poster

Mamut

  • Švédsko

    Mammoth

  • Německo

    Mammut

  • Slovensko

    Mamut

Drama

Švédsko / Dánsko / Německo, 2009, 125 min

Režie:

Lukas Moodysson

Scénář:

Lukas Moodysson

Kamera:

Marcel Zyskind

Producenti:

Lars Jönsson
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Vančura
    ****

    Těžko bych k tomuto filmu mohl dodat něco nového, co už tady nezaznělo; velmi se mi líbí například komentář uživatele "JFL", s nímž se plně ztotožňuji. Takže asi tak.(9.6.2012)

  • René.girl
    ****

    O rodičích, o dětech, o realitě, o těžkých časech, o krásných časech, o kouzlech okamžiků, které už se nevrátí - o životě, o lidech a jejich příbězích. Film spíše pro náročnější a emotivně založené diváky. Abych byla upřímná sama nevím, co si o tom mám myslet - zmateně krásné/pravdivé? Možná. 85%(28.9.2011)

  • Radko
    ****

    Práca, ničiaca vzťahy medzi rodičmi navzájom, medzi rodičmi a potomkami a tiež zdravie potomkov. Realisticky, presne, v paralelných príbehoch členov a opatrovateľky jednej rodiny. Poznámka: Sloboda a jej miera spočíva v miere možnosti človeka robiť si počas svojho života to, čo naozaj chce, ako to chce a kedy to chce (do tejto práce pritom plnohodnotne patrí aj ničnerobenie, túlanie sa, vzdelávanie sa, čítanie čohokoľvek, chov zvierat, výchova detí a podobne). Zároveň sloboda spočíva v miere akou štát (obec, komunita) túto činnosť alebo aj nečinnosť odmeňuje zhruba rovnocenným dôstojným životným zaopatrením. Pokiaľ k tomuto nedôjde, sloboda nikdy nebude. Do akej miery je to umožnené bez straty ľudskej dôstojnosti robiť dnes, taká je miera slobody jednotlivca. Samozrejme, existovalo by aj obmedzenie vo výkone ne/činnosti, spočívajúce v zamedzení ubližovania živým tvorom.(11.2.2013)

  • Eodeon
    ****

    nemohu říci, že bych to nečekal, ale přesto byl poslední film Lukase Moodyssona docela překvapeným ukročením z dosavadního směřování jeho tvorby. velmi příznivým ukročením, nutno dodat. zatímco Láska je láska (Fucking Åmål) byl velice standardní, neobjevný film o problémech dospívání a jeho sympatie pro homosexuální zamilovanost dávno není revoluční, tím spíše ne v Moodyssonově domácím kulturním kontextu, o málo zajímavější a zručně natočená Lilya 4ever se poněkud ztrácí v záplavě tendenčních klubových prvoplánovostí o nuzných sociálních poměrech a lidské podlosti. stejně jako drtivá většina festivalové tvorby byly oba zmíněné Moodysonovy filmy přes jisté postřehnutelné kvality poněkud ploché a povrchní pojetím svých námětů. na rozdíl od Mamuta nenabízely prostor pro hlubší kontemplaci nastíněných obsahů, ačkoliv se jim dařilo působit neumělými emocemi. Mamut se rovněž chápe velice závažného a velice aktuálního, kosmopolitního tématu a chvála bohu, nesnaží se o nedosažitelné – vyřešit ho, nesnaží se ani o zbytečné: zhodnotit ho, vlastně nedělá nic jiného, než se své téma pokouší formulovat, poozřejmit povahu hodnot, které se na něj váží, a výsledkem popřípadě podněcovat, oslovit, znejistit, vytrhnout z utkvělého způsobu nahlížení na dané věci. v cestě tomuto cíli musí ustoupit dokonce i konvenční výstavba děje. vnější události jsou zde redukovány na několik málo více či méně významných momentů. po většinu trvání filmu se lidově řečeno “nic moc neděje”. přesto nelze říci, že by se film neposunul z počátečního bodu. Mamut transcenduje prvotní zájmy o v uvozovkách "pouhé" aktuální ekonomické a sociální otázky, konzum, komercionalizaci, kapitalismus a další v daleko hlubší univerzální tajemství, týkající se rodiny, věrnosti, lásky a štěstí. aktuální témata jsou povrch, zatímco jádro tvoří ta nadčasová, kterým se sociálně-politické otázky postkapitalistické globální ekonomiky a životní úrovně stávají unikátním kontextem. hledisko, kterým se ke svým tématům upíná Moodysson, tedy není zdaleka tak banální, jak jsme zvyklí z převládající produkce, kde znamenají výše vyjmenovaná slova jen obecné pojmy, zatímco zde představují hodnoty. Mamut díky Moodyssonově vhledu dospěl mnohem dál, než samotný námět zdánlivě umožňoval. namísto dalšího klubového pokusu o ostražitou společenskou kritiku a laciné dojetí publika se zde sluší hovořit o umělecky kvalitním snímku.(27.6.2012)

  • Jordan
    ****

    na plné hodnotenie to bolo možno až "príliš" koncentrované, premyslené a skonštruované (no netrpelo to prílišnou premyslenosťou, koncentrovanosťou a upätosťou až tak, ako napríklad biutiful, ktorý sa snažil byť a bol "tak dobrý" a "tak vážny", až to uberalo na kvalite), no predsa len veľmi jednoducho a komorne priamočiaro urobená dráma. slovo mamut až nápadne pripomína slovo mama, nemyslíte? a slovo mama znie viac-menej rovnako všade na svete. a všade na svete je význam tohto slova jasný. film o potrebe matky a o dvoch odvrátených stranách tej istej mince s veľmi dobrými hereckými výkonmi (všetkými!) a jednou celkom vydarenou metaforou a mamutovi.(17.2.2014)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace