Reklama

Reklama

Bruce Willis je zpátky v akci — strhující, dech beroucí, divoké akci — jako John McClane, odvážný newyorský policajt s úžasnou schopností být v nesprávný čas na nesprávném místě. Tentokrát se John vydává do dalekého Ruska, aby vypátral svého syna Jacka (Jai Courtney), který se ocitl v moskevském vězení. Jeho mise ale nabere smrtící obrátky ve chvíli, kdy musí se synem spojit síly, aby společně překazili plány na krádež jaderných zbraní a zabránili tak rozpoutání třetí světové války! (Magic Box)

(více)

Videa (16)

Trailer 2

Recenze (1 312)

Bluntman 

všechny recenze uživatele

SMRTONOSNÁ PAST: OPĚT V AKCI je zajímavým příspěvkem k teoretické diskuzi o post/klasičnosti hollywoodského filmu a divácké i kritické přijetí zároveň ukazuje, že spousta fanoušků má velmi zavádějící představu o základních prvcích série. Pátá část svou formální diskontinuitu, jež je v rozporu s "klasickými" požadavky soudržnosti, přehlednosti a srozumitelnosti, "povyšuje" na svou ústřední strategii._____ Vyprávění se na místo příčinné provázanosti sestává ze série náhod, které umožňují zřetězit pokaždé jinak ozvláštněné (tikot hodinek, různé způsoby snímaní, zpomalení) atrakce. Každý ze tří aktů je dílčími zvraty zasazen do zcela nových rámců, divák je následně "nucen" přehodnotit svůj náhled na předcházející dění a vztahy mezi postavami. Od určení, kdo sehrává ústřední roli, jaké má či mají cíle a jak se to má s proměňujícími se motivacemi, se odvíjí i struktura syžetu. John McClane je hvězdou díky Willisovi (a vice versa), ale neznamená to, že ve všech dílech představoval jediného protagonistu. Ve všech byl nejprve - v prvním aktu - jeden protagonista John McClane, než došlo ke změně "rozložení sil" na protagonisty dva (v jedničce byl proti němu postaven Hans, ve dvojce do akce zasahovala jeho žena, ve trojce byl nucen spolupracovat s povahově odlišným Zeusem, ve čtverce mu pomáhal Matt). V pětce je po McClaneově boku jeho syn a uspořádání má nejblíž k první části, ve které se taktéž střídala ohniska zájmu a název byl víceznačný: "Die Hard" mohlo odkazovat jak k Johnovi, tak "nezničitelnému" Karlovi, "Good Day to Die Hard" může ironizovat jak přístup Johna a Jacka, tak reflektovat zacházení s hned několika záporáky. Výsledkem výše zmíněného (náhody, body zvratu rekontextualizující již viděné, změna organizace podle proměňujícího se počtu protagonistů i ohnisek zájmu) je nebývalá narativní nesoudržnost._____ "Nespojitost" lze spatřovat i na rovině stylu, protože mnohdy je obtížné určit kontinuitu mezi jednotlivými záběry. U paralelních montáží (úvodní, zlomek z automobilové honičky) není lehké pochopit souslednost mezi odlišnými místy, protože chybí ustavující záběry a matení posiluje kompoziční návaznost či dialogové háčky. A(tra)kční scény jsou zase velmi rychle stříhány a jen výjimečně se dá zorientovat díky liniím pohledu či občas užitým velkým celkům, protože většinou dominují detailní záběry umožňující opájet se zesílenými zvukovými efekty. Médium tak primárně prezentuje své technické vlastnosti, jde o "spectale" na místo "story", resp. osobní linie se synem zde je jako zástěrka pro prezentaci výbuchů, nárazů a střílení a pádů z různých úhlů. (Podobný přístup je typický pro čtvrtou část, třetí téměř eliminovala potřebu znovu-vytvořit pár s bývalou ženou - a první dvě jsou svým re-marriage "konceptem" konvenční.)_____ Sjednocujícím principem SMRTONOSNÉ PASTI: OPĚT V AKCI, díky kterému je spojeno značně nesoudržné vyprávění s mnohdy nesouslednými záběry, je právě kontinuita série. Návaznost není dána pouze objevováním se stejných postav (McClane, jeho dcera) či sebereflexivním odkazování se (např. sinatrovská pasáž v taxíku, záporák chroustající mrkvičku jako z animované grotesky), ale i zapojováním konkrétních postupů. O naraci už byla řeč, v případě stylu jde o hudbu zesilující "smrtonosné" motivy (Kamenův ústřední, remixovaná Óda na radost, mcclaneovský rock), zpomalování záběrů, i přes rozšíření herního pole omezování se na uzavřené budovy, již zmiňované paralelní montáže atd. Paradoxní je, že kritika, která se na Moorův/Woodsův počin zatím snáší, vychází ze zavádějící představy toho, co dělá "Smrtonosnou past Smrtonosnou pastí". McClane byl realistickou - ve smyslu zranitelnou, krvácející - postavou, ale ocital se ve značně nerealistické, nadsazené akci (skok z vybuchující budovy, odstřelované vrtulníkem, se zas tak neliší od havarování vrtulníku autem). Tu vyplňovaly místy sentimentální, místy patetické proslovy oslavující konzervativní hodnoty společnosti (vědomí globalizovaného trhu a liberalizační tendence v podobě aktivnějších ženských postav oproti mcclaneovskému protimultikulturálnímu machismu, postavenému na stereotypním vylíčení cizí kultury a waynovské/gableovské opozici my - oni). Jediným proviněním se proti značce, s čímž ale začala už čtverka, je reflexe nepatřičnosti McClana ve fikci, v níž se ocitá. Zatímco SMRTONOSNÁ PAST 4.0 ale stavěla na kontrastu analogového policisty v digitálním světě, OPĚT V AKCI představuje přehlídku známých věcí, ale v jiném prostředí, kvůli čemuž je někdy manýristická, jindy tupě pozérská. (70%) () (méně) (více)

Skejpr 

všechny recenze uživatele

Na dovolenou si nakonec nevyrazil jenom McClane, ale také scénář, jakýkoliv osobní režijní přínos a v naprosté většině také humor (nehledě na logiku, fyziku a techniku - to vážně v době smarpthonů nikdo z tvůrců neví, že když telefonujete, dotykový telefon, který máte u hlavy má vypnutý displej a ROZHODNĚ na něm nesvítí číselník?). Moore je každopádně břídil a především v první polovině je poměrně dost evidentní, že střih se snažil zachránit co to šlo, a že to moc nešlo. Zbytek už mě v podstatě nijak neuráží, ale je to pořád odzívaná řemeslná nuda, místy poměrně dost diletantská. Tohle si legendární John McClane nezasloužil. Černobyl? WTF? Jai Courtney mě ovšem po Jacku Reacherovi bavil i tady a začíná mě aktivně zajímat... ()

Reklama

Ainy 

všechny recenze uživatele

Smrtonosná past bez Brjůse by nebyla Smrtonosnou pastí, stejně tak jako on by nebyl on, kdyby neměl neustále zkrvavené bílé tílko a přeražený nos. To, že přežije kde co, že je vlastně nesmrtelný, jsem si už zvykla, ale nic se nemá přehánět. Synek se, jak vidím, potatil. Ohraná rodinná zápletka ale už začíná nudit. Jsem zvědavá, kdo další z rodiny ho bude nenávidět a poté, co spolu skočí z paneláku a prostřílí se skrz okenní tabule, si padnou nakonec do náruče. Možná nějaký synovec, babička či dosud tajný levoboček. Akčnost se filmu upřít nedá, to určitě né. Všude plno ohně, střelby, řežby a bojových helikoptér. Rozesmála mě ta honička v moskevských ulicích. To byl hotový masakr snad všech aut, která tam kdy jezdila. Celkově nic extra, avšak film jako sobotní oddychovka ušel. ()

Segrestor 

všechny recenze uživatele

Na pět Davidových hvězd to želbohu není. Jsem totiž takový šťoural. Nejvíc mi asi vadilo, že zde zmizel trademark budovaný po čtyři předchozí díly, totiž, že McClane zcela nedobrovolně padne do nějaké smrtonosné pasti, z které se buď svépomocí nebo s podporou náhodných postaviček nějak prokouše na svobodu a ještě řácky ztrestá padoucha, který tak nějak většinou chtěl buď ovládnout svět nebo si bohovsky namastit kapsu (spíš ale to druhé). Navíc mě trochu zarazilo, že McClaneovi přičarovali nějakého levobočka, aby z toho byla prostě akce pro dva. To zkrátka nechápu. Vždyť už ve třetí "pasti", která nebyla vřele přijata, žehrali na to, že to bylo právě pro dva. McClane je sólista, to mi nikdo nevymluví. Jen doufám, že v dalším díle někde nevyhrabou McClaneovu hodně vzdálenou tetičku, která na Klondiku rejžuje zlato už od roku 1886 a nějaký polský Žid si na ni brousí zuby a Brusle Vyliž jí úplně náhodou připluje pomoct, protože zrovna tráví na Aljašce dovolenou se svou dcerou a tím zmíněným levobočkem. Nakonec, lokace pro nějakou tu demolici by to byla dobrá. Úplně vidím ty hořící sněhové pláně a krutopřísnou honičku v kajacích. A název bude: Today is a god day to die (dle slov náčelníka Siouxů Splašeného koně - zdroj. wiki.). Ale nepředbíhejme. Zpátky k téhle verzi smrtonosné pasti. Když pominu výše uvedené, dostanu vynikající akční film, který se v poslední době hledá těžce jako poctivej politik mezi socany. Velké plus za parádní atmosféru v oblasti městečka Pripjať a velké díky za honičku ulicemi Moskvy (Bourne se může jít zagrábat). Když tedy pominu ještě několik filmařských šlendriánů ( jak jsem říkal, jsem pitomej rejpal. Například z Moskvy na ukrajinský Černobyl to je dobrých 1000 kilometrů. Přes Rusko se tam dokodrcáte za dobrých deset - dvanáct hodin bez čůrací zastávky. Ne tak stateční McClaneové. Ti večer ukradnou v Moskvě Čečencům (?) vůz a ještě týž večer dorazí do Černobylu. A škoda té vykrádačky filmu Hitman. Helikoptéra, která na sračky rozstřílí nějaký barák v Rusku tu už byla, ne?) a pár nelogických lapsů, můžu s klidem říct, že lepší film jsem už dlouho neviděl. Vyliž je pořád ještě ve formě. ()

sniper18 

všechny recenze uživatele

Je to podpriemerný akčný film s Bruceom Willisom, ktorý je piatym dielom tejto vydarenej akčnej série. Má pomerne dobrý príbeh o policajtovi Johnovi McClaneovi, ktorý sa dozvie, že jeho syn, s ktorým nikdy nemal práve najlepšie vzťahy bol uväznený v Moskve a tak sa tam vydá zistiť pravdu. Lenže už čoskoro si uvedomuje, že syn v skutočnosti pracuje pre tajnú službu a keďže zostane sám, je nútený spojiť sa s otcom, aby čelili silnej zločineckej organizácii. Spracovanie je ale veľmi zlé, síce samotná zápletka sa mi do tejto série moc nehodí, skôr na nejaký samostatný film, no nad to sa ešte dokážem povzniesť, problémom je hlavne všetko ostatné. Už od začiatku to má takú nepríjemnú pachuť, jeden nudný dialóg strieda druhý, chýba tu čokoľvek zaujímavé, nemá to žiadny náboj, no aspoň sa ešte dá stále utešovať, že keď sa už začne diať to hlavné, tak sa už bude dať na čo pozerať, veď je to predsa Smrtonosná pasca s Bruceom Willisom. Ale nanešťastie to je krutý omyl. Celý dej je svojou hlúposťou a zbytočnosťou doslova otravný, neobsahuje absolútne nič, čo by za niečo stálo, len viacero akože šokujúcich zvratov, ktoré to mali asi vylepšiť, len neviem ako, pretože je to primitívne a hlúpe, film síce trvá len krátku hodinu a pol, ale o nejakom rýchlom tempe nemôže byť ani reči, mal som pocit, že to trvá omnoho dlhšie a po hodine filmu, ktorá neobsahuje nič zaujímavé som sa už nevedel dočkať konca a ani tá záverečná fáza na nízkej úrovni filmu nezmení vôbec nič. A síce ma to veľmi mrzí, ale navyše aj samotný John McClane tu väčšinu času pôsobí doslova ako idiot, stále len postáva niekde bokom a keď už niečo povie, tak je to buď nejaká trápna kŕčovitá hláška alebo otravné rodinné nezmysly a to kľudne aj behom toho, keď sa na neho strieľa. Takže aj keď sa film náhodou niekedy dostane až na priemer, tak je to skutočne úspech, pretože nad neho sa nedostane ani na okamih a pod ním je takmer neustále. Akcie je tu pomerne dosť, ale moc ma nezaujala. Akčné scény sú dlhé, odohrávajú sa v zaujímavých lokáciách a aj dosť veľkolepé, takže na rozpočte sa nešetrilo, dokonca nechýba ani krv, lenže čo z toho, keď je akcia tak sterilná, hlúpa, preefektovaná, niekedy aj zle natočená a obsahovo veľmi zle gradovaná. Paradoxne najlepšie natočená je automobilová naháňačka, čo ma prekvapilo, keďže tu som očakával plno neprehľadného strihu, ale to je to jediné, čo na nej môžem pochváliť, je to len prehnane dlhá bezduchá deštrukcia desiatkov vozidiel s dvomi trochu lepšími momentmi. A zvyšná akcia je už na tom dokonca horšie, ich hlúposť je miestami až do očí bijúca, napríklad keď hlavnému hrdinovi s guľometom, ktorý strieľa na jedno miesto nabehne rovno pred mušku asi sedem zabijakov, chýba im nejaký úvod a záver, je to len niekoľko za sebou bezducho poskladaných krátkych sekvencií a miestami je to dosť otravné, hlavne tie neskutočne hlúpe pády a viaceré scény s vrtuľníkmi. Takže dokonca ani akcia sa nedostane ani raz nad priemer, nie je tu jediný moment, ktorý by stál za pozornosť. Herecké obsadenie je rozhodne sklamaním, Bruce Willis pôsobí dojmom, že tu hrá proti svojej vôli, vôbec mu to nesadlo, nemá jedinú dobrú hlášku, aspoň trochu ma bavil jedine v časti, keď bol práve vo vrtuľníku, kedy pôsobí dojmom starých dobrých čias, inak vôbec, Jai Courtney ako jeho syn je úplne nudný, záporáci väčšinou tiež, jedine postava ženy je celkom slušná, ale nemá moc priestoru. Réžia je mizerná, toto John Moore absolútne nezvládol, to cítiť z každého záberu, ale aspoň technická stránka je až na niekoľko otravných efektov a spomaľovačiek celkom slušná. A hudbu som si ani nevšimol. Tak toto je mimoriadny šok, na tento film som sa tešil a neveril som ani tým zlým recenziám, ale dopadlo to snáď najhoršie, ako vôbec mohlo. Willis mi dokázal to, čo som pri ňom cítil už roky, je to len komerčná ikona, ktorej ide len o peniaze, síce je dobrý herec, ale ako osobnosť u mňa nemá žiadnu hodnotu a týmto u mňa prakticky skončil, alebo minimálne sa bude musieť ešte poriadne snažiť, ale aj celkovo je tento film jeden veľký omyl, skutočne si neviem predstaviť, ako by to mohlo dopadnúť ešte horšie. A je úplne jedno, či to beriem ako súčasť série alebo nie, hlúposť je to v každom prípade. Ale zase s prižmúrením oboch očí sa to raz dá zniesť a preto nebudem v hodnotení úplne kritický. 42% () (méně) (více)

Galerie (75)

Zajímavosti (71)

  • Tretím hercom do partie Slovákov vo filme je Martin Hindy, ktorý stvárnil postavu menom Mako, čo je aj jeho skutočná prezývka, člena ruského teroristického komanda. Dokonca robil dabléra Bruceovi Willisovi (John McClane) a bol k dispozícií osvetľovačom, režisérovi a kameramanovi. (666okam)
  • Veľká helikoptéra je Mil Mi-26 "Halo". Jedná sa o najväčšiu a najsilnejšiu helikoptéru, ktorú kedy vyrobili. (Marcin)
  • Celá naháněcí scéna měla údajně stát 11 milionů amerických dolarů a zůstalo po ní 512 poškozených a 132 zcela zničených osobních vozidel. Rekordní počet to však není - ten drží film Junkman (1982), ve kterém je během jedné scény zničeno celkem 150 vozidel. (Adrai)

Související novinky

Prequel Smrtonosné pasti je oficiálně zrušen

Prequel Smrtonosné pasti je oficiálně zrušen

29.07.2021

Pět let strávil producent Lorenzo di Bonaventura přípravou šestého filmu v sérii Die Hard neboli Smrtonosná past. Snímek pojmenovaný jednoduše jako McClane byl totiž původně oznámen ještě před… (více)

Kteří herci ve filmech nejčastěji bourají?

Kteří herci ve filmech nejčastěji bourají?

22.03.2021

Server Car Scrap Comparison teď zveřejnil studii, ve které se zabýval počtem dopravních nehod ve filmech u jednotlivých herců. Asi nikoho pak nepřekvapí, že za nejnebezpečnějšího filmového řidiče byl… (více)

John McClane omládne?

John McClane omládne?

15.10.2015

Pátá Smrtonosná past moc lidí nepotěšila, ale vydělala 305 milionů dolarů, takže se pracuje na šestce. Původně se mluvilo o tom, že se v ní Bruce Willis podívá do Tokia a ve hře byl (alespoň v… (více)

Smrtonosná past 6 se Samuelem L. Jacksonem?

Smrtonosná past 6 se Samuelem L. Jacksonem?

16.04.2014

Loni v březnu šlo do kin už páté dobrodružství Johna McClanea. Akčňák Smrtonosná past: Opět v akci sice příliš kladných reakcí nenasbíral, jelikož ale vydělal 300 milionů dolarů, slavná série bude… (více)

Reklama

Reklama