Obsahy(4)
Už od starých časů se po mnoho generací šíří příběhy o epických bitvách a mystických legendách v drsné a tajemné Skotské vysočině. Ve filmu se k legendě přidá nová pověst, když odvážná Merida stane tváří v tvář tradici, osudu a nejkrutější bestii. Merida je zkušená lučištnice a impulzivní dcera krále Ferguse a královny Elinor. Je odhodlána jít si v životě svou vlastní cestou. Vzepře se starému zvyku zasvěcení pánům země. Silnému lordu MacGuffinovi, mrzutému Macintoshovi a svárlivému Dingwallovi. Meridiny činy nechtěně rozpoutají v království chaos a běsnění. Když se obrátí o pomoc k podivínské staré čarodějnici, dostane prokleté přání. Merida, která následuje nebezpečné síly, objeví význam skutečné odvahy, aby zlomila příšernou kletbu, než bude příliš pozdě. (Falcon)
(více)Videa (42)
Recenze (1 001)
Markéta by "chtěla být ta holčička" (totiž princezna Merida). Jsou jí čtyři a půl, pohádek už viděla hodně a dosud nikdy s ničím takovým nepřišla. Mně teda Merida dost připomíná Kameníkovou. Což mi nevadí. Skoti a jejich mačo mejdany, během nichž si několikrát vyhlásí válku, jsou vykresleni dosti věrně (říká moje žena, ona se v tom vyzná). Fór s automatickým operátorem nepřítomné čarodějnice výborný. Jinak pohádka to není špatná, ale měla by být daleko lepší. Jenomže Hollywood. Nikomu tam nezáleží na tom, aby měl film nějakou formu a rozvrh, díky kterým by opravdu stál za vidění. Navrch jako obvykle nevkusná a debilní produkce české verze. Dabing je dobrý a překlad s režií snad v pořádku, pokud princezna měla representovat dnešní na ránu zralou puberťačku. Ale co ten název? Co ty kastrátské písňové texty? A proč to někdy nemůže zpívat kvalitní zpěvačka s charakterním hlasem, schopná nějakého podání, projevu, nálady? Proč zase nějaká hysterčící muzikálová vřeskna (i když o třídu lepší než Absolonová) nebo bezbarvá Lucka, které nikdo neměl to srdce říct, že moc zpívat neumí? ()
║Rozpočet $185miliónov║Tržby USA $237,282,182║Tržby Celosvetovo $554,606,532▐ Tržby za predaj Blu-ray v USA $61,793,913 //počet predaných kusov 3,750,793║ Tržby za predaj DVD v USA $111,838,180 //počet predaných kusov 6,594,508║ Pixar riadne poľavil, akoby stratili svoju dokonalú nápaditosť a už sa len priklonili k overenej šablónke, ktorú produkoval šéf Pixaru John Lasseter, ide o hit spoločnosti Disney Na Vlásku(podobnosť kôň, princezná, "krutá" matka, či kliatba, troška bije do očí). Je to škoda lebo príbeh to nemalo zlý len akoby sa báli sa s ním ešte troška pohrať aby záver bol pompéznejší, aspoň že je slušná zábavnosť zachovaná, o vydarené gagy tam veru nie je núdza. Animačne ide o samozrejme prvotriednu prácu, za čo sa Pixar nemusí hanbiť ale keď si to tak zoberiem DreamWorks posledné roky svojou animovanou produkciou(Ako si vycvičiť draka, Megamozog, dokonca aj Madagaskar 3, Kocúr v čižmách či Kung Fu Panda 2) rázne prekonáva konkurenční Pixar. /videl v kine 2D verziu: 80%/ ()
Že by emancipace konečně pronikla i do animáků? Merida představuje zřejmě první disneyovskou hrdinku, jejíž životní spokojenost není vázána na prince ani jinou mužskou postavu. Byť k tomu film zpočátku, kdy se dívčina svéhlavost projevuje zejména „mužským“ chováním, zdánlivě směřuje. V předurčené úloze poslušné holčičky nedokáže naplnit svou touhu po volnosti, vyjadřovanou divokou jízdou na koni. Ženské šaty, v nichž musí mít schované své ohnivé vlasy a které jí brání v pohodlné lukostřelbě, viditelně dusí její pravou povahu. K jejímu zmužštění přispívá absence ženského vzoru, který by mohla následovat. Obklopují ji jenom stereotypizované obrazy ženství (dobrosrdečná služebná, upjatá matka), jejichž role v procesu dívčiny proměny je ale nakonec překvapivě významnější než role mužských nápadníků, kteří jsou (doslova) jen za MacGuffiny. Merida si možná víc rozumí s otcem, ale ten, natrvalo zakletý v minulosti, kdy se (ne)slavně utkal s medvědem, pro ni není výraznou inspirací. Tou se stává matka. Příznačně teprve poté, co je prostřednictvím její metamorfózy ozřejměna skutečná role ženy v patriarchátu – ženy jsou kořistmi, muži lovci. Jenom společnými silami mohou Merida s matkou toto nastavení změnit. Ústřední konflikt sice stejně jako v mnoha mateřských melodramatech vyplývá z dceřina nerespektování matky, jeho řešení se ale většině melodramatickým klišé úspěšně vyhýbá. Emblematická scéna, ve které je Merida kvůli záchraně jednoho z rodičů nucena spojit to, kým by být měla s tím, kým by být chtěla (vyšívání na koni), je poměrně vyzrálá nejenom na animovanou pohádku. Radost z dospělosti přístupu k ženské postavě tlumí infantilita vyprávění. U Pixaru dříve nebylo zvykem, aby se od práce na vývoji postav a prohlubování zápletky neustále odbíhalo k atrakcím. V akci (nebo rovnou akcí) je řešeno téměř vše důležité. Hladká návaznost řetězce akčních scén, důraz na to, ať je stále nač koukat a čím se bavit, neponechává prostor a čas pro trvanlivější emoce. V jistém směru zlomové poznávání dosud výhradně mužského území z ženského úhlu pohledu je tak hlavně rychlou zábavou, jejíž pravá hodnota zaniká pod hromadami akčního a komického blbnutí. 75% Zajímavé komentáře: berg.12, Macejko, MartinezZ, Allia ()
Už dávno ma žiadny animák nenadchol, Rebelka to celkom neočakávane zmenila (podobného rázu je Ako si vycvičiť draka, ale Rebelka víťazí). Pustila som ju v telke a od prvého momentu som zostala ako hypnotizovaná sa dívať až do konca :-) Neviem či to majú na svedomí ohnivé vlasy Meridy alebo krásna animácia, ale som jednoducho očarená. Milý príbeh, dobrý český dabing, hudba, postavy, vydarené gagy... všetko spolu to namiešalo koktejl, ktorý mi dokonale sadol. ()
Buď sbohem, Pixare! Mainstreamové úlitby v podobě „zábavných“ figurek (trio ďábelských bratříčků, trio natvrdlých nápadníků), ječících komorných a bujarých hospodských šarvátek jsou jedna věc. Bolestná. Daleko bolestnější je však poznání, že ani hlavní postavy nejsou živé. Meridiny pochyby smrsknuty na prosté konstatování „Nejsem připravená“ a její vztah s matkou nenese ani zdánlivé stopy autorského vhledu do tématu. Jejich dialogové výměny neslouží k jejich charakterizaci, postoje obou dam jsou ploché, nedostatečně motivované a postavy tudíž nezískávají příliš sympatií. Nejhůře dopadl Meridin otec, který by měl jako správný král oplývat moudrostí a ústřednímu duu dodávat rovnováhu, namísto toho však naplňuje stokrát omílanou škatulku hrubiánského a barbarského vůdce. Snad vůbec největším utrpením jsou ty typicky disneyovské hudební montáže. Ale abych jen nekřivdil, příběh jako takový je nastaven dobře a z některých jeho částí zkrátka je cítit pixarovský fištrón. Pixar sám sebe nezklamal pouze ve vizuální kategorii, což není žádným překvapením. 5/10 ()
Galerie (63)
Photo © Pixar Animation Studios / Walt Disney Pictures
Reklama