Reklama

Reklama

Obsahy(1)

To se stává: lidé si řeknou, že se po letech sejdou, ale zůstane je při slibech. Výjimku učinili naši tři přátelé z mládí, kteří si dali po 25 letech randes-vouz a takto se představují: továrník Brejcha, kdysi dobře situovaný, ale nepřízní osudu stal se z něho továrník bez továrny. O všechno přišel, i žena s dcerou ho opustily. Druhý z kamarádů je věčný student, filosof Netušil. Osud mu otevřel náruč v podobě obchodnice, která se stala existenční základnou svému muži, kromě kterého zvelebovala své hokynářství. Přátelský trojlístek uzavírá kamád Marek, žijící v Americe jako kouzelník se svým synovcem Tonnym. Cirkusové prostředí učinilo Marka slavným a bohatým, nicméně toužícím po vlasti... [dobový program]

Po mnoha letech se mají v Praze setkat tři přátelé. Kouzelník Marek byl v Americe a spolu se synovcem Tonnym přivážejí do vlasti své klopotně vydělané peníze. Továrník Brejcha žije sám. Manželka a dcera ho přivedly k bankrotu a opustily. Věčný student Netušil přijíždí z venkova se svou milující ženou, majitelkou zelinářství, a dcerou Ančou. Věřitelé mezitím zcela vystěhovali Brejchovu vilu. Marek se v dopise zmínil, že by rád oženil svého synovce s Brejchovou dcerou. Netušil, aby Brejchovi pomohl, vymyslí plán. Jeho žena a dcera se stanou Brejchovou rodinou a peníze získané od Marka pomohou bankrotujícímu továrníkovi splatit všechny dluhy. Věřitelé vrátí zařízení vily a v rolích personálu si hlídají své pohledávky. Po příjezdu Marka a jeho synovce je vše jinak. Tonnymu se líbí Tonča, jedna z věřitelek. Anča Netušilová se zase zamiluje do svého "otce" Brejchy. Stěhováci se několikrát omylem snaží znovu vystěhovat vilu. Když se vše prozradí, Marek i Tonny jsou nejprve rozzlobení, ale pak ze starého kamarádství Brejchovi odpustí a pomohou mu. Také oba zamilované páry se mohou věnovat svým citům. [NFA.cz]

Postava ztělesněná Jaroslavem Marvanem se v počátku děje představí (i písemně) jako Jan Brejcha, ale posléze je v ději oslovován jako Karel. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (24)

Marthos 

všechny recenze uživatele

Režisér a herec Karel Lamač se v průběhu třicátých let vracel do Československa spíše sporadicky, nejčastěji jako tvůrce nových veseloher s Vlastou Burianem. Jeho herecká kariéra prakticky skončila s nástupem zvukového filmu a tak se v pozdějších letech před kamerou objevoval skutečně výjimečně. Naposledy na počátku roku 1938, nedlouho před svou nucenou emigrací. Ve společné režii s Miroslavem Cikánem vznikla fantastická crazy komedie o záměnách a nedorozuměních ve vile zkrachovalého továrníka. Film obsahuje řadu situací a gagů, které náležejí k tomu nejlepšímu, co v české kinematografii do konce války vzniklo. Kouzelné těsto na ryby, přesolená polévka, harfa kontra gramofon, věřitelé vydávající se za personál, černošský šofér. Vedle Lamače, který se rolí moderního kouzelníka Tonnyho rozloučil se svou bezmála dvacetiletou hereckou dráhou, se objevila řada soudobých populárních tváří v ne úplně standardních stereotypech; např. Hana Vítová hraje snad poprvé výraznou sympatickou komediální roli, široké pole působnosti tu nacházejí i osvědčení komici Plachtova a Tréglova typu, ale rozhodně nejzajímavější zůstávají kreace Světly Svozilové, Anny Letenské a zejména Jindry Lázničky, vesměs epizodistů, kteří jinak neměli mnoho příležitostí projevit v takové šířce svůj komický talent. Bezesporu jeden z nejlepších českých filmů vůbec, který také obsahuje naprosto geniální triky. ()

Zloděj kol 

všechny recenze uživatele

Po filmech s Hugo Haasem jeden z prvních pokusů o crazy komedii po americkém vzoru. Na to, že se jedná o pokus, výsledek vůbec není špatný. Je zde sice několik zhola zbytečných motivů táhnoucích se celým filmem - reklama na vysavač, losos tlukoucí se přes jezy, kouzelné těsto na ryby..., ale pokud vypustíme tuhle hlušinu, zbývá celá řada kouzelných situací - personál věřitelů, stěhováci, rybí polévka a hlavně harfa vs. gramofon. Karel Lamač už stárnul (a jednak se odcizoval domácímu publiku častým působením v cizině), takže tato milovnická kreace není zrovna přesvědčivá. O to víc na vás působí ostatní herci. Velmi sympatická Hana Vítová, tradičně dobrý Jindřich Plachta, skvělá Anna Letenská, která měla být pro komedie mnohem více využívána, podobně jako Světla Svozilová. Jedna z výraznějších rolí Jindry Lázničky, který měl smysl pro komickou drobnokresbu (viz. Dívka v modrém, Katakomby). Místy jsem se upřímně řezal smíchy, na jednu z prvních crazy-komedií je to víc než dobrý výsledek. ()

Reklama

dr.fish 

všechny recenze uživatele

Scénář je chabý až téměř neexistující, spíše jde o námět. Ostatní se děje na základě improvizací hereckého ansámblu (alespoň mně to tak připadá). A z toho chaosu na place, kdy místy ztrácíme přehled, a film tempo, občas vyskočí parádní situace k popukání. Za tu odvahu se do toho pustit, za nadšení a za to, že se to povedlo, musím dát plný počet. Uvařit z vody takovouhle dobrou sekerkovou polívku, to se cení. I když byla trochu přesolená. 85% ()

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

„Vážení, jelikož zde nevidím jednotu myslí, musím dát hlasovat. Kdo je pro? Děkuji, až na paní Zuzanu všichni. Kdo je proti? Také všichni. Návrh se přijímá.“ - „A o čem se vlastně hlasovalo?“ Bláznivý, zábavný, ale též docela nevyrovnaný film. Má řadu povedených dialogových výměn, frků, ovšem i nemálo slabých fórů a vyloženě chabou romantiku (ze zamilovaných se dá snést jen Vítová a kupříkladu Lamač-milovník mi až lezl na nervy). Prim naštěstí hraje humor a komediální nasazení tvůrců člověka příjemně strhne, užil jsem si hlavně pasáže s filozofováním o lístku, harfou či stěhováky („vypravěč pohádek“ Záhorský), „čechoangličtinu“ (např. Tréglovo „changování subjectu“) i milé hrátky s mateřštinou („Já jsem Netušil…“ - „No to jste ani tušit nemoh!“). Závěr se podařil a já dávám slušné 4*. „A máš mě rád, Honzíčku?“ - „Už jsem ti to řek loni, tuhle zas, tak s tím můžeš počítat, ne?“ - „A vezmeš si mě? Slib mi to při našich dětech Francině, Toníkovi, Mařence, Rudovi…“ - „Ale to víš, že si tě vezmu…jen co si na tebe trošku zvyknu.“ ()

Vesecký 

všechny recenze uživatele

Hodně slabý film, který zachraňuje jedině klasická až proslulá scéna Anny Letenské s harfou. Pan továrník Brejcha díky nárokům své milované choti, zkrachuje a čeká záchranu od kamaráda, který se vrací z Ameriky. Do toho se připlete další kamarád Netušil, který za ním přijede i se ženou a dcerou, mladá dealerka Hana Vítová a pár věřitelů, kteří chtějí získat zpět své peníze. Karel Lamač hraje netradiční úlohu synovce Václava Trégla (Trégl byl přitom o pár roků mladší než Lamač), ale tahle role mu zdaleka tolik nesedí jako potrhlí profesoři. Nevýrazný byl tentokrát i Jindřich Plachta a prkenný Jaroslav Marvan. Hlavním režisérem zřejmě byl M. Cikán, jehož režie mi málokdy sedla. ()

Galerie (2)

Zajímavosti (4)

  • Jediná hlavní role pro Václava Trégla. Dokonce je i první uváděn v titulkách. (cariada)
  • Postava ztělesněná Jaroslavem Marvanem se v počátku děje představí i písemně jako Jan Brejcha, ale posléze je v ději oslovován jako Karel. (Karlos80)
  • Když se Anča (Helena Bušová) dožaduje k odpolednímu čtení Glynové, míní tím Elinor Glyn, velmi populární americkou spisovatelku, hojně překládanou i u nás od začátku 20. století až do 30. let. Její romány byly populární i mezi filmaři zejména v němé éře. Po roce 1989 u nás znovu vyšlo 6 románů v obnovených edicích Červené knihovny a Do kabelky. (NinadeL)

Reklama

Reklama