Režie:
Krzysztof ŁukaszewiczScénář:
Krzysztof ŁukaszewiczKamera:
Witold StokHudba:
Jarosław M. PapajHrají:
Leszek Lichota, Agnieszka Podsiadlik, Wiesław Komasa, Maciej Mikołajczyk, Łukasz Simlat, Izabela Kuna, Zbigniew Stryj, Krzysztof Franieczek (více)Obsahy(1)
Na motivy skutečných událostí, které se odehrály v Wlodowie. Thriller o zločinu, který otřásl polskými médii. V malé vesničce dochází ke krvavé vraždě šedesátiletého recidivisty, který již dlouhá léta terorizuje své sousedy. Pachatelem může být kdokoliv z místních obyvatel. Jsou zatčeni a obviněni tři bratři. Začíná vyšetřování, ve kterém vyplavou na povrch mnohá ukrytá tajemství obyvatel vesničky. (gudlak1)
(více)Videa (1)
Recenze (65)
Už zase Je třeba zabít Segala! Tentokrát jde o vizuálně naprosto dokonalého, obstarožního mukla, kterého opravdu snad museli vyhrabat v nějaké třetí nápravné. Neskutečný mazlík! Je s ním sice trochu nuda, ale zapadlé polské vidle jednadvacátého století jsou vykresleny perfektně, až by nejeden z Mrštíků radostně zaplesal. Jednou jsem takhle jel "zkratkou" do Orlických hor a podařilo se mi na vynikajících (odjebal jsem si tlumiče a poloosu) a dokonale značených drogach państwowych nepatrně zakufrovat. Že jsem v prdeli jsem zjistil podle toho, že cesta náhle skončila v kupě hnoje, a když jsem vylezl z auta, abych se zeptal kudy zpět do civilizace, prošla kolem liška a povídá: "Dobrou noc, pane verbal!" Samozřejmě polsky. Hned jsem i poznal, že obyvatelé jsou přátelští a mají cizince rádi! Otylé, neholené, škaredé ženy s vydojenými prsy v socialistických teplácích po pupek začaly kvapně zahánět do polorozpadlých baráků své otrhané, zablácené ratolesti, jejichž oduševnělé výrazy nenechávaly nikoho na pochybách, že otcové jsou s matkami pokrevní příbuzní nebo se rekrutují z řad podvyživeného, domácího zvířectva. Rovněž neholení, zavalití muži, v jejichž obličejích se zračila zářivá inteligence průměrného skotu, čpící měsíc starým potem a samohonkou z pravých otrub, se v zapařených gumácích, které nesundali snad od dob kolektivizace, šouravě blížili mě uvítat. Místo chleba a soli však měli v rukou drobné zemědělské nástroje. No co vám budu povídat! Raději jsem nečekal, až mi pro ukrácení mé dlouhé chvíle radostně předvedou nějaké to folklórní pásmo písní a tanců, vletěl jsem zpět za volant, motor naštěstí naskočil, kvílící pneumatiky po pár proklouznutích přilnuly k mrvě a já mohl přes nejbližší pankejt z toho osmnáctého století prchnout, aniž by mě zlynčovali. ()
Polská vesnice se od té české prakticky neliší a příliš se neliší ani její obyvatelé, takže bylo celkem snadné se identifikovat s prostředím i se samotnými aktéry. Jedového dědka, který teorizuje své okolí, jsem si také dokázal představit poměrně snadno a Wieslaw Komasa mi to tady značně zjednodušil. Byl ukázkově na zabití. Fakt, že vesničtí policajti přistupují k týrání jako k místnímu folkloru je také uvěřitelný, ačkoliv doufám, že v našich končinách by to až sem nedošlo. A stejně tak dokáže člověk pochopit, že toho jednoho krásného dne začnou mít místní chlapi plné zuby a zařídí se podle svého. Soud pak stojí před dilematem, jak k tomu všemu přistoupit, protože jakkoliv se zdá, že vražda je prostě vražda, tak ve skutečnosti tomu tak nemusí být. Lincz je naprosto dokonalá a věrná rekonstrukce, které prakticky nemám co vytknout. 90% ()
Při sledování filmu Lincz mě nemohlo napadnout nic jiného, než známý citát, že "Spravedlnost práva je sraní klíčovou dírkou". Přesně kvůli takovým lidem, jako byl okresní prokurátor, bych nemohl pracovat v advokacii nebo státním zastupitelství, takoví lidi snad nemají ani špetku citu a jen citují paragrafy a ohánějí se právem a zákony. Tfuj. Na velmi malém prostoru - místním i časovém se rozehrává depresivní drama, které diváka nemůže nechat lhostejným. Asi bych se neměl pořád opakovat, ale polští filmaři jsou zkrátka a dobře úžasní. ()
Ten, kdo čeká nějaký ten umělecký zážitek životopisného formátu o americkém režisérovi Davidu Lynchovi, tak bude zklamán, jelikož v tomto polském filmovém počinu neuvidíme žádné Městečko Twin Peaks ani čekoslovenskou Vesničku mou střediskovou, nýbrž pěkně reálnou polskou vesničku, o které by se dalo říct, že je tak trochu zabijácká. Reálnou píši hlavně proto, že tento průser se skutečně stal a my se stáváme svědky činů, které pěkně zamávaly polskou mediální scénou. Z daného podtextu tohoto snímku by se dal vycítit jeden nepříjemný pocit a to je takzvaná bezmoc, kterou bych nepřál ani svému největšímu nepříteli. To, že se ze spořádaných občanů stanou doslova nepříčetní hrdlořezové bych v tomto případě připisoval špatnému systému a nefunkčnosti soudů a policie. Ono člověk je občas překvapen, kolik nenávisti, zášťi, závisti a dalších příjemných pozitivních emocí se vyskytuje za zdmi některých příbytků, zejména v tomto případě v jedné polské vidlácké komunitě, kde jsou místní burani doslova donuceni k nepříčetnému činu. Jde o to, že jeden od pohledu příjemný recidivista dělá svému okolí doslova peklo na zemi a místní obyvatelé nevědí, jak se mají bránit, když je tento terorista se kterým si polský soudní systém neuměl poradit. Nejde o to, že je sprostej, nemytej nebo, že krade a nepracuje, vydírá, ale dokonce na lidi a zvláště na ženy vytahuje doslova všechny různé šavle a meče a tom tím způsobem, že by se tomu divil i Bulhar, kterej na koncertě Rammstein nerozumí ani slovo. A zcela souhlasím s recenzemi mých oblíbených uživatelů octopuskou a Arsenalem83, kteří píší o místní nespravedlnosti a nečinnosti policie, kteří svou naivitou a debilitou, ale spíše by se dalo napsat leností nechali tohoto uzurpátora konat tyto šikanózní excesy a díky, kterým byly tyto činy opomíjeny a které vedly k tragédii, která zasáhla nejprve tuto vesnickou komunitu a posléze celý polský mediální svět. A přesně také souhlasím s názorem, že soudní systém vyřkl ortel, který rozděluje společnost na dvě poměrně stejně početné skupiny lidí, kteří vidí tu spravedlnost podle měřítek toho daného individua. Ona je totiž potíž v tom, že ta jedna skupina je chytrá až do tý doby než se jim stane něco podobnýho a v tu chvíli si sundají své rádoby spravedlivé růžové brýle a doslova z minuty na minutu převlékají kabáty jako by se nechumelilo. Vidím to a čtu to dnes a denně, tihleti rádoby mírotvorci si myslí, že když budou posílat zbraně do nějaké nejmenované země a nosit bikolóry jedné nejmenované země, že tím tu válku zastaví a té dané straně pomůžou. Hovno, nasrat, opak je pravdou, protože tito intelektuálové těmito činy akorát ten daný konflikt prodlužují a měli by za to být po zásluze potrestáni. To samé si myslím o tomto rozsudku a akorát mi potvrdil mé konspirační teorie o bývalém východním bloku, kde malé ryby chodí sedět do malého zapáchajícího rybníčku a ty velké si pěkně, svobodně plavou v nekonečně velkém voňavém oceánu bez strachu a bázně. Za tento nádherný kaleidoskop lidských nátur mi nezbývá hodnotit tento filmový masakr jinak než za bezchybných i když smutných 100%. Viva la Realita!!! () (méně) (více)
Poláci jsou jinde. Je škoda, že Češi se zmůžou maximálně na komedie či pohádky ( Uvidíme co nastávající Jan Žižka,který se zatím jeví solidně). Poláci však servírují dusný Drama/Thriller vyprávěný retrospektivně o starém muži, který terorizuje svou rodinu a musí za to krutě zaplatit. Jsou zde scény z vězení, ze soudu i trochu fyzického násilí, takže téměř od každého něco. Plusem jest i krátká 85 minutová stopáž,takže diváka film takřka nenechá vydechnout. Slušný počin. 75% ()
Galerie (31)
Zajímavosti (3)
- Leszek Lichota byl v roce 2011 nominován na cenu Zlota kaczka pro nejlepší debut v mužské roli. Na stejnou cenu byl snímek nominován také v sedmi dalších kategoriích, a to nejlepší film, nejlepší scénář, nejlepší foto a rovnou čtyřikrát pro nejlepšího herce. (gudlak1)
- Skutečný zločin, podle kterého je film natočen, byl spáchán 1. července 2005. Obyvatelé polské vesnice Włodowo tehdy umlátili k smrti recidivistu Józefa Ciechanowicze, který je dlouhodobě tyranizoval. Dne 18. prosince 2009 byli viníci vraždy omilostněni prezidentem Lechem Kaczyńskim. (Homerking)
- Snímek byl v roce 2011 nominován na cenu Złote Grono, a to v kategorii nejlepší film. (gudlak1)
Reklama