Režie:
James GunnKamera:
Ben DavisHrají:
Chris Pratt, Zoe Saldana, Dave Bautista, Vin Diesel, Bradley Cooper, Lee Pace, Michael Rooker, Karen Gillan, Djimon Hounsou, John C. Reilly, Glenn Close (více)VOD (4)
Obsahy(2)
V tomto akcí nabitém, výpravném vesmírném dobrodružství se odvážný dobrodruh Peter Quill stává středem zájmu nájemných zabijáků poté, co Ronanovi, mocnému padouchovi s plány ohrožující celý vesmír, ukradne tajemnou kouli. Aby neúnavnému Ronanovi unikl, je Quill nucen spojit své síly se čtveřicí pozoruhodných hrdinů – Rocketem, po zuby ozbrojeným mývalem, Grootem, humanoidem, který připomíná strom, vražednou a tajemnou Gamorou a pomstychtivým Draxem Ničitelem. Když ale Quill objeví skutečnou moc koule a hrozbu, která se v ní ukrývá a ohrožuje celý vesmír, musí udělat vše pro to, aby nesourodá skupina táhla za jeden provaz a v posledním zoufalém souboji se pokusila zachránit osud celé galaxie. (Falcon)
(více)Videa (28)
Recenze (1 955)
Na marvelovské blockbustery dokonale sedí příměr filmu a horské dráhy. Normované produkty ze společné továrny divizí Marvel Studios a Disney lákají na velkolepou jízdu, která je ale zkonstruovaná naprosto mechanicky. Stejně jako se jaunerácké stroje na emoce jeden od druhého liší pouze děsivými malůvkami, pompézními názvy a počtem blikajících žárovek, tak i "Strážci Galaxie" jsou naprosto totožní např. s "Velkou šestkou". Narativní výstavba a dramaturgie, tedy kolejnice směřující diváky k jednotlivým emocionálním hupům a loopingům, jsou naprosto totožné; liší se pouze konkrétní pajduláci. Nejvíce to bije do očí v závěrech, kde okamžitě po spektakulárním vyvrcholení přichází emoční zvrat do dojáku. Osobití režiséři jsou na marvelárny najímáni čistě z marketingových důvodů, aby pomohli utvořit dojem vzájemné odlišnosti jednotlivých titulů, ale prakticky jejich vklad má stejnou váhu jako autorství borců, co malují nelicencované podobizny popkulturních ikon na poutače pouťových atrakcí. ()
Odľahčene a vychutnane zahrané postavy nekonvenčných hrdinov, ktorým tu teamovku uveríte a zbaštíte. Chris Pratt je vychádzajúci super-sympaťák, Zoe Saldana by bola sexy v akejkoľvek farbe a Groot je k zožraniu. Zápletka je omleté klišé, ale pohodová nálada filmu, ktorá dáva najavo že tu nič nie je myslené vážne, ju vyžehlí. Nemilo ma však prekvapila hluchota väčšiny vtipov. Bránicové hlášky, nápadité, popkultúrne, s množstvom odkazov mali byť hlavným korením filmu a skoro ich tu niet. Veď i Seth MacFarlane ich mal v jeho nedávnej krávovinke viacej. Vrcholová scéna zimpotentnená Batesovou neschopnosťou zložiť gradujúci melodický hudobný motív. Technické spracovanie ale dokonalé. ()
Barevný Marvelovský koktejl, který jede na podobně bláznivě vlně jako třeba Thor: Ragnarok. Strážci galaxie jsou vydařeným příspěvkem do subžánru "Marvel on Drugs." Já osobně mám radši vážnější Marvel, ale občas se podívat na nějaký podobný úlet není na škodu. Například po Infinity War to člověku rozhodně zvedne náladu:) Navíc retro soundtrack a výskyt walkmana v blockbusteru to je pro mě jak dělané. Zalíbil se mi Rocket Raccoon, i když jsem nečekala, že tak miloučký mýval bude takový výbušný drsný sprosťák. A samozřejmě Peter Quill je elitní týpek :D "Parta pitomců, co stojej v kroužku.", "Víte, já věřím, že nikdo není stoprocentní pičus." ()
,,TO JE ALE PARTIČKA KRETÉNŮ…" /// Největší debilové galaxie v akci. Směsice sci-fi, akce, podivnýho přátelství a (kupodivu) vtipu v nejzábavnější kravině roku, určený nejen přátelům kačera Howarda, ale celý rodině. /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Nevím, jak pomocí gravitace zdrhnout z vězení. 2.) (Já) jsem Groot. 3.) Thx za titule ,,fceli medvidek“. /// PŘÍBĚH **** HUMOR *** AKCE *** NAPĚTÍ ne ()
Vlastně hrozná blbina – různobarevná parta sociopatů se žene za stříbrnou koulí, aby zabránila vesmírné genocidě –, ale těžko jí odolat. Heroické interplanetární dobrodružství se zde potkává s ironickou béčkovou space operou, která je nicméně stále serióznější a méně divná, než byste od bývalého spolupracovníka Tromy čekali (Gunn je spoluautorem scénáře Tromea a Julie a knihy All I Need to Know About Filmmaking I Learned from the Toxic Avenger). ___ Není moc pravděpodobné, že by se takhle nesourodá partička dala dohromady, a tak jsme celí film přesvědčování, že z nich fungující tým skutečně být může. Charakterový vývoj postav se omezuje na proměnu tvrdohlavých individualistů v týmové hráče, která je šikovně zapracována do hlavní dějové linie – vícekrát musí být plán změněn za pochodu, protože postavy tupě sledují vlastní cíle a komplikují nebo oddalují tím dosažení cíle hlavního (Groot ve vězení, Drax na Knowhere). Film poměrně přímočaře směřuje k tomu, aby společenští outsideři mohli být akceptováni systémem (který dialekticky reprezentují mírumilovná demokratická planeta Xandar a vojenská organizace Nova Corps), nalézt spřízněné duše a stát se členy pomyslné nové rodiny (jejímž symbolem se v zřejmě nejsentimentálnější scéně filmu stává velký živý strom). ___ V zásadě ale platí, že čím hloub pod povrch filmu půjdete, tím spíše jím budete zklamáni. Akční scény jsou velkolepé, poměrně přehledné, vtipné tak akorát, jenomže ne vždy slouží vyprávění. Například přetahovaná po prvním pokusu prodat orbit by se vůbec nemusela odehrát nebo by mohla trvat pár desítek vteřin, a dopad na hlavní dějovou linii by byl stejný. Schéma „intergalaktický terorista chce za užití supersilného artefaktu (který není ničím víc než MacGuffinem) zničit/ovládnout vesmír“ už je navíc dost ošoupané a film jeho klišovitost nedokáže shazovat tak jako například třetí Iron Man. ___ Dlouho jsem na druhou stranu neviděl blockbuster, který by byla slast sledovat už jenom pro jeho vizuální stránku – a často jenom pro ni. Zatímco zápletka, oidipovský narativ v jeho nejtradičnější podobě, nápadně připomíná Novou naději (mladý muž vyrůstající bez rodičů, jehož otec bude asi dost temnou postavou, je vtažen do dobrodružství, v němž půjde o životy milionů) i laciné Star Wars imitace jako Sador, vládce vesmíru, Ledoví piráti nebo Poslední hvězdný bojovník (jejichž plakáty očividně inspirovaly plakát Strážců Galaxie), obrazotvornost výtvarníků byla zřejmě napájena kýčovitými scenériemi z nové Star Wars trilogie, temnými vizemi H. R. Gigera (planeta v obří hlavě) nebo campovou estetikou Flashe Gordona. ___ Vedle dechberoucího vizuálu, který si díky delším záběrům a množství do hloubky komponovaných celků a polocelků (jež mj. slouží ke zviditelnění motivu týmové (ne)sehranosti) můžeme patřičně vychutnat, jsou Strážci Galaxie pozoruhodní svým paralelním cílením na několik věkových skupin. Oproti jiným sebe-uvědomělým žánrovým pastišům totiž nenabízejí větší požitek pouze divákům obeznámeným s různými fikčními světy (Star Trek, Godzilla, Django), ale také divákům znalým různých referenčních rámců, zde konkrétně naší přítomností a 80. let minulého století. Tuto dualitu v diegezi zpřítomňuje Quill. Na jedné straně bezproblémově zapadá mezi současné nerdovské hrdiny s vlastním, od autorit neodvozeným systémem hodnot, kteří se více než o živé bytosti starají o své technologické hračky (walkman, maska) a jsou chodícími popkulturními encyklopediemi. Quill je ale zároveň dítětem 80. let, kam spadají nejen objekty z jeho palubní desky (starý kazetový magnetofon, troll doll, nálepka s ALFem), ale také většina citovaných filmů (Footlose, Dobyvatelé ztracené archy, Kačer Howard). Také hudbu, kterou poslouchá (přirozeně z osmdesátkového walkmanu), kterou mu nahrála absentující matka a která opakovaně zasahuje do vývoje vyprávění, můžeme chápat jako připomínku období jeho dětství, tzn. 80. let. Pakliže jsou vzorem hrdinovo jednání a uvažování 80. léta, chápána jako období návratu ke konzervativním hodnotám, variuje se zde schéma z Návratu do budoucnosti, kde musela být naopak osmdesátá léta „opravena“ podle vzoru nevinných let padesátých. Co všechno dnes vzhlížení se v hodnotách reprezentovaných reaganovskou Amerikou osmdesátých let implikuje, ponechám raději na jiných, ale moc dobrý pocit z toho nemám. 80% Zajímavé komentáře: kiddo, Psema, Messiአ() (méně) (více)
Galerie (231)
Zajímavosti (155)
- Když si Peter Quill alias Star-Lord (Chris Pratt) nasadí helmu, tak si můžete všimnout, že červená záře očí z helmy je dodělaná přes počítač a nesedí k některým pohybům Star-Lorda (izmee)
- Castingová režisérka Sarah Halley Finn prozradila, že Chris Pratt (Peter Quill) o roli původně vůbec neměl zájem: „Chris roli nechtěl a odmítal přijít na casting. Nakonec se mi ho podařilo přesvědčit, aby přišel, jenže to už ho zase nechtěl vidět James Gunn. Byla jsem opravdu ráda, když se konečně sešli a upřímně, šlo o jeden z oněch ‚heuréka‘ momentů, když během castingu máte z nějakého herce dobrý pocit a podvědomě víte, že je to ten pravý. James se na mě otočil po deseti vteřinách jednání a řekl: ‚To je on‘.“ (Geralt z Rivie)
- V čase 1:31:08 môžeme vidieť Lloyd's Building od Richarda Rodgersa z roku 1986 v Londýne. Ide o jednu z najznámejších stavieb slohu High-tech, vyznačujúcu sa nadmerným používaním ocele, betónu a skla. Má obnažené konštrukčné prvky ako napríklad nosníky, stĺpy, piliere alebo trúbky; vďaka čomu pôsobí veľmi členitým dojmom. (Ingtar2)
Reklama