Režie:
Jordan PeeleScénář:
Jordan PeeleKamera:
Toby OliverHudba:
Michael AbelsHrají:
Daniel Kaluuya, Allison Williams, Bradley Whitford, Catherine Keener, Caleb Landry Jones, Stephen Root, Lil Rel Howery, Lakeith Stanfield, Betty Gabriel (více)VOD (5)
Obsahy(3)
Co na tom, že Rose (Allison Williams) je bílá jako stěna a Chris (Daniel Kaluuya) černý jako noc? Žijeme přece v jednadvacátém století, kdy je boj proti rasové nesnášenlivosti přece už dávno dobojovaný a na smíšené páry se skrz prsty nedíváme. Minimálně Roseini rodiče Missy a Dean jsou na Chrise od prvního momentu nesmírně milí. Vadí jim snad jen to, že si přítel jejich dcery tu a tam zapálí, ale to s barvou kůže přece nesouvisí. Psycholožka Missy dokonce Chrisovi nabídne, že ho jeho zlozvyku zbaví pomocí hypnózy. Byl by to ráj na Zemi, kdyby se dva zdejší černošští zaměstnanci nechovali tak podivně. A kdyby se zvláštně neprojevoval i další muž černé pleti, který během víkendu dorazí na návštěvu. Náznaků, že všechno není v úplném pořádku, postupně přibývá, a Chris se rozhodne vzít nohy na ramena. To, co následuje, překoná jeho nejčernější noční můry a všem divákům v kinosále připraví naprosto nečekaný a nezapomenutelný zážitek. (Cinemart)
(více)Videa (18)
Recenze (927)
Viděl jsem v poslední době celou řadu chabých hororů, kterým americká kritika masírovala vemínko jen proto, že byly genderově progresivní nebo vznikly v exotické zemi a temazitovaly nějakou formu oprese. Uteč sice na první pohled vypadá jako přesně ten případ "máme výbušné rasové téma, které někdo pojednal ve vší explicitnosti", ale od úvodní scény dává Peele na vědomí, že je a) výtečný scenárista, který společenskou metaforu klidně obrátí v groteskní slasher, aniž by došlo k rozpadu struktury b) režisér schopný pracovat s podprahovým napětím, které sice zaručeně uniká zdejším hororovým expertům, ale divákům s určitou mírou vypěstovaného citu k detailu určitě ne. První třetina je společensky relevantní metaforou černých masek, prostřední graduje napětí, závěrečná nabídne peprnou katarzi. A dohromady to dává film, který je pro mě inteligentnější a závažnější reflexi rasové identity než celý Moonlight. Vadí mi jen trochu nadbytečně éterická hudba a pár míst, kde je Uteč vidět do vnitřností víc, než by člověk chtěl. Jinak lahůdka. ()
„Hovoril som ti, aby si do toho domu neliezol.“ Od úvodnej scény som z toho mal výborné pocity a dojem, že sledujem budúcu hororovú klasiku. Viem, silné slová, ale taký bol môj dojem. Snímka bola od prvých sekúnd mimoriadne zručne, sebavedomo a hladko zrežírovaná, herci typovo super vybratí (a podali výborne výkony) a od začiatku bola prítomná vťahujúca atmosféra, ktorá vás dostala, opantala a na konci vypľula použitých a možno, vari, azda, zneužitých. Scenár je vynikajúco vystavaný. Informácie dávkuje len mimoriadne neochotne a vďaka tomu je každému jasné, že sa „tu“ niečo deje. Čosi škaredé, drsné, nechutné a nebezpečné. Nad celým miestom sa vznáša nepríjemne zlovestná atmosféra zmaru a izolácie a tušíme, že skôr alebo neskôr „to“ naplno prepukne. Get Out je ako Šiesty zmysel, kde tiež repríza môže byť pôsobivejšia, než premiéra (Walterov beh). Je pravda, že som čakal lepší koniec, ale aj tak bolo prítomných pár twistov, ktoré ma zaskočili. ()
Kdyby tady nešlo o život, balancovalo by to po celou dobu na hraně hodně slušné komedie. Ty rasistické dialogy zkrátka nemají chybu. Od poloviny filmy, kdy divák už pomalu začíná tušit, která bije mě bylo hlavního hrdiny i trošku líto. Protože mezi takové psychouše spadnout prostě nemůže dopadnout dobře. Budování atmosféry parádní. PS: Druhá projekce dopadla ještě lépe. 75% ()
Já myslel že ...- a ono dokonce!!! Více k ději bez hrubého spoilerování napsat jaksi nedokáži. Slušně natočená záležitost s hezkým vyústěním. Zbývá tedy zmínit, co mě donutilo snížit hodnocení. Směrem dolů. No, to asi nemusím zdůrazňovat, co? Že se snižulje dolů, říkáte. A přesto tu podobných expertů na logiku prezentují své názory celá stáda. Konec odbočky, oni se v tom stejně nenajdou. Tedy co se mi neráčilo líbit. Negr. A tím nemyslím onoho slušného a sympatického afroameričana v hlavní roli, ani somnambulické černochy, které potkává u své milé v hnízdě. Mám na zřeteli naprosto zbytečnou a pokurvenou figuru buddyho, kémy a bra, vyžranou obsluhu letištních reflektorů kovu, archetypálního ebenového dicka s humory lobotomizovaného hrocha a i jinak rapperský materiál. Nevím, proč musel být do děje propašován. Asi by byl film bez něj příliš bílý, tedy snesitelný a bez nadměrného kokotění nějakého imbecilního obskura. ()
Skvělej film! Možná to není až tak moc horor, jak by si hororový fanoušek přál, přičemž já osobně, i když na sortu stejně sere pes, bych jej díky hutnému napětí a svazujícímu pocitu nejistoty zařadil spíš do thrilleru (mysteriózní beru bez řečí). Nejpozoruhodnějším na Get Out je fakt, že než se očekávalo, mnohem méně se točí okolo rasové nesnášenlivosti. Ano, součástí pointy je samé jádro problematiky sociálního darwinismu, vtipný je na tom ale to, že dnes si každej (včetně jistých prasečích hlav ve vrcholných funkcích našeho státu) pod pojmem "rasismus" představí pomalu genocidu, takže o to je tento filmek a jeho finální vývoj příjemnějším překvapením. Dovedu si živě představit, že v kontextu dnešní doby a ve spojení s hypem tohoto kusu v USA každej čekal parádní, zadostiučiňující polynčováníčko, takže pak může docházet k hořkému zklamání a vlažnějšímu hodnocení, ale krásně to ukazuje na sociálně darwinistický rozdíly v myšlení lidí. Parádním bonusem navrch je skutečnost, že v celým filmu je skryto toliko nerozlousknutých oříšků, že druhá projekce je nutná....teda alespoň pro ty, co maj sociálně darwinistický předpoklady ke škrábání se na hlavě nejen z důvodů opičího svrabu. TOPka letos zřejmě jistá. Doporučuju! ()
Galerie (45)
Zajímavosti (72)
- Pôvodne sa malo natáčať v Los Angeles, ale kvôli daniam sa mesiac pred začiatkom presunulo do Alabamy. (Marceloo)
- V scéne, kde sa Chris (Daniel Kaluuya) na večierku rozpráva s Jimom Hudsonom (Stephen Root), je nakrátko počuť britský prízvuk Daniela Kaluuyu. (Pat.Ko)
Reklama