Kamera:
Roger DeakinsHudba:
Carter BurwellHrají:
Frances McDormand, William H. Macy, Steve Buscemi, Harve Presnell, Peter Stormare, Kristin Rudrüd, Tony Denman, Gary Houston, Sally Wingert (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Když je na zasněžené silnici v Severní Dakotě nalezen chladnokrevně zavražděný strážník a dva nevinní kolemjdoucí, Marge Gundersonová, policistka v pokročilém stadiu těhotenství, zahájí vyšetřování, které odhalí nebezpečnou hru chamtivosti a břídilství. Jerry Lundegaard, manžel, otec a obchodník s auty z Minneapolisu, který dlouho trpěl v područí svého bohatého šéfa a tchána, vymyslí propracovaný plán, jehož nedílnou součástí je únos vlastní ženy. Chce za ni výkupné ve výši jednoho milionu dolarů, aby mohl splatit nahromaděné dluhy z hazardu. Jenže všechno, co se může pokazit, se nakonec skutečně pokazí. Pod skrovným a přátelským zevnějškem policistky Gundersonové se totiž skrývá bystrá mysl a nelítostné morální postoje, díky nimž lehce prokoukne odfláknutý a mizerně zahlazený zločin, spáchaný zmatenými, ale velice nebezpečnými únosci. (HBO GO)
(více)Videa (2)
Recenze (1 068)
Bratři Coenovi patří určitě mezi ty lepší režiséry, kteří se v posledních letech podíleli na nějakém tom americkém filmu. Takový Big Lebowski, Bratříčku kde jsi? anebo Muž, který nebyl.. to jsou vynikající díla, která jdou stěží překonat. A přece ještě dříve se jim podařilo dílo nevídané - perfektní skloubení černé komedie a krimi za pomocí všech zúčastněných herců, kteří excelují. Oskarová Frances, zajímavě zábavný Steve, geniálně chladý Peter, nebo roztržitý - tak jak to umí jen on - William. Někdo považuje jako nejlepší film od Coenů Big Lebowskiho, jiní zase Bratříčku... já za jejich nejlepší film považuji Fargo. Pro jeho nezaměnitelný černý humor, obstojné krimi a vynikající herecké výkony. ()
Určitě ne mí nejoblíbenější Coeni, byť způsob, jakým dokáží roubovat brutalitu, thrillerové napětí a svojí tradiční absurdní komiku lidských typů a jejich povrchních dialogů zlehka osahává slečnu dokonalost. Vynikající herecké obsazení jen sotva udiví (Stormrare svojí studií naprostého dementa vyrazí dech a Frances je nekonečně roztomilá), perfektní a promakaná režie se všemi změnami tempa a nálady se u Coenů prostě očekává... Formálně to evokuje bílou zasněženou pustinu, se všemi ztichlými místy, nikam nevedoucími odbočkami a velmi volně vedenou narací. Fargo plave ve zcela zvláštním proudu, ve kterém se prolíná napínavé drama, psychologická studie ze života losera a coenovské komedie o everymenech, kteří se připletou do bublajícího kotle brutality. Nic není samoúčelné, všechno má svůj řád a bratři jako vždy stojí na straně všedních a obyčejných "blbů". Fargo díky tomu působí mnohem optimističtěji než pozdější Tahle země není pro starý. Tady je právo dosažitelné a svět se vrátí do svých starých kolejí, do postele s oplešlým troubou a bednou plnou dokumentů ze života hmyzu. Dobrý, hodný svět – jenže já mám přeci jen radši předapokalyptickou pustinu Cormaca McCarthyho... a tím i Tuhle zemi. ()
Hulvátsky patetickej, buranskej nátěr, a setsakramentsky účinnej. Selská logika, pokaždý pětkrát trpělivě zopakovaná, kdyby snad někdo neslyšel dobře napoprvý, ačkoli nic důležitýho se neříká. Všechno prostě jenom nad smaženými vajíčky, horkým kafem a mezi vaťáky a sněhulema spěje ke svýmu završení, stejně jako těhotenství, a stačí dělat si svý bez oslnivýho glamouru a na zbytek počkat, protože boží mlejny melou hlavně mezi prosťáčkama a nejnebezpečnější věty jsou ty bez plnovýznamových slov: ou jéah, aha-a! ***** Mimochodem, skvěle vybalancovaný výsměch i pocta vidláctví, obracející hroty vidlí i vůči všem sofistikovaným thrillerům, načančaným zápletkám a oslavám hrdinství, když se tu předvádí, že stejný mechanismus šlape prostě v každém prostředí, jen někde se s tím míň nadělá: těhulka milá ženuška a shodou okolností místní policistka jde bez cavyků sama s pistolí zatknout zabijáckého Frankensteina, kterýho bez cavyků vystopovala a kterej právě na samotě u lesa dělá ze svýho parťáka jelita, protože to holt k její práci patří, a čím dřív s tím pohne, tím dřív bude doma, aby se mohla stulit k paťatému mužíčkovi a sledovat na National Geographic příhody ze života hmyzu, protože mezi všema těma rekvizitama obalů od čipsů, vyšívaných deček a mastných pohlazení má pocit nefalšovaný jistoty domova a ví svý, aniž by o tom uměla rozvitýma větama vyprávět. ***** A hlavně: tohle je poprvé, co pamatuju, aby úvodní předznamenání, že nějaký film je natočený podle skutečné události, bylo organickou součástí jeho cynického humoru - bravurní je, jak to je hned na začátku jasné, ještě bez obrazu, jak to samotné prohlášení rozesmívá čistě tím, jak je formulováno, jakou patetickou melodií podkresleno a jak provokativně a sebejistě vyzařuje z plátna, na němž víme, že se bude odvíjet film bratrů Coenů, takže je rovnou jasné, že to je drsný vtip, který se celý filmem ponese, aby ho správně zabarvil: a taky že ano, s každým dalším záběrem rozměry toho cynického žertu úctyhodně nabývají a palčivě nabírají na síle, připomínáte-li si během sledování, že "na přání pozůstalých byla sice jména postav změněna, ale z úcty k obětem byly jinak události zachyceny přesně tak, jak se odehrály". Geniální tah, který měl konečně koule někdo využít, a další políček filmovému průmyslu, který z podobných triků tak rád těží u senzacechtivého publika. ()
Kdyby to šlo, tak dám Fargu i 6 hvězdiček. Jeden z nejlepších filmů všech dob, podle mého mínění. A když si člověk uvědomí, že by ten film mohl být natočen podle skutečných událostí, jak se svého času o něm tvrdilo, dostane příběh ještě děsivější podobu. Herci předvádějí nadlidské výkony, které by si zasloužily ještě nějaké dodatečné prémie. Úžasní jsou hlavně oba najatí gangsteři v podání Petera Stormarea a Steva Buscemiho. Skvělý scénář i režie plus zmínění herci rovná se absolutní BOMBA. ()
Bratři Coeni a jejich epos, který už asi nikdy nepřekonají. Jejich styl mám docela rád. Hlavně díky jejich humoru a stylu, kterým film natočili. Svižně, rychle, ale jen ve chvíli, kdy se má něco dít. Když je klídek, tak hlavně zábavně a originálně. A to je dobrá kombinace. U Farga hlavně převládá násilí, což je docela problém, ale na černý humor si určitě čas také udělají. Občas tam někdo s nějakou pekelnou hláškou zaperlí, což určitě potěší, protože jinak je tohle psychotickej film jak poleno. Například dva hlavní nepřátelé. Steve Buscemi a Peter Stormare nemohli bejt vybráni lépe. U nich je to lotrovství vidět na očích, proto se na to tak hezky kouká. Popravdě díky tomu, že v tom oni dva jsou, jsem vydržel Fargo zkouknout až do konce. Díky ním to má neskutečný náboj. Jinak by to dle mého zas tak velké hodnocení mít nemuselo. Divák v dnešní době řeší ve filmu násilí. Ať se podívá na Fargo, řek bych, že si to asi rozmyslí a bude mlčet. Pro diváky, kteří násilím opovrhují, nechť okusí Fargo. Násilí by bylo, ale tak trošku netradiční formou. No a ten závěr, ten v každým asi trošek citu, jestli ještě nějakej během sledování má, kompletně zlomí a ten osamocen odplave do širého oceánu, protože to z Vás vyvaří mozek. ()
Galerie (50)
Zajímavosti (62)
- Role Carla Showaltera byla napsána speciálně pro Stevea Buscemiho. (Kulmon)
- Dej filmu sa odohráva v roku 1987, no napriek tomu sa tu spomínajú 29-centové poštové známky. Tie sa však v USA prvýkrát objavili až v roku 1991. (GTS_PUNK)
- Carter Burwell pro hlavní hudební téma filmu přepracoval melodii norské lidové písně "Den Bortkomne Sauen", v překladu "Ztracená ovce". (Coleator)
Reklama