Reklama

Reklama

Před více než dvaceti lety došlo k prvnímu kontaktu mimozemské civilizace s lidstvem. Lidé očekávali děsivou bitvu nebo významný technologický pokrok. Nedošlo ani k jednomu. Mimozemšťané byli uprchlíky z vlastní planety. Stvoření byla ubytována v nouzových domovech v jihoafrickém Okrsku 9 (District 9), zatímco se státy celého světa dohadovaly, co a jak dál. Teď všem dochází trpělivost. Dohled nad mimozemšťany byl svěřen MNU, soukromé organizaci, které je osud mimozemšťanů lhostejný. Měla by ale naději na obrovský výdělek, pokud dokáže zprovoznit mimozemské zbraně, které vyžadují k aktivaci mimozemskou DNA. Napětí mezi mimozemšťany a lidmi dospěje ke svému vrcholu ve chvíli, kdy začne MNU obyvatele Okrsku 9 stěhovat do nového tábora. Jeden z agentů MNU, Wikus van der Merwe (Sharlto Copley) se nakazí mimozemským virem, který začne měnit jeho DNA. Záhy se stává nejhledanějším mužem planety – je klíčem k odhalení tajů mimozemské technologie. Vyděšený muž má jedinou možnost: ukrýt se v Okrsku 9. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (7)

Trailer 1

Recenze (2 076)

Lateef 

všechny recenze uživatele

Za 30 mega by u Baye Optimus Prime ani nevyjel z garáže. Blomkamp za uvedené peníze vyšvihne naprosto strhující fyzickou i psychickou proměnu, okořeněnou našlapanou akcí a parádními efekty. Žádnej Bílej dům, ani Golden Gate, ale Johannesburg, nad kterým visí jako lustr obří loď. Špinavé prostředí slumu, kamera, popisky, všechno působí jako kdybych se díval odpoledne na CNN a fakt jsem se musel několikrát utvrdit, že sedím v řadě E a sleduju plátno a nejsem doma před bednou u televizního zpravodajství. Příběh Wikuse jsem intezivně prožíval. A pak nastupuje mimozemská technologie plná zbraní s omračujícími účinky. Tlakové, elektrické a další smrtící bambitky plynule přicházejí pod kódovými označeními a z té invence tvůrců jde až hlava kolem. A nakonec se režisér vytasí z hyperaktivním mechabotem, který by nakladači Ripleyové utekl na stovce o 95 metrů a který brázdí labyrintem slumu jako Minotaur a zanechává za sebou jen cákance krve o obláčky dýmu ze sežehnutých těl vojáků. Masakr! A do toho pořád sleduju vývoj, emoce, myšlenky ústředního hrdiny a všechno to je tak pohlcující, že přibývající nelogičnosti snadno přejdu. Chci pokračování a chci ho hned! 30 miliónů dolarů(rozpočet, nad kterým zůstává rozum stát)/183 miliónů dolarů(výdělek celosvětově, který mě neskutečně těší) ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Jak asi začít...nějak originálně....ale jak....no tak asi nejdřív v bodech. District 9 rovná se Nový Zéland ( samozřejmě že Peter Jackson jako producent), dále hlavně Jížní Afrika, néé Amerika, jak tu tvrdí, z té hlavně samotný režisér, dále milion emzáků, kreveťáků, žijících bezstarostně na zemi v konglomeraci s lidskou rasou a dost možná nejlepší sci-fi zápletka za posledních několik desítek let, která si absolutně na nic nehraje a divákovi film přináší v absolutně nejsyrovější podobě, kterou kdy mohla chytnout. Takže co jsem si po shlédnutí Zóny 9 odnesl? Hlavně teda zážitek, který jsem dlouhou, ale hodně dlouhou dobu nedostal a zřejmě ani nedostanu a pocit, že tohle je dost možná jedno z nejlepších sci-fi, co jsem kdy viděl. A to bez legrace. Hlavní je ale to, že podle ukázek film vypadá jako jakési Monstrum, Blair Witch nebo Rec, prostě vypadá to jako kdyby film byl točen autenticky, aby to zase přiblížilo realitu divákům krapet blíž. Opak je pravdou. Ono to ze začátku tak vypadá, ale pak se to stočí ke klasickému filmování a mně vůbec nepřišlo jako kdybych koukal na nějakou reportáž z místa činu. Prostě jsem sledoval film, který je natočen zvláštně a snaží diváka chytnout na to, co je dneska v módě, přesto člověka, který ten styl nesnáší rozhodně nezklame, protože hlava ho z akce určitě bolet nebude. To rozhodně ne. Ono by to ani nešlo, tenhle film totiž ukazuje, že za málo peněz, dokáže neskutečné věci a ještě k tomu v Jížní Africe, místě, které se zase tak často nevidí, takže prostředí samotné je natolik exotické, že to je pro film ohrmnou výhodou. A už jsem toho tady nakecal strašně moc, vypadá to jako kdybych si hrál na nějakýho odborníka a to teda nejsem, takže abych to zkrátil: District 9 je kurva vychytaný sci-fi, na který jen tak nezapomenu a jestli vůbec. Příběh se totiž vůbec s ničim nesere a to se v dnešní době musí cenit jako déšť na Sahaře. Doufám jen, že ten konec nebyl úmyslný a přibude pokračování, protože to jediné mě na celém filmu sere. ()

Reklama

Traffic 

všechny recenze uživatele

Očekávání byla přece jen příliš velká a možná nesplnitelná. Ale pěkně od začátku. 1) Avizovaný dokumentární styl velmi dobře funguje jako netradiční vypravěč. Zpovídaní účastníci popisovaných událostí svižně uvádějí diváka do souvislostí a děje, pomáhají dokreslovat Wikusův příběh. Místy je však patrná určitá snaha o autentičnost za každou cenu (vystřižené scény, neposlušné mikrofony apod.), která ne vždy funguje a působí spíše protikladně - tedy jako důkaz, že se přece jen díváme na pečlivě zkonstruovaný produkt a nikoli alternativní část našich dějin. Je ale snadné přistoupit na tuto hru tvůrců, nechat se informovat fiktivními televizními zprávami a bavit se nad trefnými narážkami na fungování současného mediálního světa. 2) Téma rasismu je pouze nakousnuto a není nosnou myšlenkou filmu. Problém je bez jakýchkoli komentářů představen ve své holé existenci a spíše slouží jen jako doplněk (a odůvodnění) všudypřítomné akce. 3) Postava Wikuse je, jak první nadšené recenze slibovaly, jednou z nejzajímavějších filmových figur poslední doby a jeho přerod z úslužného úředníčka v mutantního zabijáka hladký a plný legendárních momentů. Těžko zapomenout na testovací scénu v laboratoři a následný úprk - zde se snad nejlépe protíná akční a dokumentární složka, což přináší unikátní divácký zážitek. Komplikace nastávají v momentě, kdy se na scéně postupně začínají objevovat klišé, velmi dobře známá z klasických hollywoodských akčňáků, včetně na city hrající linky s Wikusovou manželkou. Možná si vzpomenete i na Armageddon nebo E.T.ho. 4) Snímek je zjevně inspirován počítačovými hrami a umně posouvá diváka do centra dění. Např. Half-Life si zcela jistě vybavíte hned několikrát, ať už v souvislosti s použitými zbraněmi, nebo typickým radioaktivním zvukem, který vydává mimozemské palivo. A když Wikus nakonec osedlá i emzáckého Mecha a začne se zuřivě přehrabovat v nabízené munici, leckdo si vzpomene na frenetické pojíždění kolečkem u myši, ve snaze najít vprostřed brutální přestřelky tu správnou bouchačku. Pokud jste hráli i Fallout nebo Abe's Odyssey připočtěte další body k dobru, protože tohle prostředí vás pohltí. /// Přestože se nekoná žádná kafkovská Proměna, ale "jen" luxusní scifárna, přivírám oči nad všemi drobnými nedostatky, zdvihám všech pět prstů vzhůru a hlásím se o přídavek, jehož existence nám byla v závěru sebevědomě naznačena.________ Po přečtení komentáře od JFL mi došlo, že jsem se zpětně pokoušel film hloupě analyzovat optikou tradičních filmových žánrů a postupů, a to přestože jsem jej v kině vnímal jako jednotný, unikátní celek. Vždyť v jakém filmu se před vámi během několika vteřin vystřídá černobílý záběr ze security kamery s přímým pohledem do kukadel (a tykadel) digitálního mimozemšťana? Jsme navyklí, že po sociálně kritickém úvodu následuje doslovné, moralizující poučení na závěr, že finální robotické bitvě předchází dlouhé vyprávění o historii znepřátelených stran (klasické rozdělení dobro x zlo) a máme problém přijmout něco, co nezapadá do našich zažitých představ. Naše očekávání nemohla být nikdy plně naplněna, protože jsme se v minulosti s ničím podobným nesetkali. () (méně) (více)

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Jistě, měli jsme tu postupně Potomky lidí, [Rec] a Monstrum. Něco takového tu je ovšem poprvé. Zatímco první půle představuje plnohodnotný myšlenkový antipod k většině existujícím klišé – vesmírná loď tiše mlčí, nebojuje, a nepřistane nad N.Y., ale nad Johannesburgem, mimozemšťané mají daleko k análně-vlastnickým sadistickým agresorům apod. –, půle druhá pojednává o vykoupení člověka. Ve své boholidské Osobě obnovuje a léčí Wikus naše poškozené a nemocné lidství. Doklad prospěšnosti tvůrčí svobody režisérské a scenáristické, od Orsona Wellese doposavad neaklimatizovaný úkaz, pak obě půlky zastřešuje. ()

Tom Hardy 

všechny recenze uživatele

Čistých pět bez kompromisů. Po celou dobu jsem měl pocit, že se dívám na reálný záznam nějaké události, což je u filmu o mimozemšťanech žeroucích kočičí žrádlo a přeměňujícím se hlavním hrdinovi v jednoho z „kreveťáků“ neuvěřitelná machrovina. Blomkamp je obdivuhodný talent, otázkou je, jestli bude schopen podobně úderně natočit i něco jiného (a třeba i jinak). P.S. Fuxoftův boj se zažitým překladem aliena coby vetřelce pobavil. Hned v úvodu projekce bylo novinářům řečeno, že na distribučních materiálech je chybně uveden vetřelec, kdežto ve filmu je užíváno slovo cizinec a překladatel prosí, aby se tím novináři řídili. Schválně, kolikrát někde padne v souvislosti s Districtem 9 slovo vetřelec.) ()

Galerie (75)

Zajímavosti (36)

  • Název filmu byl inspirován událostmi, které se odehrály v okrsku Six v Kapském Městě během éry apartheidu. (třešta)
  • Podobu mimozemšťanov navrhla firma Weta Workshop a ich prevedenie bolo zverené kanadskej spoločnosti Image Engine. Režisér Neill Blomkamp nariadil, že tvorovia musia pripomínať hmyz, ale zároveň musí ísť o dvojnožcov. K tomuto svojmu názoru podotkol: „Bohužiaľ sa musia podobať ľudom, pretože naše psychologické ústrojenstvo nám nedovoľuje naozaj súcitiť s tvormi, ktoré nemajú tvár a antropomorfnú podobu.“ (Javad)
  • Nápad s posedlostí mimozemšťanů konzervami s kočičím žrádlem vyvstanul na mysli Neilla Blomkampa při procházení chudinských čtvrtí Johannesburgu, kde lidé prodávali levné syrové „cosi“ v plechovkách. Že to budou právě plechovky s kočíčím žrádlem rozhodl jeden z producentů, který toto jídlo používal při lovení krevet ve Vancouveru. (HellFire)

Související novinky

Neill Blomkamp píše scénář k District 10

Neill Blomkamp píše scénář k District 10

27.02.2021

Je to už dvanáct let od doby, co do kin dorazilo akční sci-fi District 9 jihoafrického režiséra Neilla Blomkampa (Elysium, Chappie). Snímek získal velmi pozitivní reakce od kritiků i diváků, byl… (více)

RoboCop přišel o režiséra

RoboCop přišel o režiséra

16.08.2019

Režisér filmů Elysium a především chváleného District 9 Neill Blomkamp se té smůly nezbaví. Jeho pokračování Vetřelce se Sigourney Weaver bylo zaříznuto poté, co se Ridley Scott rozhodl pokračovat ve… (více)

Neill Blomkamp a návrat RoboCopa

Neill Blomkamp a návrat RoboCopa

13.07.2018

Tak nakonec ne Vetřelec, ale RoboCop. Režisér Neill Blomkamp se zapsal do paměti všech fanoušků sci-fi s povedeným District 9, po něm přišlo nevýrazné Elysium a nakonec Chappie. Mezitím ale dlouhé… (více)

Blomkampův „robocop z chatrče“

Blomkampův „robocop z chatrče“

11.07.2013

Po nečekaně, ale zaslouženě úspěšném Districtu 9 a vysoce očekávaném Elysiu zůstane Neill Blomkamp věrný žánru sci-fi. Jen tentokrát k akci a trikům připojí výraznější komediální prvky. Jeho novinka… (více)

Reklama

Reklama