Reklama

Reklama

Český sen

  • USA Czech Dream
Trailer

Obsahy(1)

31. května 2003 - je pár minut před desátou dopolední a na parkovišti v pražských Letňanech se tlačí více jak 3000 nedočkavých lidí. Mnozí z nich svírají igelitky, někteří jsou vyzbrojeni taškou na kolečkách. Moderátor z osvětleného pódia nabádá, aby lidé využili přistavené cisterny s pitnou vodou a napili se. Asistentky rozdávají kelímky. Z reproduktorů zazní ještě jednou hyperhymna ČESKÉHO SNU: Tak zkus se dívat jako dítě, spousta věcí omámí tě... Náhle na pódium vybíhají manažeři hypermarketu, vítají se se svými zákazníky a svižně přestřihnou blyštivou pásku. Ochranka odstraňuje kovové zábrany, dav se dává do pohybu. K hypermarketu zbývá ještě 300 metrů. Lidé se rozběhnou... Chvíli na to nejrychlejší z nich oněmí: hypermarket, ke kterému doběhli, je jen velká filmová kulisa... První česká filmová reality show ČESKÝ SEN je celovečerní film o hypermarketu, který nebyl. (oficiální text distributora)

(více)

Zajímavosti (17)

  • Rozpočet na film činil 19 milionů korun a byl hrazen z grantu Ministerstva kultury České republiky. (Duoscop)
  • Celá kauza rezonovala i v zahraničních médiích a film získal řadu ocenění na světových festivalech. Na svůj festival jej vybral i Američan Michael Moore, tvůrce jednoho z nejúspěšnějších dokumentů vůbec Fahrenheit 9/11 (2004). (Zdroj: JuniorFest)
  • Dokument se stal jednou z atrakcí dokumentárního seriálu Záhady muzeí (od r. 2010), kdy v 8. sezóně a 4. epizodě, původně v USA vysílané 24. dubna 2015 pod názvem "Stolen Strad, Fall from Space and Czech Dream" je poměrně velký čas věnován právě Českému snu a rozdílu mezi realitou a fikcí. (honajz)
  • Václav Havel o dokumentu v pořadu "Press klub" Frekvence 1 řekl: "Ten film je podle mého mínění skutečně velmi dobrý a vytýkají-li mu, že je založen na podvodu, že oklamal lidi, pak musím říci, že tato výtka by se mohla vztahovat ke všem Formanovým filmům a že tak to prostě chodí. Chceme-li se dostat na dřeň nějakého tématu, potom musíme být v zájmu dobré věci trošku tvrdí." (trojúhelník)
  • Politická strana ODS a obchodní řetězec Julius Meinl zneužili leták a logo projektu Český sen pro účely vlastní propagace. (dinamit_1)
  • Miroslav Grebeníček si u Rady pro rozhlasové a televizní vysílání stěžoval na účast České televize v projektu. (dinamit_1)
  • Rada pro reklamu posuzovala kampaň Český sen z hlediska etičnosti. Nakonec se usnesla, že Český sen není reklama, protože nic neprodává. (dinamit_1)
  • Projekt ovlivnil i velké firmy, které chtěli do této nové "sítě" obchodů distribuovat své zboží. Za režiséry s takovou nabídkou přišly mimo jiné i firmy Coca-Cola nebo Danone. (Rekpet)
  • Projekt Českého snu vzbudil v zahraničí značný zájem. O fiktivním českém hypermarketu informovaly přední světové deníky a filmové časopisy: The Times, The Guardian, Financial Times, Economist, Screen International, nebo Variety, několik rozhlasových stanic včetně BBC a bezpočet internetových serverů. (ČSFD)
  • Snímek vstoupil do kin přesně rok poté, co dorazilo několik tisíc občanů k neexistujícímu hypermarketu. (hippyman)
  • Snímek získal řadu ocenění, jmenujme např. cenu za nejlepší scénář v rámci MFF o životním prostředí, přírodním a kulturním dědictví EKOFILM 2005; Na Evropském filmovém festivalu v Bruselu získal Cenu udělovanou televizní stanicí Be TV pro nejlepší film (Prize Be TV for best Film). Na 35. ročníku polského festivalu Lubuskie Film Summer - Lagow 2005 cenu Silver Grape Award. Na MFF dokumentárních a animovaných filmů „Poslanije k čelověku“ v Petrohradě (Rusko) Zvláštní ocenění mezinárodní poroty. Film zvítězil na Mezinárodním filmovém festivalu v jihokorejském Jeonju v kategorii Digital Spectrum. Golden Gate Award za nejlepší celovečerní dokumentární film získal na 48. MFF v San Franciscu. (hippyman)
  • Za účelem natáčení byla postavena obří kulisa hypermarketu 10 x 100 metrů. Plachtu představující průčelí věšelo 24 horolezců. (duklak2)
  • O projektu bylo v období 23. 5. - 18. 9. 2003 publikováno 195 článků. (duklak2)
  • Zákazníky, kteří se 31. května 2003 vydali do Letňan hledat hypermarket Český sen, natáčelo 11 filmových štábů. (duklak2)
  • Zřízenci Českého snu napočítali v den slavnostního otevření hypermarketu (31. května 2003) cca 4280 zákazníků. Ještě v osm večer se na parkovišti otáčelo každou minutu zhruba šest aut. (duklak2)

Reklama

Reklama