Reklama

Reklama

Na Zlatý glóbus nominovaný Ewan McGregor (Muž ve stínu, Andělé a démoni), na Cenu Akademie nominovaný Christopher Plummer (The Last Station) a Mélanie Laurent (Hanebný pancharti) se představují ve filmu Začátky, povznášející komedii o tom, jak legrační a proměnlivý může být život. Když grafik Oliver (McGregor) krátce po smrti svého otce (Plummer) potkává svobodomyslnou Annu (Laurent), dochází mu, že v otázce dlouhodobých romantických vztahů je úplný začátečník. Až při vzpomínkách na otce, který po smrti své ženy, se kterou byl 45 let, přiznal svou homosexualitu a zbytek života si užil jako divoký mejdan, Oliver pocítí touhu dát šanci vznikajícímu vážnému vztahu. Originální milostný příběh, při jehož natáčení se scenárista a režisér Mike Mills nechal inspirovat vzpomínkami na svého otce, si získal filmové kritiky, protože je “chytrý, dojemný a často legrační!” (Karen Durbin, Elle). (oficiální text distributora)

(více)

Videa (5)

Trailer 4

Recenze (220)

ivishka 

všechny recenze uživatele

Naprosto čisté, milé a zajímavě(nikoliv násilně)hluboké komediální drama s prvky romantiky. Beginners také hezky končilo : "Co budeme dělat teď?" Moc se mi líbí podobné filmy, které si na nic nehrají a ctí heslo - v jednoduchosti je síla(a nebo krása). Geniální herci Ewan McGregor, Christopher Plummer a také Mélanie Laurent. Obdivuji takového člověka co vydržel 44 let tajit svoji orientaci a vybudoval si tak "ochranu" v podobě pěkné a na oko harmonické rodiny a také to byl příběh smutného Olivera a jeho začátku v budování vztahu s příjemným průběhem, který netlačí na citovou pilu. A nikdy jsem nevěřila, že by snad mladý gay mohl milovat starého - třeba je to jen ve filmech, ale jak se říká v lásce na věku nezáleží. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

„Zůstat sám je velmi snadné“ I banality, podávané s citem, dokážou udělat dojem. Začátky, interiérová freudiánská tragikomedie, formálně ani obsahově nenabízejí nic radikálně nového, přesto působí svěže. Fragmentarizace zacykleného vyprávění, vystihující životní zkušenost v postmoderní době bez začátku a konce, a absence většího dramatu i menšího konfliktu, film odlišuje od přímočařejších, k cíli směřujících vztahových dramat (stejně tak „indie“ look s podzimně melancholickými barevnými tóny). Triviálně nejsou pojímány ani vztahy mezi postavami. Zamrzí jen, vzhledem k autobiografické podstatě scénáře pochopitelné, soustředění veškeré pozornosti k Oliverovi. Ostatní, otec, matka, otcův milenec i nová přítelkyně, jsou v důsledku jenom klíčem k pochopení jeho osobnosti. Pochopení jím samým i námi. Ústředním tématem filmu, od něhož Mills poněkud roztěkaně (ovšem v souladu se zvolenou formou vyprávění) odbíhá k politice, občanské angažovanosti a starým filmům, je možnost, potažmo schopnost sebevyjádření. Po smrti otce, který dlouho nemohl dát najevo svou homosexualitu, se Oliver uzavírá do sebe, namísto toho, aby dal světu na vědomou, že je tady, a že je osamělý (kvůli povaze), smutný (kvůli minulosti a vzpomínkám) a plný obav (kvůli budoucnosti). V tom, aby si nahlas zařval, mu oproti gayům, jejichž hlas byl desetiletí umlčován, brání jen vlastní neschopnost přijmout posun, jenž v jeho životě smrtí otce nastal. Zpátky do světa mluvících (tzn. ne psích) hlav ho – psychoanalytikové, zpozorněte – vytáhne dívka bez hlasu, převlečené v okamžiku prvního setkání za muže (čili je zpočátku jenom náhradou za otce, výplní uvolněného prostoru). Navenek prosté až tuctové sbližování Anny a Olivera se vyhýbá řadě romantickým klišé s rozcházením a opětovným scházením a ve světle dvojnásobně iracionálního vztahu mezi Oliverovou matkou a otcem nastoluje otázky, jimiž se tuctové romance nezdržují. Například tu zcela nejzákladnější – proč 2 lidé zůstávají spolu? Na vztahové rovině je znát, nakolik osobním filmem Začátky pro Millse jsou. Stěžejním slovem je „citlivost“ a význam mu dávají herci. Ewan McGregor, jehož utlumený projev výborně odpovídá Oliverově rozpoložení, tudíž pro jednou padá podezření, že herec svůj part odehrál pod vlivem valia. Veterán Plummer, který si svého „starého teplouše“ užívá stejně jako Mélanie svou půvabnou ochranitelku, o níž můžete vědět všechno, a přesto bude budit dojem kohosi tajuplného. Je tak trochu bytostí z jiného světa, navenek nezatíženou žádnými vážnými starostmi, ale opět se nabízí ona lehce alibistická omluva – Anna slouží výhradně tomu, aby protagonista našel sám sebe, pročež její pečlivější prokreslení není žádoucí. Začátky se dokázaly vyvarovat debilně optimistického, všechno bude v pohodě, všichni jsou šťastní feelingu, přesto a přes určitou nevyrovnanost, zanechávají veskrze příjemný pocit. Pocit, za který se nemusíte stydět. 80% ()

Reklama

Aljak 

všechny recenze uživatele

Krásny a výnimočný film - presne ten typ filmov a spôsob spracovania ako mám rád. Hneď od začiatku to pôsobilo lákavo, hneď si ma to získalo a ja som len dúfal, že v tej smutnej irónii a pátose sa bude niesť aj celý film. Našťastie nesklamalo a naozaj sa tá kvalita udržala po celú dobu. Príbeh možno sám o sebe nebol až tak úžasný (miestami mi dokonca pripomínal filmy Woodyho Allena), ale ten spôsob akým to bolo podané - ten vynahradil akékoľvek nedostatky. Navyše aj tá schéma striedajúcej sa súčasnosti a spomienok z minulosti, to všetko dodalo tomuto filmu potrebný zmysel. Mohlo byť do toho zakomponované ešte viac z tých kresliacich scén o smútku - to ma naozaj zaujímalo. Ale rozhodne výnimočný film, občas vyhŕkla aj slzička - a veruže nielen od dojatia. Ten vzťah medzi Oliverom a jeho otcom, ale aj ten nasledovný medzi Oliverom a Annou - veľmi pekne vystihnuté všetko. Vďaka, bez akéhokoľvek váhania 5* ()

MontyBrogan 

všechny recenze uživatele

Naozaj zaujímavo natočený film a preto som veľmi zvedavý na najbližšie počiny Mikea Millsa. Tento film obsahuje smútok, radosť a šťastie. Nájdenie novej radosti, nového smútku, nového šťastia a znovunachádzanie strateného smútku a šťastia, veľké straty a nové objavy. A to všetko v ideálnom hereckom obsadení. Plus réžijné experimenty, ktoré sa nadmieru vydarili. Keby mi to miestami nepripadalo trošku nudné, určite by som uvažoval nad 5*****. ()

Narya89 

všechny recenze uživatele

Tak jsem myslela, že tento neznámý film s Ewanem McGregorem bude představovat neobjevenou perlu a skvělý relax na páteční večer. Výsledek? Relax určitě, ale chvílemi až trochu uspávající. Celkový děj bych shrnula do pár vět a vývoj byl neskutečně pomalý. Nicméně, k těm pozitivům, líbily se mi hodně sestřihy z jednotlivých let v minulosti, které je charakterizovaly. Líbilo se netradiční pojetí vztahu dvou hlavních akterů a jejich vlastní problémy, líbil se mi Jack Russel teriér a líbil se mi nekonvenční otec Ewana. 50% ()

Galerie (27)

Zajímavosti (5)

  • V hereckých oscarových kategorií se Christopher Plummer ve svých 82 letech stal nejstarším hercem, který kdy obdržel Oscara, a překonal tak rekord Jessicy Tandy, která sošku získala v 81 letech za výkon ve filmu Řidič slečny Daisy (1989). (ČSFD)
  • Příběh Oliverova otce (Christopher Plummer), jeho nemoci a coming-outu je autentickým příběhem režisérova otce. (JardaBauer)
  • Režisér Mike Mills je mimo jiné stejně jako hlavní postava filmu Oliver (Ewan McGregor) grafickým designérem, který je zodpovědný za vizáž hudebních alb několika kapel. (JardaBauer)

Související novinky

Zemřel Christopher Plummer

Zemřel Christopher Plummer

05.02.2021

Z Ameriky přichází velmi smutná zpráva. Dnes ráno ve svém domě v Connecticutu zemřel legendární kanadský herec a držitel Zlatého glóbu i Ceny akademie, Christopher Plummer. Populárnímu tvůrci známému… (více)

Fresh Film Fest začíná již ve středu

Fresh Film Fest začíná již ve středu

28.08.2012

Fresh Film Fest nabídne od 29. srpna do 2. září téměř 120 filmů. Proběhne v kině Světozor, Kině 35 – Francouzském institutu, FAMU, Studiu Béla – Maďarském institutu, a také pod širým nebem v… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno