Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Victoria Grantová (Julie Andrewsová) sice disponuje vynikajícím sopránem, ale momentálně jí to není nic platné, vypadá to, že rok 1935 pro ni bude smolný. Uvízla totiž v Paříži, opuštěná svým šéfem, hladová a bez haléře, a marně se pokouší získat práci. Díky sérii bizardních událostí se nakonec dá (pracovně) dohromady se světa znalým kabaretním bavičem, homosexuálem Carrollem Toddem, přezdívaným Toddy (Robert Preston). Toddy, taktéž v nezáviděníhodné situaci (čerstvě bez práce a bez přítele), Victorii přesvědčí, aby se pokusila prosadit jako imitátor, ženský imitátor...: 'chceš, abych byla žena předstírající, že je muž předstírající, že je žena?'. Jedné noci se tak v populární show módního klubu zjeví tajemný polský hrabě Victor Grezhinski a coby uhrančivá femme-fatale s čarovným hlasem zcela uchvátí mnohdy nevděčné a senzacíchtivé pařížské publikum. Úspěch je to vskutku kolosální, Victor, všeobecně považovaný za Toddyho novou lásku, se stává miláčkem davu a hitem noční Paříže. Všechno vypadá pro oba dva až nečekaně růžově, na scénu ale vstupuje King Marchand (James Garner), lehce mafiánský a mocný majitel prosperujícího baru v Americe, t.č. hledající v pařížských vodách nový pěvecký objev pro svůj klub. Na cestách ho doprovází velice sexy a velice afektovaná přítelkyně Norma (Lesley Ann Warrenová) a oddaný bodyguard (Alex Karras), mlčenlivý hromotluk, se kterým nejspíš nejsou žádné žerty. King je Victorem taktéž okouzlený, ale zároveň i notně vyvedený z míry. I když se tomu brání zuby nehty, Victor ho přitahuje a přece není možné, aby se mu líbil muž! Rozhodne se za každou cenu zjistit pravdu. Než se mu ale podaří rozplést všechny nitky a navíc získat Victorii i její srdce, budeme svědky nejednoho nečekaného odhalení, řady dramatických i komických situací, těsných úniků a (i přes odlehčený žánr muzikálové komedie) četných bojů s předsudky všeho druhu. Ke slovu se dostane i vděčný 'boj mezi pohlavími'. King a Victoria, oba stejne tvrdohlaví a ve svých názorech neústupní, jsou si navzájem důstojnými soupeři, mezi nimiž jiskry jen srší.

Muzikálová komedie VICTOR/VICTORIA (1982) byla natočena v době, kdy byl tento žánr ve filmových kruzích všeobecně považován za mrtvý. Úspěšný režisér Blake Edwards (např. SNÍDANĔ U TIFFANYHO, RŮŽOVÝ PANTER, VELKÝ ZÁVOD), ale dostal důvěru studia MGM a napsal scénář šitý na míru své manželce Julii Andrewsové, která v té době poněkud stagnovala po fantastických muzikálových 60. i 70. letech. VICTOR/VICTORIA plný pěveckých a tanečních čísel jí znovu poskytl příležitost plně uplatnit svůj všestranný talent. Ve filmu můžeme vidět i jejího neúnavného manžela, který kromě psaní scénáře a režie zvládl i menší roli soukromého detektiva.

Přestože se VICTOR/VICTORIA odehrává v Paříži roku 1935, evokuje (i když americky umírněným a poněkud 'vydezinfikovaným'způsobem) spíš dekadentní prostředí nočního Berlína 20.let, prostředí libující si v odlišnostech, bisexualite, transvestitismu a senzacích. Nejspíš proto nepřekvapí, že muzikál byl inspirovaný německým filmem z r.1933 VIKTOR UND VIKTORIA, muzikálová verze se objevila v USA nejdřív v jevištním zpracování na Brodwayi. I přes dobu nepřející muzikálům byl VICTOR/VICTORIA úspěšný u kritiky i diváků. Získal celkem 7 nominací na Oscara a 5 na Zlatý Glóbus, v obou případech proměnil po jedné (Oscar: hudba - Henry Mancini, Leslie Bricusse ; Zlatý Glóbus: nejlepší herečka - Julie Andrewsová). (DearS)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (23)

DR.SZ 

všechny recenze uživatele

Neuvěřitelné vzkříšení již dávno zaniklého žánru.. varietního muzikálu. Mé oči byly po celou dobu upřené na obrazovku a buď slzely smíchem anebo přívětivě pomrkávaly v rytmu přenádherných a (doufám že věčných) melodií. Perfektně vystavěné dialogy nádherně korespondují s výpravným příběhem plným paradoxů. Odbourává tu většinové myšlení o předstírání, sexualitě a o postavení žen a mužů vůbec. Mezi Julie Andrews a Jamesem Garnerem to jenom jiskří. Tohle byl vůbec poslední její muzikál, poté bohužel ztratila hlas, ale také tu podala nejvíce tragikomický, pěvecký i taneční výkon. Dalo by se mluvit o vyvrcholení její nádherné a záviděníhodné kariéry. Ovšem i další herci se zasloužili o tuhle panoptikální podívanou stejně skvěle: ať už Robert Preston jako charismatický a zkušený homosexuál, Graham STark jako otrávený číšník anebo vůbec nejkomičtější a nejstupidnější žena historie v podání Lesley Ann Warren. Kompaktnost a přirozenost tohoto muzikálu kazí jen pocit, že není zasazen so správného prostředí. Co si budeme povídat, ale takhle to v Paříži v meziválečném období opravdu nevypadalo. Přesto se hluboce klaním Blakeovi a celému týmu a lehce tomuto zázraku nadržuji. 90% ()

Mahalik 

všechny recenze uživatele

Uhranula mne geniální verze Kurta Hummela. "Le Jazz Hot". Od něj byl jen krůček k tomuhle filmu. Byť s koncem značně ztrácí dech, nelze Viktora nemilovat. Zvláštním způsobem zahraná, tak trochu Kabaretovská (r. Fosse) nádhera, jež mít o něco větší světovou kultovnost, pak by se směle mohla řadit k těm snímkům, které nutí diváka oblékat se na půlnoční projekce v šatech hlavních hrdinů. Jako Rocky Horror Picture Show. Možná přeháním, vím, leč Viktor by za to stál. ()

Reklama

Han22 

všechny recenze uživatele

Rok 1982 přinesl i několik hudebních filmů a tenhle jako by propadl z doby klasického Hollywoodu. A přitom je plný gayů a travesty šou. A jde to! Dneska by z toho vznikla nesledovatelná agitka, v roce 1982 vznikla šarmantní muzikálová komedie, kde si z toho všeho dělají decentně srandu. Retro atmosféra, příjmené kabaretní písničky, občas geniální situační gagy (šváb v restauraci vede) a mezitím jiskrné dialogy. Neznámí či zapadlí herci hrají jako o život - Warrenová jako pipka, Preston jako starší šarmantní gay, Garner jako mafián bránící se přiznat že by se mu mohl líbit chlap. A famózní Andrewsová jako neúspěšná hladová zpěvačka 30. let, která se hraje na muže co se převlíká za ženu, aby získala úspěch. Mírně absurdní námět a ke konci to ztrácí dech, ale 4* si to v klidu zaslouží. ()

kaylin 

všechny recenze uživatele

Blake Edwards uměl jako jeden z mála režisérů natočit komedie, u kterých jste si místy říkaly, že jsou naprosto ztřeštěné, ale hned v další scéně jste si mohli říct, že jsou vlastně docela chytré. A k tomu ještě příběh, který má hlavu a patu a dává smysl. Navíc je vše okořeněno výbornými hereckými výkony hlavních představitelů. ()

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Nelibuji si v tomto žánru muzikál/cabaret a v tomto filmu zvlášť. Že tu bylo zplácané všechno dohromady, věci i místa (Berlín, Paříž, New York) by až tak nevadilo, i příběh, který je opravdu jen gagem mezi vystoupeními (a ta šlo především), který byl skutečně prostý. Dodívat se na film, jehož efekt stál nad smyslem i účinkem, bylo opravdu obtížné. ()

Galerie (49)

Zajímavosti (12)

  • Pôvodne mala snímok produkovať spoločnosť Lorimar, ale keď sa dozvedela, že za kostýmy a nákladné dekorácie bude musieť zaplatiť 20 miliónov dolárov, prenechala výrobu MGM. (classic)
  • Blake Edwards priznal, že scenár písal zhruba mesiac. Veľa práce zaňho ale odviedli Hans Hoemburg a Reinhold Schünzel, z ktorých spoločného pera vzišla pôvodná predloha, vytvorená v roku 1933. (classic)

Reklama

Reklama