenudící... A zároveň vůbec ne hloupý, když uvážím, jaké blbosti se v tomto žánru natočily a mají hodnocení minimálně nad 60 %. Toto mi přijde neskutečně podhodnocené. I to mě donutilo dát plný počet. Herci jsou výborní (ani Owen Wilson není špatný), všichni mají velký komediální talent. Samozřejmě nejen komediální. Doufám, že Jack Nicholson (i bez něj bych nedal méně než 4*!) nehodlá na další film čekat do osmdesáti... :-) Chudák James L. Brooks, kdo ví, jestli vzhledem k celkovému "úspěchu" filmu ještě bude moct něco natočit...
Nemohu hodnotit životní dílo Martina Scorseseho, jelikož jsem toho od něj viděl jen velmi málo - kromě tohoto snímku ještě Taxikáře, Barvu peněz, Gangy New Yorku a Skrytou identitu. Jisté však je, že z těchto filmů se mi právě tenhle líbil úplně nejvíc. Byl jsem vyloženě nadšený a byť Scorseseho nemohu chválit jako autora nápadu, musím se klanět naprosto špičkovému zpracování. Film vyniká dokonale stísněnou, místy téměř hororovou atmosférou, kterou skvěle dokresluje i hudba. Všechny herce, které povětšinou více (Leonardo DiCaprio, Ben Kingsley, Max von Sydow) či méně (Mark Ruffalo) dobře znám také musím hodnotit jen a jen kladně. Ohledně DiCapria je nesporné, že se vypracoval na jednoho z nejlepších mladých (pod 40 let) herců. Kingsley se do svého psychiatra jako herec, který je prost všech možných grimas, perfektně hodil, no a von Sydow - to je prostě herecká legenda a dokazuje to i na velmi malém prostoru. Nejvíc mě ale překvapila Michelle Williams svým vskutku působivým výkonem, že jsem se vždy těšil a byl zvědavý, kdy a jakým způsobem se zjeví příště - to vše možná taky proto, že jsem ji doteď vlastně neznal a nic s ní neviděl. No a závěr filmu je také velice zajímavý - tedy aspoň pro mě, protože na rozdíl od některých jiných lidí to beru jako plus.
Balet není můj oblíbený sport. :-) Jenže pan Aronosky bude očividně schopný..., no, nebudu ho snižovat, geniální režisér, takže na tom absolutně nezáleží. Musím dohledat jeho další tvorbu, zatím jsem viděl pouze taktéž neuvěřitelné Requiem za sen. Troufám si však tvrdit, že je Aronofsky mistrem atmosféry, emocí a napětí, které nastolí ihned, byť se třeba vlastně ještě vůbec nic neděje. Už tedy asi vím, jakému filmu bych udělil Oscara. Avšak ještě jasnější je to s herečkou v hlavní roli. Natalie Portman mě překvapila - ačkoli se jedná o rozdílné role, Aronofsky z ní dostal něco podobného jako Trier z Emily Watson ve filmu Prolomit vlny. Pro mě jeden z nejlepších a nejsilnějších hereckých výkonů - opravdu nejen ve 21. století. Zde je Oscar tak naprosto samozřejmý, že mám trošku obavy, že ho možná nedostane... Ale musí!!
Neuvěřitelný film, byť se neodvažuju říkat "tarantinovský", když jsem od tohoto režiséra zatím viděl nepochopitelně jen dva filmy, za což se mu co nejhlouběji omlouvám.
Tak to se opravdu povedlo! A že to říkám skutečně nesouvisí s tím, že jsem měl tyto knížky kdysi hodně rád. Už je to strašně dlouho, co jsem to četl, ale to se nedá zapomenout. A asi právě proto nedávám plné hodnocení, jelikož úvod filmu byl sice skvělý, ale poté se příběh (a právě ty části, které domysleli filmaři) párkrát nepatrně zadrhl. Herečtí představitelé sice ne vždy odpovídají ilustracím, ale typově se každý na svou roli hodil - a navíc je stejně lepší mít kvalitního herce, který se předobrazu tolik nepodobá, než dvojníka-dřevo. :-) Proti dětským hercům nemůžu říct ani slovo, což je pozitivní. Škoda však nevyužitého Polívky, ale zase třeba Mikulášovi rodiče tu byli snad zajímavější než v knížkách a obzvlášť Kad Merad snad ani nemůže nepobavit. A rolička stařičkého Michela Galabru zase nemůže nepotěšit. Režisér Tirard si zaslouží pochvalu, protože dokázal, že i tyto knížky se dají úspěšně převést na filmové plátno a má to smysl. Duch knížky zůstal minimálně z 80% zachován.
Tak po tomto úžasném filmu si už opravdu tak jistý nejsem, že Temný rytíř je pro mě film roku. Naprosto nádherný film - Bazi Luhrmannovi dlouhá pauza určitě neuškodila (o to víc se těším na Moulin Rouge, což jsem ještě neviděl). Herci byli vynikající a především Nicole Kidman do své role perfektně padla a svoji lady Ashley ztvárnila dokonale. Ona se vůbec hodí do filmů tohoto stylu a z minulosti. I Hugh Jackman jako honák (Drover) byl výborný. Ale nejpříjemnější překvapení musel všem přinést Brandon Walters jako malý Nullah - na svůj herecký debut může být právem pyšný. Ale nikdo z těch, kteří se na filmu podíleli, se opravdu nemusí stydět.
Ve filmu najdeme úchvatné záběry na australskou krajinu (skvělá práce s kamerou) a hezkou hudbu. Ovšem hlavním pozitivem je příběh samotný. Kdyby se jednalo o klasickou love story, tak by se sice stále jednalo o snímek kvalitní, ale ničím výjimečný. Zakomponovat do toho problémy dětí původních obyvatel (konkrétně míšenců) kvůli odtrhávání od matky a násilné asimilaci do bělošských rodin na "převýchovu" - toto a způsob podání tento veolkofilm povyšuje. A aby toho nebylo málo, tak se děj odehrává na počátku druhé světové války, která má později na příběh také velký vliv. Zkrátka a dobře: mně se film strašně moc líbil a všem doporučuju. S délkou není problém a skoro každý by se měl do příběhu hned od začátku bez problémů a výhrad ponořit.
Nedokážu napsat žádný objevný, dokonce ani plnohodnotný komentář... Snad jen, že jsem pochopil zdejších 92% a nechápu trestuhodné opominutí Americké filmové akademie - minimálně nominace byly povinností. Panu Eastwoodovi můžu vzkázat, že se klidně může ještě mnohokrát před kamerou objevit (i když už asi chce stát jen za ní), protože se podle mě nedá určit, jestli je lepší herec nebo režisér. Skvělý filmový zážitek!
Škoda, že jsem se nedopočítal záběrů na měsíc - stačilo by to přesné číslo vynásobit číslem 44 a hned bychom věděli, kolikrát si režisér (nejen on) neví rady, ale zároveň si s tím neláme hlavu. :-) A co tam dělal Čingischán??? :-D
Neptunův trojzubec jsem zhlédl jen z toho důvodu, že jsem četl předlohu, která se mi i přes drobné výhrady (zvlášť k závěru) dost líbila. Příběh tu hodnotit nebudu, jen dodám, že toto zpracování se knihy nedrží pouze věrně, ale doslova jako klíště - mám pocit, že by stačilo to smrštit na pouhý jeden film o délce něco přes dvě hodiny. Tím ale mé výhrady prakticky končí, chválím paní režisérku za šikovné převedení, protože snímek dovede divákovi nabídnout přesně to, co ta detektivka a dovede vtáhnout do děje (přestože/ačkoli jsem věděl, jak to dopadne). Herecké výkony byly téměř všechny solidní, matné jsem tam téměř nenašel a daní herci (zvlášť Jean-Hugues Anglade jako hlavní postava komisař Adamsberg a Corinne Masiero jako Retancourtová) se pro své role výborně hodili a dobře se s tou svou rolí poprali. Mírné zklamání mi přineslo jen ztvárnění soudce Fulgence, ať už z hlediska výběru herce, prostoru a dabingu. Ale celkově tu máme kriminální příběh na velmi vysoké úrovni. Prvnímu dílu jsem dal 4* a po druhém u nich můžu s klidným svědomím zůstat.
Prvních pár minut jsem nadával, že Demme nepochopil, že ruční kamera automaticky neznamená, že s ní budu pomateně mávat. Ale pak jsem si na to nejen zvykl, ale dokonce to i přijal, poté jsem to nevnímal a nakonec to považuju za klad. A upřímně řečeno - žádné hrozné mávání to nebylo a ke snímku, který se odehrává převážně před svatbou a pak v jejím průběhu, se to dobře hodí. Důležité také bylo, co se zrovna v záběru odehrávalo a podle toho tomu byl pohyb kamery přizpůsobován. Od pana Jonathana jsem zatím viděl jen Mlčení jehňátek a i když toto rodinné drama je o něčem jiném a jejich úrovně nedosahuje, nelze mu upřít vynikajícím způsobem prokreslená atmosféra. Tomu všemu samozřejmě napomáhají i skvělí (kromě Anne Hathaway a Debry Winger spíš neznámí) herci. A výborný scénář, protože film je hodně postaven na dialozích. Malá výtka jen k příliš dlouhému svatebnímu tanečnímu veselí - závěr to však napravil. Jonathan Demme prokázal, že je stále skvělým režisérem a já opravdu nechápu zdejší nevysoké hodnocení.
Tak to jsem nečekal... Bravo, pane Nolane! Konečně mě nějaký snímek Christophera Nolana opravdu bavil a maximálně jsem si ho užil. Filmu nemám co vytknout, díky slušnému tempu uběhl rychle a sledovat jsem ho bez dechu. A hlavně nemám nic proti samotnému ději, protože i samotný scénář byl vysoce kvalitní a žádné nelogičnosti a podobné věci jsem nemohl najít. Proč jsem na tento film nešel do kina? Protože film Batman začíná jsem po hodině znudeně vypnul, protože jsem už neměl trpělivost s tím, že film stále vlastně jen začíná... A řekl jsem si: Nolan už ne. "Svatokrádež" v podobě vzkříšení "Nicholsonova" Jokera a obsazení mladého Heatha Ledgera, se kterým jsem až do dneška žádný film neviděl, mi moc chuti ke shlédnutí také nepřidalo. Ale postupem času můj zájem rostl, zvlášť když na mě všude útočí nadšené reakce a vysoké hodnocení. Takže jsem nakonec (především kvůli zvědavosti na výkon nešťastně zemřelého Heatha Ledgera) souhlasil s tím, že by nebylo úplně od věci dostat ten film k Vánocům. :-) Je určitě pozoruhodné po zklamání z prvního dílu nakonec (byť s jistými obavami a pochybnostmi) dospět nakonec po dlouhé době až k těšení na druhý díl. A za svůj despekt si můžu nadávat jen sám sobě - ale díky tomu se mi to možná líbilo o to víc. Asi bych se ale přesto měl Nolanovi omluvit. Ale nejen jemu. Především Ledgerovi, kterého jsem kritizoval a o kterém jsem pochyboval, aniž bych si uvědomil, že tvůrci chtějí zcela logicky a správně jít jinou cestou než Tim Burton. Ledgerův mlaskající Joker není lepší ani horší než ten Nicholsonův - je zkrátka jiný. Ne úplně odlišný, ale jiný. A Ledger se se svou rolí popral opravdu znamenitě, líp to snad ani nešlo. Myslel jsem, že bude mít víc prostoru, ale takhle to bylo správné, toto načasování podtrhlo větší působivost. Ostatní herci (Bale - už jsem si na něj snadno zvykl, Caine, Oldman, Gyllenhaal, Freeman) odvedli také velmi dobré, ale přece jen standardní herecké výkony - vyčníval snad ještě jen Aaaron Eckhart jako Harvey Dent. Co se týká názorů, že by Heath Ledger měl získat posmrtně Oscara za svůj výkon (pochopitelně za vedlejší roli), tak jsem si dřív (aniž bych tento film znal) nesouhlasně mohl hlavu ukroutit, že je nesmysl dávat někomu Oscara jen proto, že zemřel - jen jako poctu. Tyto myšlenky beru zpět - on by si za to, co tady předvedl, toho plešouna fakt zasloužil (Jack, který ho za svého Jokera nedostal, by to snad skousl - už má tři). Je trochu ironie, že obrovské kvality a potenciál tohoto herce jsem objevil až po jeho smrti... Dnes ještě nic nepodniknu, ale nelze vyloučit, že se tento film někdy třeba objeví v mé TOPce. Bez debat je to nejlepší dílo o této (tady už opravdu ne komiksové) postavě.
Jméno režiséra mě děsilo, přečtení obsahu mě neuklidnilo, ale shlédnutí filmu už ano. Obával jsem se nejhoršího, ale Angarano mi tam nakonec nevadil. Naštěstí měli Chan a Li dost prostoru a jejich postavy (zvlášť tedy Jackieho "drunken master") byly zábavné a opravdu dobře zahrané. Jedná se o nadprůměrný, zábavný a vizuálně působivý film. Akorát ten děj - šlo z toho vykopat a především vymyslet víc. Ale Chan a Li se nemají za co stydět, potěšili mě. Dávám jen 4*, protože režisér Minkoff si plné hodnocení nezaslouží a navíc s těmito herci se měl udělat úplně jiný styl filmu. Ale celkově jsem dost spokojený, protože jsem čekal něco horšího. (Ještě musím pochválit herečku Yifei Liu a známého choreografa akčních scén Yuena Woo-Pinga.)
Moje komentáře
Birdman (2014)
Když se nad tímto filmem zamyslím, je pravděpodobně nejen nejlepším snímkem roku 2014, ale lze řadit i k tomu nejkvalitnějšímu, co jsem v životě viděl. Mohl bych na něj pro jeho zábavnost jít ještě několikrát, což se mi nestává - a pokaždé bych si všiml nového detailu. Birdman má elektrizující divadelní (a přesto filmově akční, čemuž napomáhá i hudba) atmosféru, ale krom pozoruhodného psychologického dramatického příběhu s prvky komedie odvedla nejdůležitější práci sledující kamera. Celý film budí dojem jednoho kontinuálního záběru. Podtrhuje to jeho autentičnost a vtažení diváka do děje, ač tam jsou momenty, které se (mírně řečeno) nestávají úplně běžně. :) Snímek má takové tempo, že nemůže nudit. Někteří diváci si tak ani nemusí povšimnout komplikovanosti děje a četných narážek. Poslední záběr zvyšuje mé hodnocení za 100 na 110 %. :) Birdman je jakoby nenápadně inovativní dílo, jelikož se to nesnaží dávat okázale najevo. Je i humorně kritický k určité společnosti. Michael Keaton, bývalý Batman, předvedl ve svých 63 letech svůj životní výkon, ke kterému ho dotlačil (snad) jistý vítěz Oscara za nejlepší režii, Alejandro González Iñárritu. Úžasný zážitek.
Mistr (2012)
Lehké filmové zklamání, snímek s divnou atmosférou, která absolutně nevtáhne do děje (možná proto, že tam skoro žádný není), bylo mi jedno, jak to dopadne, zaujmout můžou jen herci - byť hlavní hvězdou filmu pro mě je perfektní Philip Seymour Hoffman, nikoli lehce přehrávající Joaquin Phoenix. Na Oscara byla nominovaná ještě Amy Adams, ale ta tam skoro není... Z režie jinak kvalitního filmaře PTA až příliš čiší snaha o uměleckost.
Nespoutaný Django (2012)
WALTZ - WALTZ - CHRISTOPH WALTZ!!!
83. Annual Academy Awards (TV pořad) (2011)
Přímo na místě to bylo spíš za 4*, ale s odstupem malého času... Chyběl tomu větší nápad, větší švih - a větší vtipnost. Stálo však za to ceremoniál vidět, výsledky mě povětšinou potěšily a vysloveně nelibě nesu jen hudbu pro Facebook a vedlejší afektovanou herečku Melissu Leo. Avšak hodnotím především pořad. Pravda, kdyby Natálka nedostala Oscara, asi jdu ještě dolů... :-) A zase kvůli tomu, že jsem to viděl na velkém plátně, hvězdičku přidávat nebudu - za exhibici tří českých pouťových vyvolávačů na HBO, kteří se domnívají, že se nesmí odmlčet, taky žádnou nestrhávám. Co se týká moderátorů... ehm ehm ehm... Asi především proto jen ty 3*. Z Anne Hathaway alespoň místy vyzařovala radost, kdežto pan Franco tam byl snad omylem. Za to, co tam dělal (či spíš nedělal), bych mu odebral oscarovou nominaci. Bylo vidět, že ho to spíš otravuje. Nominovaný herec by stejně podle mě neměl moderovat, je to trochu nesmysl... And the winner is... KIRK DOUGLAS!
Harry Potter a Relikvie smrti - část 2 (2011)
Dokonalé! Nikdy jsem po žádném HP-filmu nebyl tak absolutně spokojený. Nelze nic vytknout, nic podstatného nebylo odbytu, nic nepodstatného nebylo zbytečně natahováno - pravda, ono tam ani nic takového nebylo. První film, u kterého jsem byl nervózní, ač jsem samozřejmě věděl, jak to dopadne. David Yates režijně roste a jsem nesmírně zvědavý na jeho další propjekty. Vyrostli i herci... Alan Rickman překonal sám sebe (a to je co říct) a byl bych moc rád, kdyby ho oscarová Akademie konečně přestala nepopchopitelně ignorovat.
Hlavně nezávazně (2011)
Slušná romantická komedie, která nenudí, párkrát pobaví, párkrát donutí zdvihnout obočí... Každopádně toto, zvlášť po zhlédnutí Černé labutě, není role pro Natalii Portman.
Johnny English se vrací (2011)
Lepší nž filmový Mr. Bean (který může pořádně fungovat jen v krátkých a prakticky "němých" epizodách), jelikož na toto parodicko-špionážní téma se dá snadno nabalit nějaký příběh, a zvlášť v porovnání s Prázdninami pana Beana Rowan Atkinson kvalitativně velmi zvedl své herectví. Je to i vydařenější než první Johnny English - osmiletý odstup očividně prospěl. Vtipy jsou možná krotší, ale fungují, je jich více a snímek neobsahuje hluchá místa. Těžko lze čekat něco jiného, maximálně jen cosi horšího. A tohle křečovitá nudná blbost opravdu není.
Kůže, kterou nosím (2011)
HLAVNĚ JE POTŘEBA SI PŘED ZHLÉDNUTÍM O SNÍMKU NEPŘEČÍST IDEÁLNĚ ANI SLOVO!! - Od Almodóvara jsem do včerejška viděl jen film Vše o mé matce před třemi roky, který se mi jednoduše řečeno nelíbil, udělil jsem s třesoucíma rukama 3* a napsal tvrdší komentář. Je jasné, že se každý film, i ty, co řadím mezi své nejoblíbenější a podle mě nejlepší, nemusí automaticky po všech stránkách vyloženě LÍBIT, jde o to, aby zaujaly a nechaly v člověku nějaký dojem. Aby byl film zážitek, i když se nám něco nemusí pozdávat a můžeme si myslet, že režisér lehce zešílel. Kdybych však preferoval pouze samé příjemné a zcela normální filmy, nemohl by být jeden z mých nejoblíbenějších režisérů cvok z Dánska Lars von Trier. Ne vždy je nutné se s postavami ztotožňovat nebo k nic pociťovat sympatie - někdy to vadí a někdy ne, těžké uspokojivě vysvětlit proč. S tímto filmem jsem však v podstatě žádný výraznější problém, který by mě donutil snížit hodnocení, neměl - nebo možná při vysvětlení počínání měl, ale s ohledem na "charisma" filmu, příběh (obzvláště silné momenty při pohledu z okna a také před závěrečnými titulky...), sled scén, zajímavou vizuální stránku a práci s kamerou, herce a dojmy i pocity (kterými se při hodnocení řídím především), to nedovolují. Umění Almodóvara dokazuje i skutečnost, že méně schopný tvůrce by i s prakticky stejným scénářem vyrobil něco, co by působilo mnohem přehnaněji, neuvěřitelně a směšně. Překvapil navíc i Banderas, kterému se zřejmě hraje lépe, když se nemusí soustředit na angličtinu. Byť se jedná o rozdílné režisérské i lidské osobnosti a každý točí něco úplně jiného, napadlo mě srovnání, že Pedro Almodóvar je do jisté míry Lars von Trier Pyrenejského poloostrova. Jeho filmy, resp. tento film, samozřejmě nedýchá chladným drsným severem, přesto mi přišlo, že atmosféra a nálada je místy podobná, pouze v jiném prostředí a podmínkách.
Obřad (2011)
Výborně natočený snímek, který opravdu není jen samoúčelným hororem. Film nastaví od začátku zvláštní atmosféru, byť se člověk podvědomě už těší, až se konečně zjeví Anthony Hopkins. Obřad vůbec není špatný, ale i zde se ukazuje, co dovede vynikající herec provést s filmovým dílem. Ale nevadilo mi tam nic, ani hlavní herec. A Alice Braga navíc hezky vypadá. Začínám mít pocit, že když je za kamerou Seveřan, je to zárukou mé spokojenosti. :-) Do kina jsem se samozřejmě vypravil kvůli Hopkinsovi a ten mě potěšil svým možná nejlepším výkonem za uplynulých deset let. Zde si dovolím odkázat na poslední tři řádky komentáře uživatelky Bobšule. :)
Pan Bobr (2011)
Mel Gibson by měl Jodie Foster poděkovat za poskytnutou příležitost - kterou až nečekaně skvěle využil. Předvádí (z dosud viděného) jeden z nejlepších hereckých výkonů roku. Další devízou snímku je samozřejmě zajímavý a hlavně originální námět, který může, dokud film nezhlédneme, působit až bizarně (problémové "Statečné srdce" s maňáskem). Film je především dobře napsané, natočené, zrežírované a zahrané drama s tragikomickými prvky. Hlavním žánrem však určitě není komedie, jak je z nějakého důvodu výše uvedeno. Zvláštní, že se nedostal do našich kin, byť původně měl někdy začátkem července - především i s ohledem na spoustu blbostí, kterých jsou kina plná. A že by nemohl do žádného kina a vůbec by nevydělal? Vysokorozpočtový blockbuster (přiznávám, že zrovna tento anglický termín nemám rád) ještě nezaručuje spokojenost diváků a automatické astronomické tržby; rovněž stejně tak jdou aspoň do některých kin i ještě mnohem komornější a nezávislejší díla než toto. Navíc zde mám dojem, že jména Gibson a Foster by snad dokázala diváky přilákat.
Půlnoc v Paříži (2011)
Tento film jen potvrzuje, jak je často pozitivní o filmu kromě názvu, režiséra a obsazení nevědět nic, ignorovat nejen oficiální text distributora, ale přehlédnout i zde uvedené žánry - pak mě mohlo překvapit i to, co většina lidí věděla či tušila předem. Pokud jde člověk do kina čistě jen jako zvědavý filmový fanoušek a nikoli jako recenzent, není ani nutné o filmu cokoli předem vědět, zvlášť když dokáže nalákat pouhé jméno režiséra. Pravda, někdy se i dávno před premiérou lačně podívám na trailer, jindy si maximálně prolétnu prvních pár slov obsahu a nic víc - nebo ani to ne. Těžko říct, proč je to někdy tak a někdy tak. Ale to je jedno, Půlnoc v Paříži asi není nejlepší, ale rozhodně jeden z nejkrásnějších filmů roku 2011. Velmi doporučuju, Woody Allen zajísté skoro každého potěší. Owen Wilson možná vypadá krapet srandovně, špatný herec to ale opravdu není - a každopádně si musím doplnit mezery u Marion Cotillard, skoro nic jsem s ní neviděl. Vlastně totéž i u Allena....
Simon Pegg and Nick Frost's Star Wars (2011)
Očividně dostali po hlavě světelným mečem... :-)
Thor (2011)
Branagh je génius! Nestává se často, abych měl po skončení filmu chuť dát si ho znova. Neskutečně živý snímek, který nabízí prakticky vše, co může filmové umění nabídnout - příběh, napětí, zábavu, úchvatnou vizuální stránku, akci, hudbu, dobře napsané dialogy... a především perfektní herecké výkony, což bude hlavní zásluhou zajímavého režijního vedení Kennetha Shakespeara Branagha. Soustředí se hodně na postavy a jeho divadelní a dramatická zkušenost filmu obrovským dílem pomáhá a vyzdvihuje ho až do... atmosféry Asgardu. Vynikající Anthony Hopkins, prožívající svůj nejlepší herecký rok za poslední dekádu, majestátně deklamující své božské repliky s nádechem shakespearovské tragédie nesmírně potěší, ale zase samozřejmě až tak nepřekvapí. Jenže působivé herecké (i hlasové) výkony podávají i mnozí další. Opět se dokazuje důležitost režiséra pro herce - a Branagh herecké profesi rozumí, vždyť ji sám hojně provozuje. Nemohli usadit na řežisérskou stoličku nikoho lepšího, Branagh a komiks je zvláštní kombinace - a vznikl z toho zvláštní film, jiný - ale právě v tom nejlepším slova smyslu. Vrátím-li se k hercům, velikou pochvalu zaslouží sympaťák Chris Hemswirth v titulní roli Thora, Natalie Portman nemůže zkazit žádný záběr (i kdyby nic nedělala) a borec na konec Stellan Skarsgård je prostě svůj jako vždy. P.S. Fakt počkejte na konec titulků, zamává na vás Samuel L. Jackson a společně se Stellanem připraví a navnadí na další filmová díla z produkce Marvelu, především The Avengers. Mám ale obavy, že s jiným režisérem už to nebude takový zážitek. Nevím, jak může dopadnout spojení všech hrdinů. Možná tam bude víc akce (což nepovažuju za automatický klad) a otázkou je, co se stane s příběhem. P.P.S. Byl jsem na 2D a jsem přesvědčen, že nejen, že 3D nemůže nabídnout více, ale spíše méně. Tady by navíc nebylo potřeba ani od pana Camerona. A rozhodně si vyčíhejte původní znění a titulky, minimálně kvůli hercům je to zapotřebí. ----- Kenneth Branagh má ode mě předběžnou oscarovou nominaci za režii, snímek by si jich však klidně zasloužil více. Nemám opravdu co vytknout, snad jen, že to nemělo 4 hodiny. :-) 100 %!
Ve jménu vlasti (TV seriál) (2011)
Když i KevSpa hodnotila hned po pilotním díle.... :-) Rozporuplné postavy s tajemstvím, stoupající napětí a až neobvyklé probuzení zájmu o další dění - na to, že jsem zatím viděl jen pilotní epizodu.
Voda pro slony (2011)
Klad číslo jedna: občas mi herec pokazí film, Robertu Pattinsonovi se to naštěstí nepodařilo. Zde to pro mě je normální průměrný mladý herec, jakých je spousta. Dokonce si dovedu představit, že by za nějakých 60 let mohl vypadat jako Hal Holbrook - obsazení ústřední postavy ve starším vydání se tedy typově povedlo. Nicméně Reese Witherspoon je herecky lepší (než Pattinson) a já osobně se budu radši koukat na ni. :-) Ale jak už tu mnozí napsali, nejlepší je Christoph Waltz. Je nesmírně potěšující, že jeho mimořádný výkon pod velením pana Tarantina očividně fakt nebyla náhoda. Těším se na další role tohoto Rakušana - byť Tři mušketýry vyhlížím s obavami. Každopádně už u mě má Waltz společně s Hopkinsem za rok 2011 oscarovou nominaci. :) A nesmím zapomenout na slonici, ta předvedla taky hodně kvalitní výkon. Zkrátka se jedná o velmi pěkný a příjemný film. Za "Valčík" hvězdička navíc.
Dopisy pro Julii (2010)
Jediná osoba, která odvedla výkon nad 3*, je Vanessa Redgrave. Jinak to chce trpělivost a smysl pro nadhled - pak se vám tento až příliš příjemný film může líbit.
Karate Kid (2010)
Překvapení ve všech ohledech! Dokonce si troufám přijít s myšlenkou, že by si Jackie Chan zasloužil svou první oscarovou nominaci - a dál se uvidí, jaká bude konkurence.
Poznáš, až to přijde? (2010)
Asi jsem viděl jiný snímek - vtipný, odsýpající, nenudící... A zároveň vůbec ne hloupý, když uvážím, jaké blbosti se v tomto žánru natočily a mají hodnocení minimálně nad 60 %. Toto mi přijde neskutečně podhodnocené. I to mě donutilo dát plný počet. Herci jsou výborní (ani Owen Wilson není špatný), všichni mají velký komediální talent. Samozřejmě nejen komediální. Doufám, že Jack Nicholson (i bez něj bych nedal méně než 4*!) nehodlá na další film čekat do osmdesáti... :-) Chudák James L. Brooks, kdo ví, jestli vzhledem k celkovému "úspěchu" filmu ještě bude moct něco natočit...
Prokletý ostrov (2010)
Nemohu hodnotit životní dílo Martina Scorseseho, jelikož jsem toho od něj viděl jen velmi málo - kromě tohoto snímku ještě Taxikáře, Barvu peněz, Gangy New Yorku a Skrytou identitu. Jisté však je, že z těchto filmů se mi právě tenhle líbil úplně nejvíc. Byl jsem vyloženě nadšený a byť Scorseseho nemohu chválit jako autora nápadu, musím se klanět naprosto špičkovému zpracování. Film vyniká dokonale stísněnou, místy téměř hororovou atmosférou, kterou skvěle dokresluje i hudba. Všechny herce, které povětšinou více (Leonardo DiCaprio, Ben Kingsley, Max von Sydow) či méně (Mark Ruffalo) dobře znám také musím hodnotit jen a jen kladně. Ohledně DiCapria je nesporné, že se vypracoval na jednoho z nejlepších mladých (pod 40 let) herců. Kingsley se do svého psychiatra jako herec, který je prost všech možných grimas, perfektně hodil, no a von Sydow - to je prostě herecká legenda a dokazuje to i na velmi malém prostoru. Nejvíc mě ale překvapila Michelle Williams svým vskutku působivým výkonem, že jsem se vždy těšil a byl zvědavý, kdy a jakým způsobem se zjeví příště - to vše možná taky proto, že jsem ji doteď vlastně neznal a nic s ní neviděl. No a závěr filmu je také velice zajímavý - tedy aspoň pro mě, protože na rozdíl od některých jiných lidí to beru jako plus.
Černá labuť (2010)
Balet není můj oblíbený sport. :-) Jenže pan Aronosky bude očividně schopný..., no, nebudu ho snižovat, geniální režisér, takže na tom absolutně nezáleží. Musím dohledat jeho další tvorbu, zatím jsem viděl pouze taktéž neuvěřitelné Requiem za sen. Troufám si však tvrdit, že je Aronofsky mistrem atmosféry, emocí a napětí, které nastolí ihned, byť se třeba vlastně ještě vůbec nic neděje. Už tedy asi vím, jakému filmu bych udělil Oscara. Avšak ještě jasnější je to s herečkou v hlavní roli. Natalie Portman mě překvapila - ačkoli se jedná o rozdílné role, Aronofsky z ní dostal něco podobného jako Trier z Emily Watson ve filmu Prolomit vlny. Pro mě jeden z nejlepších a nejsilnějších hereckých výkonů - opravdu nejen ve 21. století. Zde je Oscar tak naprosto samozřejmý, že mám trošku obavy, že ho možná nedostane... Ale musí!!
Hanebný pancharti (2009)
Neuvěřitelný film, byť se neodvažuju říkat "tarantinovský", když jsem od tohoto režiséra zatím viděl nepochopitelně jen dva filmy, za což se mu co nejhlouběji omlouvám.
Mikulášovy patálie (2009)
Tak to se opravdu povedlo! A že to říkám skutečně nesouvisí s tím, že jsem měl tyto knížky kdysi hodně rád. Už je to strašně dlouho, co jsem to četl, ale to se nedá zapomenout. A asi právě proto nedávám plné hodnocení, jelikož úvod filmu byl sice skvělý, ale poté se příběh (a právě ty části, které domysleli filmaři) párkrát nepatrně zadrhl. Herečtí představitelé sice ne vždy odpovídají ilustracím, ale typově se každý na svou roli hodil - a navíc je stejně lepší mít kvalitního herce, který se předobrazu tolik nepodobá, než dvojníka-dřevo. :-) Proti dětským hercům nemůžu říct ani slovo, což je pozitivní. Škoda však nevyužitého Polívky, ale zase třeba Mikulášovi rodiče tu byli snad zajímavější než v knížkách a obzvlášť Kad Merad snad ani nemůže nepobavit. A rolička stařičkého Michela Galabru zase nemůže nepotěšit. Režisér Tirard si zaslouží pochvalu, protože dokázal, že i tyto knížky se dají úspěšně převést na filmové plátno a má to smysl. Duch knížky zůstal minimálně z 80% zachován.
Austrálie (2008)
Tak po tomto úžasném filmu si už opravdu tak jistý nejsem, že Temný rytíř je pro mě film roku. Naprosto nádherný film - Bazi Luhrmannovi dlouhá pauza určitě neuškodila (o to víc se těším na Moulin Rouge, což jsem ještě neviděl). Herci byli vynikající a především Nicole Kidman do své role perfektně padla a svoji lady Ashley ztvárnila dokonale. Ona se vůbec hodí do filmů tohoto stylu a z minulosti. I Hugh Jackman jako honák (Drover) byl výborný. Ale nejpříjemnější překvapení musel všem přinést Brandon Walters jako malý Nullah - na svůj herecký debut může být právem pyšný. Ale nikdo z těch, kteří se na filmu podíleli, se opravdu nemusí stydět. Ve filmu najdeme úchvatné záběry na australskou krajinu (skvělá práce s kamerou) a hezkou hudbu. Ovšem hlavním pozitivem je příběh samotný. Kdyby se jednalo o klasickou love story, tak by se sice stále jednalo o snímek kvalitní, ale ničím výjimečný. Zakomponovat do toho problémy dětí původních obyvatel (konkrétně míšenců) kvůli odtrhávání od matky a násilné asimilaci do bělošských rodin na "převýchovu" - toto a způsob podání tento veolkofilm povyšuje. A aby toho nebylo málo, tak se děj odehrává na počátku druhé světové války, která má později na příběh také velký vliv. Zkrátka a dobře: mně se film strašně moc líbil a všem doporučuju. S délkou není problém a skoro každý by se měl do příběhu hned od začátku bez problémů a výhrad ponořit.
Gran Torino (2008)
Nedokážu napsat žádný objevný, dokonce ani plnohodnotný komentář... Snad jen, že jsem pochopil zdejších 92% a nechápu trestuhodné opominutí Americké filmové akademie - minimálně nominace byly povinností. Panu Eastwoodovi můžu vzkázat, že se klidně může ještě mnohokrát před kamerou objevit (i když už asi chce stát jen za ní), protože se podle mě nedá určit, jestli je lepší herec nebo režisér. Skvělý filmový zážitek!
Kněžna Libuše (2008)
odpad!Škoda, že jsem se nedopočítal záběrů na měsíc - stačilo by to přesné číslo vynásobit číslem 44 a hned bychom věděli, kolikrát si režisér (nejen on) neví rady, ale zároveň si s tím neláme hlavu. :-) A co tam dělal Čingischán??? :-D
Neptunův trojzubec (TV film) (2008)
Neptunův trojzubec jsem zhlédl jen z toho důvodu, že jsem četl předlohu, která se mi i přes drobné výhrady (zvlášť k závěru) dost líbila. Příběh tu hodnotit nebudu, jen dodám, že toto zpracování se knihy nedrží pouze věrně, ale doslova jako klíště - mám pocit, že by stačilo to smrštit na pouhý jeden film o délce něco přes dvě hodiny. Tím ale mé výhrady prakticky končí, chválím paní režisérku za šikovné převedení, protože snímek dovede divákovi nabídnout přesně to, co ta detektivka a dovede vtáhnout do děje (přestože/ačkoli jsem věděl, jak to dopadne). Herecké výkony byly téměř všechny solidní, matné jsem tam téměř nenašel a daní herci (zvlášť Jean-Hugues Anglade jako hlavní postava komisař Adamsberg a Corinne Masiero jako Retancourtová) se pro své role výborně hodili a dobře se s tou svou rolí poprali. Mírné zklamání mi přineslo jen ztvárnění soudce Fulgence, ať už z hlediska výběru herce, prostoru a dabingu. Ale celkově tu máme kriminální příběh na velmi vysoké úrovni. Prvnímu dílu jsem dal 4* a po druhém u nich můžu s klidným svědomím zůstat.
Podivuhodný případ Benjamina Buttona (2008)
I po zhlédnutí Milionáře z chatrče pro mě Benjamin Button zůstává filmem roku 2008.
Rachel se vdává (2008)
Prvních pár minut jsem nadával, že Demme nepochopil, že ruční kamera automaticky neznamená, že s ní budu pomateně mávat. Ale pak jsem si na to nejen zvykl, ale dokonce to i přijal, poté jsem to nevnímal a nakonec to považuju za klad. A upřímně řečeno - žádné hrozné mávání to nebylo a ke snímku, který se odehrává převážně před svatbou a pak v jejím průběhu, se to dobře hodí. Důležité také bylo, co se zrovna v záběru odehrávalo a podle toho tomu byl pohyb kamery přizpůsobován. Od pana Jonathana jsem zatím viděl jen Mlčení jehňátek a i když toto rodinné drama je o něčem jiném a jejich úrovně nedosahuje, nelze mu upřít vynikajícím způsobem prokreslená atmosféra. Tomu všemu samozřejmě napomáhají i skvělí (kromě Anne Hathaway a Debry Winger spíš neznámí) herci. A výborný scénář, protože film je hodně postaven na dialozích. Malá výtka jen k příliš dlouhému svatebnímu tanečnímu veselí - závěr to však napravil. Jonathan Demme prokázal, že je stále skvělým režisérem a já opravdu nechápu zdejší nevysoké hodnocení.
Temný rytíř (2008)
Tak to jsem nečekal... Bravo, pane Nolane! Konečně mě nějaký snímek Christophera Nolana opravdu bavil a maximálně jsem si ho užil. Filmu nemám co vytknout, díky slušnému tempu uběhl rychle a sledovat jsem ho bez dechu. A hlavně nemám nic proti samotnému ději, protože i samotný scénář byl vysoce kvalitní a žádné nelogičnosti a podobné věci jsem nemohl najít. Proč jsem na tento film nešel do kina? Protože film Batman začíná jsem po hodině znudeně vypnul, protože jsem už neměl trpělivost s tím, že film stále vlastně jen začíná... A řekl jsem si: Nolan už ne. "Svatokrádež" v podobě vzkříšení "Nicholsonova" Jokera a obsazení mladého Heatha Ledgera, se kterým jsem až do dneška žádný film neviděl, mi moc chuti ke shlédnutí také nepřidalo. Ale postupem času můj zájem rostl, zvlášť když na mě všude útočí nadšené reakce a vysoké hodnocení. Takže jsem nakonec (především kvůli zvědavosti na výkon nešťastně zemřelého Heatha Ledgera) souhlasil s tím, že by nebylo úplně od věci dostat ten film k Vánocům. :-) Je určitě pozoruhodné po zklamání z prvního dílu nakonec (byť s jistými obavami a pochybnostmi) dospět nakonec po dlouhé době až k těšení na druhý díl. A za svůj despekt si můžu nadávat jen sám sobě - ale díky tomu se mi to možná líbilo o to víc. Asi bych se ale přesto měl Nolanovi omluvit. Ale nejen jemu. Především Ledgerovi, kterého jsem kritizoval a o kterém jsem pochyboval, aniž bych si uvědomil, že tvůrci chtějí zcela logicky a správně jít jinou cestou než Tim Burton. Ledgerův mlaskající Joker není lepší ani horší než ten Nicholsonův - je zkrátka jiný. Ne úplně odlišný, ale jiný. A Ledger se se svou rolí popral opravdu znamenitě, líp to snad ani nešlo. Myslel jsem, že bude mít víc prostoru, ale takhle to bylo správné, toto načasování podtrhlo větší působivost. Ostatní herci (Bale - už jsem si na něj snadno zvykl, Caine, Oldman, Gyllenhaal, Freeman) odvedli také velmi dobré, ale přece jen standardní herecké výkony - vyčníval snad ještě jen Aaaron Eckhart jako Harvey Dent. Co se týká názorů, že by Heath Ledger měl získat posmrtně Oscara za svůj výkon (pochopitelně za vedlejší roli), tak jsem si dřív (aniž bych tento film znal) nesouhlasně mohl hlavu ukroutit, že je nesmysl dávat někomu Oscara jen proto, že zemřel - jen jako poctu. Tyto myšlenky beru zpět - on by si za to, co tady předvedl, toho plešouna fakt zasloužil (Jack, který ho za svého Jokera nedostal, by to snad skousl - už má tři). Je trochu ironie, že obrovské kvality a potenciál tohoto herce jsem objevil až po jeho smrti... Dnes ještě nic nepodniknu, ale nelze vyloučit, že se tento film někdy třeba objeví v mé TOPce. Bez debat je to nejlepší dílo o této (tady už opravdu ne komiksové) postavě.
Zakázané království (2008)
Jméno režiséra mě děsilo, přečtení obsahu mě neuklidnilo, ale shlédnutí filmu už ano. Obával jsem se nejhoršího, ale Angarano mi tam nakonec nevadil. Naštěstí měli Chan a Li dost prostoru a jejich postavy (zvlášť tedy Jackieho "drunken master") byly zábavné a opravdu dobře zahrané. Jedná se o nadprůměrný, zábavný a vizuálně působivý film. Akorát ten děj - šlo z toho vykopat a především vymyslet víc. Ale Chan a Li se nemají za co stydět, potěšili mě. Dávám jen 4*, protože režisér Minkoff si plné hodnocení nezaslouží a navíc s těmito herci se měl udělat úplně jiný styl filmu. Ale celkově jsem dost spokojený, protože jsem čekal něco horšího. (Ještě musím pochválit herečku Yifei Liu a známého choreografa akčních scén Yuena Woo-Pinga.)