Reklama

Reklama

Rok před svou smrtí vytvořil Gérard Philipe tragickou roli slavného malíře Modiglianiho ve filmu Milenci z Montparnassu režiséra Jacquese Beckera, klasika francouzské kinematografie. Na hlavním titulku filmu je uveden v závorce ještě jeden název Montparnasse 19, což byla Modiglianiho pařížská adresa. Film byl volně inspirovaný životem slavného malíře a zachycuje poslední období jeho života. V roce 1917 potkává Modigliani devatenáctiletou malířku Jeanne Hébuternovou, kterou zpodobnil na mnoha svých obrazech. Tak začíná příběh romantické lásky s tragickým koncem. Obětavá Jeanne následuje Amédea na každém kroku. I tak chatrné zdraví ničí soustavně Modigliani nezřízeným pitím alkoholu. Modi, jak se tomuto malíři, který stál stranou všech tehdejších směrů, říkalo, zůstává, na rozdíl od řady svých současníků, zneuznán a na pokraji existenčního strádání až do konce svého života. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (27)

sportovec 

všechny recenze uživatele

Stará filmová škola, viditelně inspirovaná realistickým herectvím, se vzepjala v tomto pozoruhodném filmu k jednomu ze svých vrcholných výkonů. Umírající tu hraje umírajícího: Philippe jako Modigliani je osobitý a vynikající právě tím, jak jde mimo kořeny stále zřetelnější nové vlny šedesátých let. Komorní obraz posledních měsíců života vynikajícího italského malíře je dovozen skvělým hereckým obsazením (Palmerová, Aimée, v drobné roli naznačující skutečný rozsah jeho herectví se objeví i Lino Ventura). Je škoda, že k tomuto starému rodinnému stříbru světové kinematografie hraného filmu se člověk dostává jen zřídka, úkradkem, skoro na zapřenou. To, co bolí nejvíce, je fakt, že skvělý francouzský herec, jeden z nejvýraznějších, musel odejít ještě před svým vrcholem; měl toho tolik co dát! ()

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Příjemně laděný snímek, který velmi dobře vystihuje povahu a život malíře. Ukázka lásky, zrady, lidské zášti a snahy vydělat funguje stejně jako důkaz těžkého života mnoha umělců, kteří jsou docenění až po smrti, kdy to pro ně již není důležité. Gérarda Phillipe v jednom ze svých poslední filmů odvádí skvělý výkon, v kterém mu rychle uvěříte, že on je Modigliani. Bohužel na druhou stranu film také trpí mnoha neduhy doby, které využívají černobílého obrazu pro správnou atmosféru a některých dlouhých scén pro potřebný "umělecký vzhled". Ve výsledku je tak film někdy dost pomalý a uspává. ()

Reklama

Padme_Anakin 

všechny recenze uživatele

Poslední roky talentovaného italského malíře si tvůrci přiučísli a měla jsem pocit, že se historií příliš netrápili, nicméně v tomto případě jsem ochotná přimhouřit oči, Gérard Philipe je totiž v roli Modiglianiho dech beroucí, strhující, lehce uvěřitelný, tuším, že na hranici hereckých možností.. Příběh zajímavé a vnitřně rozervané osobnosti přiblížil dokonale, v tomto smyslu funguje snímek jako psychologické drama skvěle (tísnivě), život na hranici bídy, utrpení a pochyby nad tvůrčí prací, kladný vztah k alkoholu, drogám i ženám.. Bohužel ani životní láska Jeanne nedokázala zvrátit jeho osud, ani svůj vlastní.. Krásně smutné pokoukání.. ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Psát o Milencích z Montparnassu jako o životopisním snímku o jakémsi (mne neznámém) Modiglianim by byl asi ten poslední úhel pohledu, kterým bych se chtěl na Beckerův film dívat. Pár scén inspirovaných (asi) skutečnými historkami, třeba ta s erotickým obrazem za výkladem pochází jistě z řady těch snadno zapamatovatelných, ale jinak nám Jacques Becker ve svém předposledním snímku nabídl toho víc, než klasický příběh o jedném z mnoha malířů, který se dočkal svého uznání až po smrti. Dokonce i tenhle občas poněkud obehraný paradox dokázal originálně využít k vytvoření postavy vypočítavého mužíka (Lino Ventura) těžícího z déle předpokládané pozdní slávy neúspěšného umělce. Od počátku mne zaujala zakouřená hospoda plná chlastu a těch upovídaných lidí, mezi nimiž svojí tužkou tvoří své kresby, zneuznán a sám mladý malíř. I navzdory vycházejícímu romantickému vztahu atmosféra poměrně rychle začala houstnout, vztahy se hlouběji rozehrály, problémů a tísně přibývalo. Mizina, touha zůstat originál, mizina, těžké zalíbení v chlastu, opět mizina a do toho mimo jiné jedna šílená komerční šance prodat svůj obraz jako reklamní logo pro bohatého majitele firmy. Kam se vydá mladý muž, jemuž k splnění svého velkého cíle může nejvíc pomoct smrt...? Velmi povedené psychologické drama, občas s mírně rozvleklým romantizováním. 80% ()

aniiicka 

všechny recenze uživatele

Film klasické francouzské školy, období které končí v 50. letech (střídá jej pak nová vlna Godarda, Truffauta a dalších a rovněž slavné bláznivé francouzské komedie). Hlavní roli v tomto dramatu ztvárňuje herec, který toto klasické období reprezentuje a jenž zde dosáhl snad největší herecké popularity - Gerard Philipe, idol romatických filmů a častý představitel velkých literárních děl, které byly zfilmovány. Ztvárňuje zde roli velmi zajímavého, komplikovaného umělce - italského malíře Modiglianiho. Přiznám se, že jsem o samotné ossbě Modiglianiho příliš nevěděla, znám jen jeho pozoruhodné obrazy. Gerard se mi ale v této roli moc líbil. Film působí velmi zvláštní smutnou atmosférou, vidíme tu Modiglianiho, který si prochází řadou neúspěchu, kdy lidé ještě nejsou schopni docenit jeho tvorbu. Vidíme, jak je čím dal unavenější, nemocný a útěchu hledá v alkoholu. V první polovině filmu však také můžeme sledovat, jak se zamiluje do své ženy Jeanne (kterou hraje mimořádně zajímavá a krásná Anouk Aimeé, kterou znám hlavně díly výborným filmům - Muž a žena či 8 1/2). Philipe je vždy mimořádně přesvědčivý a přirozený, když jej tady sleduji, je mi trochu smutno, protože byl film natočen rok, či dva před jeho smrtí a spojení tragického malířova osudu a předčasné smrti tohoto legendárního herce je prostě smutné. Film lze tedy ocenit pro skvělé herce a zajímavé umělecké prostředí, někomu se jeho tempo může zdát pomalé, ale věřím, že jej mnozí ocení. pozn. zajímavý Lino Ventura v roli podvodného obchodníka. ()

Galerie (65)

Zajímavosti (3)

  • Prvý krát sme mohli vidieť pred kamerou Pierre Richarda v malej úlohe študenta maliarstva. Jeho meno nebolo uvedené ani v titulkoch. (Raccoon.city)
  • Původně se režie ujal Max Ophuls, avšak zemřel krátce po začátku natáčení. Režie se poté ujal Jacques Becker. (Marek#33)
  • Montparnasse 19 byla Modiglianiho pařížská adresa. (contrastic)

Reklama

Reklama