Reklama

Reklama

V dějinách velkých útěků těžko naleznete příběh, který by se podobal osudu Dietera Denglera, jediného Američana, jenž dokázal uniknout ze zajateckého tábora uprostřed neprostupné laoské džungle. Příběh tohoto amerického vojáka se stal předlohou pro film Temný úsvit, který natočil režisér Werner Herzog. Dieter (Christian Bale) již od dětství snil o tom, že se stane pilotem. Přání létat v oblacích se mu splnilo, když se dostal k vojenskému letectvu. Ale na své úplně první přísně tajné misi nad územím Laosu je jeho letoun sestřelen a on se ocitá v pasti džungle daleko od své jednotky. Brzy je zajat nechvalně proslulými laoskými vojáky a odveden do zajateckého tábora, kde nalézá další dva americké vojáky, kteří jsou tam násilím drženi už dva roky. Dengler se však s pozicí zajatce nehodlá smířit a ihned plánuje útěk. Vůbec nemá tušení, kde se nalézá, ale jedno ví jistě: Boj o svůj život nevzdá lehce. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (505)

Jordan 

všechny recenze uživatele

Werner Herzog si odjakziva robi rad srandu z Ameriky, kritizuje ju velmi ironicky a drzo - vysmieva sa z Americkeho sna, niektorych americkych stereotypov a klise; lenze kdezto doteraz to robil "zvonku" (Stroszek), teraz to začal pekne zvnútra - v "ich" vlastnej produkcii a za americké peniaze (a s ich hviezdami); dokazuje to najnovšie skvelým Zlým polišom a pred nám to krásne (možno miestami až trochu drzo cynicky) ukázal v Rescue Dawn; Werner natočil film o vietname - veľkej (a večnej) téme američanov a amerických filmov; hlavný hrdina je krásny obraz hrdého "nového" Američana, ktorý svoj pas pokladá za svätú relikviu, Amerika mu dáva krídla - a svoj sen stať sa letcom nadobudol, keď počas druhej svetovej doma v nemecku americká stíhačka bombardovala ich dom; samozrejme, že to je aj film o nezlomnej vôli a viere - lenže dieter môže byť kladný hrdina len preto, že je naivný, "zaslepený" leskom a vďačný ako malé dieťa za možnosť lietať; Werner hlavne všetkým Stoneom a podobným ukazuje, že Nemec môže natočiť úplne skvelý film o Vietname - komorný, hodnotný a pravdivý; na záver len musím skonštatovať, že herecké výkony boli skvelé, hlavne zahn a davies ()

ORIN 

všechny recenze uživatele

Herzog je známý tím, že své filmové hrdiny nejednou vystavuje krajním přírodním podmínkám v odlehlých koutech světa a ti pod tíhou extrémní psychické a fyzické zátěže často zažívají stavy blížící se naprostému šílenství. Právě Temný úsvit můžeme do této kategorie bez pochybností zařadit. [==] Styl velmi podobný Herzogovým následujícím dvěma filmům, především co se kamerové práce týče (POV apod.), vykreslení postav a (ne)vyústění vedlejších dějových linií. Stejně jak do vyprávění postavy vstupují (a přitom mohou být pro daný úsek vyprávění důležité), stejným způsobem je vyprávění i opouští, aniž by se dostavil jakýkoliv emoční náboj. Linie tak často zůstávají neuzavřené a divák je může volně interpretovat. [==] Pouť pilota amerického námořnictva Dietera Denglera vede přes první misi, při které je sestřelen, následném uvěznění laoským uskupením spolupracujícím s Vietkongem a nakonec úspěšným útěkem do srdce nevyzpytatelné laoské džungle. Herzog inspirovaný skutečným příběhem Dietera Denglera (prvně zpracovaným v dokumentu Malý Dieter chce létat) konstruuje laoský tábor jako "typické" vězení, kde místo má pouze každodennost, repetetivnost a neustále se opakující úkony strážných. V těchto stereotypech dozorců se uvěznění v čele s Denglerem snaží nalézt jakýkoli náznak "bezpečnostní" mezery. Právě toto hledání a příprava únikového plánu jim pomáhá udržet si zdravý rozum. Po útěku jde už o téměř klasický survival film à la Man vs. Wild. Epilog pak jen uzavírá předešlé a již vyřčené. [==] Jakási transcendence, kterou jsem v průběhu projekce často cítil a jež je naprosto zjevná, dokazuje, že Temný úsvit není jen dalším filmem vyjadřujícím se k otázce vietnamského konfliktu, ale má i silný duchovní přesah. ()

Reklama

kinej 

všechny recenze uživatele

Tak tohle je Herzogův návrat v plné síle. Pan režisér využil jak svůj um, tak i to jakési něco, co ho odlišuje od ostaních rutinních režisérů a činí ho solitérem s vlastním rukopisem. Silných aspektů je zde na jeden snímek dost. Jednak je zde téma o síle a slabosti člověka, které nám úžasně zprostředkovávají všichni herci. Christin Bale mě svým herectvím naprosto zaskočil. Doposud jsem ho znal jen z rolí málomluvných zamračených týpků, ale zde nám předvádí něco zcela jiného. Zde ztvárrnil extrovertního člověka, charismatickou vůdčí osobnost, který ani přes všechny ty plivance osudu neztrácí sílu. Dalším silným tématem je vliv nepřátelské džungle na duševní zdraví člověka. A to divákovi komunikuje, s vydatnou pomocí skvělé minimalistické hudební kulisy, hlavně sám režisér Herzog. Jeho filmová řeč skvěle umožňuje chápat, to jak snadné je v takovém zeleném pekle zešílet. Styl na pomezí šílenství. Něco podobného jsem již viděl v geniální Apoclapse Now, či právě v Herzogově Aguirre. Tento film rozhdoně patří k tomu nejlepšímu, čím nás kdy Werner Herzog obdařil. ()

Arachneuss 

všechny recenze uživatele

Hezky realistický film pojednávající o další části vietnamské války - táborech a útěcích z nich. Christian Bale opět dokazuje co vše je schopen udělat pro co nejlepší ztvárnění své postavy a že mu to opravdu jde. Místy velmi úchvatná dokumentární kamera, jenž ukazuje jak krásy přírody, tak emoce hlavních hrdinů. I přes bezesporné kvality snímku mu stále chybí ona atmosféra Apokalypsy, Olověné vesty či Čety a Lovce jelenů. I tak je toto asi nejlepší ztvárnění Vietnamu v 21. století. ()

castor 

všechny recenze uživatele

Báječně odvyprávěné, hůře provedené. Na Wernera Herzoga (legendární mystická vize Aguirre, hněv boží) překvapivě srozumitelné, realistické drama, které nabízí pohled na útrapy zajetím duševně poznamenané duo Davies – Zahn (oba odvádějí výkony par excellence, zejména Zahn se úspěšně vyvlíká z komediální škatulky), ke kterým kromě jiných přibude i sestřelený americký letec Dieter, syrově trpělivý, který v těchto nelidských podmínkách osnuje plán útěku. Herzogův film sem vlítnul bez reklamní pompy, takřka bez povšimnutí. Civilně vygradované a rozhodně ne akční (válečné, chcete-li) drama nabídne několik strhujících momentů, přesto jsem u závěrečných titulků nebyl spokojen. Jako celek mi Rescue Dawn přišel nekomplexní, tu a tam opravdu hluchý, v závěru zbytečně hollywoodský a místy ne právě odsýpající. Překvapivě jen 65%. ()

Galerie (21)

Zajímavosti (25)

  • Keď Dietera (Christian Bale) ťahá mulica, na zemi je vidieť stopy po pneumatikách. Ide o stopy po aute, ku ktorému bolo pripevnené lano, vďaka ktorému herca ťahali po piesku. (Arsenal83)
  • Prvotný strih filmu mal dĺžku takmer 3 hodiny. (Arsenal83)

Související novinky

Zlý polda a hodný lupič

Zlý polda a hodný lupič

18.05.2008

Bod zlomu 2 a nová verze téměř zapomenuté hardcore pornografické kriminálky? Ano, v dnešní novince se dvě klasiky ze začátku 90. let dočkají remaku a pokračování. Nic s tím nenaděláte, už se začínají… (více)

Klasiky od klasiků

Klasiky od klasiků

11.04.2008

Chtěli byste atraktivní zprávy o mladých hezounech a třeskutých předražených velkofilmech? Třeba tu kachnu o Orlandovi Bloomovi v hlavní roli Prince of Persia? A co takhle novinka o dvou ošklivých… (více)

Reklama

Reklama