Reklama

Reklama

Lev v zimě

(TV film)
  • USA The Lion in Winter (více)

Obsahy(1)

Dvoudílné historické drama natočené podle divadelní hry Jamese Goldmana. Píše se rok 1183 a v rodině anglického krále Jindřicha II. to doslova vře. Jeho žena královna Eleonora je zavřena ve věži, protože se ho už několikrát pokusila sesadiť z trůnu. Politická situace však není jednoduchá a země potřebuje silného vůdce. I oproti omezeným možnostem plánuje královu demisi a výměnu druhého preferovaného syna Richarda za krále. Jindřich má však jiné plány a zdá se, že i jeho další synové. Blíži se zima a situace se vyostřuje. Začíná nemilosrdná rodinná válka o trůn, kterou vyhraje ten nejsilnější a nejschopnější... (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (29)

MartinezZ 

všechny recenze uživatele

Nevyhnu se srovnání s britskou verzí ze '68. Oproti ní se Steward a Close představují v o něco více filmovější verzi téže divadelní hry. Více filmovějších záběrů, více pompéznějších obrazů, více filmovější hudby. Zprvu mi neseděla Glenn Close, obecně jí nijak nemusím, ale postupem filmu i byla snesitelnější a obě hlavní postavy skutečně nádherně své role zahrály. Co se královských synů týče, ti mi, proti britské verzi, byli o něco více ... ukradení, nebyli zahráni špatně, jen nijak zapamatovatelně, takové v ději se stále objevující se vedlejší postavy. Francouzský králíček se ale také povedl. Celkově se to povedlo, na 5 hvězdiček to ale nemá, přeci jen 150 minut je dost, a rovné 4 hvězdičky si po právu zaslouží Peter O'Tool a Katharine Hepburn. 3 by ale pro Patricka s Glenn byly málo. Končalovskiho adaptace tak ode mě dostane 3,5*. Sice se zobrazí hvězdičky 4, ale já budu vědět své. Já vím. Vy víte, že vím... ;) ()

Faidra 

všechny recenze uživatele

Znovu je na místě se zamyslet nad tím, jak je možné, že jinde televizní tvorba s klidem zastíní tu filmovou, a u nás občas člověk mívá pocit, že všechny náklady na díla naší TV by se mohly hodit do chřtánu Molochovi a vyšlo by to nastejno. Předesílám, že neznám verzi s O´Toolem a Hepburnovou, i když vzhledem k reputaci těchto herců věřím, že se jednalo o záležitost, která člověku nevypadne do druhého dne z hlavy. Ale jen s obtížemi si umím představit, že by něco mohlo zastínit tuhle verzi. A to v rámci celého historicko-dramatického žánru, nejen tohoto tématu. Obvyklá slabina - scénář - nám podává obraz událostí v živých barvách a nesklouzává k obvyklému patosu, typickému pro historické filmy stejně jako pro psa štěkání. Jazyk a obraty jsou neuvěřitelně živé a oživují i postavy samotné, které pro nás rázem přestávají být polobájnými postavami z dob zašlé slávy. Protože to byli lidé stejně jako my a 12. století mělo, přiznejme si to, do nějaké slávy daleko. Atmosféra by samozřejmě byla ničím bez herců, kteří do jednoho odvedli na svých postavách skvělou práci a Jonathan Rhys-Meyers vytvořil další ze svých bravurních úlisně androgynních kreací. Nikdo z nich ale nemůže zastínit ústřední dvojici. Patrick Stewart coby král s mocí, které se mohl rovnat málokdo v Evropě té doby, ale současně unavený, stárnoucí a roztrpčený muž, který září na politickém poli, ale prohrává na tom osobním, dává zapomenout na své dokonalé a poněkud odosobněné Picardy a Xaviery, Glenn Closeová je jako Eleanor, která s lety a prohrami neztrácí nic ze svého šarmu a pohotovosti, ale její slabina tkví v jejích vlastních citech, o kterých je přesvědčená, že dávno zahynuly, strhující, pochopitelná a děsivá současně. A jako v životě necítíme na konci ani zvláštní triumf, ani zdrcující porážku, jen posmutnělou smířlivost s faktem, že i na nejsilnějšího lva čeká jeho zima. A mnohdy nejvíc mrazí nepochopení a nesváry s těmi, kdo by měli být člověku nejbližší. Pokud jste si někdy třeba jen na okamžik mysleli o své rodině, že je děsná, pravděpodobně se jí po dvouapůlhodinovém pobytu s králem, královnou a jejich třemi potomky půjdete omluvit. A doufat, že něco podobného nepotká jednoho dne vás a vaše blízké. ()

Reklama

Gemini 

všechny recenze uživatele

Kašlu na nějakou historickou přesnost, výprava je mi naprosto ukradená, původní verzi jsem neviděl a je mi to jedno, protože takováhle exhibice pro dva výjimečné herce nemůže být hned tak něčím zastíněna. Milující se, nenávidějící se, neustále intrikující a duchy minulosti i budoucnosti pronásledované ústřední duo je naprosto famózní. Tolik proměn od pólu k pólu v tak rychlém sledu jsem snad ještě neviděl. Standing ovations také pro režiséra, jenž neodolal a do role spanilé francouzské princezny obsadil svou neméně spanilou choť Julii a ve výsledku pro celý film plně využitých 80%. ()

Machrovic 

všechny recenze uživatele

Poznámka rýpávého historika: Na začátku druhé části filmu se Eleanor zmiňuje o syfilis, i když je známo, že syfilis se začal šířit do Evropy z Ameriky až po jejím objevení 1492. Nechci touto nepřesností film shazovat, protože v tomto filmu nejde o přesnou historickou věrnost a vyčerpávající fakticitu, ale především o herecké výkony a o zobrazení toho, co s lidmi dělá nezřízená touha po moci. ()

Morholt 

všechny recenze uživatele

Původní verze patří vůbec k mým nejoblíbenějším filmům, takže do remaku jsem šel s despektem a to hodně silným. Ale zažil jsem obrovské překvapení. Končalovskij nechal všechny dialogy i scény prakticky nezměněné a dokonce dodržel takový detail, jako že mužské party hrají britští herci, zatímco královnu Eleanor Američanka. A právě ve výběru herců měl neskutečně šťastnou ruku. A troufám si říct, že v některých partech méně známí herci své slavnější kolegy přehráli. Konkrétně Andrew Howard a Jonathan Rhys Meyers v rolích Richarda I. resp. Filipa II. Augusta a i slavná závěsová scéna tady vyzněla lépe pro remake. Líbilo se mi i jiskření mezi Patrickem Stewartem (Jindřich II.) a Glenn Close (Eleanora) a zálibně jsem s díval i na Julii Vysockaju. Kvalit originálu tohle zpracování nedosahuje, protože Peter O'Toole je s rolí Jindřicha II. srostlý a Eleanora Akvitánská bude mít navždy podobu Katherin Hepburn, ale i tak se budu určitě ke Končalovskému často vracet. 90% ()

Galerie (17)

Zajímavosti (4)

  • Eleanor (Glenn Close) v jednej scénke spomína syfilis. Termín syfilis však v Anglicku roku 1183 ešte nepoznali. Ten bol zavedený až roku 1530, kedy túto chorobu objavil a pomenoval Hieronymus Fracastorius. (misterz)
  • Film sa čiastočne natáčal aj na Spišskom hrade. (denulik)

Reklama

Reklama