poster

Mamut

  • Švédsko

    Mammoth

  • Německo

    Mammut

  • Slovensko

    Mamut

Drama

Švédsko / Dánsko / Německo, 2009, 125 min

Režie:

Lukas Moodysson

Scénář:

Lukas Moodysson

Kamera:

Marcel Zyskind

Producenti:

Lars Jönsson
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Aluska88
    ****

    Po přečtení zdejších ohlasů jsem měla trochu obavy, ale v tomto případě se opět potvrdil fakt zcela opačný. Nenechat se příliš ovlivnit jak negativními, tak kladnými komentáři, snímek na Vás může často zapůsobit přesně opačně. To je právě i případ Mamuta. Ve dvou hodinách stopáže jsem nenašla místo, které by mě nudilo, nebo bych měla pocit, že je obsahově prázdné. Snímek je krásně a citlivě ztvárněnou ukázkou jedné obyčejné rodiny a zpracovává aktuální témata. Stereotyp, konzumní styl života, moderní vybavení, prací zaneprázdnění manželé, dorůstající dítě, které své rodiče sotva vidí, odcizení a citové strádání. Stačí však jedna pracovní cesta Lea Vidalese do Thajska, která spojí mozaiky několika různých osudů, a nově získané skutečnosti a zážitky oběma manželům změní pohledy na svět okolo nich, i na ten, v němž žijí oni. Opět dokonalý Gael García Bernal i přirozená Michelle Williams. Nádherná scéna, když se Gael setká se slonem. Není třeba žádných slov, stačí ten pohled... Pro některé možná chladný, prázdný a dlouhý film, pro mě skvělý a osobitý filmařský zážitek. Velmi výstižný a podnětný komentář uživatele Radocation.(3.5.2012)

  • gudaulin
    ****

    Pod poněkud matoucím názvem se skrývá citlivě zrežírované a zahrané drama o tom, jak velkou roli v našich životech a vztazích hraje faktor času a vzdálenosti. Mladí manželé zahraní Gaelem Bernalem a Michelle Williams mají všechny důvody cítit se šťastně a bezpečně, jsou materiálně zajištění, mají dobrou práci a perspektivu, spojuje je navíc pouto nejsilnější - dítě. Náročná práce ale způsobuje váznoucí komunikaci a když musí partner odcestovat na služební cestu do dalekého Thajska, dojde k nečekanému milostnému románku. Chvilkové poblouznění sice skončí s novým startem letadla a návratem domů, připomíná ale riziko, kterému je vystaven každý, kdo podstupuje dlouhodobé odloučení. Své by o tom mohli vyprávět příslušníci řady povolání. Film vypráví o tom, že to krásné, co se mezi partnery odehrává, je křehké a nemusí mít dlouhé trvání. Bývá dané omezeným časem a prostorem. V tomhle případě nebyly ztráty tak velké a bolestné, ale nemusí to tak dopadnout vždycky. Celkový dojem: 80 %.(8.12.2013)

  • T2

    Rozpočet $-miliónovTržby USA $9,580Tržby Celosvetovo $1,817,161(8.9.2010)

  • Slarque
    ***

    Lukas Moodysson není žádný Guillermo Arriaga a Mamut tedy prohrává zejména zjevnými paralelami s Babelem. Vysoustružit podobný scénář není nic jednoduchého a tenhle je dobrý spíš v drobnostech, ale jako celek je roztažený, až nudí. Celé to pak zachraňuje jednak Moodysson jako režisér a hlavně výborní herci, lépe řečeno herečky. Film je totiž hlavně o matkách, které nemají čas na své děti, protože se starají o cizí. Gael García Bernal tedy nemá moc možností s ženskými kolegyněmi soupeřit, a vlastně je z něj jen další zbytečná připomínka mistrovského Babelu.(21.6.2010)

  • Eodeon
    ****

    nemohu říci, že bych to nečekal, ale přesto byl poslední film Lukase Moodyssona docela překvapeným ukročením z dosavadního směřování jeho tvorby. velmi příznivým ukročením, nutno dodat. zatímco Láska je láska (Fucking Åmål) byl velice standardní, neobjevný film o problémech dospívání a jeho sympatie pro homosexuální zamilovanost dávno není revoluční, tím spíše ne v Moodyssonově domácím kulturním kontextu, o málo zajímavější a zručně natočená Lilya 4ever se poněkud ztrácí v záplavě tendenčních klubových prvoplánovostí o nuzných sociálních poměrech a lidské podlosti. stejně jako drtivá většina festivalové tvorby byly oba zmíněné Moodysonovy filmy přes jisté postřehnutelné kvality poněkud ploché a povrchní pojetím svých námětů. na rozdíl od Mamuta nenabízely prostor pro hlubší kontemplaci nastíněných obsahů, ačkoliv se jim dařilo působit neumělými emocemi. Mamut se rovněž chápe velice závažného a velice aktuálního, kosmopolitního tématu a chvála bohu, nesnaží se o nedosažitelné – vyřešit ho, nesnaží se ani o zbytečné: zhodnotit ho, vlastně nedělá nic jiného, než se své téma pokouší formulovat, poozřejmit povahu hodnot, které se na něj váží, a výsledkem popřípadě podněcovat, oslovit, znejistit, vytrhnout z utkvělého způsobu nahlížení na dané věci. v cestě tomuto cíli musí ustoupit dokonce i konvenční výstavba děje. vnější události jsou zde redukovány na několik málo více či méně významných momentů. po většinu trvání filmu se lidově řečeno “nic moc neděje”. přesto nelze říci, že by se film neposunul z počátečního bodu. Mamut transcenduje prvotní zájmy o v uvozovkách "pouhé" aktuální ekonomické a sociální otázky, konzum, komercionalizaci, kapitalismus a další v daleko hlubší univerzální tajemství, týkající se rodiny, věrnosti, lásky a štěstí. aktuální témata jsou povrch, zatímco jádro tvoří ta nadčasová, kterým se sociálně-politické otázky postkapitalistické globální ekonomiky a životní úrovně stávají unikátním kontextem. hledisko, kterým se ke svým tématům upíná Moodysson, tedy není zdaleka tak banální, jak jsme zvyklí z převládající produkce, kde znamenají výše vyjmenovaná slova jen obecné pojmy, zatímco zde představují hodnoty. Mamut díky Moodyssonově vhledu dospěl mnohem dál, než samotný námět zdánlivě umožňoval. namísto dalšího klubového pokusu o ostražitou společenskou kritiku a laciné dojetí publika se zde sluší hovořit o umělecky kvalitním snímku.(27.6.2012)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace