Reklama

Reklama

Milionář z chatrče

  • Velká Británie Slumdog Millionaire (více)
Trailer 1

Džamal Malik pochází ze slumu v Bombaji, ale i tak se náhle ocitá ve finále indické adaptace soutěže „Chcete být milionářem?“ Ve finále bude Džamal hrát o 20 milionů rupií, ale moderátor ho po skončení prvního večera a získání 10 milionů rupií obviní z podvodu, a tak Džamala odváží policie k výslechu. Džamal je mučen a pak vyslýchán. Inspektor s ním prochází záznam pořadu a chce, aby mu Džamal vysvětlil, jak mohl znát všechny odpovědi. Díky tomu se dozvíme životní příběh Džamala. Džamal vyrůstal se svým bratrem Salímem a kamarádkou Latíkou. Vše začíná, když je Džamalovi přibližně 9 let a při nepokojích zahyne jeho matka. On, Salím a Latíka před nepokoji utekli a chvilku žili na ulici, ale pak se jich ujal jeden muž, který se o ně začal starat. Děti pro muže žebraly a ze Salíma se stala mlátička. Jednou v noci ale měli Džamalovi popálit oči, takže mu Salím pomohl utéct. Latíka chtěla utéct také, ale Salím ji schválně opustil. Bratři se jistou dobu živili prodejem a drobnými krádežemi ve vlacích, ale pak se dostávají k Tádž Mahalu, kde rozjedou byznys s kradenými botami a jako falešní průvodci. I když se jim daří dobře, po nějaké době se vrací do Bombaje a vyhledají Latíku, která pracuje stále pro stejného muže jako tanečnice. Džamalův bratr tohoto zločince zastřelí a všichni tři společně prchají. Salím se pak ale přidá k jinému gangsterovi a přivlastní si Latíku. Džamal je vyhnán. Džamal už pak dvojici nikdy neviděl, ale když začal pracovat jako nosič čaje v telefonní společnosti, podařilo se mu zkontaktovat svého bratra, se kterým se pak i sešel. Salím stále pracuje pro stejného muže, ale Latíka je prý navždy pryč. Salím chce, aby se Džamal nastěhoval k němu, čehož Džamal využije, a Salíma sleduje. To ho zavede za Latíkou, která žije se Salímovým šéfem. Džamal se pokusí Latíku osvobodit, ale Salím jí nedovolí utéct. Džamal se rozhodne využít soutěž „Chcete být milionářem?“, aby ho Latíka našla, protože ta na soutěž ráda kouká. Džamal je ve hře úspěšný a policii na svém životním příběhu dokáže, že nepodvádí, on ty odpovědi prostě zná. Jakmile se Latíka dozvídá, že je Džamal v soutěži, za pomoci Salíma uniká ze svého vězení... (TV Prima)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (2 025)

kleopatra 

všechny recenze uživatele

Neřeknu proč, ale něco mi na ovacích kolem Milionáře nehrálo a to je pak fér do filmu jít. Šla jsem, ale pořád mi něco nehraje a pořád nevím proč. Film je milej, ale zdá se mi to celý nějak chtěný, nějak vymodlený a jak cejtim byť malinkou levou, tak to na mě plnou vahou nepadne. Za kluky, za holky, za pravou v Dennym a tak vůbec ... chatrný 4*. ()

Cival 

všechny recenze uživatele

Snad až příliš líbivá a příliš naivní pohádka o tom, jak ušatému Honzovi z Indie spadla do náručí princezna a s ní i půl království. Co pro to musel udělat? V podstatě nic. Jen žít. Jenže jednoho dne byl jeho příběh naservírován západnímu publiku, to ustrnulo nad výkaly z kadiboud, nad násilím z ulic i nad drsným osudem capartů z indických slumů a Honzovi mohl zazvonit zvonec, aby byl ten šťastný konec. Boyle naštěstí ukazuje nevěrohodnou historku (takové krásky opravdu nemívají tak silnou paměť) skrze omamnou formu, jejíž ENERGIE se bude jen těžko napodobovat. V tomhle směru schvaluju oscary za režii, hudbu, kameru, střih i zvuk. Soška za kolovrátkový scénář, kde se tak dlouho střídají otázky se vzpomínkami, až přijde z prstu vycucaný "hepáč", je ale hrozivým omylem. Stejně jako cena nejhodnotnější. I když jejímu udělení rozumím - na tyhle vlezle líbivé filmy, které elektrizují pozitivní energií, publikum slyší až příliš často. 70% ()

Reklama

Marius 

všechny recenze uživatele

V tomto komentári sa tak trochu zamyslím nad potrebou existencie rozprávok pre dospelých. Nie, nemyslím adult filmy. Myslím na filmy, o ktorých skrátka viete, že sú nereálne ale napriek tomu sa v nich až po uši vyžívate. A i keď Slumdog zo začiatku na takúto rozprávku vôbec nevyzerá, v poslednej tretine sa do nej nechutne zvrhne, ba dokonca neuveriteľne dynamickú prvú polovicu odstrelí do škatuľky „nič len forma“. Pretože práve prvé dve tretiny sú na filme to najlepšie. Boyle ukazuje neuveriteľné formálne čary, ktoré v spojení s drsným prostredím predmestského slumu niekde na periférii Bombaja tak trochu evokujú Meirellesove Cidade de Deus, avšak bez jeho bezútešnosti a sociálnej kritiky. Slumdog veľmi klame, keď nám v prvom dejstve predkladá akúsi sociálnu sondu v kontraste s obľúbenou televíznou súťažou. Súťaž má vlastne vo filme len funkciu naračnej kostry, ktorá funguje spôsobom čo otázka to príbeh o tom ako Džamal získal odpoveď . Formálne na nej je zaujímavé napríklad to, ako Boyle často používa detaily tvárí rovnako pri výsluchu v base, ako aj pri „výsluchu“ v kresle Milionára. Zobrazovanie odpovedí potom vyzerá ako sonda do každodennej reality slumu a formovania postavy Džamala. Boyle tu predvádza úžasné montáže obrazu a zvuku, strieda emócie trpkosti, smútku v kontraste s detskou radosťou (vôbec zobrazovanie detských lapajstiev Džamala a Salima je na filme to najlepšie), nechá hrdinov zostarnúť pri páde z vlaku (palce totálne hore !) a jednoducho sa s filmom hrá. Akonáhle však príde k tomu, že Boyle vyjde s pravdou von, film je zrazu ako príslovečný kráľ nahý, pretože Slumdog Millionaire sa zvrhne v totálne nereálnu sladkú zamilovanú rozprávku čo je v kontraste so všetkým, čo až do vyslobodenia Latíky vystaval a túto pracne vystavanú hravú horkosladkú atmosféru života detí v slumoch vystrieda naprosto tupučký ohratý romantický príbeh. Nemám nič proti romantike, ak je podávaná originálne a hlavne nenápadne a dôveryhodne (prípadne i surreálne ako napr skvelý thajský Mah Nakorn), avšak ak sa jedna z postáv zmení zo „so what ?!“ na roztúženého zaľúbenca v priebehu desiatich minút tak to jednoducho nepoberiem. A keď si príbeh začne na pomoc volať „osud“ tak to už škrípem zubami. Jednoducho povedané, Slumdog je formálne geniálnym spôsobom vyrozprávaná rozprávková lovestory, ktorá v konečnom dôsledku presne spĺňa šablónku Oscarovského filmu, hoci je jeho forma navonok „indie“ a kvôli tomu si budete cca 80 minút hovoriť že akademikov niekto nafetoval, keď dali osem sošiek niečomu takto geniálnemu. Lenže, ako všetci vieme, je pekné raz za čas vidieť rozprávku o tom ako nie-zas-tak-chytrý chlapec s dobrým srdiečkom získal nielen obrovské bohatstvo, ale i vytúženú lásku krásnej slečny tým, že jej povedal, že budú žiť z lásky. V živote to síce chodí úplne inak ale občas chceme tomuto všetci veriť. Ale povedané slovami Tylera Durdena, jedného dňa sa zobudíme a zistíme že to tak nefunguje a začne nás to pekne srať. Lenže potom si spomenieme na formálne dokonalú prvú polovicu a zabudneme na lovestory, okoreníme silným dojmom z excelentného OST a naparíme 9/10. P.S. Ak chcete život v slumoch, siahnite radšej po fenomenálnom Meste bohov, to sa aspoň na nič nehralo. () (méně) (více)

Radek99 

všechny recenze uživatele

Tak Danny Boyle to dokázal! Danny Boyle překonal prokletí, které postihne řadu umělců, ale prolomí jej jen málokdo, a sice natočil svůj druhý ,,Trainspotting". Milionář z chatrče je v mnoha aspektech skutečně dokonalý - předně je natočen podle naprosto strhujícího scénáře, který je vlastně adaptací literární předlohy indického autora Vikase Swarupa, která u nás vyšla pod názvem Kdo chce být miliardářem. Dokonalý průvodce pro cestovní kancelář Poznej Indii jinak než jen jako západní devizový turista. Příběh postavený na velmi sofistikovaném principu - specifika vybraného etnika (v tomto případě multikulturní Indie) jsou naklonována na internacionálně univerzální schéma televizní vědomostní hry a od jemných nuancí (oproti lokální mutaci - v našem případě Chcete být milionářem - zajímalo by mne, zda v podmínkách licence je i moderátorova vizáž á la Vladimír Čech?) se postupuje k stále většímu odchýlení se od divákovy známé herní verze, v čemž právě tkví síla Swarupova a Boylova postupu - většina okolností i celý kontext indické mutace Milionáře je z našeho evropského hlediska bizarní...ve spojení s dějovou rovinou hlavní postavy pak naprosto absurdní! Ještě zajímavější je ovšem Boyleova tvůrčí stránka - Milionář z chatrče je až naprosto dokonalá filmařina! Bravurní střih, pro Boyla příznačně dynamická a expresivní hudba, ty dokonalé akčně laděné scény (honička s policisty, cestování vlakem...), neuvěřitelně autentická mizanscéna, videoklipová estetika (postmoderně laděné zakomponování titulků do obrazu), neuvěřitelná dynamika, vynalézavá kamera, závěrečná taneční (a v podstatě i dějová) aluze a pocta Bollywoodu... Reflektoval jsem to jako správně vyvážené...ten film je o potkávání a prolínání světů, prostě postmoderně globalizační film... :-) Stranou nesmí zůstat ani herecké výkony - to, co předvedli snad všichni herci (zvláště pak dětští), mi doslova vzalo dech... Danny Boyle tedy natočil svůj druhý ,,Trainspotting", v němž nechyběly jeho stěžejní propriety - odklon od západního životního stylu, oslava života a vitality, silná hudební stránka ... a ano, došlo i na prolézání záchoda, stejně jako v původním Trainspottingu (ta scéna byla bizarně poetická, i když podstatně naturalističtější než ta na ,,nešpinavějším záchodku Anglie"...). Jestli je nějaký nejlepší film roku 2008, pak je to tenhle... Podobné filmy: Želvy mohou létat, Město bohů, Takhté siah, Lovec draků, Babel ()

Zeck 

všechny recenze uživatele

Pohádka pro dospělé. Příběh je zajímavý, bohužel mě nijak nedojal. Možná jsem neměl tu správnou náladu, ale prostě jsem nevěřil v reálnost tohoto příběhu. Jak se pak mám dojmout, nebo utřít slzu, když to co se děje na plátně, je v reálném životě naprosto nemožné. Režie byla zmáknutá skvěle, hudba byla příjemná, příběhy okolo "žebráckého Bosse" a chudoby, odpovídající skutečnosti. Ale ta samá podstata filmu - vítězství chudého v soutěži, kde mu příjdou otázky, které jako jediné zrovna věděl, příšerně přehnaná. Tento film je z půlky pohádka a z té druhé "děsně vážná věc" a to moc nemusím. Ten crazy taneček u závěrečných titulků mi také na dojmech moc nepřídal i když chápu, že v Bollywoodu je tento druh pařby velice oblíbený. 60%. ()

Galerie (44)

Zajímavosti (49)

  • V době natáčení filmu byla hodnota 20 milionů rupií přibližně 411 600 dolarů. Výhra 20 miliónů indických rupií byla v přepočtu něco přes 7 miliónů korun. (HellFire)
  • Kriketový zápas, na který se dívá Javed (Mahesh Manjrekar), je vůbec prvním zápasem Future Cupu mezi Indií a Jižní Afrikou, který se hrál 26. června 2007 v Civil Service Cricket Clubu v Belfastu. Zvítězila Jižní Afrika. (HellFire)
  • Film byl natočen podle knihy indického velvyslance Vikase Swarupa. V ČR kniha vyšla pod názvem "Milionář z chatrče" a prodalo se více jak 3000 kusů. Originál "Q and A" byl přeložen do mnoha jazyků a stal se bestsellerem. (ČSFD)

Související novinky

Zemřel herec Irrfan Khan

Zemřel herec Irrfan Khan

29.04.2020

V 53 letech zemřel hvězdný indický herec Irrfan Khan. Příčinou byla infekce tlustého střeva. Od roku 2018 zároveň bojoval s rakovinou. Herce mohou diváci znát nejlépe z rolí jako Pí a jeho život,… (více)

Annaud našel černé zlato

Annaud našel černé zlato

20.12.2010

V 80. letech platil Jean-Jacques Annaud za jednoho z nejlepších evropských tvůrců (ne-li nejlepšího). Pak jeho kariéra nabrala charakter sinusoidy. Po bizarnosti Jeho veličenstvo Minor je nejvyšší… (více)

Po Souboji titánů vypukne Válka bohů

Po Souboji titánů vypukne Válka bohů

03.04.2010

Samozřejmě, o tomto filmu u nás nečtete poprvé. Starořecká fantasy War of Gods (resp. Dawn of War, pořád je v tom trochu zmatek) měla původně bezprostředně konkurovat Souboji titánů, ale díky… (více)

Reklama

Reklama