Reklama

Reklama

Stará puška

  • Francie Le Vieux Fusil (více)
Trailer 2

Obsahy(1)

Blíží se konec války a Němci chvatně opouštějí okupovaná území jižní Francie. Městečko Montauban brzy volně vydechne, ale zatím se po ulicích ještě ozývá střelba a z poražených je cítit vztek a strach. Doktor Julien Dandieu se rozhodne poslat svou milovanou ženu a třináctiletou dceru Claru na venkov, na jejich starý zámeček, stranou od hlavního tahu německých vojsk. Když si ráno přijede pro svou rodinu, čeká ho nevyslovitelná hrůza. A Julien se rozhodne své blízké pomstít. (Levné knihy)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (231)

sportovec 

všechny recenze uživatele

Dnes již klasické dílo francouzské kinematografie tažené neobvyklou, ale působivou hereckou dvojicí Schneidrová-Noiret, je osobitým a hlubokým dílem o míře, hloubce a dosahu nenávisti v srdci jinak velmi kultivovaného a lidského srdce, jemuž byly nemilosrdně vzaty všechny kotvy jeho života. Mravní normy, jichž se dovoláváme, mají nikoliv absolutní, ale naopak nanejvýš relativní platnost; kdyby tomu mělo být jinak, nevítězilo by v našem žití dobro a světlo, ale zloba, zlo a temno. Nesmyslný zákrok skupiny Waffen SS, kvapně ustupující před spojeneckými vojsky, tolik svou věcnou nesmyslností připomíná naše Ležáky či Ploštinu nebo oba karpatské východoslovenské Komárniky, že z toho až mrazí; logicky, z povahy věci, nemůže nezůstat bez náležité odezvy. Lékařova msta, skvěle zahraná vynikajícím Noiretem, je nejen aktem jedince, ale i symbolickým činem-podobenstvím. Hrůza války nedoléhá jen na oněch 10-15 mrtvých Němců, kteří, podléhajíce skupinové sugesci, se nakonec likvidují navzájem, ale rovněž na zdánlivě úspěšného a plně uspokojeného hlavního hrdinu; náznaky šílenství, nejspíš schizofrenie, které se u něj projevují v závěrečných sekvencích tohoto díla, mluví za vše (en passant se mi tu objevují závěrečné scény KUKAČKY V TEMNÉM LESE, kde se stejnou zacílenosti vůči svým samozvaným, rovněž esesáckým rodičům jedná statečná česká dívka). Retrospektivy, které děj neretardují, ale prohlubují a osvětlují, zprostředkovaně naznačují hloubku a zrůdnost nacistického zločinu a současně dávájí velké pole pro předčasně zesnulou rakouskou herečku. Završují tak a vymezují zážitek, který nám STARÁ PUŠKA, toto nepochybně zralé klasické dílo, stále nabízí. ()

CaptainNor 

všechny recenze uživatele

Filmy, jejichž mottem je pomsta jsou vždy důvodem k zamyšlení a polemice. Jako stát na rozcestí! A já se vždy ptám: Měl mstitel k činu dostatečný „mandát“ a důvod? A byla pomsta vůbec nezbytná? Co jí může zastavit? Zbabělost, slabost, strach, náboženské důvody? V tomto vynikajícím dramatu z konce války tyto problémy nemám! Doktor Dandieu ve vynikajícím podání Philippe Noireta měl k pomstě tisíc důvodů a také čisté svědomí. Stará puška je nejlepší Noiretův herecký výkon a nejlepší ztvárnění pomsty ve filmu. ()

Reklama

Radko 

všechny recenze uživatele

Klasický príbeh pomsty jedinca voči násilnému kolektívu. Tu ide o pomstu lekára proti bande nacistov po tom, čo mu vyvraždia rodinu. Šťavu tomu dodáva ústredná dvojica hrdinov - manželov v podaní Philippa Noireta a Rommy Schneiderovej. Zaujme lokácia - starý polozrúcaný vidiecky hrad. Pomstiteľ sa v jeho útrobách dokonale vyzná, čo zväčšuje jeho šance prežiť pred viacnásobnou nemeckou presilou. Poznámka: Užívateľka Una111 v komentári konštatuje, že "Nevím, proč se tu pořád dokola omílá slovo "pomsta". Ne, nemyslím, že se jedná o pomstu. Je to boj, boj na život a na smrt!". Nuž milá Una111, pomsta je to jednoducho preto, že ak by milému lekárovi náckovia nezavraždili ženu a dcéru, ani by ho nenapadlo bojovať. Áno, dá sa súhlasiť, že ide o boj na život a na smrť, ale o boj, ktorý vyhlásil lekár tým, čo ublížili jeho rodine. Nejde o boj proti celému nemeckému.národu Poznámka č. 2: Film trpí jedným z častých neduhov zobrazení II. svetovej vojny v kinematografii: Všetci nemeckí vojaci sú hajzli a grázli, všetci Francúzi partizáni, odbojári alebo nevinní civilisti. ()

misterz 

všechny recenze uživatele

Aj slušný a čestný človek sa dokáže nahnevať, a keď sa tak nakoniec stane tak beda! Nie je nič horšie ako pomsta spravodlivého. Film ťaží hlavne z veľkého emočného rozdielu medzi idylickými až romanticky krásnymi pomermi v rodine lekára a jeho neskoršou obrovskou tragédiou v podobe straty jeho ničím nenahraditeľnej manželky a dcéry. Emócie sú ešte znásobené podmanivou hudbou (vážne v tom nemá prsty Morricone?) a presne načasovanými flashbackmi a výletmi do spomienok nešťastného lekára, ktoré prišli vždy v tom správnom momente. Smutná dráma, ktorú môžem len odporúčať. 80/100 ()

poz3n 

všechny recenze uživatele

Marně jsem doufal, že se v zajímavostech dočtu, jak moc miluje Quentin Tarantino tenhle film. Stará puška chvílemi budí dojem, že snad člověk kouká na televizní seriál ČT o radostech a strastech jedné rodiny za protektorátu. Když se do toho všeho ale najednou ozve nepříjemné zasyčení plamenometu, zazní pár tónů hudebního doprovodu a hlavní hrdina se vydá na cestu pomsty, získává vizuální podoba snímku dost absurdní konotaci a Stará puška se stává opravdu zvláštní a podivnou tarantinovkou, jaká rozhodně nečeká na každém rohu. 7/10 ()

Galerie (22)

Zajímavosti (15)

  • Hlavní role lékaře-pacifisty, který po brutální vraždě své dcery a ženy zaujme opačné stanovisko a začne jednoho po druhém likvidovat členy nacistického komanda na malém hrádku, se měl nejdříve, dle slov scenáristy Pascala Jardina, zhostit Yves Montand, jenže jemu se scénář ani role nelíbila, a tak odřekl. Dalším osloveným v pořadí byl Lino Ventura. Tomu se nabídka velice líbila, jenže konstatoval, že v jeho případě by jako pacifista u diváků neobstál, a sdělil Jardinovi, ať se poohlédne po někom méně nápadném, kdo si drží ve filmech úroveň nenásilného filosofského chlapíka s příjemným obličejem. Odmítnutí také okomentoval slovy: „Nejsem typ, který by spekuloval, jestli zabije všechny chlapy jednoho po druhém. Já je zabiju najednou a potom se uklidním.“ Scenárista tedy hledal a narazil na Philippa Noireta, který přijal. (LiVentura)
  • Ve finální scéně, kdy v pokoji šlehají plameny, se v záběru na zlomek sekundy objeví člen natáčecího štábu s hasícím přístrojem. Lze ho zahlédnout na pravé straně obrazovky. (Aelita)
  • Julien (Philippe Noiret) má v závěru filmu na sobě americkou parku vzor M65, která v r. 1945, kdy se děj filmu odehrává, ve výzbroji americké armády nebyla. (jollyroger)

Reklama

Reklama