Režie:
Costa-GavrasKamera:
Raoul CoutardHudba:
Mikis TheodorakisHrají:
Yves Montand, Irene Papas, Jean-Louis Trintignant, Jacques Perrin, Charles Denner, François Périer, Bernard Fresson, Marcel Bozzuffi, Clotilde Joano (více)Obsahy(2)
Během vojenské diktatury v šedesátých letech se mladý vyšetřující soudce rozhodne vnést světlo do případu podle oficiální verze náhodné smrti opozičního poslance. S pomocí jednoho novináře dokáže úlohu vlády a zatažení armády a policie do této vraždy. (Artcam Films)
Recenze (44)
Levičáci jako zdroj všeho světového dobra podle Costy-Gavrase. Jak už tu zmínil Pohrobek, Z je skutečně filmem až příliš okatě doleva zatočeným, což ovšem neubírá nic z jeho kvalit co se filmařské preciznosti týče. Kromě samotného režiséra se činil i casting, který vybral Montanda, Trintignanta a Perrina, tedy tři mé francouzské oblíbence, tak Mikis s pro něj typickým (místy řeckým) hudebním motivem. Plný počet - včetně přihlédnutí k oné levičácké poupravenosti - jasný. A méně nedám, ani až to uvidí 100 lidí. :) ()
Kdyby jen ten začátek nebyl tak nepřehlednej. Přitom je jasný, že bez něj by to nešlo, protože zbytek filmu je v podstatě vyšetřování. K filmu jsem se dostal při čtení řeckých dějin (Hradečný, Pavel - Dějiny Řecka), kde je zmíněn v souvislosti s násilnou změnou politické reprezentace v šedesátých letech. Podle mého názoru autenticitě hodně škodí, že C-G byl v podstatě odříznut od Řecka, a film točil jinde (samozřejmě, v Řecku by jej točit nešlo možná dodnes), v Alžíru. Pár lahví od piva a odznaků na zdi mě nepřesvědčilo, že se děj odehrává v Řecku. Taky si nejsem jistý, jestli se má jednat o Soluň, když sem "noviny každý den v 10:00 dováží letadlo z hlavního města". Papaska víceméně jen do počtu jako star. Oceňuji střih, skvělou kameru a v druhé části i tempo. Na plný počet to ale není. ()
Myslím, že paralely s dnešným vývojom sveta, sú jasné. Každý režim zakazoval, zakazuje a zakazovať bude. A to to, čo hodnostárom nevyhovuje a pripomína ich skazenosť ľudom. Je už len na tej ktorej ovci, ako zabeká. Nečakal som nič výnimočné, čo sa týka filmu, aj napriek oscarovým oceneniam a nomináciám. Akosi som tušil, že aj napriek kritickej sláve, to nebude topka ( narozdiel od podobne strihnutej BITKE O ALŽÍR ). Snímok dravý a hutný, ale stále len niekde na pol ceste. ()
KINO Scala/// Obsazení 9/10 Děj 9/10 Hudba 8/10 Kamera 9/10/// PLUS: kvalitní a přesné obsazení, dramatická atmoséfra snímku, vyprávěný příběh a motivy postav, zajímavá úloha novináře MÍNUS: po konci ve který doufáte přijde rozčarování v závěrečných titulcích, není to přímo negativum, ale na klidném spaní vám to nepřidá./// Shrnutí: Útok na sympatického politika přichází z nejvyšších míst a vše nasvědčuje tomu, že se jednalo jen o nehodu. Nezkorumpovaný a poctivý vyšetřovatel však dává jeden kousek skládačky za druhým a postupně odhalí, že vše bylo jinak, přesto, že se političtí a armádní činitelé snaží vše zamést pod koberec. Opravdu hodně silný zážitek, nepříjemný, takový, který vám svírá žaludek a říkáte si, že to není možný, ale ono se to takhle nějak podobně stalo. Místo a čas ve kterém by jste nechtěli žít, pokud by jste nebyly někdo bezvýznamný, ale ani to by vám nezaručilo klid a dlouhý život./// Celkem 89%/// ()
Nejslabší z trojice po sobě jdoucí spolupráce režiséra a představitele hlavní role je přesto stále silným a napínavým politickým thrillerem. Přestože ve filmu asi nejčastěji padne slovo komunismus, je nejméně názorově vyhraněným Costa-Gavrasovým dílem. Velký Řek malé postavy dokázal vždy provokovat. ()
Galerie (47)
Photo © Valoria Films
Zajímavosti (10)
- Herec Marcel Bozzuffi, který zde ztvárnil postavu Vagy, si roli nájemného zabijáka zopakoval ve filmu Francouzská spojka (1971). (Volpe)
- Film prilákal do francúzskych kín 3 952 913 návštevníkov a bol 4 najnavštevovanejším za rok 1969. Zároveň i dvanásty najziskovejší v Spojených štátoch za rovnaké merané obdobie. (MikO_NR_1909)
- Film získal Oscara (1970) v kategorii Nejlepší zahraniční film, Cenu poroty a cenu pro nejlepšího herce na MFF v Cannes (1969). (ČSFD)
Reklama