poster

Český sen

  • anglický

    Czech Dream

Dokumentární / Komedie

Česko, 2004, 90 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Pepinec
    ****

    Jestli mám pánům Klusákovi a Remundovi za zlé, že ´podvedli´ tisícovky lidí a hnali je na louku za Prahu? Třikrát ne! Za zlé mám režisérům jen to, když mě nalákají na nový film, kterýžto následně stojí za starou belu. Což nebyl tento případ. Co předvedli v té době studenti Vít Klusák a Filip Remunda, je otázkou názoru a vkusu. Dostali grant na svou závěrečnou práci, kterou úspěšně uskutečnili; díky lidské naivitě, hlouposti a chamtivosti. Ukázali nám, jak to chodí v reklamní branži (zásadně se v ní nelže, je to tak?), jak žijí někteří naši spoluobčané ("výlet do obchoďáku začíná vlastně už večer před ním"), a přiblížili nám mentalitu českého národa. Nejezdi = a zrovinka přijedu! Neutrácej = a zrovna si něco koupím! Z Českého snu vyplývá jedno velké poučení. A sice, že reklamním iluzionistům opravdu, ale opravdu nezáleží na lidech, které oslovují a kteří je defacto živí. Kdepak! Proto nechoďme jen a pouze po vyznačených šipkách a používejme vlastní rozum.(8.3.2011)

  • flanker.27
    ****

    Nejvíc se mi líbila ta scéna s hudebníkem, když popisuje, jak to složit, aby to působilo přesně na city. Vůbec celej ten popis reklamního světa, výzkumy zaměření pozornosti. I ta debata se Špidlou a přirovnávání reklamy na Unii s koupí zajíce v pytli. BTW slyšel jsem vyprávět jednu prodavačku v normální sámošce, jak dřív pracovala v jednom takovým nákupním centru s 24hodinovým provozem, jak běžně ve dvě v noci tam rodiče tahali svoje děti mezi regálama. Tak radši přešla do normálního krámu, aby tohle už nemusela vidět.(30.10.2011)

  • Radek99
    ****

    Český sen by se měl správně jmenovat Západní sen, protože jeho platnost je zjevně univerzální napříč celou západní společností, nám Čechům je připsán vlastně jen náhodou, neboť jeho strůjci Vít Klusák a Filip Remunda jsou zrovna Češi. Stylizovaný dokument je nepokrytě elitářským pokusem o demaskování moci reklamy a reklamního průmyslu, prostřednictvím níž se dá manipulovat klidně i celý národ (jak vyznělo v paralele s reklamou vyzývající k hlasování pro vstup do Evropské unie). Performance dvou studentů FAMU si i přes etické výhrady zaslouží obdiv a uznání za realizaci a především za to, jak originálním způsobem dokázali fenomén moci reklamy a její manipulace uchopit. Samotný nápad zrealizovat mediální masáž týkající se otevření (kvazi)hypermarketu je geniální (a po zásluze za svůj film získali řadu ocenění a velkou pozornost médií). Je to ovšem smutné sledování - jediný smích, který se dostavil, byl ten hořký. Klusák s Remundou prochází celým řetězcem od proměny ze studentů v managery přes oslovení reklamní agentury, vymýšlení loga, tvorbu letáků, zjišťování jejich reklamního dopadu atd. až k samotnému slavnostnímu otevření Českého snu - jenže divák postupně zjišťuje, že Český sen budují, ať už vědomě či nevědomě, všichni, celý ten řetězec je součástí toho zrůdného mechanismu manipulace. Ještě smutnější je pak zjištění, v čích rukou vlastně naše životy spočívají, ať už se pozastavíme nad jejich naivitou (vedoucí dívčího pěveckého sboru spontánně vymýšlející zvrhlou choreografii), otřeseme se nad nebývalým pokrytectvím maskovaným za slovy o profesionalitě (výzkumníci zjišťující vizuální účinnost letáku), ohromí nás špatná jazyková vybavenost kreativních zaměstnanců reklamní agentury (kreativec s kšiltovkou zaplevelující svůj projev samým ,,...jako prostě..."), zarazí jejich bohapustá demagogie (výzdoba Sixtinské kaple coby reklamní produkt) a vyděsí jejich cynismus (,,My lidem nikdy nelžeme...") ... Emoce nakonec vzbudí silná scéna s matkou a dcerami zpívajícími anglickou píseň... Samozřejmý významový vrchol je pak finální scéna slavnostního otevření a sprintujícího davu, který si běží pro levný digitální fotoaparát a řízek za 50,- Kč. Celá akce je ve výsledku vlastně jakýsi happening se zjevným uměleckým a významovým přesahem, který nutí klást si nepříjemné otázky: Kdo vlastně řídí tenhle svět?(22.9.2011)

  • May
    ****

    Nejsem schopná objektivně zhodnotit tenhle film. Osobně obdivuju jejich odvahu a ten nápad postavit neexistující hypermarket. Sama si vzpomínám na megakampaň, která před více jak rokem pohltila celou Prahu. Film samotný je skutečně o ničem, nedozvěděla jsem se nic, co bych si nezvládla domyslet sama, a už vůbec neodpovídá na otázku "PROČ", ale zároveň jsem se moc dobře bavila a klidně bych se na celý tenhle nesmysl podívala znovu.(26.6.2004)

  • Ruut
    ****

    S tímto projektem je často připomínána jedna jediná otázka. Proč to celé vůbec autoři natočili?! Vypovídá Český sen objektivně a celoplošně o české mentalitě? No tak na půl. Celá kampaň kolem Českého snu byla jednoznačně směřována na lidi s nižší kupní sílou - tzv. "lovce slev". Určitě tento film nevypovídá správně o češích jako národu , ale o určité sortě lidí. O lidech, kteří se chovají naprosto stejně ať jsou to Češi nebo třeba Španělé, či kdokoliv jiný. Já osobně se celkem dost pohybuji v prostředí marketingu i umělecké svéře. A můžu odpřisáhnout že +/- ti stejní lidé co přišli na Český sen by přišli kamkoliv jen aby dostali zdarma bonbonieru, několik jogurtů nebo 200Kč. Dokonce jsem poznal i několik notorických flákačů a lovců slev, se kterýmí se díky své profesy často setkávám. Z tohoto hlediska se mi Český sen jeví jako takové humorné zdokumentování chování právě této vrstvy lidí. A podle reakcí autorů projektu Remundy s Klusákem bych si tipnul že oni sami netušili jak to může dopadnout a nebyli si úplně jistí jak přesně vypadá ta jejich cílová skupina obětí. Co tedy zbývá, když tento film není nijak komplexní výpovědí o nás Češích? Zůstává tu zajímavý a svižně natočený pohled do zákulisí tvorby marketingu. Hezkých 70%.(19.2.2007)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace