Režie:
David SladeKamera:
Jo WillemsHudba:
Brian ReitzellHrají:
Josh Hartnett, Melissa George, Danny Huston, Ben Foster, Mark Boone Junior, Mark Rendall, Amber Sainsbury, Manu Bennett, Joel Tobeck, Elizabeth Hawthorne (více)Obsahy(2)
Každý rok se město na severu Aljašky na měsíc ponoří do tmy. Letošní zima však přinese i smrt.. Místní obyvatelé nemůžou zastavit to, co přichází. Krvežízniví upíři se vydávají na šílenou žranici. Je to svět, o němž dosud jen snili. Jenom dva lidé stojí mezi hladovými vetřelci a těmi, kdo přežili první krvavý útok. Šerif Eben (Josh Hartnett) a jeho žena Stella (Melissa George) bojují, aby mohli zase spatřit denní světlo. Dokážou městečko zachránit nebo se setmí navždy? (oficiální text distributora)
(více)Videa (3)
Recenze (1 087)
Z dílny Davida Sladea vyjela třetí nadupaná mašina. Svěží, dynamická, sebevědomá. Z očí Sladeových srší neskutečné množství energie, která se do jeho výtvorů vrývá neobvyklou svěžestí a neustále se kumulujícím napětím. Hard Candy mě brutálně sejmulo a 30 dní dlouhá noc v tomto duchu pokračuje. Sice jsem se nedočkal tak mrazivé scény, jako bylo (spoiler!) talrav ínávázeřdo, ale bohatě mi tento zážitek vynahradil noční život ve městečku Barrow. Už jenom to prostředí sněhu a ledu, zahalující se do třicetidenního temného pláště působí depresivně. A takovouto scenérii zaplní Slade luxusní smečkou upírů, dychtících po krvi. Takže začíná řezničina. Upíři, vedení charizmatickým Danny Hustonem, útočí jako šílení, nečekaně, bleskově, krvavě a zanechávají po sobě roztrhané krční arterie. Lidé kontrují prostřednictvím bagrů, kolečkových rypadel, seker, Otesánka a bouchaček a aby si tohle všechno divák dostatečně užil, tak je vždy u nějaké takové scény přítomna kamera, která před krvavým záběrem nikdy necouvne. Akční scény mají opravdový drajv, lekačky zavání podělanými trenkami a Hartnett a Foster jsou jednoduše perfektní. Nebýt několika žánrově klišovitých scén, neváhal bych s nejvyšším hodnocením. Takto je to nadprůměrná upířina a Sladeův další pořádný hryzanec do jeho filmografie. 30 miliónů dolarů(rozpočet)/53 miliónů dolarů(výdělek celovětově) ()
Hype jako Brno. Efektně natočené úseky, badass Hartnett ve své životní roli a problesky mrazivé atmosféry hororových etalonů osmdesátých a devadesátých let. To všechno v moderním hávu s pořádnou horou gore efektů a řízné muziky, takže tomu vlastně nelze "fanouškovsky" nic vyčítat. Ale bohužel - minimálně polovinu filmu jsem měl pocit, že je to pěkně natočená předvídatelná nuda s nepříjemně přehrávajícími namaskovanými lidmi, jejichž teatrálnost mi lezla krkem už po našem prvním setkání. Stylové fragmenty posilují prvoplánové dojmy, ale scénář včetně dialogů, zbytečných smrtí a zhovadile konstruovaných myšlenkových pochodů stejně ve finále nedokáže příliš dobře maskovat, že se tu vůbec nic neděje, není si o čem povídat a divák nemá do koho se "položit". 65% ()
NEČÍST PŘED PROJEKCÍ!!!Hluboko mražený kříženec mezi Horami co mají oči, Úsvitem mrtvých a několika dalšími oblíbenými horory má sice několik es v rukávu, ale zřejmě se stydí je všechny vyndat na stůl. Záčatek je grandiózní, záběr na podivný obličej muže, o kterém si nemáme co myslet, postupné seznamování s atmosférou zmrzlého města a skvělé vystižení mrazu se vším tím úchvatným křupáním ledu a šustěním silných bund. Úchvatným způsobem se dozvíme, že soupeři nejsou ani neovladatelní vlkodlaci, natož zombie bez mozku, ale skupina krvežíznivých upírů, která má oproti ostatním výhodu nadprůměrné inteligence. Což samo o sobě samozřejmě nic nemusí znamenat, na druhou stranu při správné aplikaci skýtá tenhle příběh až ohromné možnosti. Plán je naprosto jednoduchý a o to lépe realizovatelný, režisér si zpočátku pohrává jen s náznaky, které fungují opravdu dobře. První vražda psů, odpojení proudu, zabití údržbáře a hrátka s partičkou místních zaměstnanců nemá chybu. Stejně dobře funguje i skok na auto a hlavně úžasný záběr z ptačí pohledu na bezmocné obyvatele, po kterých zůstavají pouze krvavé šmouhy ve sněhu. A vůbec krev tu dostává nový rozměr, musím ocenit práci tvůrců, jejichž práce s krví hraničí s uměleckou genialitou, což filmu v několika fázích dodává ten správný 'look'. 30 dní dlouhá noc též krom úžasného audia disponuje i neméně povedeným vizuálem, což jsem již jemně naťukl o pář písmen zpět. Autorům se podivuhodným způsobem podařilo zachytit vizuální atmosféru komixu, z obrazu je cítit hravost barev, pečlivé naskládání předmětů a samozřejmě i jasná filtrace. Zvláštní pochvalu si zasluhuje vánice... Ale chválil jsem, myslím, dost, teď je čas ukázat moment, od kterého film sjíždí z těch správných kolejí. Tou chvílí je první detail nezvaných hostů a ještě větším zlomem pak moment, kdy se znuděně dozvídám, že napadení se též přemění v upíra. Když budu ignorovat některé logické nesmysly, můžu zkritizovat snad jen neustálé vřískaní, které hraničí s trapností, příliš rychlé tempo v několika scénách, třeba při převracení auta byl střih tak šílený, že jsem po chvíli netušil co se děje. Vadí nenávaznost některých dějových pasáží, podivná dějová struktura a možná tak trochu děda, jehož osud by mě opravdu zajímal. Slade má jediné štěstí, že přišel s vcelku vkusným závěrem, který příjemně překvapí. ()
Nejlepší upířina posledních více než deseti let se nevyznačuje sofistikovaným scénářem (ostatně stejně jako komiks), ale takřka dokonalou atmosférou zimy a smrti. Až na pár nepodařených digitálních zabití je technicky vynikající a třešničkou na dortu jsou povedení upíři v čele s charismatickým Marlowem. Pecka. Více: http://blog.obitus.cz/2007/11/30-days-of-night.html ()
„Toto nás nemôže vystrašiť.“ – „No, mňa možno trocha áno...“ Hoci som od začiatku vedel, o čo v príbehu pôjde, bol som napnutý, bavil som sa, tešil som sa a možno som sa miestami aj bál, čo je v dnešnej ére (hororov, ktoré nie sú strašidelné) vec, ktorú si vážim. Poctivý upírsky horor (a to upírov nemám rád), ktorý sa môže pochváliť prekvapivo kvalitným hereckým obsadením (predovšetkým strapatý Mark Boone Jr. v nečakane kladnej úlohe), vynikajúcimi „minimalistickými“ maskami (vampíri vyzerajú desivo aj bez toho, že by to maskéri s líčením zbytočne preháňali), príjemne hardcore scénami (sekera) a originálnym umiestnením deja do fascinujúceho aljašského mestečka, noriaceho sa do 3O dní trvajúcej noci. Občasná absencia logiky (naozaj sa v závere pozornosť od horiaceho auta nedala odlákať jednoduchším spôsobom?) mi neprekážala až tak, ako v iných filmoch. ()
Galerie (52)
Photo © Columbia Pictures
Reklama