Režie:
Nimród AntalKamera:
Gyula PadosHrají:
Sándor Csányi, Zoltán Mucsi, Csaba Pindroch, Sándor Badár, Zsolt Nagy, Eszter Balla, Lajos Kovács, Bence Mátyássy, Győző Szabó, Péter Scherer (více)Obsahy(1)
Svižně natočený akční thriller odehrávající se v budapešťském metru maďarského Američana Nimróda Antala. V Maďarsku se stal tento film kasovním trhákem a trumfnul většinu hollywoodské produkce, která se v té době promítala. Jak už bylo řečeno, Kontroll se odehrává ve tmavých tunelech maďarského metra, které jakoby z oka vypadlo tomu pražskému a sleduje několik revizorů a jejich kontrolované pasažéry.
Divák je ve filmu svědkem spousty bizarních, vtipných či divných situací, které se odehrávají mezi těmito skupinami "cestujících" a když k tomu připočteme kdesi se skrývajícího maskovaného zabijáka, tak máme o zábavu postaráno. O zábavu se nám také stará svižná kamera a raketový střih, který v žádném případě neruší a naopak zdatně evokuje každodenní shon v tomto dopravním prostředku. Stejně tak je velice povedený soundtrack od člověka jménem Neo (s Matrixem nic společného nemá) ve stylu Media Ventures (rytmické syntezátory a různé samply). Film byl také oceněn na letošním festivalu v Cannes zvláštní cenou "Award of the Young" a ve Varech byl uváděn v sekci Dny kritiků Variety. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (514)
maďarská kinematografia je v posledných rokoch na silnom vzostupe, rodí sa veľmi výrazná generácia režisérov a vznikajú pozoruhodné filmy. jedným z nich je aj tento "experiment" natočený celý v podzemí budapeštianskeho metra (točené po nociach, keď bolo metro odstavené, všetci ľudia a účastníci sú komparz). Technicky a kameramansky je tento film priam DOKONALÝ, tvorcovia možnosť točiť vo vizuálne príťažlivom prostredí metra využili naozaj naplno, príbeh je tajomný, jednoduchý a je to akási symbolistická vízia. Naozaj sa oplatí pozrieť si to, je to jeden z mála stredoerópskych filmov posledných rokov, ktorý sa stal vyslovene kultovým ()
Wow, stredeurópsky film, ktorý je vyzerá technicky a remesle dobre.... a teraz čo? Niekde som čítal a pár ľudí mi vravelo, že formálne je to kombinácia Lyncha a Baya. Strašná hlúposť toto vyzerá maximálne tak, že nevyspatý Danny Boyle je unavený pretože celú noc súložil s Kusturicom a musí niečo natočiť. Klasická klubová kokotina, ktorú som musel od nervov dvakrát vypnúť a rozmýšľal či to vobec dopozerám. Áno, iste má to skvelé momenty ale celkovo mi to kruto nesadlo a počas celého trvania sralo 5/10. ()
Asi jsem tam těch analogií a symbolů chtěl najít mnohem víc, než jich tam bylo a skoro jsem si zapomněl užívat film. No dobře, žumpa společnosti, peklo plné zkrachovalých existencí a do toho hodná medvědice, ale co s tím dál? Proč zrovna revizoři? Měla jejich úloha nějaký zvláštní smysl oproti těm opilcům, chuligánům, pasákům a děvkám? Nebo to byla jen ničím neopodstatněná záminka pro konflikt a akci (která mimochodem není nijak třeskutá a už vůbec ne svižná)? Proč to rozdělení na skupinky, proč nové uniformy...? Že vnitřním běsům je třeba se podívat do očí a postavit se jim, se přece dalo vyjádřit mnohem rafinovaněji. Na prosté historky z podsvětí tam je zase málo šťavnatého materiálu. Za nápad, atmosféru a vizuální/hudební stránku ale nelze jít pod 3. ()
Nádherné západy a východy slunce, krásná krajina, lidé ozáření sluncem, krásná auta, megadávky optimismu.... tak nic z toho ve filmu neuvidíte. Depresivnost prostředí, skrývání se před vlastním já a minulostí, anonymyta, komunita, tak to vše v tomhle nadprůměrném filmu je. Syrovost prostředí velmi zdařile provází vtipný humor byť na hraně a vše podtrhuje svěží tempo. Jo, sakra, ten film se mi líbil. Pro mě velmi příjemné překvapení. A případné mouchy filmu v tomto případě neřeším. Já je nechci vidět. Howgh. ()
No, údajný humor tohoto snímku mi unikal, osudy revizorů mně přišly spíš smutné až tragické. Ale jako drama opepřené prvky krimi a thrilleru to fungovalo velmi dobře. Pohled na barvitý, absurdní a nelehký život v metru, kde je svět sám pro sebe, mě zaujal, nenudil a občas mi nabídl i napětí spolu s dobrým střihem a vhodnou hudbou. Akorát ten konec; dle komentářů některých uživatelů bych v tom měl nejspíš hledat div ne nesmrtelnost chrousta, ale já nemám důvod, protože racionální odpověď na moji pochopitelnou otázku zde není a pokud se nato teda podívám z toho "uměleckého" úhlu (nebo jak to nazvat), tak si jen říkám, proč se pan režisér pokoušel o něco, co si v očích normálního diváka (tím nemyslím filmového rádoby intelektuála) nedokáže dost dobře obhájit (jestli se snažil napodobit Lynche nebo jiného filmaře mu + body nepřidá). Takže díky závěru jsou to pouze slabší 4*, jinak z mé strany nad tímto maďarským svěžím kouskem převládá spokojenost. ()
Galerie (27)
Photo © Asociace Českých Filmových Klubů
Zajímavosti (13)
- Při kolejovém závodu mezi Bulcsú a Gonzó Gonzu téměř udeří projíždějící metro, záběr je skutečný a nebyly použité žádné triky. (TomikZlesa)
- Pro natočení tohoto filmu byl velkou inspirací Nimródu Antalovi film Andreie Tarkovskyho Solaris (1972). (TomikZlesa)
- Jeden ze členů posádky sanitky je Gábor Herendi, maďarský režisér. (TomikZlesa)
Reklama