Obsahy(1)
Brutálně syrová freska o cestách, jakými neapolská camorra ovládá všední život lidí. Jsme ve světě, kde jediným zákonem je násilí, jedinou hodnotou moc a jedinou řečí štěkot zbraní. Jde o nadvládu nad trhem s narkotiky, s nebezpečným odpadem a dokonce i s oblékáním. Film vznikl na základě knihy Roberta Saviana, která se v roce 2006 stala rázem bestsellerem. Na nedávném festivalu v Cannes získala Gomorra Velkou cenu. (MFF Karlovy Vary)
(více)Videa (1)
Recenze (187)
Velmi pomalé tempo, nevzrušivý dokumentární styl téměř bez akcentů a já si pořád říkal, o co vlastně jde a jak spolu všechny ty příběhy souvisí (prozradím, že mizivě, ale na tom nesejde)... Potom ale film skončil a během několika sekund se to ve mě všechno rozložilo a já seděl s otevřenou pusou a koukal až do konce titulků... velmi nečekaná katarze a silné plusové body...ten film chce trpělivost, odmění se za ní... 4,5* za to, že ani napodruhé se kouzlo nevytratí... ()
Na tenhle film jsem měl políčeno už kdysi dávno v nějakém artkinu, pak na něj nějak zapomněl a teprve teď se mi dostal do rukou. A nadchnul mě skoro stejně, jako kdysi brazilský Cidade de Deus. Skvěle mi sedl jeho dokumentární styl umocňující jeho syrovost a realističnost a při jeho sledování mi neustále na mysl tanula památná Hopperova slova, že "všichni Siciliáni jsou negři". Protože i když jsou tihle Napolitánci Evropani a křesťani, mentalitou patří zjevně spíš do Afriky nebo na Blízký Východ. Orientální (rozuměj neevropskou) atmosféru umocňují i bezútěšné exteriéry města i krajiny, kterým vévodí fascinující panelákový komplex připomínající jakési betonové pueblo nebo jihoamerické favely. Už jen narodit se a vyrůstat v takovém prostředí musí člověku zákonitě předurčit jeho životní cestu. A zajímavé bylo pro mě i setkání s neapolským dialektem, který mi svou zvukomalbou spíš než italštinu celou dobu evokoval brazilskou portugalštinu. Zapamatováníhodných scén je ve filmu spousta, rád bych tu ale vypíchnul aspoň rituál přijímání mladíků (nebo spíš kluků) ke camoře střelbou do neprůstřelných vest. A dodnes jsem taky netušil, že pro mafii je lukrativní byznys třeba i krejčovství. Existenciálně silný zážitek. ()
Pokud by se bral tento film jako hraný dokument, jeho hodnota by byla vyšší. Film se zabývá zásadními problémy: násilí, moci, drog, zbraní, nebezpečným odpadem i výrobou oděvů. Prokreslení postav je mnohdy jen povrchní, samotný děj skáče z jednoho problému na druhý, propletenost postav a děje tu je, ale bez většího významu. Dokument to také není, protože důležité fakta se dozvídáme až při závěrečných titulcích. ()
Gomora je skôr freskou,nie klasickým filmom, nie klasickým dokumentom. Veľa ľudí asi od filmu očakávali naškrobených dobrých-zlých mafiánkov, pekne štruktúrovaný dej a štrukturované všetko. Tento film má dej a logiku primerane svetu o ktorom vypovedá. Žiadne stereotypy sa nekonajú a o to viac oceňujem tvorcov Gomorry. Za tú surovosť, neprikrášlenosť, atmosféru, autenticitu, postavy a výpovednú hodnotu... ()
Takto naturálne si predstavujem, že vyzeralo skutočné pozadie organizovaného zločinu všade a vždy. Film ako keby na diváka kašlal a nechal ho pozerať sa skoro dokumentárskymi očami na pýchu a pády tvrdých chlapcov hrajúcich sa na Tonyho Montanu a dopad ich tvrďáckeho správania na "obyčajných" ľudí. Na mňa ako na nie veľmi zdatného kritika to pôsobilo chladne (asi ako bolo aj zámerom), riadne depresívne, ale holt vo vytržení z toho nie som. ()
Galerie (35)
Photo © Rai Cinema
Zajímavosti (10)
- Skladba, která hraje k závěrečným titulkům se jmenuje Herculaneum a složila ji slavná triphopová formace Massive Attack. (Pumiiix)
- Film přibližuje praktiky neapolského mafiánského klanu Casalesi. (JoranProvenzano)
- Matteo Garrone se před natáčením nastěhoval na dva měsíce do nechvalně známé neapolské čtvrti, aby "nasál atmosféru". (Karlos80)
Reklama