Režie:
Paul Thomas AndersonScénář:
Paul Thomas AndersonKamera:
Mihai Malaimare Jr.Hudba:
Jonny GreenwoodHrají:
Joaquin Phoenix, Philip Seymour Hoffman, Amy Adams, Laura Dern, Ambyr Childers, Rami Malek, Jesse Plemons, Kevin J. O'Connor, Christopher Evan Welch (více)VOD (1)
Obsahy(2)
USA, začátek 50. let. Vojáci po návratu z fronty bojují se svými poválečnými traumaty a snaží se začlenit do běžného života. Jedním z nich je i Freddie Quell (Joaquin Phoenix), který se marně pokouší notnými dávkami vlastnoručně namíchaného alkoholu ovládnout svoje běsy. S každým nervovým výbuchem se propadá stále níž a postupně se stává bezprizorním psancem. Shodou náhod se setkává s charismatickým Lancasterem Doddem (Philip Seymour Hoffman), který je právě se svou oddanou ženou (Amy Adams) a skupinou svých věrných příznivců na cestě do New Yorku, kde hodlá světu představit své nové učení. Lancaster Dodd, svým okolím nazývaný „Mistr“, je Freddieho živelností fascinován a ujímá se jeho „léčby“ podle vlastní teorie, která se má již brzy stát impozantní vírou. Mezi oběma muži vzniká velmi silné a neobyčejné pouto. (oficiální text distributora)
(více)Videa (12)
Recenze (488)
Ťažko obsiahnuteľný snímok pohybujúci sa na hrane bolestnej nudy je našťastie zachránený báječným Phoenixovým výkonom. Jeho Freddie s uškľabkom v tvári a démonmi v hlave podporenými vlastnoručne miešaným chľastom je typickou postavou povojnovej traumy. Filmu však chýba jasnejšie uchopenie diváka a takto sa len utápa v znekľudňujúcom filozofickom svete sektárstva. ()
Nebojte se, já poznám, když někdo předvádí výkon jako na mistrovství světa. Však proto také ty dva body - pro Philipa a Joaquina. Další není možné udělit, protože stejně tak poznám i to, když mě film nudí a když mně nepřinese nic, co bych nezapomněl po odchodu ze sálu. Jasně, že by bylo fajn vidět to ještě jednou, ale snad si někdo nemyslí, že bych šel s nudnou holkou na druhé rande...? ()
Poslední film u kterého spojil režisér Paul Thomas Anderson spolupráci s hercem Philipem Seymourem Hoffmanem a zároveň první film u kterého jí spojil s hercem Joaquinem Phoenixem je Mistr. A jak už to tak bývá tak si PTA zvolil velmi zajímavé a zároveň obtížné zpracovatelné téma, v tomhle případě konkrétně nejenom vyrovnání se s post-traumatickým stresovým syndromem ale zároveň je to též film o fungování podivného kultu, který velmi připomíná scientologickou církev. Krom těchto dvou zásadních motivů je ale film také plný zajímavých myšlenek a zároveň jde o film u kterého si spousta věcí může divák přeložit po svém. A to především co se důvodů chování hlavních charakterů. Mistr se mi osobně nedostal pod kůži, přesto se mu u mně podařilo vyvolat jisté pocity. Byli to ale spíše pocity mrazivosti a stojím si za tím, že je Mistr velmi náročný film a není to film, který pouštět za každého počasí respektive každé nálady. Není to ani ideální film na hezký společný večer a především je to hlavně film ohromující svou audiovizuální stránkou než, že by šlo o zásadní filmový milník, který je nutno povinně sledovat každý čtvrtrok pokud to s filmy myslí vážně. V rámci hierarchie předchozích filmů Paula Thomase Andersona- Gambler, Hříšné noci, Magnolia, Opilí láskou, Až na krev, Mistr- Vnímám Mistra jako lehký pokles oproti všem filmům, které Paul Thomas Anderson vytvořil od Hříšných nocí, přesto je to ale úpadek velmi nízký (ten hlubší přišel až o 2 roky později v podobě Skryté vady). Především zde pořád je silný Andersonův tvůrčí rukopis, ohledně scénáře mám oproti skoro všem Andersonovým filmům lehké výtky ale pořád jsou to výtky především o tom, že mě Mistr oproti předchozím Andersonovým filmům nechává vlastně chladným. Po audiovizuální stránce jinak není moc co vytýkat, i co se týče vizuálu mi v rámci filmografie PTA přišlo, že nejde o tak vrcholnou úroveň, zvláště pokud si člověk vzpomene na Až na krev nebo Magnolii. Je to prostě film, který se může jenom obdivovat, protože je z filmařského hlediska pořád povedený. Ale nemůžu zároveň říct, že bych si Mistra užil jako divák a že bych se někdy dostal do jeho nitra či postav i přesto, že Phoenix a Hoffman ze sebe dostávají všechno. Právě oni dávají celkovým kvalitám Mistra hodně a jednomu z nich, konkrétně Phoenixovi to potvrzuje status jednoho z nejlepších herců současnosti. To samé ovšem pochopitelně nejde říct o Hoffmanovi, který nás předčasně opustil a dost možná podle jistých teorií právě kvůli velmi negativním reakcím Scientologické církve na to jak Hoffman ztvárnil vůdce sekty, která víceméně zrcadlí právě tuto církev. Těžké teorie ovšem v tomhle případě stranou a ještě jednou vzpomenout na to, že byl Philip Seymour Hoffman herecký talent kvůli jehož smrtí bude teď vždy něco respektive někdo ve filmech Paula Thomase Andersona chybět. V kostce řečeno je Mistr hodně super. Phoenix potvrzuje, že je jedním z nejlepších herců současnosti, stejně tak se tu neskutečně vyřádil i Philip Seymour Hoffman (u kterého už status jednoho z nejlepších herců současnosti bohužel platit nemůže), také Amy Adams a vlastně i všichni ostatní hrajou fakt dobře. Krásně to vypadá a Phoenix dokáže během jediné scény předvést 6 různých emocí v obličeji za pouhých několik vteřin a předvádí téměř nejlepší výkon ve své kariéře. Zároveň jsem měl ale celou dobu pocit, že se mi Anderson mohl jako scénárista a zároveň režisér v audiovizuálu i příběhu dostat více do duše a mohl jsem tak soucítit s Phoenixovou postavou i přesto jak těžce uchopitelná je, to se ale úplně nepodařilo. Spíše než film, který jsem si užil a nemohl jsem u něj dýchat je to film, který jsem mohl z filmařské stránky naprosto obdivovat a cenit jak krásně vypadá a jak Phoenix s Hoffmanem herecky řádí. I to ale není málo. PTA má sice na kontě lepší filmy, přesto je ale Mistr pořád v rámci jeho filmografie dostatečně výrazný...... () (méně) (více)
Režisér Paul Thomas Anderson patrí k najosobitejším filmovým tvorcom súčasnej doby. Anderson je zároveň majstrom vo vytváraní atmosféry a v práci s hercami. Ako Joaquin Phoenix, charakterizujúci postavu kŕčov v tvári a "zrútenou" figúrou, tak Philip Seymour Hoffman v kreáciu muža, ktorý je síce záhadný a tak trochu šarlatán, avšak svojim tézam zrejme verí, podávajú životné výkony. Nepochybne sa k nim pridružuje aj božská Amy Adams, ako na prvý pohľad vľúdna, ale v jadre tvrdá a neústupná žena. Anderson film teda natočil a oprel sa predovšetkým o mimoriadne výkony nielen oboch hlavných predstaviteľov, ale aj ostatných hercov, najmä Amy Adams v úlohe majstrovej dominantnej manželky; všetci traja boli ostatne odmenení oscarovými nomináciami. Bohužiaľ skvelí herci a ich výkony nie sú zárukou dobrého snímku. ()
The Master je divnej film. Tohle byla první věc, co mi přišlo na mysl, když jsem na film koukal a i potom, co jsem ho dokoukal. Vlastně jsem z něj měl dost zvláštní pocit už když jsem se na něj chystal, ale Joaquin Phoenix byl přesně ten důvod, proč jsem film chtěl vidět. Výsledek je takový, že Joaquin předvedl další ze svých naprosto brutálních výkonů, u kterého jsem ale měl jeden problém. Vůbec jsem jeho postavě nerozuměl. Takovou psychicky narušenou postavu jsem totiž snad nikdy v životě ani neviděl. Netušil jsem, co udělá příští minutu, což bylo vlastně dobře a utvrdil mě v tom, že je opravdu precizní herec, který je pro roli schopný udělat cokoliv. Klobouk dolů. Samozřejmě nesmím zapomenout ani na Hoffmana, který nebyl špatný, ale celé se to odehrává v takové zvláštní době padesátých let. Lidé se chovají zvláštně, celá ta atmosféra je dost divná, ještě se do toho připleta cosi, co by se dalo nazývat sektou. Fakt zvláštní film, těžký si z toho udělat nějaký hlubší obrázek. Snad jenom dodám, že i díky hudbě mi během filmu bylo dost nepříjemně, což byl vlastně účel, ale kvůli čemu nedokážu jít výš jak na tři hvězdy. ()
Galerie (58)
Zajímavosti (16)
- Snímka sa natáčala na viacerých miestach v americkom štáte Kalifornia. Filmári však navštívili aj havajský ostrov O'ahu či palubu americkej lode USS Potomac. (MikaelSVK)
- V etapě výroby filmu v roce 2010 byla do role Peggy zvažována Reese Witherspoon, nakonec roli dostala Amy Adams. (LittleMonste)
- Jedná se o první film Paula T. Andersona, na němž se nepodílí kameraman Robert Elswit. V době natáčení byl zaneprázdněný prací na filmu The Bourne Legacy (2012). (Conspi)
Reklama