Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Tváří v tvář nacistickému teroru musí stát celý národ jako jedna rodina... Léto 1944. Bratři Matúš a Ondrej Svrčinovci (M. Huba a J. Budský) se mají rádi, ale je mezi nimi i napětí – oběma se totiž líbí stejná dívka, Anča Hucová (M. Husáková-Lokvencová). Oni i jejich další dva bratři Jano a Štefan (J. Šebok a L. Chudík) se setkávají doma po návratu z různých koutů Evropy. Matúš utekl z nucených prací v Německu, Ondrej se vrátil z ruské fronty, Jano pro změnu z italské a Štefan přijel ze studií. Jenže sourozenci se doma příliš neohřejí. Uprchlík Matúš nesmí zůstat doma, a tak se přidá k dřevorubci Ondrejovi a uchýlí se s ním do hor. Tam jednou zachrání bratrovi život. Těžce zraněný Ondrej zůstane doma, zatímco ostatní bratři se přes jeho protesty přidají k partyzánům. Německý teror, řízený velitelem Thielem, totiž nezná hranic, a boj proti němu si vyžaduje ty největší oběti... (Česká televize)

(více)

Recenze (97)

klerik 

všechny recenze uživatele

Aj vďaka reálnym vojnovým záberom solídny veľkofilm. A samozrejme aj vďaka monumentálnej a hravej hudbe. Občas by možno pomohla lepšia profilácia postáv (predsa len ide o štyroch bratov plus ďalších hrdinov), ale to vynahradzuje skvelý Dibarbora ako jeden z najslizkejších filmových esesákov, a pri tom ani nemusí robiť žiadne „nadštandardné“ zverstvá. Miestami zahapruje prehnané hromadné vlastenectvo (o to viac potešia reálnejšie scény ako: Idem, veď všetci idú.) a občas zaškrípu i herecké výkony (žeby skutoční členovia čs armády?). Legendárne finále s miniatúrami som mal vždy rád, a aj keď tam mohli dať pár prestrihov na skutočné tanky, má scéna svoje dobové čaro... ()

Hennes 

všechny recenze uživatele

Emotivní snímek z období SNP. Příběh partyzánů Jano, Matúš, Ondrej, Štefan, kteří se zapojí do boje proti německým okupantům. Moc se mi líbil pan Dibarbora v roli německého důstojníka. Závěrečná scéna na zastavení kolony tanků v úzké cestě mezi skálami, již dnes samozřejmě působí velice komicky. Ale makety jezdily a fungovaly, tak proč by je v té době nepoužili. ()

Reklama

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Že Vlčie diery trpí všemi myslitelnými neduhy snímků z konce 40. let, schématismem počínaje, přes černobílé postavy, patetickou hudbu a melodramatickými momenty konče, s tím jsem byl už dopředu srozuměný, že film má blboučký scénář, kdy příběh silně pokulhává a děj skáče kupředu mílovými kroky, to už je horší, a že bude titul, který měl bezpochyby prioritu, mít tak malý rozpočet, a že se bojové scény zvrhnou v naprostou frašku díky tančíkům, které si vypůjčili z dětského pokoje nějakého dítěte z prominentní rodiny, to už se nedá omluvit ničím. Vlčie diery mají nezpochybnitelně propagandistický rozměr, který můžu tolerovat (a je otázka, jestli můžu) u takového kousku, jako je Kachyňův Král Šumavy, pak tady formální kvality filmu k ničemu takovému nevybízejí. To přepálené hodnocení je jednoduše dané nostalgií a vědomím, že jde o film s protifašistickou a národněosvobozeneckou tématikou. Celkový dojem: 25 %. ()

zette 

všechny recenze uživatele

Uprimne jsem cekal daleko autentictejsi atmosferu, jelikoz se film tocil jen tri roky po konci valky. Vlozene skutecne zabery jsou vsak zajimave. Vlcie diery maji nekolik silnych momentu, jako celek ale ne vzdy funguje. Modely tanku si mohli odpustit, jinak slusna kamera. Palo Bielik natocil lepsi valecne filmy. ()

Marek1991 

všechny recenze uživatele

Významný film, ktorý utváral názory a hral veľkú rolu v našej kinematografii. Prvú polovicu chaosu a rozpakov strieda druhá s hlbokými okamihmi, ktoré ako tak vojnu približujú. Strieľanie detí, starcov, masové popravy, obesenia, vraždenie z nenávisti, z pomsty, no hlavne psychológiu ľudí to veľmi približuje dnešnému divákovi. Dnes by sme krútili hlavou nad vecami, ako že všetci idú, tak aj ja idem alebo že nič netušiaceho by som nezabil, pokiaľ by nebol taká sviňa, to sú proste aj z kresťanského, či rozumného hľadiska dosť hlúpe vysvetlenia. No na tú dobu a aj na mnohých dnes to však sedí. Povstanie je kontroverznou udalosťou, keďže skončilo ako skončilo, partizáni neboli vždy tí najmorálnejší, ale vyvstáva otázka, či bolo treba očistiť náš národ a pridať sa tak na správnu stranu, najmä keď tu bol silný vplyv komunistov. Niečo bolo treba robiť, ja som zásadne proti vojnám, ale zároveň je podľa mňa dôležité brániť sa. Je to akýsi rozpor v mojich hodnotách, keďže kresťanský názor je skôr za inú formu odporu, no neviem povedať jasne, čo bolo správne, čo nie, to bude súdiť niekto iný. Obsadením to je náš národný megafilm, keďže sa ho účastnia takmer všetci neskorší významní herci ako Chudík, Dibarbora, Durdík, Bielik, Huba, Zachar, Ťapák, či Záborský. Ukážka ruskej fronty bol priam alegorický zostrih. No alegorické bolo skôr zvolávanie ľudí, ktorí behom chvíle opustili svoju robotu a všetko nechali tak a vrhli sa do boja, to sa vážne brať nedá. Boj s maketami už na túto dobu nemuseli takto spraviť, je to komické. Správanie, triky boli zaujímavo ukázané, tiež aj s tým ako sa deti hrali cez vojnu, herecky je to presvedčivé. Partizáni sú tu ukázaní len v dobrom, lebo vtedy vládlo ešte nadšenie pár rokov po vojne, nebolo treba cenzúru ako neskôr od komunistov. Takže ani tento film nepodáva úplne objektívnu stránku veci, ale zároveň ani neukazuje agresora tak, ako by mal, je to jemné zobrazenie na mňa. Hudba je ozaj akoby inšpirovaná inými významnými autormi, ale nebudem ju haniť, je to presvedčivé ako film celé dosť dobré. ()

Galerie (17)

Zajímavosti (25)

  • Herečka Beta Poničanová získala za svou roli národní cenu v roce 1949. (M.B)
  • Na rozdiel od ďalších filmov o SNP, Bielik našiel aj na nemeckej strane kladné postavy a na strane povstalcov zasa negatívne. Po komunistickom prevrate už nevzniklo podobné dielo, lebo SNP sa pre politikov stalo témou skôr na rozprávku ako témou pre realistický príbeh. (Biopler)
  • Politickí predstavitelia a vedenie Československého štátneho filmu sa film neopovážili slávnostne uviesť k výročiu SNP, po vznesení pripomienok Umeleckej filmovej komisie, no zároveň ho nechceli zakázať. Vznikol kompromis s tým, že pripomienky nie sú priamy dôvod, aby film nemohol byť uvedený pri príležitostí osláv SNP. Skôr komisia odporúčala, aby sa nesúrilo s uvedením filmu, ak by to malo mať neprajné dôsledky na jeho pedantnom vyhotovení. (Biopler)

Reklama

Reklama