Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Hemingwayova proslulá drsná povídka The Killers z roku 1927 se dočkala tří filmových adaptací. První, která patří po všech stránkách mezi nejlepší snímky filmu noir, natočil Robert Siodmak, druhou spolurežíroval v rámci školního cvičení na podzim 1956 Andrej Tarkovskij a třetí vytvořil v roce 1964 Donald Siegel.
Již v povídce je s neopakovatelnou opravdovostí zachycena atmosféra nelidského násilí: dva bledí, stejně odění pistolníci svou mluvou i pohyby věští tak intenzivní hrozbu a naprostou lhostejnost k ostatním mužům v lokále, kde se děj odehrává, že všichni pokorně naslouchají jejich rozkazům ještě předtím, než zabijáci vytáhnou zbraně a je odhalen jejich vražedný úmysl. Všichni jsou jakoby zmrazeni slovy pistolníků a instinktem děsu. Tuto základní situační strnulost a chlad s lakonicky cynickými dialogy Siodmakův film s velkým půvabem zachovává, slouží mu však jen jako prolog k postupnému osvětlování důvodů, proč ústřední postava boxera (debutující dvaatřicetiletý Burt Lancaster) postupně ztrácí vůli k životu. V dlouhých flashbacích je minulost zkoumána z několika hledisek: komplex akcí a skrytých motivů, který se odhaluje, má charakter labyrintu příznačného pro noirové filmy 40. let. Scenáristé navíc připisují postavu osudové ženy (v elegantním podání třiadvacetileté herecké hvězdy a Hemingwayovy osobní přítelkyně Avy Gardnerové), jež dává boxerově životní krizi zřetelný erotický podtext. (Letní filmová škola)

(více)

Recenze (65)

Rob Roy 

všechny recenze uživatele

Nepříliš zajímavé postavy, slabá chemie mezi "ním" a "ní", žádné pamětihodné dialogy, překombinovaný závěr. Pokud něco stojí za zmínku, tak je to scéna loupeže zmáknutá v jednom dlouhém propracovaném záběru ( zdaleka ne tak impozantním jako v Touch Of Evil Orsona Wellese, ale na rok vzniku úctyhodným ) a kamera vůbec. Povídku Ernesta Hemingwaye lépe a přímočařeji zpracoval Don Siegel v zatraceně stylovém "hitmanovském" béčku z roku 1964 The Killers. A také Andrej Tarkovskij ve své prvotině - kraťasu Zabijáci ( 1958 ). ()

Slasher 

všechny recenze uživatele

Bohužel ani Lancaster, ani "dynamitová" Gardner tu nemají šanci vyloženě vyniknout, příběh sestává z flashbacků a vyšetřování, kde hlavní postavou je nezajímavý pojišťovák O'Brien. Potěší pár gaunerských rolí, v součtu je to ale suchý, předlouhý a nepřesvědčivý. #Noirvember ()

EdaS 

všechny recenze uživatele

Nemůžu souhlasit, Robe. Siodmakovi Zabijáci jsou možná poněkud rozvláční, ale rozhodně rafinovaně odvyprávění a mají překrásnou kameru. Lancaster je navíc skutečně tragický hrdina, stejně jako Ava Gardner představuje mrchu, na kterou člověk jen tak nezapomene. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Existují nezpochybňované žánrové klasiky, nad kterými krčím ramena a v lepším případě jim nadělím průměrné hodnocení. Na druhou stranu existují snímky, které mi přijdou nedoceněné. K nim řadím i Zabijáky, jakkoli se na ČSFD pohybují v červeném poli. Podle počtu hodnotících se totiž jedná v podstatě o neznámý film, i když několikrát proběhl na televizních obrazovkách. Kdybych měl sestavit žebříček nejlepších filmů žánru noir, figurovali by Zabijáci někde v druhé polovině první desítky. Krátkou Hemingwayovu povídku o chladnokrevné vraždě na objednávku scénář rozšířil do podoby rafinovaného podrazu v podsvětí, který vypluje na povrch až po letech díky zvídavému a houževnatému pojišťovákovi. Slavný Burt Lancaster v pro něj nezvyklé roli oběti, která nehraje ve filmu první housle. Celkový dojem: 90 %. ()

sud 

všechny recenze uživatele

Na dobu vzniku určitě neobvykle vyprávěný příběh, zároveň však těžkopádně a překombinovaně. Ani můj oblíbenec Burt Lancaster zde nemá moc prostoru a už vůbec ne aby vynikl. Jinak je to stylová noir detektivka s perfektní úvodní scénou v bufetu a nádhernou Avou Gardner, ale (nejen) z dnešního pohledu (nejen) díky výše vyjmenovaným faktorům nikterak výjimečná. 50%. ()

cheyene 

všechny recenze uživatele

Možná i díky předloze Ernsta Hemingwaye je snímek Zabijáci od samého začátku poutavý! Postupné rozplétání zápletky okolo vraždy nemá vůbec žádnou chybu, některé scény jsou napínavé a prolínání reality a minulosti dává snímku šmrnc. Černobílý obraz, prostředí a hudba dodává snímku na atmosféře. Hereckým výkonům není co vytknout, neboť je radost sledovat všechny představitele. V menší roli potěší William "Tlusťoch" Conrad, který je tu tentokrát bez Jakea a na opačné straně zákona. :) ()

JohnnyD 

všechny recenze uživatele

9/10 Noir podľa Hemingwaya. Titulnú poviedku som čítal, ale absolútne si ju nepamätám. Film je ale skoro dokonalá žánrovka so všetkým, čo noir potrebuje: je tu tajomná vražda, zločin, vyšetrovanie, podrazy, femme fatale i hra s tieňmi. "If there's one thing in this world I hate, it's a double-crossing dame." ()

Madsbender 

všechny recenze uživatele

Výborná noirová kriminálka a zároveň veľký debut jedného z najslávnejších amerických hercov neskorých 40.-tych a 50.-tych rokov, Burta Lancastera, ktorej úvodom je samotná azda najslávnejšia Hemingwayova poviedka Zabijaci. Siodmak prostredníctvom vyšetrovania vedeného Edmondom O´Brienom postupne vykresľuje obraz Švéda, bývalého boxera a správneho chlapa, ktorý sa zaplieta do siete intríg a zločinu, nekončiacej ani jeho smrťou. Herci podávajú presvedčivé výkony, a vďaka zaujímavej zápletke a napínavému deju som sa ani chvíľku nenudil. A to je u starších filmov známka vysokej kvality. ()

Aky 

všechny recenze uživatele

Je-li předlohou Hemingway, už jen těžko se film může nepovést. Pořád se na to dívat. I černobíle po čtvrt století od natočení a bezmála sto letech od vzniku povídky. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Zabijáci sú zaujímaví hlavne štruktúrou rozprávania. Príbeh nie je klasicky orámovaný postavou, ktorá nám rozpráva svoj príbeh, ale paralelne s vyšetrovaním prebieha rekonštrukcia toho, čo sa stalo v takom poradí, v akom sa to dozvedajú vyšetrovatelia od podozrivých a svedkov. Takže príbeh Lancasterovej postavy nie je lineárny, ale postupne sa zloží na konci ako skladačka. Týmto líniám je venovaný približne rovnaký priestor. Bohužiaľ som videl film s eng titulkami, ktoré občas nebolo možné všetky čítať a pri podobných prekombinovaných stories to bol trochu problém. Na začiatku som si povedal, že blondínka sa mi páči viac, ako brunetka Avy Gardner, škoda, že to tak nevnímal aj Lancaster, mohol sa vyhnúť smrti. ()

WANDRWALL 

všechny recenze uživatele

Od té doby, co Kain zabil Ábela, tak jdou dějinami lidstva zabijáci malý, větší, i největší, a stíháni jsou či nikoli... Tahle povídka od H. byla zpracována i v ČR, takže nejen tří filmových zpracování, jak je uváděno v obsahu. Je taky ideálním cvičením pro každého začínajícího filmaře a herce, co jsou na tom podobně jako filmař. ()

Rocky62 

všechny recenze uživatele

Feministkám musejí z takových filmů vstávat vlasy hrůzou, neboť The Killers jsou rovněž patřičně misogynní stejně jako ve většině snímků tohoto ražení. Retrospektivní vyprávění je zajímavým zpestřením spolu s druhořadou rolí Burta Lancastera. Ačkoliv je děj poněkud vláčnější a divák tu bude marně hledat jakoukoliv zapamatování hodnou či snad ikonickou scénu, přesto na mě film zapůsobil svou prozíravostí a závěrem alá "200IQ podraz". Nikterak proslavený, ovšem rozhodně přínosný kousek do sbírky noir. ()

bassator 

všechny recenze uživatele

36. LETNÍ FILMOVÁ ŠKOLA UHERSKÉ HRADIŠTĚ 2010 - INVENTURA - Filmová čítanka - film noir (The Killers / THE KILLERS / Zabijáci) - 27. 7. 2010 - kino Sportovní hala - Uherské Hradiště - 75% ()

dopitak 

všechny recenze uživatele

Zásadní problém je v časové ose vyprávění. Hlavní postava příběhu (nikoliv filmu, tou je pojišťovací vyšetřovatel) natáhne kramle, a pak už nikoho nezajímá, proč se to stalo a jak to tehdy bylo. Uznávám sportovně, že vymyšlené je to dobře a zápletce nakonec nechybí logika, jenomže než se k tomu dostaneme, už dávno spíme. Další pečlivý dabing z dílny ČT - obsazení výborné, ale dialogy jsou napsané mizerně, sedmdesát let starý film musí používat dobové výrazy a ne jazyk dnešní. ()

classic 

všechny recenze uživatele

Konečne som videl - „pavučinový - Noir” , ktorý ma, maximálne ohromil a nadchol, asi preto, ako je spracovaný, jednak je, strhujúco a geniálne vyrozprávaný v retrospektíve, pomocou viacerých osôb, ktoré poznali - „Švéda” , na ktorého sa zavesili - dvaja vrahovia, ktorí ho najprv čakajú v reštaurácii, pričom nepríde, kolega ho pôjde varovať, že k nemu idú títo chlapíci, pričom - jemu to jedno, toto všetko vidím v úvodnej scéne, za pomoci skvelej Siodmakovej réžie a kamery - Elwooda Bredella, samozrejme za prispenia - BORCOV - scenáristov - Brooksa a Hustona, podľa poviedky Ernesta Hemingwaya, i tí dvaja, sú účinní a bezchybní... Švéda sa zbavia, a teraz prichádza, nejaký človek, aby to vyšetril. Volá sa Reardon, a jeho herecký predstaviteľ - Edmond O'Brien , mi pripomínal - fyziognómiou, slávneho Humphreyho “Boggieho” Bogarta. De - facto, Reardon je poisťovák, ktorý bude extrémne húževnatý, lebo Ole Anderson, ktorého prezývali - Švéd, mal vo firme - uzavretú poistku, bude ťažkým orieškom, rozlúsknuť tento intrígový orech, plný nástrah, prekvapení, plánov, kto je kto... Do deja, vstupuje, krásna - FEMME FATALE, alias - Kitty Collins, s prepožičaním tváre, božskej - Avy Gardner. Ja osobne milujem všetky - osudové ženy, ktoré dokážu poblázniť, nielen - vyčumeného Burta Lancastera, ktorý týmto - SKVOSTOM - DEBUTUJE. No, bohužiaľ, na nich, sa človek, škaredo - popáli. V partii s Ole Andersonom, sú i Colfax, 'Dum-Dum' i Blinky, všetko výborné postavy, samotný Reardon sa stretáva postupne s nimi, aby vyplávali na povrch - skutočnosti, ako sa vlastne, veci majú, či policajt - Lubinsky, mu pomáha, ktorý sa osobne poznal so Švédom. Skrátka, jeden z najlepších a najprepracovanejších - FILMOV NOIR, aké som kedy videl, vďačím za to najmä, atmosfére, potom spracovaniu, od scenára, cez réžiu, až po kameru, a čo by bol film bez hereckých výkonov, však ? Lancaster a Gardner, sú skvelí, i keď majú menej priestoru... Zabudol som, že film má - 4. nominácie na Oscara, už automaticky som bol zapálený po veci, i bez tých - nominácii, sú len čerešničkou na torte ! ()

honajz 

všechny recenze uživatele

Ano, je to dnes klasika, ale prostě se mi to nelíbilo. Přitom filmy z této doby mám rád. Při srovnání i s těmi průměrnějšími však tento snímek sice oplývá úžasnou kamerou, hrou světel a stínů, ale nedokáže vtáhnout, hlavní postava, po jejíž minulosti se zde pátrá, je mi tak nějak ukradená už po 30 minutách filmu. Ne že by ji Lancaster špatně hrál, ale on nemá co hrát - ta postava nemá žádný rozměr. Když to srovnáte třeba s prvním Rockym, kde Stallone psal z vlastní zkušenosti o přežívání ve slumech, tam jeho postava má životný a uvěřitelný rozměr. Zde je to chodící věšák na dialogy a určitou tezi příběhu. a jak píše Rob Roy, ani nějaké památné dialogy se nekonají, ani scény, které by byly něčím výjimečné. Ostatně, on ani Hemigway, nakolik je oceňovaný, nepíše nijak záživně, a myslím, že je nakonec poněkud přeceněn. A ta povídka je podle mne taky o něčem zcela jiném, než je film. Zklamalo mne to - zhruba po té půl hodině není oč hrát, a jen trpně sledujeme, až dojde k tomu, k čemu muselo dojít, jen pokýveme hlavou a hotovo. ()

Reklama

Reklama